Vraag over kinderbijslag

02-09-2010 19:19 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt, ik heb een vraag over kinderbijslag. Ik ben eind september uitgerekend, dus vandaar.

Ik kom er niet helemaal uit als ik verschillende websites bekijk.

Even om t voor mezelf op een rijtje te krijgen: per kwartaal krijg je kinderbijslag.

Dus januari - maart, april - juni, juli - september en oktober - december.

Nu lees ik dat als het kindje geboren wordt vóór 1 oktober ik het einde van het derde kwartaal kinderbijslag krijg.

Maar als het nu op 1 oktober of later geboren wordt, krijg ik pas aan het einde van het 4e kwartaal mijn kinderbijslag, dus pas volgend jaar.

Wat ik me afvraag: krijg ik nu geen cent voor de maand oktober, november en december? Dat zou toch niet helemaal kloppen?

Of krijg ik een deel daarvan nog wel?

Alvast bedankt voor de reacties,

Chocolatelover
quote:chocolatelover schreef op 02 september 2010 @ 19:45:

Oh , nog even een reactie voor annanananas: ik denk dat alle stelletjes die kinderen krijgen zich hier toch in verdiepen hoor, is ook niet zo gek. Kinderen KRIJGEN (niet nemen zoals jij het noemt) is idd iets om blij mee te zijn maar daarbij krijg je ook een ander financieel plaatje en is het niet zo gek om dat ook even goed te bekijken!Nee maar zoals je tzegt: ' krijg ik dan geen cent voor november.....' klinkt t wel heel verontwaardigd.
Tja, juist in die maanden zit je met behoorlijke kosten, dus ik vind het wel heel jammer dat het dan zo geregeld is. Maar goed, het is inderdaad niet het belangrijkste en zo bedoel ik het ook helemaal niet :-)
Maar chocolatelover, jij hebt toch al kinderen?
Nou, eentje in mn buik maar verder niet hoor!
Nee dan krijg je pas de volgende keer.

Mijn zoontje is geboren op 11 februari en ik kreeg pas in juli.

Oh , nog even een reactie voor annanananas: ik denk dat alle stelletjes die kinderen krijgen zich hier toch in verdiepen hoor, is ook niet zo gek. Kinderen KRIJGEN (niet nemen zoals jij het noemt) is idd iets om blij mee te zijn maar daarbij krijg je ook een ander financieel plaatje en is het niet zo gek om dat ook even goed te bekijken!Ik heb over dit onderwerp specifiek, werkelijk geen seconde nagedacht.
Nou ja, daar moet dan misschien een ander topic voor geopend worden....
quote:yaya1 schreef op 02 september 2010 @ 20:42:

Nee dan krijg je pas de volgende keer.

Mijn zoontje is geboren op 11 februari en ik kreeg pas in juli.Huh? Dan zou je 1 April toch kinderbijslag moeten krijgen? Klopt volgens mij niet hoor....
Ja, volgens mij heb je niet goed Yaya1. Je zou het per 1 april gehad moeten hebben.
Wat yaya zegt klopt toch, kinderbijslag wordt aan het eind van het kwartaal betaald. Het tweede kwartaal wordt betaald rond 5 juli.

Van de svb site:

Wanneer betaalt de SVB de kinderbijslag

U krijgt de kinderbijslag per kwartaal. De SVB betaalt de kinderbijslag als het kwartaal is afgelopen. Het kan een paar dagen duren voordat het bedrag op uw rekening staat. Dat hangt af van uw bank.

Betaaldata

eerste kwartaal: rond 5 april.

tweede kwartaal: rond 5 juli.

derde kwartaal: rond 5 oktober.

vierde kwartaal: rond 5 januari.

Om te bepalen of u in een kwartaal kinderbijslag krijgt en hoeveel, kijken we naar de eerste dag van het kwartaal.

Voorbeelden:

Uw kind is geboren op 12 april, in het tweede kwartaal dus. Op de eerste dag van dit kwartaal was het kind nog niet geboren. Daarom krijgt u voor het eerst kinderbijslag voor het derde kwartaal. Wij betalen de kinderbijslag als dit kwartaal is afgelopen, dus rond 5 oktober.

Uw kind is geboren op 1 april, dus op de eerste dag van het tweede kwartaal. U krijgt dan voor het eerst kinderbijslag voor het tweede kwartaal. Wij betalen de kinderbijslag rond 5 juli.

De kinderbijslag gaat omhoog als uw kind 6 jaar wordt. Is uw kind op 1 april jarig, dan krijgt u de hogere kinderbijslag vanaf het tweede kwartaal. Is uw kind op 12 april jarig, dan krijgt u het hogere bedrag vanaf het derde kwartaal.
nou, dat was bij mij dan anders.... zoon geboren in november, januari had ik kinderbijslag....
Ja dat bedoel ik. Was een woord vergeten en dan wordt het gelijk heel anders.

Oh , nog even een reactie voor annanananas: ik denk dat alle stelletjes die kinderen krijgen zich hier toch in verdiepen hoor, is ook niet zo gek. Kinderen KRIJGEN (niet nemen zoals jij het noemt) is idd iets om blij mee te zijn maar daarbij krijg je ook een ander financieel plaatje en is het niet zo gek om dat ook even goed te bekijken!Krijgen??? Hoe kom je daar nu bij? Mijn man en ik hebben er hard voor geneukt om onze zoon op de wereld te zetten. We hebben hem niet van de ooievaar gekregen of zo
Ik ben christelijk en krijg kinderen, ik neem ze niet. Maar ook dat is weer een ander topic waard.

Oh , nog even een reactie voor annanananas: ik denk dat alle stelletjes die kinderen krijgen zich hier toch in verdiepen hoor, is ook niet zo gek. Kinderen KRIJGEN (niet nemen zoals jij het noemt) is idd iets om blij mee te zijn maar daarbij krijg je ook een ander financieel plaatje en is het niet zo gek om dat ook even goed te bekijken!

Van wie krijg je ze dan?

Kinderbijslag is leuk, maar ik het zou natuurlijk wel dieptriest zijn als het wel/niet nemen van kinderen van kinderbijslag afhangt. Maw: persoonlijk vind ik dat je het ook zou moeten redden zónder dat bedrag.
quote:chocolatelover schreef op 02 september 2010 @ 20:22:

Tja, juist in die maanden zit je met behoorlijke kosten, dus ik vind het wel heel jammer dat het dan zo geregeld is. Maar goed, het is inderdaad niet het belangrijkste en zo bedoel ik het ook helemaal niet :-)Je doelt op de feestdagen? Die kosten had je toch ook gehad zonder baby? Of bedoel je dat die dagen nu nog duurder worden omdat je nu ook voor een baby kado's en veel en duur eten moet kopen?!
quote:chocolatelover schreef op 02 september 2010 @ 23:04:

Ik ben christelijk en krijg kinderen, ik neem ze niet. Maar ook dat is weer een ander topic waard.

Je krijgt ze dus van de heer? Dan snap ik wat je bedoelt.

Nou ja, blijven bidden maar, dan komt die kinderbijslag vanzelf
Sjonge, hoe krijgen we het ook weer voor elkaar om hatelijk en cynisch te worden op zo'n topic... slotje graag
Nee fleurtje, ik bedoel niet de feestdagen. Ik bedoel gewoon de eerst maanden met een baby waar je toch vaak hoort van onvoorziene kosten. Geen zorgen, wij redden ons best. Het was alleen prettig geweest dat extra beetje geld te kunnen gebruiken.
quote:chocolatelover schreef op 02 september 2010 @ 23:22:

Sjonge, hoe krijgen we het ook weer voor elkaar om hatelijk en cynisch te worden op zo'n topic... slotje graag Ik heb de vraag hier al zoooo vaak gesteld, van wie je dat kind dan krijgt. Ik geloof zelf niet in god, maar voor mij is dat wel het enige acceptabele antwoord; als je daar in gelooft dan is het gewoon zo voor jou, punt. Was niets cynisch aan.
Voor de volgende keer, als je toch je kind krijgt, kan je ook aan de gever vragen hem zo af te leveren dat het in elk geval goed uitkomt met de kinderbijslag
quote:fleurtje schreef op 02 september 2010 @ 23:13:

[...]

Van wie krijg je ze dan?

Geen idee. Ze lagen hier gewoon ineens. Dacht altijd dat ze uit de bloemkool kwamen, maar nee hoor, niks van waar.
quote:arrwen schreef op 03 september 2010 @ 09:36:

Voor de volgende keer, als je toch je kind krijgt, kan je ook aan de gever vragen hem zo af te leveren dat het in elk geval goed uitkomt met de kinderbijslag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven