vriendje mee naar betaalde speeltuin: hoe bijdrage vragen?

08-04-2015 21:36 472 berichten
Ik heb voor mijn zoontje en mijzelf een seizoenskaart voor een speeltuin gekocht omdat hij erg van klimmen etc. houdt, en hij bij de betreffende speeltuin uren kan buitenspelen. Nu wil ik als het mooi weer is af en toe uit school een vriendje meenemen (vind mijn zoontje natuurlijk extra leuk) maar ik wil niet steeds voor ieder extra kind 10 euro toegang betalen. Ik neem zelf ook een seizoenskaart om het betaalbaar te houden en heb dit bij een paar ouders voorgesteld zodat ik hun kind makkelijker mee kan nemen, maar daar ging niemand verder op in.

Hoe kleed je het in als je wel vervoer en "oppas" wilt bieden, maar niet die extra toegang wilt betalen? Is het redelijk om dit bij ouders terug te vragen? Uiteraard zal ik dan niet eerst het kind meevragen en dan pas aan de ouders zeggen dat het ze geld kost (dan staan ze voor het blok), maar verder ben ik een beetje onzeker hoe ik het moet aanpakken. Eten en drinken regel ik natuurlijk zelf voor iedereen. Zouden jullie het aantal keer dat je kind mee mag beperken als je iedere keer zelf 10 euro toegang moet betalen? Ik bedoel niet dat ik iedere week hetzelfde kind mee wil nemen, maar stel dat een hecht vriendje of vriendinnetje per seizoen 3x mee kan, is dat dan financieel een probleem?
Even Practisch: heb je dan ook een extra stoeltje in je auto voor dat andere kleine kindje? En een veilig zitje? Eentje waar ik mijn kind in zou vervoeren? Of moet ik dan ook mijn stoeltje in jouw auto installeren? Dat maakt het extra lastig.

Los daar van zou ik mijn kind van 5 niet alleen met je mee laten gaan naar een grote speeltuin. Speeltuintje om de hoek ok. En dan kom ik m'n kind met 2 uurtjes ophalen. Maar na school nog helemaal daar heen (gesteld je een goed stoeltje hebt) dan een paar uurtjes spelen en weer terug dat lijkt me super vermoeiend!
Alle reacties Link kopieren
Laatst spontaan (uiteraard in goed overleg met moeder) na schooltijd op pad geweest met dochter en haar hartsvriendin. (Naar mijn moeder in een vakantiepark met grote indoorspeeltuin 3 kwartier verderop). Inderdaad even haar autostoel in mijn auto geinstalleerd, echt zo gebeurd.

Dat zou ik het probleem niet vinden.
Les temps sont durs pour les rêveurs...
Hoi Mevrouw Kniesoor,

De vraag is dus eigenlijk, hoe kunnen jij en je zoontje leuke woensdagmiddagen hebben.

Er zijn wat beperkingen, niet binnenshuis, het dure abonnement, de leeftijd (best jong) en jij hebt beperkte energie en functioneert het beste bij duidelijkheid.

Het is lente. Als jullie een speeldate hebben, ga dan naar een kleine speelgelegenheid vlakbij. Overzicht voor jou, goed genoeg voor die leeftijd. Zoontje pret met vriendje.

Als jullie geen speeldate hebben gaan jullie lekker met zijn tweeën naar die bijzondere speeltuin.

Opgelost.

Oh en binnenhuis spelen en beslissingen met bekers etc. Blijkbaar kan papa dat aan, dus laat papa dat dan doen.
Met mijn bek open heb ik net dit topic zitten lezen. Viva forum op haar "best". Echt kansloos om TO zo te bashen en de opvoeding van haar zoon zo te bekritiseren en in twijfel te trekken. Je kunt ook écht te ver gaan, mijns inziens.
quote:hejda schreef op 09 april 2015 @ 16:59:

Eigenlijk vind ik het voorbeeld met de bekers wel tekenend. Ik ken niemand voor wie zo'n situatie een probleem is. Dat jij dat wel als een probleem ziet: dat is zorgelijk. Want weet je: op de inhoud maakt het echt niet uit wat je doet. Er zijn talloze oplossingen mogelijk, de een wellicht wat eleganter dan de ander, maar alles is goed. Als je het maar aan 2 kleuters kan verkopen: hier is jullie drinken. Dat jij dat zelfvertrouwen mist, een dergelijke simpele situatie tot probleem maakt, dat is de reden dat sommigen jou met vreemde ogen zullen bekijken en hun kind niet aan jou toevertrouwen.Wat een bullshit. Wat een oordeel. Je kent to helemaal niet. Kijk lekker naar jezelf zeg.
quote:dweedledee schreef op 09 april 2015 @ 22:47:

Met mijn bek open heb ik net dit topic zitten lezen. Viva forum op haar "best". Echt kansloos om TO zo te bashen en de opvoeding van haar zoon zo te bekritiseren en in twijfel te trekken. Je kunt ook écht te ver gaan, mijns inziens.+1
Het hele topic doorgelezen en ik vind wel dat er best hard gereageerd wordt door sommigen. Ik vind het goed van je dat je hier komt checken wat de norm is, als je dat zelf misschien soms lastiger kunt inschatten vanwege Asperger. Volgens mij is redelijk duidelijk dat het niet handig is om een ouder van een vriendje om geld te vragen als je het kind meeneemt ergens naartoe. Ik neem zelf af en toe het beste vriendje van mijn zoon (bijna 6) mee naar een uitje, maar als ik uitnodig betaal ik dus ook. Ik zou me heel bezwaard voelen als ik dan geld zou vragen. En als dat financieel niet kan, dan zou ik dus geen vriendje meenemen naar de speciale speeltuin. Dat is dan echt een speciaal uitje voor jou en je zoon. En als er op jouw dag een vriendje komt spelen, ga dan inderdaad lekker naar een gratis iets zoals een park, speeltuin in de buurt of kinderboerderij. Dat is vaak al leuk genoeg voor kleuters.

Ik heb trouwens niet de indruk dat jullie je zoon erg beperken oid. Niet elk kind is hetzelfde, niet elk kind wil graag op clubjes en is outgoing etc. Dat heeft volgens mij ook gewoon met karakter te maken. Jij kent je zoon het beste en als hij nog niet op een (sport-) clubje wil, dan is dat toch prima, hij is pas net 5! Dat komt vanzelf wel.
Goh bedankt dat er nog van die aardige reacties komen!

Het is wel jammer dat ieder topic waarin ik een vraag stel, er een aantal mensen met dezelfde vooroordelen blijft drammen op hun beeld van mij als een incapabel en gemankeerd persoon. En als ik mezelf niet OVERAL voor verantwoord en ALLES uitleg, krijg ik diezelfde vooroordelen bij een volgend topic dus weer gepresenteerd. Kleine details worden op uitvergroot want zodra er IETS is dat niet helemaal lijkt te kloppen, is dat weer voer om te "bevestigen" hoe raar ik ben. Dus het hebben van een hond wordt in twijfel getrokken als zijnde onverantwoord, mijn zoons karaktereigenschappen worden geproblematiseerd, iedere uitleg die ik geef om meer begrip te kweken wordt gebruikt om te zeggen dat het allemaal echt niet normaal is en dat ik OOK nog zo eigenwijs ben dat ik mensen tegenspreek... Wat ik niet tegenspreek is automatisch DUS waar, en wordt mij in een volgend topic als een stellige waarheid weer voor de voeten geworpen en gebruikt om andere lezers te beïnvloeden. ("TO heeft al een heleboel dubieuze topics geopend en haar kind heeft grote angsten").

Ik weet zelf dat het er echt wel beter voorstaat en dat er genoeg mensen in mijn omgeving zijn die met verstand van zaken meekijken en totaal anders oordelen, maar het maakt discussies hier wel lastig. Het geeft ook zoveel ruis voor nieuwe lezers. Daarom waardeer ik het echt dat er een paar mensen alles met een onbevooroordeeld oog doorlezen en de moeite nemen om passend te reageren. Het was maar een relatief kleine vraag en in de OP ben ik volgens mij duidelijk geweest dat het om GOEDE vriendjes gaat (waar dus meer contact mee is dan zomaar ineens van het schoolplein plukken; we zijn al bij hen geweest en zij bij ons voordat ik deze stap voorstel). En dan per kind hooguit een keer of 3 als ik gemerkt had dat het merendeel van de reacties hier positief was geweest. Mijn band met de moeders waar ik aan dacht is goed genoeg, maar ik wilde gewoon extra checken of ik geen ongepaste vraag zou stellen.

Gelukkig doen ouders op school een stuk normaler tegen me, ook als ik eerlijk ben over wat veel energie kost. We nemen sowieso de tijd om elkaar te leren kennen, en gelukkig valt in het echte leven het oordeel niet zo zwart-wit uit als mensen hier op het forum roepen. Ik zit over een maand een paar dagen met een paar moeders van klasgenootjes op de camping zodat onze kinderen lekker samen kunnen spelen. Ze accepteren het daarbij helemaal als ik me af en toe even terugtrek uit de drukte. Man en hond blijven thuis. Ik vind het spannend omdat het veel energie zal kosten, maar het is ook erg leuk om te doen, en ik verwacht dat mijn zoon in een kleine setting (ze hebben samen 5 kinderen van verschillende leeftijden) wel lekker meedoet. Bijkomend voordeel is dat hij beter aan de moeders went, en dus misschien als een volgende stap zonder ons bij hen wil spelen. Zoon heeft al geen angsten (je kan ook gewoon iets niet willen zonder meteen een bang jongetje te zijn) maar het is dus echt niet zo dat wij dat bevestigen. Ik zoek steeds overzichtelijke situaties op waar hij zelf in stapt en van groeit.

Ik heb de laatste jaren door mijn burn-out veel zelfkennis opgedaan en weet beter dat dingen die ik vroeger gewoon "deed" omdat iedereen het deed, mij wel veel extra energie kosten omdat ik op een andere manier tot hetzelfde resultaat moet komen. Ik probeer daar bewust keuzes in te maken zodat het de hele week gezellig is thuis, en ik niet na een speeldate 3 dagen moet bijkomen (want dat is voor zoon ook niet leuk). Dus in noodsituaties kan ik net zoveel als andere ouders, maar ik KIES er voor om een aantal extra belastende dingen heel bewust uit de weg te gaan als het niet noodzakelijk is, omdat ik wel veel langer nodig heb om er van bij te komen dan anderen. De ene keer mag zoon in zijn eentje thuis heel veel rommel maken en dingen uitproberen, maar als er een nieuw vriendje bij is, en ik al heel veel focus op de sociale aspecten, dan probeer ik daarnaast de rommel/omgeving/kwetsbaarheid van interieur etc. beheersbaar te houden.

Wie nu nog in een volgend topic weer aankomt met het idee dat ik zo'n dramatische thuissituatie heb en dat ik mijn kind zo beperk, wil gewoon alleen maar rellen. Ik ben geen trol, dus wat meer nuance (NEGEER mijn topics dan als je me zo stom vindt!) zou heel fijn zijn.
Tsja, zo zit dit forum in elkaar. Sommige reacties gaan ver, maar steek ook eens de hand in eigen boezem. Als je hoopt op begrip maar niet openstaat voor andere meningen en blijft ja-maar-en om je eigen gelijk te bewijzen, kan je wel eens het tegenovergestelde bereiken.

Ik nam de moeite op je vraag te reageren: ik vind dat kinderen zelf moeten verzinnen wat ze met hun vriendjes gaan doen. Door dit soort uitstapjes waarbij kinderen vermaakt worden, beperk je die interactie. Bovendien zijn gelegenheden in deze prijscategorie in mijn omgeving meer iets voor een gezinsuitje of feestjes. Daar haal je de lol vanaf door te vaak te gaan. Eén keer met een beste vriend, OK, maar je hebt het over meerdere kinderen en een keer of drie. Mijn kind zou je dus niet drie keer meekrijgen.

Jammer dat je niet gewoon op mijn argumenten inging, maar me er meteen van beschuldigde dat ik je OP niet had gelezen.
quote:yette schreef op 10 april 2015 @ 12:16:

Tsja, zo zit dit forum in elkaar. Sommige reacties gaan ver, maar steek ook eens de hand in eigen boezem. Als je hoopt op begrip maar niet openstaat voor andere meningen en blijft ja-maar-en om je eigen gelijk te bewijzen, kan je wel eens het tegenovergestelde bereiken.

Ik nam de moeite op je vraag te reageren: ik vind dat kinderen zelf moeten verzinnen wat ze met hun vriendjes gaan doen. Door dit soort uitstapjes waarbij kinderen vermaakt worden, beperk je die interactie. Bovendien zijn gelegenheden in deze prijscategorie in mijn omgeving meer iets voor een gezinsuitje of feestjes. Daar haal je de lol vanaf door te vaak te gaan. Eén keer met een beste vriend, OK, maar je hebt het over meerdere kinderen en een keer of drie. Mijn kind zou je dus niet drie keer meekrijgen.

Jammer dat je niet gewoon op mijn argumenten inging, maar me er meteen van beschuldigde dat ik je OP niet had gelezen.

Ik vond je antwoord op zich gewoon prima als mening, maar (ik heb de post nu niet bij de hand), volgens mij was er wel iets in je manier waarop je het geformuleerd had waardoor je deed alsof ik de hele tijd kinderen wilde meenemen oid. Ik weet niet in dit geval niet meer precies.

Ik was het wel een beetje beu dat mensen mij steeds net zo afschilderen alsof ik echt hele rare dingen van plan was. Zomaar een voor een alle klasgenootjes meenemen zonder dat ik de ouders kende en de kinderen een keer thuis een speelafspraak gehad hadden enzo. Daarom gaf ik aan dat je in de OP meer info had kunnen vinden. Ik had het over goede vriendjes en hooguit 3 keer ofzo. Mijn verwachting was sowieso dat we gemiddeld 1x per maand zouden gaan in dit seizoen ofzo, dus als ik dan af en toe met zoon alleen ga, zijn er nou ook niet zo waanzinnig veel momenten om nog andere kinderen mee te nemen. Het werd allemaal zo opgeklopt, terwijl ik gewoon wilde weten of ik van de 3 beste vriendjes iedereen EEN keer zou vragen, of dat het misschien leuk zou zijn (en geen bezwaar) als ik dat bij een kind meerdere keren aan de ouders zou vragen...
Mooi gesproken vrouw. En nu ophouden je te verdedigen tegenover een groepje zure dertien-in-een-dozijn betweters die alles zus en zo doen omdat het zo hóórt. Bleh!

Ik heb veel gelezen hier, onder verschillende nicks. Ik vind dat een TO tegen een stootje moet kunnen. Ik vind dat iedereen z'n mening moet kunnen geven. Iedereen mag het oneens zijn. Maar om zó van leer te trekken over zo'n precair onderwerp (iemands kind). Echt, diep-, diep-, dieptriest.

Ga jullie schamen allemaal.
Nou sorry, maar ik vind die laatste reactie echt heel overdreven en een aantal daarvoor ook. Misschien is het niet leuk om sommige reacties te lezen, is het moeilijk om een topic te openen over een onderwerp dat gevoelig ligt en dan flink kritische opmerkingen te krijgen, maar ik heb geen reacties gezien die moedwillig kwetsend of onaardig waren. Reacties als "ga je schamen allemaal" en "diep-, diep, dieptriest" vind ik echt wat ver gaan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Dan heb jij niet goed gelezen Susan
Ja, of ik ben het gewoon niet met je eens, dat kan natuurlijk ook.
Dat kan. En dat mag.
quote:dweedledee schreef op 10 april 2015 @ 12:40:

Dan heb jij niet goed gelezen SusanIk vind jou eerlijk gezegd ook niet echt aardig overkomen.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Of jouw definitie van 'onaardig' en 'kwetsend' wijkt behoorlijk af van die van de Van Dale. Dat kan natuurlijk ook.
Dat kan Tanteslankie. Dan komt dat zo over denk ik, want ik ben eigenlijk best wel aardig hoor
quote:dweedledee schreef op 10 april 2015 @ 12:46:

Of jouw definitie van 'onaardig' en 'kwetsend' wijkt behoorlijk af van die van de Van Dale. Dat kan natuurlijk ook. Ja hoor, tuurlijk, als jij daar blij van wordt.
quote:Enn schreef op 08 april 2015 @ 21:41:

Wat een ongelofelijk dure speeltuin! Zijn de wegen daar geplaveid met goud?Dat dacht ik ook. Mijn kind zou van mij niet eens mee mogen als het zo duur is. Echt belachelijke bedragen voor een speeltuin.
quote:dweedledee schreef op 10 april 2015 @ 12:28:

Mooi gesproken vrouw. En nu ophouden je te verdedigen tegenover een groepje zure dertien-in-een-dozijn betweters die alles zus en zo doen omdat het zo hóórt. Bleh!

Ik heb veel gelezen hier, onder verschillende nicks. Ik vind dat een TO tegen een stootje moet kunnen. Ik vind dat iedereen z'n mening moet kunnen geven. Iedereen mag het oneens zijn. Maar om zó van leer te trekken over zo'n precair onderwerp (iemands kind). Echt, diep-, diep-, dieptriest.

Ga jullie schamen allemaal.Met je gevoel voor drama is iig niets mis..
quote:Pantax schreef op 08 april 2015 @ 22:03:

Hoe oud is je kind? Mijn dochter is 5, die geef ik überhaupt nog niet mee aan een andere ouder voor een uitje buiten de deur. En al helemaal niet voor iets onoverzichtelijks als een semi-pretpark, met de auto. En echt geen drie keer per seizoen. Maar ik ben wat anaal in die dingen.Nee hoor, dat ben je helemaal niet. Toen mijn kinderen zo jong waren mochten ze dat ook niet. Naar een kleine speeltuin wel, maar zeker niet naar een groot park waar je weinig toezicht kunt houden.
quote:Sylphide75 schreef op 10 april 2015 @ 13:24:

[...]

Nee hoor, dat ben je helemaal niet. Toen mijn kinderen zo jong waren mochten ze dat ook niet. Naar een kleine speeltuin wel, maar zeker niet naar een groot park waar je weinig toezicht kunt houden.Nam je je eigen kinderen ook niet mee naar een groot park?
quote:Mevrouw_Kniesoor schreef op 10 april 2015 @ 12:27:

[...]

Ik vond je antwoord op zich gewoon prima als mening, maar (ik heb de post nu niet bij de hand), volgens mij was er wel iets in je manier waarop je het geformuleerd had waardoor je deed alsof ik de hele tijd kinderen wilde meenemen oid. Ik weet niet in dit geval niet meer precies.

Ik was het wel een beetje beu dat mensen mij steeds net zo afschilderen alsof ik echt hele rare dingen van plan was. Zomaar een voor een alle klasgenootjes meenemen zonder dat ik de ouders kende en de kinderen een keer thuis een speelafspraak gehad hadden enzo. Daarom gaf ik aan dat je in de OP meer info had kunnen vinden. Ik had het over goede vriendjes en hooguit 3 keer ofzo. Mijn verwachting was sowieso dat we gemiddeld 1x per maand zouden gaan in dit seizoen ofzo, dus als ik dan af en toe met zoon alleen ga, zijn er nou ook niet zo waanzinnig veel momenten om nog andere kinderen mee te nemen. Het werd allemaal zo opgeklopt, terwijl ik gewoon wilde weten of ik van de 3 beste vriendjes iedereen EEN keer zou vragen, of dat het misschien leuk zou zijn (en geen bezwaar) als ik dat bij een kind meerdere keren aan de ouders zou vragen...Misschien moet je het hele topic nog eens lezen? In je titel vraag je hoe je geld kan vragen, niet of je geld kan vragen. Je ging er blijkbaar vanuit dat kinderen meenemen en ze zelf laten betalen, normaal is. Vervolgens blijkt inderdaad uit je OP dat je ouders hebt benaderd met de vraag of ze een seizoenskaart wilden overwegen zodat jij hun kind dan makkelijker mee zou kunnen nemen. Je schrijft dat je hierop geen reacties kreeg. Misschien kan je de antwoorden in dit topic zien als redenen waarom je bot ving bij deze ouders?

Bovendien zal je opvallen dat het niet echt duidelijk is of je één vriendje af en toe wilt meenemen, of een af en toe een vriendje, dus steeds een ander. Vanwege de seizoenskaart lijkt het er echter op dat je vraagt of een kind vaker meewil.

Gelukkig leg je dat nu net wel duidelijk uit.
Wat yette zegt,je schrijft letterlijk in je OP dat je een aantal ouders hebt voorgesteld om ook zo'n seizoenkaart te nemen zodat jij hun kind een paar keer mee kon nemen..

Ik neem zelf ook een seizoenskaart om het betaalbaar te houden en heb dit bij een paar ouders voorgesteld zodat ik hun kind makkelijker mee kan nemen, maar daar ging niemand verder op in

Om eerlijk te zijn zou ik daar ook niet op ingaan als een moeder op het schoolplein zo'n voorstel zou doen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven