Voorkom teleurgestelde hulpsinterklazen........

02-11-2007 22:03 51 berichten
........... en plaats hier tips over wat ze vooral NIET moeten kopen. En natuurlijk ook de tips voor kinderspeelgoed dat wél wat langer leeft.

Aftrap:

- Tractors van de Action. Hoe groter, hoe slechter. Gegarandeerd binnen 24 uur stuk. Zonde van je 4 euro, daar kon je beter een klein tractortje van Siku voor kopen, kunnen de kleinkinderen nog mee spelen.

Less is more, zeker bij zoiets.
Alle reacties Link kopieren
Nou, onze omaklaas verklapte al blij dat dochter voor kerst een babypop krijgt met allerhande toeters en bellen.

Punt is alleen dat dochter al een favo babypop heeft (waar ik ook zelf al allerlei spullen voor heb gekocht), eentje die we notabene van een dame hebben die de pop zelf gemaakt heeft (zo'n esoterisch stoffen geval dus). Het was best spannend of dochter die pop leuk zou vinden tegenover de gangbare plastic poppen van tegenwoordig. Maar goed, ze vindt hem leuk! Ze speelt ermee etc. Maar nu vrees ik dus dat die pop niet kan tippen straks aan omaklaas' supergeouitileerde mega pop die kan praten, lachen zingen of weet ik veel wat. Dat vind ik zelf dus eigenlijk niet zo leuk.

Tis meer in dit verhaal dat IK me gepasseerd voel! Want oma weet heel best dat dochter al een pop heeft. Die ging tot nu toe nl. altijd mee met bezoekjes/logeerpartijtjes.
maar intiem, kun je dan niet zeggen dat je dat niet wilt?

Misschien zei ze het juist al om je te polsen (of is dat naïef?). Ik zou denk ik echt zeggen dat ik dat niet wil, ik vind het ook erg flauw van oma.
Whatever, I do what I want
grrrr, flauwe omaklaas heb je intiem. Misschien kun je het inderdaad zeggen, of staat omaklaas daar niet voor open?
Oh, vinden jullie het flauw? Ik dacht dat het misschien wel erg kinderachtig was van mij. Want ik heb natuurlijk nooit met zoveel woorden gezegd dat ik zo blij was met de pop, juist omdat dochter er ook fan van werd. Ik allemaal kleertjes besteld bij een 'oma' die voor ons poppenkleertjes is gaan breien. Die zijn deze week binnen gekomen.

Maar omaklaas (de moeder van mijn vriend, dus daar durf ik minder open bij te zijn) vertelde het echt op zo'n ik-wil-een-geheimpje-delen met je manier. Dat ze de pop nog net had weten weg te kapen voor de anderen, want dat dit de laatste was en dat iedereen in de rij het ding wilde hebben etc. Dus ze was er erg mee in haar nopjes zeg maar. Ik reageerde niet uberenthousiast, maar ja, weet zij dat ik dit eigenlijk een beetje passeren van de ouders vind? Dus polsen was het niet crini. Het was een mededeling dat ze de gaafste pop ter wereld nog op het nippertje had weten te bemachtigen....

zouden jullie het dan nog zeggen?
Dat vind ik dus helemaal niet flauw van omaklaas. Onze dochter heeft ook meerdere poppen waar ze mee kan spelen. Ik vind het juist harstikke lief dat ze zo'n mooie pop voor je dochter heeft gekocht. Dit heeft m.i. niets te maken met het feit dat je schoonmoeder al weet dat ze al een pop heeft.

Overigens kunnen kinderen je je nog verbazen hoor. Waarom zou de oude pop nu in één keer niet meer voldoen.
Ik heb het vriend even laten lezen en hij is het wel met me eens. Maar hij denkt tevens dat het zinloos is om het tegen zijn moeder te zeggen, want dat ze dat toch niet snapt. Dat dacht ik zelf ook al wel. Dus denk dat we maar niks zeggen helaas : (
Sanmi, ik vind zelf -los van het poppendebacle- dat kadootjesgevers er vaak beter aan doen om de ouders om advies te vragen.
Dan ben ik ook kinderachtig, want ook ik zou het zo ervaren. Heb dit soort dingen trouwens altijd met mama van vriend. Ik zeg het ook niet om haar lol niet te verpesten, maar leuk is het niet. Dat haalt dingentjes die van jullie en je kind samen zijn zo weg en dat vind ik wel eens moeilijk.

Zoals ritueeltjes die ze ziet en mee gaat delen, terwijl die echt van mij en zoon zijn. Nu niet meer...
Eerlijk gezegd... zou ik het niet meer durven zeggen. Je dochter blijft waarschijnlijk toch liever met haar vertrouwde pop spelen (zo'n net-echte babypop is meestal best eng!) dus de baby-de-luxe verdwijnt vanzelf naar de achtergrond. Misschien leert omaklaas hiervan dat ze voortaan beter even bij jou kan pijlen om te horen wat bij je dochter goed in de smaak zou vallen.

Of je dochter is op slag verliefd op de pop die alles kan behalve koffiezetten, nouja, daar doe je niks aan. Speelt ze lekker met een andere pop, toch?

(Erg snugger van omaklaas vind ik het niet, trouwens - ze zou best kunnen weten dat je een uitgesproken voorkeur voor bepaald speelgoed hebt als je een pop speciaal hebt laten maken)
quote:intiem schreef op 30 november 2008 @ 14:42:

Sanmi, ik vind zelf -los van het poppendebacle- dat kadootjesgevers er vaak beter aan doen om de ouders om advies te vragen.

Waarom? Dat haalt toch ook de spontaniteit van het cadeautje weg? Niet alles hoeft toch gecontroleerd te worden door ouders?

Het gaat toch om het kindje en niet de ouders? Ik vind dat ouders in de opvoeding en ritueeltjes etc. altijd het eerste en het laatste woord hebben. Maar met cadeautjes vind ik het ook leuk om te zien wat er verzonnen wordt.
Dat is natuurlijk ook zo, het is vaak je eigen teleurstelling dat mee speelt. Misschien het feit dat oma niet goed oplet en ziet wat er binnen het gezin gebeurt maar er dwars doorheen walst.
Ik denk toch dat oma's het ook gewoon leuk vinden om iets te kopen wat ze zelf ook helemaal geweldig vinden. Dat niet alle schoonoma's de intentie hebben om hun eigen mening door te drukken, maar dat ze het een oprecht leuk cadeau vinden.
Oh, ik geloof ook vast dat oma het zelf helemaal geweldig vindt, anders zou ze niet zo heppie erover doen. Maar tis ook een feit dat ouders helemaal heppie kunnen zijn over hun kadootjes. Dan is het leuker als het om grotere kado's (sinterkaas is daar zo'n voorbeeld van) een beetje afgestemd wordt. Anders zit je straks met 4 babypoppen, omdat de tante's het ook al zo leuk vonden. En tis bepaalt niet zo dat oma er voor open staat om het te ruilen denk ik, vanwege d'r heppieness. Dus ze gaat er echt vanuit dat het een blijvertje is denk ik. Dan lijkt het me toch handig om het bij de ouders te checken, zeker aangezien we geen enkele hints hebben gegeven dat dochter wel eens zit te wachten op een babypop en aangezien ze WEET (!) dat dochter er al 1 heeft. Waarvan ik notabene kleertjes heb lopen bestellen etc.

Dus NEE, ik vind het niet leuk. Maar tis nou eenmaal zo. Tis inderdaad een kwestie van niet opletten en enige invoelendheid betrachten in deze. Maar goed, dochter moet dan zelf maar uit d'r poppenschare haar favo uitzoeken en als haar huidige pop afgedaan heeft, dan is het helaas maar pindakaas.
Mijn nichtje van bijna 2 heeft een pop. Daar is ze helemaal weg van. Heeft ze niet van oma, maar zelfs van overgrootoma gehad.

Toch heb ik haar nog een pop gegeven. Waarom? We gingen met zijn allen op vakantie en dit was een echte vakantiepop met een schepje, redingsband, snorkel, badpak enz enz erbij. Nu heeft nichtje 2 poppen waar ze gek op is. De pop die ik gegeven had kan ik bad dus dat vindt ze ook erg leuk.

Pop 1 is vooral voor thuis pop 2 gaat mee naar anderen. En als vriendinnen komen spelen bij haar mogen die met pop 2 en zij met pop 1. (idd pop 1 is erg vertrouwd voor haar die gaat mee wandelen en moet en luier om enzo) Gaat goed zo hier dus er is hoop hoor intiem.

Voor sint kado wel overleg gehad om te voorkomen dat ze dubbele dingen kreeg. Kwam een magnetron tegen dus ff met ouders van nichtje gebeld. Even overleggen over de kleur enzo, maar ze vonden het harstikke leuk (ze krijgt van hun voor haar verjaardag een keuken dus komt goed uit) Overleggen is idd vaak handig, maar ik vindt het wel leuker om iets te geven wat ik zelf tegen ben gekomen (en dan dus vragen of dat idd iets is) dan een opdracht: ik heb dit en dit nog nodig voor haar, is zo duur en daar en daar te koop. Tja dan kan ik ook gewoon geld aan de ouders geven en dat is toch minder vindt ik.

Neefje van 6 heeft bijna geen bordspelen dus heb ik als hulpsinterklaas holle bolle beukenboom voor hem gekocht. Zonder overleg. Ik weet zeker dat hij dit niet heeft, dat ouders dit niet voor hem kopen en dat hij het geweldig vindt. Prima dan toch?
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
Hier overlegt oma ook niet. Met als gevolg dat het dus gebeurd dat wij de kinderen iets gegeven hebben, dat zij ook al had gekocht. Maar dat is dan onze schuld. Want `wij verpesten het altijd voor haar`. En overleggen wil ze niet want dat is `saai`. Ja dan ook niet zeuren als je met dubbele dingen zit hoor.
ikbenikhetisnietanders (jeetje, zo erg is het leven met jezelf toch niet???), ik vind het leuk hoor als anderen zelf met ideeen komen aandragen. Lijkt me inderdaad niet leuk voor kadootjes gevers als alles voorgekauwd wordt door de ouders. Maar mijn zusje belt bijvoorbeeld als ze iets gezien heeft met zou dit (kadootje) leuk kunnen zijn? Of ze belt met de vraag in welke hoek ze het zou kunnen zoeken ofzo. Kijk, dat werkt allemaal een stuk handiger dat overleg.

Ik hoop dat het net zo werkt met die babypop. Dochter heeft alleen al twee plastic poppen (tweelingpoppen gekregen van haar overgrootoma (de moeder van oma haha) en dat weet oma ook en die poppen kunnen ook in bad etc. Dus van beide markten (stof en plastic) is ze al voorzien, van die plastice zelfs al twee. Dus los van haar knuffels zit ze straks met 3 plastic babypoppen en die ene stoffen van mij dus. Alleen is deze babypop weer de overtreffende trap, want het kan vanalles en heeft vanalles (fietsje, helmpje, maxicosi, kinderwagen, ik heb echt geen flauw idee) heb ik begrepen.

Duh, hoe meer uitleg ik geef eigenlijk, hoe irritanter ik het vind
Nog een ontopicadvies. Als je door de Action loopt en je ziet er een dinosaurusuitgraafsetje: LOOP DOOR!!! DOE HET NIET!!! Ik liep er rond op zoek naar uitdeelkadootjes voor op school. Ik zag die dingen en dacht leuk dan kunnen ze een dinoschedel uitgraven. Daar zijn ze wel even zoet mee. Een moeder die naast me stond en me zag kijken naar die dingen, waarschuwde me. Niet doen, zei ze, het geeft echt troep. Ik dacht: waar bemoei je je mee en kocht ze toch. Huppa in de schoen ermee. Ze waren er zoet mee. Helemaal geweldig vonden ze het. Maar had ik nu maar toch geluisterd naar die ene moeder. Een troep... je wilt het niet geloven. Dat er zoveel meuk uit zo een klein doosje kan komen. De schedeldeeltjes zitten verpakt in een grote vierkante homp gipsachtig spul. En die bende stuift. Mijn hele huiskamer, de trap, de kleding, de kinderen, noem het op of het zat onder de fijne terrakleurige stofzooi. Alsof je een uur lang je gestucte muur hebt staan schuren met een schuurmachine op volle kracht. Mamma was er ook zoet mee. De gister geboende huiskamer opnieuw schoonmaken, kinderen douchen, kleding wassen...
De houten treinbaan van de Ikea rulezz!! Je kan er allerhande uitbreiding bij krijgen, en 2 keer eenzelfde pakket geeft ook niet. Het kost geen drol, en idd, alle 3 kinderen spelen er al jaren en jaren mee, gaat niet stuk, en is voor zowel jongetjes als meisjes leuk om mee te spelen. Sowieso spelen mijn kinderen veel met blokken e.d

Of duplo, ik heb nog die ouderwetse echte duplo van ons van vroeger, onverwoestaar ook. En altijd leuk, na jaren en jaren gewoon nog steeds.

Playmobiel zelfde laken in pak.

Verder is een leuk tip, ga eens naar tweedehands winkels of vlooienmarkten, ik haal daar soms geweldige verkleedkleren en gekke hoedjes en kettingen en tassen vandaan. De kinderen hier doen heel vaak toneelstukjes en verkleden zich dan natuurlijk ook. Van die echte ouderwetsen jurken en onderjurken en grote hakken schoenen zijn natuurlijk veel leuker als die roze prinsessen meuk die zo stuk zijn en bovendien veel duurder dan die tweedehands spullen. Veel unieker en specialer en echter. En vaak heb je al een lading voor nog geen tientje!!

Ik heb trouwens 2 tonnen met die houten dingen gekocht bij de Aldi 2 weken terug ofzo. Die constructie, en eentje om een houten knikker parcours mee te maken geloof ik. Ben er helemaal mee in mijn nopjes.

Voor de rest moet ik nog het een en ander.

Electro, Knex, en Mini loco hebben we al, maar dat is altijd wel leuk spul, maar ook wel duur. Wil je een nieuwe leuk knex set, dan is dat al snel 30 euro ofzo, en voor die boekjes van de loco geldt hetzelfde...

De oudste ( meisje van 11) krijgt een cd ( ook van de aldi trouwens voor een paar euro) en de dvd van Billy Elliot ( voor 2 euro uit een bak bij een actie winkel in de stad. Ze krijgt verder nog een boek, dat was het eigenlijk wel. Meisjes van 11 die ' spelen' niet meer zo tegenwoordig. Vroegah speelde ik op die leeftijd nog keihard met mijn barbies hoor!!

Mijn middelste meid is trouwens wel dol op barbies, vooral het aan en uitkleden. Paar jaar terug hebben mijn man en ik een houten barbie huis bij het grofvuil weggekaapt, zelf opgeknapt, en op haar verjaardag gegeven. Ze spelen er nu echt nog steeds mee, blijft leuk dus!

Genoeg miskopen ook, een houten poppenkast op koninginnen dag; nooit mee gespeeld. En een plastic garage voor nog geen 10 euro: direct kapot en allemaal scherpe hoeken eraan: weggepleurd binnen een week. En al die rommel met keiharde muziekjes waar driehonderd van die enorme batterijen in mogen: optiefen daarmee!!

Helaas moet ik toegeven dat de kids het meestal wel leuk vinden al die zooi met muziekjes erin enzo. Toch is de lol er sneller vanaf dan van bijv een grote ton met blokken, dat prikkelt de fantasie toch veel meer?

Ik denk dat ik voor Sinterklaas nog een paar oude Kinderen voor Kinderen cd's brand, en voor de rest zie ik nog wel. Normaliter had ik rond deze tijd al klaar geweest. Nu moet er nog heel wat gebeuren, maar ja: centen zijn op. Dure tijden, veel tegenslagen...Ach weetje, kinderen vinden het feest toch sowieso al spannend en leuk?

Mijn ouders, met wie we het vieren, geven op ons aanraden trouwens helemaal niks. Ze zijn allemaal net jarig geweest, en te veel is gewoon ook niet leuk. Je moet nog wel kunnen zien wat je gehad hebt, en er mee kunnen en willen spelen. Door ik weet niet hoeveel kado's te geven raken ze verzadigd en zien ze door de bomen het bos niet meer.
Ik las op de eerste pagina iets over de Junior Electro.

Mijn zoontje heeft deze vorig jaar van de omaklaas gekregen en inderdaad...wat een onnozel spel is dat!!

Zo'n ongezellige kakmadame die het kind dan verteld dat meneer wit in een wit huis woont. En als het niet goed id dan hoor je : neenee....en verder niets!!

Ik denk dat mijn zoon er maar 10 minuten mee gespeeld heeft en daarna is het doosje in de kast verdwenen.

En over omaklazen, daar kan ik ook een boek over schrijven!

Pffff, de ene omaklaas begint elk jaar in september al met kadootjes in te slaan voor de Sinterklaas. En elk jaar zeg ik tegen haar: mam, koop alstublieft niet zoveel!! Maar het is net alsof ik tegen een muur sta te kletsen.

En de andere omaklaas heeft er een handje van om achterlijke dure kado's te kopen!

Ik heb haar 2 weken geleden nog moeten overtuigen dat mijn zoon (4 jaar) echt nog te jong is voor een Nintendo DS en dat we het niet willen. Zo'n ding kost 150 euro!! Doe ff normaal zeg!!

Je gaan een kleuter toch geen kado van 150 euro geven!!??

Of ben ik nou gek???

Manlief vindt dat ik me vaak te druk maak om dat soort dingen, maar nu met de Nintendo vond hij het ook te ver gaan.

Dus gelukkig heeft hij ook zijn moeder hierover aangesproken.

En wat ik ook zo vreselijk irritant vindt is dat mijn moeder alle leuke dingen voor mijn neus wegkaapt. Bv, ik wilde graag een Cars pyama kopen,nou...die had ze al in huis hoor!! Ergens in augustus gekocht natuurlijk...grrr..

Of een adventkalender met van die chocolaatjes erin..hee hoor oma heeft hem al gekocht!

Het is in ieder geval fijn om te weten dat het niet alleen bij ons gebeurt!! Hahaha!!
Hé, grappig, dit topic is weer opgegraven.

Als het goed gaat ontvang ik drie (verschillende) leveringen Sio-montage van Marktplaats, die gaan voor Moppekinds' kerstcadeau. Vandaag hebben we een mega-grote hijskraan in elkaar gezet, dwz, Moppetoet sorteerde de benodigde onderdelen, Moppekind heeft de hele middag zoet zitten schroevendraaien en Moppetoet heeft vanavond één stokje opnieuw gemonteerd, en de schroeven wat steviger vastgedraaid. Heerlijk zoals dat spul een zesjarige al jarenlang kan bezighouden.

Voor Sinterklaas was ik gelukkig in de zomer al klaar. De schoencadeautjes zijn hier de zwarte-pieten-cd's van Superdeboer, die vorig jaar op 6 december áchter de kassa's lagen.

Gisteren boodschappen gedaan in een winkelcentrum in Groningen, sh*tterdesh*t, wat doen al die hyperende kindertjes met vlaggetjes hier ??? Wéér een intocht, tsja, dan blijf je dus maar even hangen met je Moppekind.

Kreeg hij van Zwarte Piet van die vieze kleverige beestjes die je als een elastiekje moet wegschieten. Blèèh, gelukkig zijn twee van de vijf al gesneuveld.

Ik zal zometeen de "geheime doos" eens op de kop zetten, en een verzameling sinterklaascadeautjes samenstellen en inpakken, dan is dat ook weer klaar.
Enne, de Ikea treinset is bij ons de beste aankoop ooit!!

Voor nog geen 10 euro hebben mijn kinderen al 2 jaar plezier van deze trein!

Nog een tip: voor alle moeders met zoontjes die gek zijn van Cars ( zoals die van mij).

Bij de Wibra of Het Kruidvat verkopen ze heel vaak spullen van Cars, maar dan vaak voor de helft van de prijs. Ik heb laatst bij de Wibra stickers van Cars gekocht, voor 1 euro. Bij Bart Smit zijn die dingen rond de 4 euro. Of een echt Cars dekbed voor 19,99. Bij de speelgoedzaken zijn ze vaak 49,95.
De omaklaas van mijn kant heb ik al een jaar niet gezien.

Omaklaas van Moppemans' kant levert standaard chocoladeletter + een tientje, daar gaat weinig mis mee. Hup in de spaarpot.

Opaklaas + stiefomaklaas komen waarschijnlijk wel met iets kleins aanzetten, maar voor Moppekind is het grootste cadeau waarschijnlijk dat hij daar weer de kerstboom mag optuigen. Vindt hij heerlijk om te doen, die komt hier op 6 december ook weer in de kamer.

Koester de oma's, zeker als ze wél belangstelling hebben voor hun kleinkind.
Zeeman heeft regelmatig Cars-dekbedovertrekken voor 10, 12 euro. Gewoon de folder in de gaten houden (of een mailadresje aanmaken voor de folders die je wél wilt lezen, bevalt me errug goed )
quote:moppetoet schreef op 30 november 2008 @ 20:23:

Koester de oma's, zeker als ze wél belangstelling hebben voor hun kleinkind.

~is natuurlijk ook belangrijk en waar~

Ik ben wel fan van action....MITS.....je erg (erg!) goed het kaf van het koren kunt scheiden. Dan heb je echt geweldige kado's voor niks. Zeker een groot deel van de kinderboeken is echt goed! De leeftijd, 2 a 3 a 4 jaar zeg maar. Ouder is mijn kind niet, dus verder dan dat ben ik nog niet gekomen . Ze hebben (hadden?) daar ook een groot aandeel houten speelgoed die je bij de verantwoorde speelgoedboer ook kon halen, maar dan voor twintig keer zoveel. Dat houten snijfruit en groente met stukjes klittenband bijvoorbeeld. Constructiemateriaal, houten speelgoed, teveel om op te noemen.

Zo vis ik dus ook bij de goedkope winkels als aldi zeeman wibra kruidvat ook allerlei kook en bakspulletjes vandaan. deeg/cakevormpjes, keukenschortjes (met rood witte ruitjes, erg lief!), ovenwantjes (idem ruitjes). Ook vind je op de gekste plekken goedkope cd's en dvd's, voor maar 2 euro per stuk met superleuke filmpjes of liedjes of ingesproken verhaaltjes.

De rest heb ik van marktplaats. Bijvoorbeeld een lieve oudere dame die als hobby breien heeft en met alle liefde en plezier poppenkleren wilde breien. Ze heeft er een paar weken flink op zitten spinnen, maar dochter heeft nu echt een te gek (en godzijdank betaalbaar) setje.

Dan heb ik als klapper een 2e hands vtech laptop ding. Geen idee of het wat is/wordt. Had er al eerder een discussie over gelezen.

Mijn idee dat goedkoop plastic speelgoed snel gesloopt is. Dus dat komt er liever niet in bij ons. Los van het feit dat je er niks aan hebt, vind ik het ook driedubbel doodzonde dan al die verspilling aan materiaal. Dus als ik iets zie, krijgt het een grondige inspectie. Desnoods wurm ik er zelf even aan om te testen of het stevig is haha (en anders leg ik het onopvallend weer terug ).

Mijn favoriete winkel:

marktplaats punt nl
Action wordt een paar keer genoemd, weet niet of het volgende al gezegd is.. Maar, ben fan van de magnetix (ofzo) van de action. Magnetische balletjes en staafjes waar je mee kan bouwen. Van het echte merk kost zo'n doos iets van 30 euro. Bij de Action 8 euro. En het wordt erg gewaardeerd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven