Voortekenen bevalling?

17-09-2009 23:33 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangzien mijn eerste met een ks is geboren weet ik niet hoe een natuurlijke bevalling gaat of begint. Nu ik er (letterlijk) op zit te wachten vraag ik me af hoe ik weet dat het gaat beginnen.

Uiteraard ken ik de verhalen over gebroken vliezen, slijmproppen en opkomende weeën, maar ik vroeg me af of er nog andere voortekenen zijn waardoor je weet/wist dat het stond te gebeuren.

Ik heb sinds gisteravond harde buiken en een vreemd drukkend gevoel (boven)in mijn vagina. Niet pijnlijk, maar het voelt echt alsof er ieder moment een voet naar buiten kan komen .

Daarnaast is de baby echt abnormaal druk en stuitert mijn buik letterlijk al de hele dag op en neer. Nu vroeg ik me dus af wat dit kan zijn en of dit zou kunnen betekenen dat er zo langzaam aan iets aan het gebeuren is.

Het kind is al ingedaald, dus 'indalingsweeën' zullen het niet zijn.

Herkent iemand dit?
The time is now
quote:milaatje schreef op 18 september 2009 @ 14:07:

Solomio: Ja, maar die sectio-kindjes trekken volgens mij wel snel bij hoor. Kindjes met zo'n zuignap-koppie vind ik altijd zo sneu eruit zien, en die ukkies hebben er vast een beetje hoofdpijn van.

Qua hoofd ja. Mijn oudste lag er niet helemaal mooi voor zeg maar en die was aan één kant bont en blauw door het geduw en getrek van de gyn. Zijn zelfs nog foto's gemaakt om te kijken of zijn beentje niet gebroken was, want dat hadden ze ff heel ingewikkeld moeten manipuleren.
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:milaatje schreef op 18 september 2009 @ 13:17:

Sectio is een forse buikoperatie operatie, dus daar zou ik ook niet op zitten te wachten. Al komen de kindjes er altijd heel mooi en gaaf uit, geen geboortestress en dat is ze aan te zien Bij een geplande keizersnede misschien. Mijn dochter was flink gestuwd (en ik me maar afvragen hoe ze aan die dikke lippen kwam ), had een vochtbult op haar hoofd, hoofdpijn en was misselijk. Terwijl ik niet eens had geperst, maar tot 6/7 cm ontsluiting ben gekomen. Maar die geboortestress heeft ze dus echt wel gehad, ze kwam ook niet echt lekker op gang na de keizersnede.
.
quote:qwertu schreef op 18 september 2009 @ 21:56:

Vergis je niet Milaatje: een keizersnee is als ik het goed begrepen heb stressvoller voor een baby dan een natuurlijke geboorte. Ik ben bij mijn premature dochter ingeleid en volgens mij was dat niet alleen omdat het voor míj beter was om geen keizersnee te krijgen.Volgens mij heeft Milaatje het alleen over het uiterlijk?
Qwertu, ik ben aan het zoeken maar kan niet vinden dat een geboorte dmv sectio traumatisch zou zijn voor kind? Heb jij misschien een bron?
Ik lag 's nachts gewoon te slapen (was 2 weken over tijd) en werd wakker van buikpijn. En die buikpijn kwam op en af. Nou, dan weet je het wel he haha. Verder geen tekenen aan de wand.
Het lijkt me sowiezo (hoe schrijf je dat ook al weer, sorry als het fout is, voor de taaltalenten onder ons) traumatisch om als baby uit de veilige warme relaxte buik van je moeder te worden gehaald...
Maar ja, we weten er allemaal niet veel meer van he..

Iig, Banba, Suze en anderen.. Succes!! Suze, jij bent nu aan de beurt. Vind ik. Maandag. Of anders van het weekend.
quote:Suze2 schreef op 18 september 2009 @ 22:05:

Qwertu, ik ben aan het zoeken maar kan niet vinden dat een geboorte dmv sectio traumatisch zou zijn voor kind? Heb jij misschien een bron?Mij is verteld dat een vaginale geboorte voor het kind wel stressvol is, maar dat dat ook nodig is, omdat het kind dan bepaalde stofjes aanmaakt die nodig zijn na de geboorte. Bij een (geplande) ks worden die stofjes dus niet aangemaakt. Wat tot bijv een 7x zo grote kans leidt dat het kind niet spontaan gaat ademen na de geboorte (lang geleden van mijn gyn gehoord, dus de details kunnen best anders zijn).
Volgens mij klopt dat inderdaad Solomio. Bovendien hebben kindjes na een keizersnede vaker last van ademhalingsproblemen vanwege het 'natte long syndroom'. Bij een natuurlijke geboorte wordt het vocht tijdens de baring uit de longetjes geperst, bij een keizersnede niet. Dan nog klopt het in het geval van mijn dochter niet dat ze er wat uiterlijk betreft helemaal ongeschonden vanaf is gekomen vanwege de keizersnede. (Uiteindelijk is ze heeeeeel mooi opgedroogd ).
Aha, klinkt logisch. Dank voor de info!
.
Mijn jongste had een groot hoofd (mijn oudste ook trouwens), maar nog veel bredere schoudertjes. Dus toen het hoofdje geboren was, moest er nog even behoorlijk op mijn buik geduwd worden om de schoudertjes eruit te krijgen. Bij een ks dus.

Mijn oudste lag in half onvolkomen stuit (één beentje laag, één beentje hoog). Om de billen soepel naar buiten te kunnen krijgen moest dat hoogliggende beentje eerst omlaag gewurmd worden. En daar is op zo'n moment niet veel ruimte voor. Gyn met halve arm in de baarmoeder en dan dat beentje omlaag wriemelen. Nee, daar wordt zo'n beentje niet mooier van.
Mijn oudste twee kinderen zijn geboren "met de keizersnee" en ik vond dat het er niet erg eerbiedig aan toe ging. Ze werden niet bepaald zacht en soepel uit mijn buik getrokken, maar er eerder uitgerukt! Gelukkig weten zij er niets meer van, maar ik vond het niet leuk om te zien.

Mijn jongste is gelukkig via de natuurlijke weg op de wereld gekomen. Eigenlijk ging het heel soepel en makkelijk (maar ik ben een bofferd!): precies 24 uur voor zijn geboorte werd ik wakker van harde buiken. Deze kwamen om de acht minuten en hielden een minuut aan. Na drie uur stopte het weer en viel ik weer in slaap.

's Ochtends kreeg ik nog een flinke por van de baby, om hem daarna niet meer te voelen. Gek genoeg constateerde ik dat alleen als een feit en maakte ik me er totaal niet druk om. Ik was nog fit zat en liep een paar kilometer met de oudste twee, om vervolgens tegen het einde van de middag finaal in te storten. Ik wilde niet meer zorgen, ik wilde geen eten maken, ik wilde geen kinderen naar bed brengen, ik wilde helemaal niets meer. (een vriendin had die middag al gezegd dat het niet lang meer zou duren, maar ik geloofde haar niet!)

Tegen al mijn principes in heb ik mijn moeder gebeld en zij is de oudste twee gaan entertainen, terwijl ik een beetje op de bank hing. Kindjes naar bed, man kwam thuis en toen kreeg ik me toch een honger! (nee, het was geen trek!) Mijn man heeft een pan met eten gemaakt die ik in mijn eentje naar binnen heb gewerkt en vlak nadat ik klaar was met eten (lees: schranzen) kwam de eerste wee. Dit was om negen uur 's avonds en kwart over twee 's nachts is de baby geboren.

Voorweeën heb ik niet gehad, wel had ik last van naweeën, maar dat was het.
quote:qwertu schreef op 19 september 2009 @ 14:17:

Wat ik van een keizersnee begrepen heb, is dat het een misvatting is dat het kind "gewoon soepeltjes uit de buik getild wordt". Ook bij een keizersnee kan het nodige duw- en trekwerk nodig zijn om het kind uit de baarmoeder te krijgen. Niet alleen bij een spoedkeizersnee. Vergeet niet dat de snee in je baarmoeder niet of nauwelijks groter is dan de ontsluiting van de cervix. Ik geloof zelfs dat er ook bij een keizersnee sprake kan zijn van tang- of vacuümverlossing, maar daar heb ik geen bronvermelding, noch harde bewijzen voor. Dus misschien dat iemand die er meer vanaf weet dit even kan bevestigen of ontkennen.Bij mij moest de anesthesist zelfs meehelpen om de baby uit mijn buik te duwen, dus zachtzinnig ging het er inderdaad niet aan toe. Maar als het echt niet lukt dan maken ze het gat toch wat groter? Al denk ik daar nu vast te makkelijk over .
Spannend he, dat wachten op de bevalling? Ik vond het beide keren een hele rare periode. Je wacht op iets heftigs maar je weet niet precies wanneer en hoe het komt. Ik had voor mijn eerste bevalling het gevoel dat de baby nooit zou komen want ik had helemaal geen voortekenen terwijl mijn schoonzus al weken voorweeen had.

Succes met afwachten en met de bevalling!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven