“Vriendin” van dochter (10)
vrijdag 17 april 2020 om 21:14
Hoi allemaal!
Ik heb een “klein” dilemma rondom mijn dochter van 10.
Ik ben al heel wat jaren bevriend met mijn vriendin die een dochter heeft van een jaar ouder. Zij konden vanaf peutertijd goed samen spelen en we ondernamen daarom ook veel samen zodat de meiden samen konden spelen. Daar kwam na een paar jaar verandering in , doordat haar dochter het niet meer zo leuk vond met mijn dochter.
We hebben toen besloten om samen wat te gaan doen, maar de meiden even te laten. Omdat wij vriendinnen zijn hoeven zij dat niet te zijn zeg maar dus dat lieten we. Daarna vanaf een jaar of 8 trok dat bij hun weer aan en ze speelden vaak ( op eigen initiatief) weer samen. Echter is de dochter van vriendin heel wispelturig en wil ze alleen maar bellen/ spelen als het haar uitkomt.
En als ze dan afspreken hebben ze echt de grootste lol
Ik merk dat mijn dochter haar wel graag als vriendin wil en dat dan ook meteen doet, ook al heeft ze al tig afwijzingen van haar gehad.
( als dochter belt telefoon weg drukken, snauwen of gewoon compleet negeren als ze elkaar tegen komen, mijn dochter roept dan haar naam en dan wegrennen etc)
Als zij dan belt is mijn dochter helemaal blij en dat laat ze dan duidelijk merken. Ik vind dit heel tegenstrijdig en soms pijnlijk om te zien. En heb al vaak aangegeven dat als vriendin lullig heeft gedaan dat ze dat dan niet altijd hoeft te pikken.
Ook met buitenspelen gaat het zo, dochter gaat dan bijv met andere vriendin naar buiten en treft dan haar met andere vriendinnen, zij kan dan echt heel vervelend tegen dochter doen omdat ze dan met andere meiden is, gevolg., een huilende dochter vol onbegrip.
Ik heb al gesprekken met vriendin gehad, haar dochter en mijn dochter maar dat haalt niks uit. En ik wil me ook eigenlijk niet bemoeien met deze situaties en ze het een beetje zelf uit laten zoeken.
Ik merk aan mezelf dat ik dat steeds lastiger vind omdat ik zie dat dochter niet begrijpt waarom ze de ene keer wel aardig doet en soms zoooo onaardig. Het lijkt wel of dit gedrag mijn Dochter een soort van trekt, en daardoor alleen maar liever wil gaan doen tegen haar ( als ze de kans krijgt) zodat ze maar met haar wil spelen.
Ze heeft dit overigens alleen bij haar en niet bij andere kinderen.
Hoe kan ik haar het beste uitleggen dat ze zich niet zo moet laten behandelen ?
Ik heb een “klein” dilemma rondom mijn dochter van 10.
Ik ben al heel wat jaren bevriend met mijn vriendin die een dochter heeft van een jaar ouder. Zij konden vanaf peutertijd goed samen spelen en we ondernamen daarom ook veel samen zodat de meiden samen konden spelen. Daar kwam na een paar jaar verandering in , doordat haar dochter het niet meer zo leuk vond met mijn dochter.
We hebben toen besloten om samen wat te gaan doen, maar de meiden even te laten. Omdat wij vriendinnen zijn hoeven zij dat niet te zijn zeg maar dus dat lieten we. Daarna vanaf een jaar of 8 trok dat bij hun weer aan en ze speelden vaak ( op eigen initiatief) weer samen. Echter is de dochter van vriendin heel wispelturig en wil ze alleen maar bellen/ spelen als het haar uitkomt.
En als ze dan afspreken hebben ze echt de grootste lol
Ik merk dat mijn dochter haar wel graag als vriendin wil en dat dan ook meteen doet, ook al heeft ze al tig afwijzingen van haar gehad.
( als dochter belt telefoon weg drukken, snauwen of gewoon compleet negeren als ze elkaar tegen komen, mijn dochter roept dan haar naam en dan wegrennen etc)
Als zij dan belt is mijn dochter helemaal blij en dat laat ze dan duidelijk merken. Ik vind dit heel tegenstrijdig en soms pijnlijk om te zien. En heb al vaak aangegeven dat als vriendin lullig heeft gedaan dat ze dat dan niet altijd hoeft te pikken.
Ook met buitenspelen gaat het zo, dochter gaat dan bijv met andere vriendin naar buiten en treft dan haar met andere vriendinnen, zij kan dan echt heel vervelend tegen dochter doen omdat ze dan met andere meiden is, gevolg., een huilende dochter vol onbegrip.
Ik heb al gesprekken met vriendin gehad, haar dochter en mijn dochter maar dat haalt niks uit. En ik wil me ook eigenlijk niet bemoeien met deze situaties en ze het een beetje zelf uit laten zoeken.
Ik merk aan mezelf dat ik dat steeds lastiger vind omdat ik zie dat dochter niet begrijpt waarom ze de ene keer wel aardig doet en soms zoooo onaardig. Het lijkt wel of dit gedrag mijn Dochter een soort van trekt, en daardoor alleen maar liever wil gaan doen tegen haar ( als ze de kans krijgt) zodat ze maar met haar wil spelen.
Ze heeft dit overigens alleen bij haar en niet bij andere kinderen.
Hoe kan ik haar het beste uitleggen dat ze zich niet zo moet laten behandelen ?
vrijdag 17 april 2020 om 21:18
Je wil het haar zelf laten uitzoeken. Doe dat dan.
Het enige wat je hoeft te doen is aan je dochter te laten weten dat je er voor haar bent. Als het goed is, weet ze dat al, dus zit er niet zo bovenop en ga het allemaal ook niet oeverloos herhalen. Je projecteert je eigen gevoel, dat kan voor je dochter nooit goed zijn.
Het enige wat je hoeft te doen is aan je dochter te laten weten dat je er voor haar bent. Als het goed is, weet ze dat al, dus zit er niet zo bovenop en ga het allemaal ook niet oeverloos herhalen. Je projecteert je eigen gevoel, dat kan voor je dochter nooit goed zijn.

vrijdag 17 april 2020 om 21:22
Ik denk er wat anders over dan de forummers hierboven. Ik zou er zeker niet lang bij stil staan, maar ik zou een keer duidelijk zeggen, als het voorkomt, dat je beter met iemand kunt spelen die aardig tegen je is. Als ze er zelf voor blijft kiezen om te gaan met iemand die dergelijk gedrag vertoon, zou ik dat erg sneu voor mijn kind vinden, maar ja, je kunt haar leven niet leiden.

vrijdag 17 april 2020 om 21:24
Natuurlijk belt het kind alleen als het haar uitkomt. Ze kan toch moeilijk bellen als het haar níet uitkomt?
Verder, blijf met je dochter in gesprek, maar heel neutraal. Ga niet de vriendin afkraken of zeggen dat ze zich zo niet moet laten behandelen. Hoewel ik begrijp dat het niet leuk is om aan te zien, kunnen dit wijze lessen voor je dochter zijn. Haar assertiviteit groeit heus. Daar mag je haar in stimuleren, maar ik zou dat doen op een heel neutrale manier. Goedbeschouwd wordt ze anders niet meer door dat kind, maar door jou gekoeioneerd.
Verder, blijf met je dochter in gesprek, maar heel neutraal. Ga niet de vriendin afkraken of zeggen dat ze zich zo niet moet laten behandelen. Hoewel ik begrijp dat het niet leuk is om aan te zien, kunnen dit wijze lessen voor je dochter zijn. Haar assertiviteit groeit heus. Daar mag je haar in stimuleren, maar ik zou dat doen op een heel neutrale manier. Goedbeschouwd wordt ze anders niet meer door dat kind, maar door jou gekoeioneerd.
vrijdag 17 april 2020 om 21:28
Heeft je dochter genoeg andere vriendinnen dan zou ik haar ronduit verbieden om nog met dat meisje te spelen en ook uitleggen dat dit is omdat jij het niet oké vindt hoe dochter zich door haar laat behandelen.
Dat dochter zich door niemand zo moet laten behandelen. Nu is het een niet zo aardige vriendin.
Als ze 15 jaar verder is blijft ze in een relatie met een man die haar mishandelt.
Jouw vriendin kan natuurlijk haar dochter maar tot op zekere hoogte beïnvloeden in haar gedrag.
Maar ik zou wel merkbaar willen zien /horen dat ze haar dochter op dit gedrag aanspreekt.
Als jouw vriendin het gedrag van haar dochter goedkeurt of in ieder geval niet duidelijk afkeurt zou ik zelfs de vriendschap met haar heroverwegen .
Dat dochter zich door niemand zo moet laten behandelen. Nu is het een niet zo aardige vriendin.
Als ze 15 jaar verder is blijft ze in een relatie met een man die haar mishandelt.
Jouw vriendin kan natuurlijk haar dochter maar tot op zekere hoogte beïnvloeden in haar gedrag.
Maar ik zou wel merkbaar willen zien /horen dat ze haar dochter op dit gedrag aanspreekt.
Als jouw vriendin het gedrag van haar dochter goedkeurt of in ieder geval niet duidelijk afkeurt zou ik zelfs de vriendschap met haar heroverwegen .
vrijdag 17 april 2020 om 21:30
En wat is daar het probleem van?
Het is toch ook geen leuk kind.
Mag toch hopen dat die moeder zich ook schaamt voor haar dochter als ze zulk gedrag vertoont
sugarmiss wijzigde dit bericht op 17-04-2020 21:30
13.95% gewijzigd
vrijdag 17 april 2020 om 21:30
Ik heb een paar keer gezegd dat ze dit niet hoeft te pikken omdat ze bij me kwam en verdrietig was. En ook gezegd dat er meer meiden zijn om mee te spelen. Dit is geen praat of gesprek wat ik wekelijks met haar voer oid. Alleen als er wat voorvalt en dan ook nog niet eens altijd.
Ik probeer inderdaad haar assertiviteit te versterken maar laat het haar echt wel zelf doen. Het doet me alleen soms pijn dat ze het zo probeert en dan zo een respons krijgt.
Als ze vriendin appt , belt ed en afgesnauwd word zeg ik ook laat haar gewoon. Het is echt niet zo dat ik er zo bovenop zit al lijkt dat misschien.
Ik probeer inderdaad haar assertiviteit te versterken maar laat het haar echt wel zelf doen. Het doet me alleen soms pijn dat ze het zo probeert en dan zo een respons krijgt.
Als ze vriendin appt , belt ed en afgesnauwd word zeg ik ook laat haar gewoon. Het is echt niet zo dat ik er zo bovenop zit al lijkt dat misschien.
vrijdag 17 april 2020 om 21:37
Jij bent het meidengezeik nooit ontstegen?
Het ligt niet aan het andere meisje, maar aan de houding van de dochter van TO. Zodra ik dat door had, werd het leven zo eenvoufig
vrijdag 17 april 2020 om 21:39
Ik neig ook naar deze oplossing.sugarmiss schreef: ↑17-04-2020 21:28Heeft je dochter genoeg andere vriendinnen dan zou ik haar ronduit verbieden om nog met dat meisje te spelen en ook uitleggen dat dit is omdat jij het niet oké vindt hoe dochter zich door haar laat behandelen.
Volgens mij is belangrijk dat uw dochtertje ervaart hoe een goede relatie met vriendinnen werkt.
Hopelijk heeft ze het later dan meteen door als iemand zich niet normaal gedraagt.
Met name dat haar "vriendin" onaardig doet als er anderen bij zijn, is typisch pest-gedrag.
Ik vind niet nodig dat uw dochtertje zelf het wiel uitvindt.
Maar... ik heb geen kind, ik weet niet hoe vaak dit voorkomt / hoeveel andere vriendinnen ze heeft, en of het werkt als haar moeder iets verbiedt.
Of als u op een subtielere manier zorgt dat ze haar "vriendin" niet meer (vaak) ziet, bijv. omdat ze nog huiswerk moet maken, omdat u met haar naar een winkel moet of andere smoes.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?

vrijdag 17 april 2020 om 21:42
Ik snap meidenvenijn niet. Mijn dochters ook niet. Geen idee of het ze in de weg zit, maar zij stoppen met spelen wanneer iemand begint te venijnen. Dat heb ik ze niet actief aangeleerd, ik heb gewoon in het dagelijks leven ook geen tolerantie voor geouweneel en vooral niet voor gemenigheid.
Ik ken van dichterbij een wat onzeker meisje dat echt heel verdrietig wordt van meidenvenijn en dat aantrekken en afstoten. Ik vind dat erg sneu en het zou me zeer doen als mijn kind dat zo zou voelen.
Ik ken van dichterbij een wat onzeker meisje dat echt heel verdrietig wordt van meidenvenijn en dat aantrekken en afstoten. Ik vind dat erg sneu en het zou me zeer doen als mijn kind dat zo zou voelen.
anoniem_378854 wijzigde dit bericht op 17-04-2020 21:43
0.30% gewijzigd

vrijdag 17 april 2020 om 21:42
Betty_Slocombe schreef: ↑17-04-2020 21:22Ik denk er wat anders over dan de forummers hierboven. Ik zou er zeker niet lang bij stil staan, maar ik zou een keer duidelijk zeggen, als het voorkomt, dat je beter met iemand kunt spelen die aardig tegen je is. Als ze er zelf voor blijft kiezen om te gaan met iemand die dergelijk gedrag vertoon, zou ik dat erg sneu voor mijn kind vinden, maar ja, je kunt haar leven niet leiden.
Dit, en je kunt je dochter uitleggen dat als ze met dit meisje bevriend wil zijn, dat deze shit er dan gratis en voor niks bijhoort. Dat dochter helemaal vrij is om zelf vrienden te kiezen.

vrijdag 17 april 2020 om 21:44
Herkenbaar. Zoon had ook zo’n ‘vriendje’.
Ik ben een bemoeizuchtige rotmoeder dus ik heb gewoon nooit voorgesteld om dat jongetje uit te nodigen om mee te gaan een dagje weg, voor verjaardag of wat dan ook. Als hij aan de deur kwam omdat hij niemand anders kon vinden en ik wist dat nichtje of buurjongetje er zo aankwamen, dan vertelde ik gewoon dat zoon al met iemand anders had afgesproken. Was zoon buiten beeld dan zei ik dat hij met iets anders bezig was. Dus het is een stille dood gestorven, die ‘vriendschap’ want de keren dat zoon in de gaten had dat het joch aan de deur stond, waren op één hand te tellen. So shoot me, ik had geen zin meer in die klier die mijn kind stond te commanderen en af te zeiken in zijn eigen huis.
Ik ben een bemoeizuchtige rotmoeder dus ik heb gewoon nooit voorgesteld om dat jongetje uit te nodigen om mee te gaan een dagje weg, voor verjaardag of wat dan ook. Als hij aan de deur kwam omdat hij niemand anders kon vinden en ik wist dat nichtje of buurjongetje er zo aankwamen, dan vertelde ik gewoon dat zoon al met iemand anders had afgesproken. Was zoon buiten beeld dan zei ik dat hij met iets anders bezig was. Dus het is een stille dood gestorven, die ‘vriendschap’ want de keren dat zoon in de gaten had dat het joch aan de deur stond, waren op één hand te tellen. So shoot me, ik had geen zin meer in die klier die mijn kind stond te commanderen en af te zeiken in zijn eigen huis.

vrijdag 17 april 2020 om 21:45
Dat vind ik nou net wel heel erg belangrijk.
Kinderen hebben baat bij zelf ontdekken hoe ze het beste met bepaalde situaties om kunnen gaan. Op een manier die bij hen past.

vrijdag 17 april 2020 om 21:46
Het is het kind van je vriendin.
Ze hoeft dus niet met het kind te spelen. Je kunt ook een eigen vriendin van je dochter meenemen of dochter thuislaten, of een iPad meenememen ofzo.
Ik zou mijn kind hier niet zo vaak mee in aanraking laten komen. Dan is het een paar keer per jaar leuk en speciaal elkaar te zien.
Andere leuke kinderen genoeg en het is niet zo dat ik zo nodig een leuke tijd met mijn vriendin wil hebben dat mijn kind eronder moet lijden.
Ze hoeft dus niet met het kind te spelen. Je kunt ook een eigen vriendin van je dochter meenemen of dochter thuislaten, of een iPad meenememen ofzo.
Ik zou mijn kind hier niet zo vaak mee in aanraking laten komen. Dan is het een paar keer per jaar leuk en speciaal elkaar te zien.
Andere leuke kinderen genoeg en het is niet zo dat ik zo nodig een leuke tijd met mijn vriendin wil hebben dat mijn kind eronder moet lijden.
vrijdag 17 april 2020 om 21:52
Ik weet niet hoe ik kan reageren op een specifiek bericht. Maar dankjewel iedereen, er zitten zeker wel bruikbare tips tussen.
Dat ze het gezeik bij deze vriendschap bij krijgt is idd ook een goeie.
En het is ook echt pest gedrag vaak, zo had ik het niet echt bekeken. Ik heb dochter van vriendin hier heeel vaak over de vloer gehad, samen eten, logeren ed en ben echt wel om haar gaan geven. Daarom kan ik haar ook goed aanspreken als ze zo doet, moeder weet dit en keurt dit ook goed want ze vind het ook vervelend. Maar als dit zo langer doorgaat vind ik het gewoon geen leuk kind meer en dat zou ik wel erg vinden bij een kind wat ik al bijna 10 jaar ken. Ik pik gewoon niet hoe ze mijn dochter behandeld, ook al moet dochter het zelf uitvogelen kom ik zeker wel voor haar op.
Vriendin en ik hebben hier 2 keer woorden door gehad en hebben toen afgesproken ons er niet meer mee te bemoeien alleen dat is lastig als het echt pesten word. Ik hoop dat dochter toch snel doorheeft dat ze zo een vriendin niet nodig heeft.
Dat ze het gezeik bij deze vriendschap bij krijgt is idd ook een goeie.
En het is ook echt pest gedrag vaak, zo had ik het niet echt bekeken. Ik heb dochter van vriendin hier heeel vaak over de vloer gehad, samen eten, logeren ed en ben echt wel om haar gaan geven. Daarom kan ik haar ook goed aanspreken als ze zo doet, moeder weet dit en keurt dit ook goed want ze vind het ook vervelend. Maar als dit zo langer doorgaat vind ik het gewoon geen leuk kind meer en dat zou ik wel erg vinden bij een kind wat ik al bijna 10 jaar ken. Ik pik gewoon niet hoe ze mijn dochter behandeld, ook al moet dochter het zelf uitvogelen kom ik zeker wel voor haar op.
Vriendin en ik hebben hier 2 keer woorden door gehad en hebben toen afgesproken ons er niet meer mee te bemoeien alleen dat is lastig als het echt pesten word. Ik hoop dat dochter toch snel doorheeft dat ze zo een vriendin niet nodig heeft.
vrijdag 17 april 2020 om 22:04
En wat nou als ze het nooit leerrt?
Genoeg mensen die altijd Masr bezig zijn een ander te pleasen en nooit voor zich zelf opkomen

vrijdag 17 april 2020 om 22:05
Wij hebben altijd familie uitjes en een neefje met ingewikkeld gedrag naar jongste toe.
Ik benoem dat gewoon naar jongste, en verzin van te voren met jongste hoe hij ook een leuke middag kan hebben.
Het is gewoon niet leuk als er 4 kinderen zijn en er 3 leuk spelen, en alle volwassenen het leuk hebben en 1 kind niet.
Dus jongste mag dan vaker op een schermpje, ik maak afspraken over huilerig gedrag, laat hem reacties verzinnen op terugkerend flauw gedrag.
(wat dat neefje doet is bijvoorbeeld: zoontje zegt enthousiast: zullen we dit samen doen! en neefje roept dan heel nep enthousiast JAAAA! En rent een stukje mee en gaat snel weer zitten. Ja dat doe je een middag en dan ga ik echt niet zitten toekijken hoe mijn kind zo wordt gepest.
Ik zeg dan tegen dat jongetje iets neutraal van 'flauw zeg, waarom doe je dat?'. Ik ga daar niet net zitten doen of dat leuk gedrag is).
Ik benoem dat gewoon naar jongste, en verzin van te voren met jongste hoe hij ook een leuke middag kan hebben.
Het is gewoon niet leuk als er 4 kinderen zijn en er 3 leuk spelen, en alle volwassenen het leuk hebben en 1 kind niet.
Dus jongste mag dan vaker op een schermpje, ik maak afspraken over huilerig gedrag, laat hem reacties verzinnen op terugkerend flauw gedrag.
(wat dat neefje doet is bijvoorbeeld: zoontje zegt enthousiast: zullen we dit samen doen! en neefje roept dan heel nep enthousiast JAAAA! En rent een stukje mee en gaat snel weer zitten. Ja dat doe je een middag en dan ga ik echt niet zitten toekijken hoe mijn kind zo wordt gepest.
Ik zeg dan tegen dat jongetje iets neutraal van 'flauw zeg, waarom doe je dat?'. Ik ga daar niet net zitten doen of dat leuk gedrag is).

vrijdag 17 april 2020 om 22:11
@ het groepje: dat is toch normaal dat je dat neefje aanspreekt op dat gedrag? Ook voor de bestwil van het neefje, dat soort gedrag is gewoon niet leuk. Als ouder moet je daar ook je kind op aanspreken als het zich zo gedraagt. Ook vervelend gedrag kan zich verder ontwikkelen.
Ik zou straf krijgen als ik dat deed, inclusief sancties als niet meespelen.
Ik zou straf krijgen als ik dat deed, inclusief sancties als niet meespelen.
vrijdag 17 april 2020 om 22:22
Herkenbaar, mijn dochter is ook heel gevoelig voor dit soort meidengezeik. Het is trouwens typisch iets wat vanaf groep 6 gaat spelen heb ik begrepen.
Wb mijn dochter. Ik bemoei me er wel mee want ik zie dat ze het zelf (nog) niet kan handelen. Maar gelukkig gaat het steeds beter en lukt het haar om een eigen identiteit te ontwikkelen.
Wb mijn dochter. Ik bemoei me er wel mee want ik zie dat ze het zelf (nog) niet kan handelen. Maar gelukkig gaat het steeds beter en lukt het haar om een eigen identiteit te ontwikkelen.
superuser2020 wijzigde dit bericht op 18-04-2020 12:47
28.31% gewijzigd
vrijdag 17 april 2020 om 22:29
ik denk er ook zo over.sugarmiss schreef: ↑17-04-2020 21:28Heeft je dochter genoeg andere vriendinnen dan zou ik haar ronduit verbieden om nog met dat meisje te spelen en ook uitleggen dat dit is omdat jij het niet oké vindt hoe dochter zich door haar laat behandelen.
Am Yisrael Chai!

vrijdag 17 april 2020 om 22:42
In dit geval vind ik dat je de dochter in de steek laat ( zou het bijna verwaarlozing noemen) als je haar hier niet in begeleid en desnoods zelf grenzen stelt.
Doe ik bij kind ook. Andere situatie, maar als een ander kind hem tijdens ( online)'gamen pest en hiermee doorgaat na reactie van mijn kind ( die inmiddels assertief genoeg is) is het " kicken" en over en uit. Hij mag ook irl niet spelen met kinderen die hem als oud vuil behandelen. Is niet voorgekomen gelukkig, maar hij weet dat zo'n kind niet welkom is hier in huis.