Vlokkentest of vruchtwaterpunctie?

07-07-2009 11:08 28 berichten
Mijn allerbeste vriendin is zwanger en heeft een vraag, die ik beloofd heb aan jullie voor te leggen:

Ze is ouder dan 36 en wil pré-nataal onderzoek laten doen. Nu kan ze nog kiezen, vlokkentest of vruchtwaterpunctie. Ze neigt naar de vlokkentest maar heeft via internet uitgevonden dat veel meer vrouwen voor de punctie kiezen, terwijl de vlokkentest ook goede resultaten biedt en eerder in de zwangerschap een antwoord kan geven op de geeft op de pré-natale vraag of een kind van te voren vast te stellen afwijkingen heeft.

Ze vond op internet dit schema:

Soort ingreep Vlokkentest

tijdstip van ingreep 11-13 weken

uitslag 14 dagen

betrouwbaarheid test goed

methode via schede of buikwand

risico op miskraam 1 op 200

methode van zwangerschaps-beëndiging zuigcuretage

Soort ingreep Vruchtwater-punctie

tijdstip van ingreep 16-17 weken

uitslag 3 weken

betrouwbaarheid test zeer goed

Methode via buikwand

risico op miskraam 1 op 300

methode van zwangerschaps-beëindiging opwekking voortijdige bevalling

Bron: http://www.lumc.nl/home/0001/12556/1999 ... 1009142715

Alleen al het feit dat een vlokkentest eerder in de zwangerschap uitsluitsel geeft, maakt dat ze neigt naar de vlokkentest maar nu blijkt dat verreweg de meeste vrouwen kiezen voor de punctie, terwijl dat pas later in de zwangerschap uitgevoerd kan worden en er dan een bevalling opgewekt moet worden in geval van abortus.

Dat is emotioneel heel erg zwaar lijkt mijn vriendin en toch wordt er vaker gekozen voor de vlokkentest.

Het verschil volgens deze samenvatting is dat de uitslag van de vlokkentest een 'goed' aangeeft en de vlokkentest een 'zeer goed'. Zijn er nog meer verschillen/voordelen aan de punctie die doorslaggevend zijn voor het maken van de keuze tussen deze twee onderzoeksmethoden?

Zijn er ervaringsdeskundigen die kunnen vertellen over hun keuze en het waarom daarvan?

Ze is heel benieuwd (ze werkt en kan niet forummen, dus ik bood aan de vraag te stellen) en ik ook eigenlijk wel.
Eleonora, er is nog een ander verschil dan de goede of zeer goede uitslag: volgens mij is wat voor veel vrouwen de doorslag geeft het net wat hogere risico op een miskraam bij een vlokkentest. Het is een persoonlijke keuze wat je belangrijker vindt: vroeg in de zwangerschap een uitslag of een iets lager risico op een miskraam.

Verder kiezen ook veel vrouwen voor eerst een combinatietest, en pas als die een verhoogd risico aangeeft voor aanvullend onderzoek. In veel gevallen is het dan al te laat voor een vlokkentest en wordt het automatisch een vruchtwaterpunctie.
Het voordeel van een punctie is dat de kans op een miskraam kleiner is.

Het grote nadeel is dat, als je er voor kiest de zwangerschap af te laten breken, de bevalling opgewekt moet worden. Dat is vaak belastender dan een curettage.

Volgens mij is een punctie ook minder pijnlijk omdat er alleen een naald door de buikwand wordt geprikt.

In beide gevallen bestaat de mogelijkheid om een sneltest te laten doen, dan krijg je de uitslag na 3 dagen, maar dan wordt niet op alles getest maar alleen de trisomie 13, 18 en 21 (Down Syndroom is trisomie 21).
Alle reacties Link kopieren
Leo, wellicht heeft je vriendin deze site al gezien, maar voor het geval dat: http://www.rivm.nl/zwangerschapsscreeni ... screening/

Alle informatie over zwangerschapsscreening.
Ok, duidelijk.

Mijn vriendin is erg van de duidelijkheid, zo snel mogelijk, dus neigt ze naar de vlokkentest, omdat ze een beëindiging via een opgewekte bevalling een gruwelijker idee vindt dan de miskraamkans.

Natuurlijk is het een persoonlijke keuze, ze is gewoon benieuwd naar het hoe en waarom van die keuze, omdat zij er zelf nog niet uit is. Vandaar
quote:Tia Dalma schreef op 07 juli 2009 @ 11:19:

Leo, wellicht heeft je vriendin deze site al gezien, maar voor het geval dat: http://www.rivm.nl/zwangerschapsscreeni ... screening/

Alle informatie over zwangerschapsscreening.

Ze gaat dit allemaal lezen Tante Dalmaatje, dank je wel, fijn dat je even reageerde ook!

Had jij mij nou je mailadres gegeven? Waar ook alweer? Ik wilde je mailen maar ben je adres kwijt, of had ik het gewoon nog niet?
quote:Miss Moneypenny schreef op 07 juli 2009 @ 11:17:

Het voordeel van een punctie is dat de kans op een miskraam kleiner is.

Het grote nadeel is dat, als je er voor kiest de zwangerschap af te laten breken, de bevalling opgewekt moet worden. Dat is vaak belastender dan een curettage.

Volgens mij is een punctie ook minder pijnlijk omdat er alleen een naald door de buikwand wordt geprikt.

In beide gevallen bestaat de mogelijkheid om een sneltest te laten doen, dan krijg je de uitslag na 3 dagen, maar dan wordt niet op alles getest maar alleen de trisomie 13, 18 en 21 (Down Syndroom is trisomie 21).Ah, vooral dat laatste is denk ik er g handig om te weten Miss M, thanks!
tia punt dalma underscore at live punt com.

Heb zelf de combinatietest gedaan, ondanks dat ik nog geen 36 ben (dus voor eigen kosten). Die is al heel duidelijk. Omdat je vriendin 36 is, krijgt ze die 100% vergoed. Op basis van de uitslag kun je inderdaad alsnog het vervolgonderzoek in, dus ook ik raad haar aan die echo + serumtest sowieso eerst te doen.

En feliciteer je vriendin van ons! (ook namens Timini want die ligt hier inmiddels zachtjes voelbaar de rugslag te doen).
Ooit koos ik na een vlokkentest met bijzonder nare uitslag voor afbreking zwangerschap. Dat gebeurde bij 15 weken. Toen moest ik voortijdig bevallen want currettage was absoluutgeen mogelijkheid meer.

Dus iets in dat staatje is niet helemaal juist, Leo.
Een vlokkentest doe je op een vroeger moment van de zwangerschap dan een vruchtwaterpunctie. Dan is het voordeel van de vlokkentest boven de punctie dat je meer tijd (ca. een maand) hebt om een keuze te maken als de uitslag niet goed is. Met een vlokkentest kan je geen open ruggetje of waterhoofd vaststellen, en met een vruchtwaterpunctie wel.

Nu zit ik zelf in die fase en heb een heleboel materiaal doorgelezen. Ik kan niet meer terugvinden waar ik het gelezen heb, maar ik ben ergens het volgende tegengekomen:

Bij een vlokkentest is het mogelijk dat je een valse positieve uitslag voor Down krijgt. Dus dat de placenta wel de chromosonale afwijking heeft, maar de vrucht niet.

In de folder van de verloskundige staat deze site: http://www.prenatalescreening.nl

Daarop staan heel duidelijk de voors en tegens van de beide testen (en staat o.a. ook dat de punctie betrouwbaarder is dan de vlokkentest)

http://www.prenatalescreening.nl/vlokkentest.php

http://www.prenatalescreening.nl/vruchtwaterpunctie.php
Leo, wat lief dat je dit navraagt voor je vriendin!

Zelf kies ik ook eerst voor de combinatietest. Ik ben 35 jaar en ik heb een zorgverzekering die het ook voor mij vergoedt, alhoewel deze kosten niet eens zo heel hoog zijn.

Ik heb vorige week bloed laten prikken en volgende week vindt de nekplooimeting plaats. Aan de hand hiervan volgt een kansberekening. Aan de hand van de kansberekening beslissen JG & ik of we een vervolgtest laten afnemen.

Vlokkentest zou dan nog nét kunnen of net niet meer, ik vermoed dat het dan om een vruchtwaterpunctie zal gaan.

Als de kansberekening geen verhoogde kans geeft, laat ik geen punctie doen. als de kansberekening wel een verhoogde kans geeft, laat ik wel een punctie doen, met alle mogelijke gevolgen en/of risico's van dien.

