Vlak voor Corona twijfel melding veilig thuis

vrijdag 15 mei 2020 om 14:13
Mijn vorige topic over een zorgenkind heb ik laten verwijderen ivm herkenbaarheid van dit kind, omdat het er op leek dat er stappen gezet moesten worden, waarvan ik niet wilde dat de familie ooit bij dat topic uit zou kunnen komen.
Maar toen kwam Corona...
Het kind in kwestie heb ik dus al een hele tijd niet meer kunnen volgen, hoewel mijn man en ik hadden afgesproken dat we zouden opletten om beter zicht te krijgen op wat er nou speelde. De ouders zijn onbereikbaar. Het gesprek met de lerares is er ook nooit gekomen. Mijn zoon en dit kind zien elkaar nu al een hele tij niet, en na de vakantie zitten ze in aparte groepen.
Samenvattend waren wij bezorgd om een kind dat bij bezoek aan ons huis nogal rare signalen afgaf door steeds zoons situatie te loven en hardop te vergelijken met zijn eigen situatie. We kenden de thuissituatie globaal en waren er niet van gecharmeerd, maar waren nog aan het zoeken hoe we dingen moesten plaatsen.
Toen heb ik iemand gesproken die 5 jaar terug intensief met het kind te maken had, die mijn zorgen bevestigde. Zij was zelfs naar school gestapt met serieuze zorgen over sexueel misbruik, maar school heeft het destijds niet opgepakt. Nu zouden ze er meldingsplicht voor hebben.
Zij heeft dus van langer geleden duidelijkere signalen waar iets mee zou moeten; bij onze eigen waarnemingen blijft het vooral bij zorgen om emotionele verwaarlozing en een lastige gezinssituatie. Er speelt wat meer maar dat noem ik even niet.
Ik heb het aan het begin van Corona besproken met een medewerker van CJG die er ivm de nieuwe situatie rond Corona niet echt ruimte voor zag om iets mee te doen. Ik wil nog steeds de zorgvuldigheid in acht nemen omdat ik geen hard bewijs heb, maar het kind ook niet in de steek laten.
Mijn eigen behoefte zou zijn om het face To face met de lerares te bespreken om te peilen of zij er ruimte en aandacht voor heeft; volgend jaar zit het kind nog in haar klas. Maar ivm Corona krijg je een medewerker nu niet zomaar te spreken... Kan ik in deze drukke tijd een medewerker vragen om voor een onderwerp als dit ruimte te maken voor een vertrouwelijk gesprek? En dan buiten op een bankje afspreken ofzo (ivm de afstand ofzo)?
Veilig thuis leek me niet handig omdat die geen ingang hebben en het misschien nu alleen maar (als ze er al iets mee doen nu), zou kunnen leiden tot nog meer terugtrekken van de familie. Of dat ze ons verdenken als mogelijke bron en wij dan verder ook niets meer kunnen betekenen.
Maar toen kwam Corona...
Het kind in kwestie heb ik dus al een hele tijd niet meer kunnen volgen, hoewel mijn man en ik hadden afgesproken dat we zouden opletten om beter zicht te krijgen op wat er nou speelde. De ouders zijn onbereikbaar. Het gesprek met de lerares is er ook nooit gekomen. Mijn zoon en dit kind zien elkaar nu al een hele tij niet, en na de vakantie zitten ze in aparte groepen.
Samenvattend waren wij bezorgd om een kind dat bij bezoek aan ons huis nogal rare signalen afgaf door steeds zoons situatie te loven en hardop te vergelijken met zijn eigen situatie. We kenden de thuissituatie globaal en waren er niet van gecharmeerd, maar waren nog aan het zoeken hoe we dingen moesten plaatsen.
Toen heb ik iemand gesproken die 5 jaar terug intensief met het kind te maken had, die mijn zorgen bevestigde. Zij was zelfs naar school gestapt met serieuze zorgen over sexueel misbruik, maar school heeft het destijds niet opgepakt. Nu zouden ze er meldingsplicht voor hebben.
Zij heeft dus van langer geleden duidelijkere signalen waar iets mee zou moeten; bij onze eigen waarnemingen blijft het vooral bij zorgen om emotionele verwaarlozing en een lastige gezinssituatie. Er speelt wat meer maar dat noem ik even niet.
Ik heb het aan het begin van Corona besproken met een medewerker van CJG die er ivm de nieuwe situatie rond Corona niet echt ruimte voor zag om iets mee te doen. Ik wil nog steeds de zorgvuldigheid in acht nemen omdat ik geen hard bewijs heb, maar het kind ook niet in de steek laten.
Mijn eigen behoefte zou zijn om het face To face met de lerares te bespreken om te peilen of zij er ruimte en aandacht voor heeft; volgend jaar zit het kind nog in haar klas. Maar ivm Corona krijg je een medewerker nu niet zomaar te spreken... Kan ik in deze drukke tijd een medewerker vragen om voor een onderwerp als dit ruimte te maken voor een vertrouwelijk gesprek? En dan buiten op een bankje afspreken ofzo (ivm de afstand ofzo)?
Veilig thuis leek me niet handig omdat die geen ingang hebben en het misschien nu alleen maar (als ze er al iets mee doen nu), zou kunnen leiden tot nog meer terugtrekken van de familie. Of dat ze ons verdenken als mogelijke bron en wij dan verder ook niets meer kunnen betekenen.
vrijdag 15 mei 2020 om 14:43
Amper moeite doen.
Je hebt wel een duidelijke mening.
Als je je zorgen maakt bel je VT.
Maar jij bent op zoek naar slappe uitwegen (ja, ik wil via school, maar dat kan natuurlijk niet door corona, en ja, VT heeft natuurlijk geen ervaring met ouders die mooie praatjes ophangen dus dat kan ook niet, en ja, de kinderen zitten niet bij elkaar in de klas dus nu heb ik er ook geen zicht op). Smoesjes.
Je hebt wel een duidelijke mening.
Als je je zorgen maakt bel je VT.
Maar jij bent op zoek naar slappe uitwegen (ja, ik wil via school, maar dat kan natuurlijk niet door corona, en ja, VT heeft natuurlijk geen ervaring met ouders die mooie praatjes ophangen dus dat kan ook niet, en ja, de kinderen zitten niet bij elkaar in de klas dus nu heb ik er ook geen zicht op). Smoesjes.

vrijdag 15 mei 2020 om 14:44
Ik weet dat een BETROKKEN medewerker zeker een verschil kan maken bij het doorgeven van info aan VT. Ik weet niet hoe de juf er in staat. Dat zou ik graag duidelijker krijgen.
Daarnaast is de timing gewoon lastig; voor Corona was ons gezin een van de weinige contacten waarmee nieuw contact was. Dus als ze gaan puzzelen, kan je misschien wel bij ons uitkomen. Als het “via meerdere signalen gedurende een langere periode aan school” gaat, dan is het veel onduidelijker qua bron. En dat zou fijner zijn. Dus daarom zou ik van juf willen weten of dat een reel scenario kan zijn (zonder details, want dat mag ik natuurlijk niet weten), en of ik dus kan bijdragen aan iets i.p.v. de initiator te zijn.
vrijdag 15 mei 2020 om 14:45
Blablabla.blijmetmij schreef: ↑15-05-2020 14:44Ik weet dat een BETROKKEN medewerker zeker een verschil kan maken bij het doorgeven van info aan VT. Ik weet niet hoe de juf er in staat. Dat zou ik graag duidelijker krijgen.
Daarnaast is de timing gewoon lastig; voor Corona was ons gezin een van de weinige contacten waarmee nieuw contact was. Dus als ze gaan puzzelen, kan je misschien wel bij ons uitkomen. Als het “via meerdere signalen gedurende een langere periode aan school” gaat, dan is het veel onduidelijker qua bron. En dat zou fijner zijn. Dus daarom zou ik van juf willen weten of dat een reel scenario kan zijn (zonder details, want dat mag ik natuurlijk niet weten), en of ik dus kan bijdragen aan iets i.p.v. de initiator te zijn.
Wat boeit t als ze weten dat jullie hebben gebeld, en je een kind uit een misbruik situatie hebt gered?

vrijdag 15 mei 2020 om 14:45
Dat gaat zij jou zeker niet vertellen. Iets met privacywetgeving enzo.blijmetmij schreef: ↑15-05-2020 14:44Ik weet dat een BETROKKEN medewerker zeker een verschil kan maken bij het doorgeven van info aan VT. Ik weet niet hoe de juf er in staat. Dat zou ik graag duidelijker krijgen.

vrijdag 15 mei 2020 om 14:48
Maar goed, we kunnen allemaal het verloop van dit topic uittekenen:
TO wacht net zolang totdat de eerste zich meldt die het ook allemaal te spannend enzo vindt om zelf een telefoon op te pakken en TO helemaal begrijpt. Die het roerend eens is dat school alle, alle ellende, zooi en hersenspinsels moet oppakken. Daarna samen door bomen over hoe nalatig school wel niet is en intussen om zich heen schoppen naar andere reacties want ze zijn heus echt wel diep betrokken bij dit kind.
Alleen niet betrokken genoeg om zelf die telefoon te pakken.
Tabee, ben er in ieder geval klaar mee. Dit topic zal binnen drie uur ook wel weer verwijderd worden.
TO wacht net zolang totdat de eerste zich meldt die het ook allemaal te spannend enzo vindt om zelf een telefoon op te pakken en TO helemaal begrijpt. Die het roerend eens is dat school alle, alle ellende, zooi en hersenspinsels moet oppakken. Daarna samen door bomen over hoe nalatig school wel niet is en intussen om zich heen schoppen naar andere reacties want ze zijn heus echt wel diep betrokken bij dit kind.
Tabee, ben er in ieder geval klaar mee. Dit topic zal binnen drie uur ook wel weer verwijderd worden.

vrijdag 15 mei 2020 om 14:50
Wat heeft de juf er toch mee van doen?blijmetmij schreef: ↑15-05-2020 14:44Ik weet dat een BETROKKEN medewerker zeker een verschil kan maken bij het doorgeven van info aan VT. Ik weet niet hoe de juf er in staat. Dat zou ik graag duidelijker krijgen.
Bel Veilig Thuis, maar volgens mij durf je dat niet. Omdat alles gebaseerd is op roddels en aannames?
vrijdag 15 mei 2020 om 14:52
WTF?!?!?!blijmetmij schreef: ↑15-05-2020 14:44Ik weet dat een BETROKKEN medewerker zeker een verschil kan maken bij het doorgeven van info aan VT. Ik weet niet hoe de juf er in staat. Dat zou ik graag duidelijker krijgen.
Honey, you should see me in a crown

vrijdag 15 mei 2020 om 14:53
Huh? Ik spreek gewoon uit ervaring. Echt veel moeite gedaan, maar bij ieder mogelijk obstakeltje bedacht moeder een reden waarom haar zoon niet mocht spelen, en het had eigenlijk altijd met haar zelf te maken: feitelijk waren veel dingen gewoon te veel moeite. Zo zei ze dat ook.

vrijdag 15 mei 2020 om 14:57
Nou, is ze toch zomaar net als jij.blijmetmij schreef: ↑15-05-2020 14:53Huh? Ik spreek gewoon uit ervaring. Echt veel moeite gedaan, maar bij ieder mogelijk obstakeltje bedacht moeder een reden waarom haar zoon niet mocht spelen, en het had eigenlijk altijd met haar zelf te maken: feitelijk waren veel dingen gewoon te veel moeite. Zo zei ze dat ook.
Waarom heb je VT nog niet gebeld dan? Of laat jij gewoon met een gerust hart een kind achter in een situatie waar misbruik schijnbaar de dagelijkse gang van zaken is. Beetje gek.

vrijdag 15 mei 2020 om 14:59
Jij bent ook goed in obstakeltjes bedenken. En vindt veel dingen blijkbaar ook te veel moeite.blijmetmij schreef: ↑15-05-2020 14:53Huh? Ik spreek gewoon uit ervaring. Echt veel moeite gedaan, maar bij ieder mogelijk obstakeltje bedacht moeder een reden waarom haar zoon niet mocht spelen, en het had eigenlijk altijd met haar zelf te maken: feitelijk waren veel dingen gewoon te veel moeite. Zo zei ze dat ook.

Pfoe waarom toch meteen dat gehak?
Ik wil echt iets aan de situatie doen en zal het niet loslaten. Maar je kan ook maar EEN keer aan de bel trekken. De vorige persoon heeft daarmee niets voor elkaar gekregen en dat is al weer 5 jaar geleden. Daarom neem ik nu de tijd om zeker te weten dat mijn inspanning zowel qua informatie als qua timing het meeste kans heeft om ergens toe te leiden.
Het zou al heel veel uitmaken als blijkt dat de situatie op school bekend is na de vorige melding, of dat deze juf totaal niets weet en dus ook helemaal niet oplet.
In dat laatste geval vrees ik dat mijn info gewoon niet genoeg is.
Ik wil echt iets aan de situatie doen en zal het niet loslaten. Maar je kan ook maar EEN keer aan de bel trekken. De vorige persoon heeft daarmee niets voor elkaar gekregen en dat is al weer 5 jaar geleden. Daarom neem ik nu de tijd om zeker te weten dat mijn inspanning zowel qua informatie als qua timing het meeste kans heeft om ergens toe te leiden.
Het zou al heel veel uitmaken als blijkt dat de situatie op school bekend is na de vorige melding, of dat deze juf totaal niets weet en dus ook helemaal niet oplet.
In dat laatste geval vrees ik dat mijn info gewoon niet genoeg is.

Misschien heeft ze door dat jij denkt dat ze haar kind mishandelt en vind ze je niet zo leuk.blijmetmij schreef: ↑15-05-2020 14:53Huh? Ik spreek gewoon uit ervaring. Echt veel moeite gedaan, maar bij ieder mogelijk obstakeltje bedacht moeder een reden waarom haar zoon niet mocht spelen, en het had eigenlijk altijd met haar zelf te maken: feitelijk waren veel dingen gewoon te veel moeite. Zo zei ze dat ook.
vrijdag 15 mei 2020 om 15:00
Als je wil dat er gemonitord wordt, dan moet je, zorgen dat er iemand komt die datkan en mag. Jij zoekt daarvoor bij de juf maar dat is NIET de weg. Je loopt in een doodlopende straat nu. Achteruit rijden en opnieuw je weg zoeken lijkt me wenselijk. Bel veilig thuis voor advies. Gezien dat je seksueel misbruik noemt zou ik hier geen dag langer mee wachten

vrijdag 15 mei 2020 om 15:01
Ja, eens.lemoos2 schreef: ↑15-05-2020 14:48Maar goed, we kunnen allemaal het verloop van dit topic uittekenen:
Veilig Thuis is hiervoor. Wat moet een juf zeggen? "Joh, bedankt random mevrouw, nu gaan wij het verder allemaal oppakken?" Jij hebt signalen opgepikt van een ernstige situatie, maar je bent (wederom, want dit is niet de eerste keer) blijkbaar niet genegen er verder iets aan te doen.

vrijdag 15 mei 2020 om 15:02
Misschien vond die moeder jou wel gewoon niet zo leuk? En interpreteer jij dat helemaal verkeerd?blijmetmij schreef: ↑15-05-2020 14:53Huh? Ik spreek gewoon uit ervaring. Echt veel moeite gedaan, maar bij ieder mogelijk obstakeltje bedacht moeder een reden waarom haar zoon niet mocht spelen, en het had eigenlijk altijd met haar zelf te maken: feitelijk waren veel dingen gewoon te veel moeite. Zo zei ze dat ook.