Vlak voor Corona twijfel melding veilig thuis

15-05-2020 14:13 160 berichten
Mijn vorige topic over een zorgenkind heb ik laten verwijderen ivm herkenbaarheid van dit kind, omdat het er op leek dat er stappen gezet moesten worden, waarvan ik niet wilde dat de familie ooit bij dat topic uit zou kunnen komen.

Maar toen kwam Corona...

Het kind in kwestie heb ik dus al een hele tijd niet meer kunnen volgen, hoewel mijn man en ik hadden afgesproken dat we zouden opletten om beter zicht te krijgen op wat er nou speelde. De ouders zijn onbereikbaar. Het gesprek met de lerares is er ook nooit gekomen. Mijn zoon en dit kind zien elkaar nu al een hele tij niet, en na de vakantie zitten ze in aparte groepen.

Samenvattend waren wij bezorgd om een kind dat bij bezoek aan ons huis nogal rare signalen afgaf door steeds zoons situatie te loven en hardop te vergelijken met zijn eigen situatie. We kenden de thuissituatie globaal en waren er niet van gecharmeerd, maar waren nog aan het zoeken hoe we dingen moesten plaatsen.

Toen heb ik iemand gesproken die 5 jaar terug intensief met het kind te maken had, die mijn zorgen bevestigde. Zij was zelfs naar school gestapt met serieuze zorgen over sexueel misbruik, maar school heeft het destijds niet opgepakt. Nu zouden ze er meldingsplicht voor hebben.

Zij heeft dus van langer geleden duidelijkere signalen waar iets mee zou moeten; bij onze eigen waarnemingen blijft het vooral bij zorgen om emotionele verwaarlozing en een lastige gezinssituatie. Er speelt wat meer maar dat noem ik even niet.

Ik heb het aan het begin van Corona besproken met een medewerker van CJG die er ivm de nieuwe situatie rond Corona niet echt ruimte voor zag om iets mee te doen. Ik wil nog steeds de zorgvuldigheid in acht nemen omdat ik geen hard bewijs heb, maar het kind ook niet in de steek laten.

Mijn eigen behoefte zou zijn om het face To face met de lerares te bespreken om te peilen of zij er ruimte en aandacht voor heeft; volgend jaar zit het kind nog in haar klas. Maar ivm Corona krijg je een medewerker nu niet zomaar te spreken... Kan ik in deze drukke tijd een medewerker vragen om voor een onderwerp als dit ruimte te maken voor een vertrouwelijk gesprek? En dan buiten op een bankje afspreken ofzo (ivm de afstand ofzo)?

Veilig thuis leek me niet handig omdat die geen ingang hebben en het misschien nu alleen maar (als ze er al iets mee doen nu), zou kunnen leiden tot nog meer terugtrekken van de familie. Of dat ze ons verdenken als mogelijke bron en wij dan verder ook niets meer kunnen betekenen.
Macarinata schreef:
15-05-2020 18:32
Nou dat. Walgelijk topic. Hoe dik moet de plaat voor TO’s kop wel niet zijn? PAK DIE TELEFOON. >:-(
Of niet als er slechts sprake is van 5 jaar oude roddels.
Alle reacties Link kopieren
Heb je nou al gebeld of wacht je nog " even " .
blijmetmij schreef:
15-05-2020 14:25
School kan wel signalen verzamelen van verschillende partijen. Daarin hebben ze een veel betere positie dan wij. En zij hebben zicht op dingen die wij weer niet weten. Of kunnen dat krijgen als ze denken dat er opgelet moet worden.
Bovendien: ze kunnen kiezen voor een betere timing. Ogen openhouden en volgend schooljaar dingen bij elkaar optellen.

Ik heb het gevoel dat door Corona ons zicht weg is, en zich waarschijnlijk niet meer gaat herstellen. Van wat ik te melden heb, gaan dingen niet echt rollen vrees ik, zeker nu er kinderen thuis geslagen worden nu iedereen opgehokt zit. Dan moeten ze bij VT ook kiezen hoe ze hun beperkte capaciteit inzetten.
Nee, dat kan school niet.
School kan alleen extra goed opletten.
Bovendien moet school als professional zijnde, ouders eerst op de hoogte stellen wanneer ze een melding gaan doen bij veilig thuis. (Vragen stellen en advies inwinnen kan anoniem en daar hoef je ouders niet vooraf over in te lichten)
Niet professionals kunnen wel hun verhaal kwijt zonder dit eerst te hoeven melden aan ouders. Dussss... waar wacht je nog op?
Th∅rdis schreef:
15-05-2020 18:23
Door Corona kan ze nu niet met de juf praten. Wat überhaupt een zinloze stap zou zijn. Hoogstens een melding maken bij VT en dat op een gegeven moment bij de juf laten weten. Als er echt wat is is dat misschien net het laatste zetje.

Maar to is vooral heel sensatiebelust volgens mij en wil het er eens lekker met de juf over hebben. Zoals ze het ook al met iemand anders heeft besproken. Stappen ondernemen ho maar, maar ‘de bezorgde ouder’ uithangen scoort wel lekker
Ja,in de categorie "lekker erg, he"
Alles voor aandacht.
4 uur later en TO heeft nog steeds alleen maar geschreven en geen melding gedaan bij VT.
Hoeveel moeite is dat nou? Je was om 14:30 klaar geweest als je in plaats van alle berichten op het forum het nummer had opgezocht en had gebeld.
Een zebra is geen paard met strepen
Iemand die écht wil, zoekt met alle macht naar oplossingen en openingen. Iemand die echt níét wil, zoekt met alle macht naar problemen en hobbels op de weg...
Ik zie dat er hier een berg reacties zijn geplaatst die ik niet allemaal gelezen heb. Als de hele teneur zo wantrouwend is als de laatste paar, vind ik dat jammer.

Dan heeft eerlijk reageren ook niet zoveel zin want dan zal de eerlijkheid van mijn reactie wel weer in twijfel getrokken worden.

Maar voor de mensen die oprecht willen weten hoe dit soort situaties verlopen: (omdat je er misschien ooit zelf mee te maken hebt)...

Na overleg met CJG aan het begin van Corona (verwees ook naar school), heb ik daarstraks oriënterend met VT gebeld (was de eerste lange dag dat zoon op school zat er er wat tijd voor andere dingen was).

Dame van regionaal kantoor luisterde aandachtig, gaf aan dat zij zich ook ongemakkelijk voelde over een aantal uitspraken van het kind, maar zei meteen dat het belangrijk was om te kijken of school iets kon betekenen.

Argument; als ze puur op info van mij en de andere persoon (van lengte geleden) een rapportage moet maken, wordt de info veel te herleidbaar op de informatiebron. Het kan zelfs tegen het jongetje werken dat hij bij anderen dingen gezegd heeft over zijn thuissituatie.

Het zou goed zijn als er meer algemenere info boven tafel komt die andere mensen ook kunnen weten, zodat het niet zo specifiek hoeft te worden genoteerd. Nu zijn er dingen waarvan ik niet weet of school daar nu bewust van is, maar die wel zouden bijdragen aan het algemene beeld van “moeten we in de gaten houden”. Dus het zal zeker helpen als ze dat willen oppakken (of er misschien al vage vermoedens van hebben maar andere aanwijzingen missen).

Ik heb de lerares via een sms benaderd of ik een vertrouwelijk onderwerp met haar mag bespreken over een klasgenootje, mede op advies van VT. Maandag na school maakt ze tijd voor me.

VT zei ook dat de situatie niet als acuut bestempeld wordt dus dat dit de beste manier is. Ik zal
aan de lerares vragen of ze dit er nu wel bij kan hebben, of dat het zorgvuldiger kan worden opgepakt na de zomervakantie. Voordeel van daarna is dat wij als bron meer uit beeld zijn. Dan kan het kind misschien af en toe weer komen spelen gewoon voor de gezelligheid.
Wat toevallig toch, TO, dat het altijd onverifieerbaar zo is dat jij toch gelijk hebt.
Nou, veel succes dan maar.
Betty_Slocombe schreef:
15-05-2020 19:43
Wat toevallig toch, TO, dat het altijd onverifieerbaar zo is dat jij toch gelijk hebt.
Nou, veel succes dan maar.
Hier ook verbazing.

Het kan toch niet zo zijn dat je als ouder een 'vertrouwelijk' gesprek kunt gaan voeren met de leerkracht over andermans kind? Het is mij altijd geleerd dit niet te doen, daar verre van te blijven. En als er al gesprekken of meldingen komen, dat dit altijd in samenspraak met de vertrouwenspersoon en/of directie loopt.
Bijzonder dat je na een shitload aan kritiek gebeld hebt en helemaal in het gelijk bent gesteld door VT, waardoor een afspraak met de lerares goedgepraat wordt.
Tiana_76 schreef:
15-05-2020 19:46
Hier ook verbazing.

Het kan toch niet zo zijn dat je als ouder een 'vertrouwelijk' gesprek kunt gaan voeren met de leerkracht over andermans kind? Het is mij altijd geleerd dit niet te doen, daar verre van te blijven. En als er al gesprekken of meldingen komen, dat dit altijd in samenspraak met de vertrouwenspersoon en/of directie loopt.
Natuurlijk is dat niet zo. In die zin (al werk ik in het VO) mevrouw X kan mij best vertellen dat ze denkt dat meneer Y zijn kind slaat, maar dan zal ik mevrouw X toch echt aanraden om VT te bellen en ga ik daar niet gezellig met mevrouw X over kletsen. Nu sms ik niet met ouders, dus misschien is dat het verschil.
Betty_Slocombe schreef:
15-05-2020 19:50
Natuurlijk is dat niet zo. In die zin (al werk ik in het VO) mevrouw X kan mij best vertellen dat ze denkt dat meneer Y zijn kind slaat, maar dan zal ik mevrouw X toch echt aanraden om VT te bellen en ga ik daar niet gezellig met mevrouw X over kletsen. Nu sms ik niet met ouders, dus misschien is dat het verschil.
Sociaal domein hetzelfde. Zeker met die AVG en alles.
No way dat veilig thuis vraagt om dit met een leerkracht (!!!) te bespreken
Gaat er bij mij op geen enkele manier in. In deze tijd, met AVG'S, over een ander kind? No. Way.

Edit: alsof die leerkracht, die het dan uit tweede/derde hand moet gaan melden, dan opeens wel serieus genomen wordt.
Pergamon schreef:
15-05-2020 20:04
No way dat veilig thuis vraagt om dit met een leerkracht (!!!) te bespreken
Gaat er bij mij op geen enkele manier in. In deze tijd, met AVG'S, over een ander kind? No. Way.

Edit: alsof die leerkracht, die het dan uit tweede/derde hand moet gaan melden, dan opeens wel serieus genomen wordt.
Dat doen ze ook niet. En dat weet ik heel zeker omdat er nu momenteel iemand op 1,5 meter afstand bij mij op de thee is die werkt bij VT. Ze bleef nog net niet in haar Earl Grey.
Je weet toch niet wat we bespreken en wat zij aan mij gaat zeggen? Luisteren mag altijd.
Ik heb aangegeven dat VT me heeft geadviseerd om het met haar te bespreken.

Ik heb het een tijdje laten liggen omdat de medewerker van het CJG me gezegd had dat het goed was als het lukte contact te houden met het kind, maar dat er nu door Corona ook niet zoveel ruimte was om dit soort dingen op te pakken. Ze was er zelf ook helemaal niet happig op om er iets mee te doen. Ze zei dat school de meldingen bij VT kan maken.

En we kregen geen contact meer met het kind en zijn moeder. Ik heb nog wel een familielid in de buurt benaderd, maar daar werd ook nooit op gereageerd.

Voor Corona kwam het kind meerdere keren per week spelen en zei steeds dat het bij ons wilde komen logeren.

Dan springt het echt nogal in het oog als er onderzoek komt naar aanleiding van uitspraken waarbij steeds vergelijkingen gemaakt worden met het leven van onze zoon en hoe het daar thuis gaat. Er zijn geen andere adressen in beeld zoals wij op dit moment. Kind werd best wel geïsoleerd van schoolcontacten en mogelijke vriendjes.

Het opvallende gedrag dat de verdenking richting misbruik gaf, is echt iets waar de andere persoon in de kleutertijd van dit kind mee zat. Ik heb bewust geen details gevraagd, alleen of ik instanties nog een keer naar deze persoon mag verwijzen als ze er meer over willen horen.

Ik kan in de huidige situatie niet zelf zulk gedrag aanwijzen omdat dit kind en mijn zoon niet in de situatie zitten die die persoon destijds meemaakte.
Het past wel in het beeld van een omgeving waar het kind mee naar toe moet die mogelijk onveilig is. Maar door Corona weet ik dat dit juist voorlopig niet doorgaat, dus daarom is er echt geen acuut probleem dat nu kan worden aangetoond en waar op moet worden ingegrepen.

Het is zuur dat als je bang bent dat een kind in de knel zit, dit niet meteen gefixt kan worden. Maar het is ook onrealistisch om dat te verwachten.

Dus voor iedereen die niet gelooft dat VT me naar school verwijst: wat verwachten jullie dan dat ze zomaar kunnen doen?!
lemoos2 schreef:
15-05-2020 20:09
Dat doen ze ook niet. En dat weet ik heel zeker omdat er nu momenteel iemand op 1,5 meter afstand bij mij op de thee is die werkt bij VT. Ze bleef nog net niet in haar Earl Grey.
Coronatechnisch waarschijnlijk niet veilig om uitgeproeste Earl Grey van een ander over je heen te krijgen. Dat zou TO dan ook op haar geweten hebben.

Ik hoop toch niet dat er echt een lerares met een ouder over de thuissituatie van een ander kind gaat zitten praten zeg. Vreselijk onprofessioneel.
blijmetmij schreef:
15-05-2020 20:14
Je weet toch niet wat we bespreken en wat zij aan mij gaat zeggen? Luisteren mag altijd.
Ik heb aangegeven dat VT me heeft geadviseerd om het met haar te bespreken.

Ik heb het een tijdje laten liggen omdat de medewerker van het CJG me gezegd had dat het goed was als het lukte contact te houden met het kind, maar dat er nu door Corona ook niet zoveel ruimte was om dit soort dingen op te pakken. Ze was er zelf ook helemaal niet happig op om er iets mee te doen. Ze zei dat school de meldingen bij VT kan maken.

En we kregen geen contact meer met het kind en zijn moeder. Ik heb nog wel een familielid in de buurt benaderd, maar daar werd ook nooit op gereageerd.

Voor Corona kwam het kind meerdere keren per week spelen en zei steeds dat het bij ons wilde komen logeren.

Dan springt het echt nogal in het oog als er onderzoek komt naar aanleiding van uitspraken waarbij steeds vergelijkingen gemaakt worden met het leven van onze zoon en hoe het daar thuis gaat. Er zijn geen andere adressen in beeld zoals wij op dit moment. Kind werd best wel geïsoleerd van schoolcontacten en mogelijke vriendjes.

Het opvallende gedrag dat de verdenking richting misbruik gaf, is echt iets waar de andere persoon in de kleutertijd van dit kind mee zat. Ik heb bewust geen details gevraagd, alleen of ik instanties nog een keer naar deze persoon mag verwijzen als ze er meer over willen horen.

Ik kan in de huidige situatie niet zelf zulk gedrag aanwijzen omdat dit kind en mijn zoon niet in de situatie zitten die die persoon destijds meemaakte.
Het past wel in het beeld van een omgeving waar het kind mee naar toe moet die mogelijk onveilig is. Maar door Corona weet ik dat dit juist voorlopig niet doorgaat, dus daarom is er echt geen acuut probleem dat nu kan worden aangetoond en waar op moet worden ingegrepen.

Het is zuur dat als je bang bent dat een kind in de knel zit, dit niet meteen gefixt kan worden. Maar het is ook onrealistisch om dat te verwachten.

Dus voor iedereen die niet gelooft dat VT me naar school verwijst: wat verwachten jullie dan dat ze zomaar kunnen doen?!
Dat doen ze NOOIT! Omdat dit ingaat tegen ieder denkbaar protocol en zo’n beetje iedere privacywetgeving zal schenden die de mens ooit heeft bedacht. Daarnaast is het compleet debiel want een melding van school die voor 80% gebaseerd is op hearsay krijgt standaard als reactie: “De melders aan school met klem verzoeken ZELF melding te maken”.
Okay. Dus. Jij durfde geen melding te doen omdat je bang was dat het te herleiden was naar jou.

Maar je wilt nu wel met de leerkracht gaan praten omdat dat niet herleidbaar is?

"En we kregen geen contact meer met het kind en zijn moeder. Ik heb nog wel een familielid in de buurt benaderd, maar daar werd ook nooit op gereageerd.

Voor Corona kwam het kind meerdere keren per week spelen en zei steeds dat het bij ons wilde komen logeren."

Ik vind hier dus echt 0 signaal inzitten. Misschien vinden die mensen jou wel gewoon niet leuk en kinderen willen over het algemeen wel bij vriendjes logeren. En: Het gras bij vriendjes thuis is vaak groener. Als jij lekkerdere koekjes hebt willen ze al bij je wonen, bij wijze van spreke.
blijmetmij schreef:
15-05-2020 15:13
Nee: dus probeer ik eerst goed uit te zoeken wat de beste strategie is om de info over te dragen: samen met school of alleen, tijdens Corona of na de zomervakantie etc.

En daar heb je maanden voor nodig? 'Vlak voor corona' is al even geleden hè.
Als dit allemaal waar is, dan hebben die ouders straks genoeg redenen om een flinke aanklacht in te dienen richting school en VT. Dit kan toch niet...
Ik herinner me het vorige topic nog goed.
Dat hing ook van denken, vermoeden, invullen en geroddel aan elkaar.
Als ik to was zou ik niet zo ‘blijmetmij’ zijn.
Het gaat er niet om dat school letterlijk ons verhaal aan VT doorvertelt, maar dat ze kijken of ze dingen zien in de situatie van het kind die zelfstandig gemeld kunnen worden, waarbij VT dan gegevens van mij en een ander persoon kan krijgen over details die de school niet zelf geconstateerd heeft.

Het zou best kunnen dat er
A - al wel zorgen zijn, en mijn info iets toevoegt
B - met terugwerkende kracht dingen in een zorgelijker perspectief staan als er meer info is
C - de medewerker komend jaar blijft kijken en echt geen nieuwe problemen signaleert: dan is het kind in ieder geval niet te snel door Corona-omstandigheden terug op zichzelf geworpen. Wij kunnen namelijk op deze afstand niet meer bijdragen. Of er volgend jaar weer contact komt, kan ik nu niet voorspellen. Voor nu is de klas zo opgedeeld dat zoon en dit kind elkaar helemaal niet meer zien. Het zou natuurlijk heel fijn zijn als de signalen maar om problemen van tijdelijke aard blijken te gaan. Dat mag van mij ook een uitkomst zijn he? Ik zit echt niet op een berg ellende te hopen en ik WEET dat wij maar een fractie waarnemen. Maar ik draag het dus liever over dan dat ik me er van af keer. Veel meer kunnen we niet doen nu.
Whatever. Ik heb dit topic in ieder geval gestaft dus dan kun je jezelf de moeite besparen om het zelf te laten verwijderen.
Scholen hebben een meldplicht, dus als zij signalen hebben gezien ligt dat al bij instanties.

Ik geloof echt niet dat VT heeft gezegd dat jij verhaal moet doen bij de school. Het protocol zou zijn dat VT zelf school belt, lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven