Vlak voor Corona twijfel melding veilig thuis

vrijdag 15 mei 2020 om 14:13
Mijn vorige topic over een zorgenkind heb ik laten verwijderen ivm herkenbaarheid van dit kind, omdat het er op leek dat er stappen gezet moesten worden, waarvan ik niet wilde dat de familie ooit bij dat topic uit zou kunnen komen.
Maar toen kwam Corona...
Het kind in kwestie heb ik dus al een hele tijd niet meer kunnen volgen, hoewel mijn man en ik hadden afgesproken dat we zouden opletten om beter zicht te krijgen op wat er nou speelde. De ouders zijn onbereikbaar. Het gesprek met de lerares is er ook nooit gekomen. Mijn zoon en dit kind zien elkaar nu al een hele tij niet, en na de vakantie zitten ze in aparte groepen.
Samenvattend waren wij bezorgd om een kind dat bij bezoek aan ons huis nogal rare signalen afgaf door steeds zoons situatie te loven en hardop te vergelijken met zijn eigen situatie. We kenden de thuissituatie globaal en waren er niet van gecharmeerd, maar waren nog aan het zoeken hoe we dingen moesten plaatsen.
Toen heb ik iemand gesproken die 5 jaar terug intensief met het kind te maken had, die mijn zorgen bevestigde. Zij was zelfs naar school gestapt met serieuze zorgen over sexueel misbruik, maar school heeft het destijds niet opgepakt. Nu zouden ze er meldingsplicht voor hebben.
Zij heeft dus van langer geleden duidelijkere signalen waar iets mee zou moeten; bij onze eigen waarnemingen blijft het vooral bij zorgen om emotionele verwaarlozing en een lastige gezinssituatie. Er speelt wat meer maar dat noem ik even niet.
Ik heb het aan het begin van Corona besproken met een medewerker van CJG die er ivm de nieuwe situatie rond Corona niet echt ruimte voor zag om iets mee te doen. Ik wil nog steeds de zorgvuldigheid in acht nemen omdat ik geen hard bewijs heb, maar het kind ook niet in de steek laten.
Mijn eigen behoefte zou zijn om het face To face met de lerares te bespreken om te peilen of zij er ruimte en aandacht voor heeft; volgend jaar zit het kind nog in haar klas. Maar ivm Corona krijg je een medewerker nu niet zomaar te spreken... Kan ik in deze drukke tijd een medewerker vragen om voor een onderwerp als dit ruimte te maken voor een vertrouwelijk gesprek? En dan buiten op een bankje afspreken ofzo (ivm de afstand ofzo)?
Veilig thuis leek me niet handig omdat die geen ingang hebben en het misschien nu alleen maar (als ze er al iets mee doen nu), zou kunnen leiden tot nog meer terugtrekken van de familie. Of dat ze ons verdenken als mogelijke bron en wij dan verder ook niets meer kunnen betekenen.
Maar toen kwam Corona...
Het kind in kwestie heb ik dus al een hele tijd niet meer kunnen volgen, hoewel mijn man en ik hadden afgesproken dat we zouden opletten om beter zicht te krijgen op wat er nou speelde. De ouders zijn onbereikbaar. Het gesprek met de lerares is er ook nooit gekomen. Mijn zoon en dit kind zien elkaar nu al een hele tij niet, en na de vakantie zitten ze in aparte groepen.
Samenvattend waren wij bezorgd om een kind dat bij bezoek aan ons huis nogal rare signalen afgaf door steeds zoons situatie te loven en hardop te vergelijken met zijn eigen situatie. We kenden de thuissituatie globaal en waren er niet van gecharmeerd, maar waren nog aan het zoeken hoe we dingen moesten plaatsen.
Toen heb ik iemand gesproken die 5 jaar terug intensief met het kind te maken had, die mijn zorgen bevestigde. Zij was zelfs naar school gestapt met serieuze zorgen over sexueel misbruik, maar school heeft het destijds niet opgepakt. Nu zouden ze er meldingsplicht voor hebben.
Zij heeft dus van langer geleden duidelijkere signalen waar iets mee zou moeten; bij onze eigen waarnemingen blijft het vooral bij zorgen om emotionele verwaarlozing en een lastige gezinssituatie. Er speelt wat meer maar dat noem ik even niet.
Ik heb het aan het begin van Corona besproken met een medewerker van CJG die er ivm de nieuwe situatie rond Corona niet echt ruimte voor zag om iets mee te doen. Ik wil nog steeds de zorgvuldigheid in acht nemen omdat ik geen hard bewijs heb, maar het kind ook niet in de steek laten.
Mijn eigen behoefte zou zijn om het face To face met de lerares te bespreken om te peilen of zij er ruimte en aandacht voor heeft; volgend jaar zit het kind nog in haar klas. Maar ivm Corona krijg je een medewerker nu niet zomaar te spreken... Kan ik in deze drukke tijd een medewerker vragen om voor een onderwerp als dit ruimte te maken voor een vertrouwelijk gesprek? En dan buiten op een bankje afspreken ofzo (ivm de afstand ofzo)?
Veilig thuis leek me niet handig omdat die geen ingang hebben en het misschien nu alleen maar (als ze er al iets mee doen nu), zou kunnen leiden tot nog meer terugtrekken van de familie. Of dat ze ons verdenken als mogelijke bron en wij dan verder ook niets meer kunnen betekenen.

vrijdag 15 mei 2020 om 14:20
Kap toch eens met alle zooi op die school af te schuiven. Een school kan en mag helemaal niets met derden die ‘zorgen’ hebben over een kind. Die meldingsplicht gaat over hun eigen observaties en bevindingen.
Kweek ballen en pak zelf die telefoon. Daar kan VT tenminste iets mee. Niet met ‘wij hebben van horen zeggen dat’.
Kweek ballen en pak zelf die telefoon. Daar kan VT tenminste iets mee. Niet met ‘wij hebben van horen zeggen dat’.

vrijdag 15 mei 2020 om 14:25
School kan wel signalen verzamelen van verschillende partijen. Daarin hebben ze een veel betere positie dan wij. En zij hebben zicht op dingen die wij weer niet weten. Of kunnen dat krijgen als ze denken dat er opgelet moet worden.lemoos2 schreef: ↑15-05-2020 14:20Kap toch eens met alle zooi op die school af te schuiven. Een school kan en mag helemaal niets met derden die ‘zorgen’ hebben over een kind. Die meldingsplicht gaat over hun eigen observaties en bevindingen.
Bovendien: ze kunnen kiezen voor een betere timing. Ogen openhouden en volgend schooljaar dingen bij elkaar optellen.
Ik heb het gevoel dat door Corona ons zicht weg is, en zich waarschijnlijk niet meer gaat herstellen. Van wat ik te melden heb, gaan dingen niet echt rollen vrees ik, zeker nu er kinderen thuis geslagen worden nu iedereen opgehokt zit. Dan moeten ze bij VT ook kiezen hoe ze hun beperkte capaciteit inzetten.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 15-05-2020 14:27
6.53% gewijzigd

vrijdag 15 mei 2020 om 14:27
En leerkrachten hebben toch niks te doen wou je zeggen?blijmetmij schreef: ↑15-05-2020 14:25School kan wel signalen verzamelen van verschillende partijen. Daarin hebben ze een veel betere positie dan wij. En ze kunnen kiezen voor een betere timing; ogen openhouden en volgend schooljaar dingen bij elkaar optellen.
Ik heb het gevoel dat door Corona ons zicht weg is, en zich waarschijnlijk niet meer gaat herstellen. Van wat ik te melden heb, gaan dingen niet echt rollen vrees ik, zeker nu er kinderen thuis geslagen worden nu iedereen opgehokt zit. Dan moeten ze bij VT ook kiezen hoe ze hun beperkte capaciteit inzetten.
Honey, you should see me in a crown
vrijdag 15 mei 2020 om 14:29
Het is niet aan jou om een kind te volgen. Bel met veilig thuis voor advies.
Het enige wat je hebt is een gesprek met het kind met wat vergelijkingen en een vaag verhaal van horen zeggen dat misschien...
Het enige wat je hebt is een gesprek met het kind met wat vergelijkingen en een vaag verhaal van horen zeggen dat misschien...
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

vrijdag 15 mei 2020 om 14:30
Wat moet school met die info dan? Bel Veilig Thuis, die zijn er voor.Intotheunknown schreef: ↑15-05-2020 14:28Naast VT bellen zou ik ook een gesprekje met de juf aan gaan. Dat kan ook nu met Corona best op afspraak

vrijdag 15 mei 2020 om 14:31
Het gevaar voor misbruik (als dat nu nog zou spelen) zit waarschijnlijk niet in de thuissituatie maar in de kring die het gezin opzoekt, wat waarschijnlijk nu ook stil ligt.
Wij zagen zelf vooral emotionele verwaarlozing, wat veel lastiger is om hard te krijgen; moeder kan een slim praatje ophangen. Daar zou begeleiding op de langere termijn meer goed doen dan nu een onderzoek, geen duidelijk bewijs, en gezin dat zich verder ingraaft.

vrijdag 15 mei 2020 om 14:34
Nee. School kan helemaal niets met deze zooi. Helemaal niets. Je denkt toch niet serieus dat die leerkracht met jouw op anderhalve meter afstand even lekker gaat zitten kletsen over andermans kind?! Denk jij dat een leerkracht of mentor door de telefoon kan ruiken of je een hysterica bent, een jaloerse ex/buuv/collega of anderszins compleet gewaaid?blijmetmij schreef: ↑15-05-2020 14:25School kan wel signalen verzamelen van verschillende partijen. Daarin hebben ze een veel betere positie dan wij. En zij hebben zicht op dingen die wij weer niet weten. Of kunnen dat krijgen als ze denken dat er opgelet moet worden.
Bovendien: ze kunnen kiezen voor een betere timing. Ogen openhouden en volgend schooljaar dingen bij elkaar optellen.
VT is er om signalen te verzamelen. En hoe meer signalen uit VERSCHILLENDE hoeken des te meer urgentie.
vrijdag 15 mei 2020 om 14:35
En waarom laat je die beslissing niet gewoon bij VT zelf? Bel gewoon, dan maken zij echt wel een professionele afweging wat voorrang krijgt. Je hebt geen idee hoe druk of niet druk het daar momenteel is.blijmetmij schreef: ↑15-05-2020 14:25Van wat ik te melden heb, gaan dingen niet echt rollen vrees ik, zeker nu er kinderen thuis geslagen worden nu iedereen opgehokt zit. Dan moeten ze bij VT ook kiezen hoe ze hun beperkte capaciteit inzetten.

vrijdag 15 mei 2020 om 14:35
Want na onderzoek komt er geen langdurige begeleiding?blijmetmij schreef: ↑15-05-2020 14:31Het gevaar voor misbruik (als dat nu nog zou spelen) zit waarschijnlijk niet in de thuissituatie maar in de kring die het gezin opzoekt, wat waarschijnlijk nu ook stil ligt.
Wij zagen zelf vooral emotionele verwaarlozing, wat veel lastiger is om hard te krijgen; moeder kan een slim praatje ophangen. Daar zou begeleiding op de langere termijn meer goed doen dan nu een onderzoek, geen duidelijk bewijs, en gezin dat zich verder ingraaft.
En je denkt dat moeders haar deur zomaar open zet voor begeleiding?

vrijdag 15 mei 2020 om 14:37
Lekker he, dat veroordelen en oordelen over een ander.blijmetmij schreef: ↑15-05-2020 14:36Nee: we krijgen geen contact meer sinds Corona. Ze wonen in een ander dorp, en moeder wilde voor corona al amper moeite doen voor de contacten van haar kind.

vrijdag 15 mei 2020 om 14:42
Doe gewoon die melding .
Veilig thuis werkt gewoon door en is extra alert in deze periode.
https://veiligthuis.nl/
Veilig thuis werkt gewoon door en is extra alert in deze periode.
https://veiligthuis.nl/
vrijdag 15 mei 2020 om 14:42