Maar wellicht is de tripletest ook een optie om mee te 'beginnen'?
DTEEZ!
Kosten nekplooimeting + serumtest zijn ¤ 137,-, inderdaad op te brengen.

Tripletest doen ze overigens (bijna) niet meer, Djoels. Die hele nekplooimeting is daar de vervanger van; de tripletest zit er door de serummeting (het testen van twee soorten hormoonmarkers in je bloed) al soort van ingebakken vanaf nu.
quote:Helaholalalala schreef op 07 juli 2009 @ 11:33:

Ooit koos ik na een vlokkentest met bijzonder nare uitslag voor afbreking zwangerschap. Dat gebeurde bij 15 weken. Toen moest ik voortijdig bevallen want currettage was absoluutgeen mogelijkheid meer.

Dus iets in dat staatje is niet helemaal juist, Leo.Nah, het komt van de site van het Leids Universitair Medisch Centrum, ik denk niet dat die onzin op hun site zetten. Denk ik hoor, ik kan er naast zitten natuurlijk. Het is gewoon copie/paste daar vandaan. Zie link.
Het maakt mij verder niets uit. Het LMC heeft bij mij de speciale echo, nekplooimeting en vlokkentest gedaan.

Het zou alleen jammer zijn als vrouwen hier het idee krijgen dat een zuigcurettage van een babietje van 15 weken altijd mogelijk is!
Hele goeie van je Hela, dat kan dus niet en het is heel goed dat mijn vriendin dat ook weet.

(f)
quote:Djoels schreef op 07 juli 2009 @ 11:36:

Vanzelfsprekend vraag ik het voor haar

Ik word toch een beetje tante.

De triple test is inderdaad niet meer usance begreep ik. In mijn tijd nog wel maar goed, ik was overal te laat voor, ik kwam er pas na maanden achter dat ik uberhaupt zwanger was.
quote:JWvB schreef op 07 juli 2009 @ 11:36:

....

Bij een vlokkentest is het mogelijk dat je een valse positieve uitslag voor Down krijgt. Dus dat de placenta wel de chromosonale afwijking heeft, maar de vrucht niet.

Klopt, zo heb ik het zelf ook gehoord van mijn gyn.
Kort samengevat bestaat de keuze dus hieruit: wil je de uitslag zo vroeg mogelijk weten ivm het mogelijk afbreken van je zwangerschap, of wil je de grootste betrouwbaarheid.
Ik ben gegaan voor de grootste betrouwbaarheid en de kleinste kans op miskraam: punctie dus. Heb me vlak vantevoren ontzettend druk gemaakt omdat ik bang was dat ik toch die pechvogel met miskraam zou zijn maar dat was gelukkig niet zo. Na een week of 3 kwam de uitslag en sindsdien weten we dat het een gezond jongetje is. Dat laatste was een prettige bijkomstigheid. Voor ons geen twijfel of ze misschien een stukje navelstreng voor een piemeltje hebben aangezien, de chromosomen hebben gesproken. Die wachttijd vond ik trouwens wél erg lang duren.

Overigens realiseer ik me ook wel dat een gunstige testuitslag niet alles zegt want hartafwijkingen of bv doofheid halen ze er weer niet uit. En hij kan over een paar jaar ook met zijn fietsje onder een auto terecht komen... waarmee ik maar wil zeggen dat ik denk dat je je als ouder altijd zorgen kunt blijven maken om je kinderen.

Succes voor je vriendin bij het nemen van de beslissing en ik wens haar een fijne zwangerschap!
Ik heb met mijn leeftijd een combinatietest laten doen en vervolgens n.a.v. de uitslag de punctie. (39 toen, nu 40)

Als ik het over zou kunnen doen, zou ik nooit meer voor de combinatietest gaan. Ik denk met alles wat ik nu weet, dat ik direct voor de vlokkentest zou gaan.

Ten eerste kwam de uitslag van de combinatietest al laat, dat het voor mij niet meer uitmaakte of ik voor de vlokkentest of punctie zou kiezen. Ik zou toch geen curretage meer kunnen ondergaan en moeten bevallen.

Ik heb daarom ook voor de punctie gekozen, omdat het afbreken maar een week zou schelen voor mij en de punctie toch veiliger en betrouwbaarder is.

De combinatietest ben ik natuurlijk door ervaring maar ook door het lezen van andere ervaringen, absoluut geen voorstander van. (Natuurlijk heel persoonlijk) Maar bij mij dus een verhoogd risico, geeft heel veel onzekerheid, verdriet etc.

Maar goed, waar het dus op neerkomt. Ik zou ook voor de vlokkentest gaan (direct), gezien haar leeftijd. Ze kan dan inderdaad veel vroeger een keus maken om het eventueel af te breken. De keuze is al moeilijk genoeg!
Eleonora, het klopt hoor, dat je niet altijd na een vlokkentest gecurreteerd kan worden. Ik ben 2x op geweest voor een vlokkentest (toelichting volgt) en ik was ca. 15 weken en als ik zou kiezen voor afbreken van de zwangerschap, werd de bevalling opgewekt, dus geen curretage. Dit was ik het Wilhemina Kinderziekenhuis in Utrecht.

De vlokkentest kun je dus ook via de buikwand laten doen, het risico op een miskraam is dan even groot als bij een punctie.

Helaas bleek tot 2x toe dat de baby bovenop de placenta lag en dat ze dus geen weefsel konden afnemen. Uiteindelijk heb ik bij 17 weken alsnog een punctie gehad.

Bij mij werd bij de intake direct de combinatietest gedaan (eigenlijk zonder overleg) en toen bleek dat deze uitslag heel erg goed was, werd ik wel stevig aan de tand gevoeld waarom ik alsnog een punctie nam. Op zich goed, maar ik had niet om die combinatietest gevraagd. Ik wilde zekerheid en geen kansberekening.

Ik vond het overigens wel heftig, het nemen van het risico en het wachten op de uitslag (ik voelde de baby voor het eerst twee dagen na de punctie) maar ik ben zo godsblij dat ik het gedaan heb. De uitslag was goed en ik heb wat dat aangaat, een goede zwangerschap gehad.
quote:Djoels schreef op 07 juli 2009 @ 11:36:

Zelf kies ik ook eerst voor de combinatietest. Ik ben 35 jaar en ik heb een zorgverzekering die het ook voor mij vergoedt, alhoewel . Aan de hand van de kansberekening beslissen JG & ik of we een vervolgtest laten afnemen.

Vlokkentest zou dan nog nét kunnen of net niet meer, ik vermoed dat het dan om een vruchtwaterpunctie zal gaan.

Als de kansberekening geen verhoogde kans geeft, laat ik geen punctie doen. als de kansberekening wel een verhoogde kans geeft, laat ik wel een punctie doen, met alle mogelijke gevolgen en/of risico's van dien.

Maar wellicht is de tripletest ook een optie om mee te 'beginnen'?

Ik dacht dat je onder de 36 jaar bij een lage kans in ieder geval geen test mag laten doen. Ook niet als je hem zelf betaalt. Ik dacht dus dat de uitslag bepaalt of je in aanmerking komt voor verder onderzoek en niet je eigen persoonlijke verzoek.

Volgens mij wordt de combinatietest toch altijd vergoed?
@Bagheera, heb het even gegoogled

Combinatietest (prenatale screening) wordt alleen vergoed uit de basisverzekering en pas vanaf 36 jaar. Daarvóór moet je de kosten zelf opbrengen.

Verrvolgens kom je voor vergoeding van het vervolgonderzoek (prenatale diagnostiek) als je een verhoogde kans hebt (meer dan 1 op 200). Als je 36 jaar of ouder bent en/of een medische indicatie hebt, wordt dat vervolgonderzoek óók vergoed zonder de voorafgaande screening.

(Zie http://www.prenatalescree ... rder_nog_moet_weten.php#2)
Tia Dalma, dank voor het googlen. Ik was ook een beetje onduidelijk, hoor. Ik bedoelde met dat ik dacht dat je voor je 36e geen punctie mag laten doen ook al betaal je die zelf. Ik wist wel dat je de combitest mocht doen, maar daar dacht ik dan weer van dat deze altijd vergoed werd.

De rekening van de punctie was 1.600 euro (gewoon even ter info want deze werd vergoed).
Heel lief dat jullie antwoord hebben gegeven op mijn vraag voor mijn lieve zwangere vriendin.

Ze is doodop naar huis gegaan, het mens is kapot van de zwangerheid en slaapt zich een slag in de rondte maar ze is heel blij met jullie antwoorden en gaat zich beraden.

Thanks meiden!

(f)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven