Waarom fase - Help!

30-09-2011 17:41 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang duurt hij in godsnaam of wil ik dat niet weten? We zijn nu nog maar 4 weken bezig maar ik word er echt afentoe tureluurs van. Ik weet dat het goed is en het is vaak ook harststikke grappig maar hij gaat maar door.

Hoer bewaarden jullie je geduld? Hier dus ook door blijven vragen wanneer ik niet kan antwoorden, bij oversteken van drukke wegen etc. Zeggen dat ik nu moet opletten en niet kan antwoorden, dat hij even stil moet zijn etc etc helpt niet. Hij doet het ook echt niet express, lijkt ook geen vraag om aandacht maar wil gewoon opeens alles weten.

Pfffff, zo schattig, lief en irritant tegelijk, soms wil ik me even opsluiten in de badkamer. Vorige week verzelde ik hem dat het goed is dat hij zoveel vragen stelt, dat hij daar veel van leert. `Weet ik` zegt ie. Net 3 is hij.

Herkenning?
Ja, leuk en grappig en ook hele goede eigenschap maar soms wordt je er turelaars van. Zoontje had niet alleen een waarom fase maar ook een "en dan?" fase. Wilde heel graag weten wanneer we bepaalde dingen gingen doen maar ook bij zaken als; als ik tegen de bal schop wat dan? Dan gaat ie rollen. En dan? Dan rolt ie naar de andere kant van de tuin. En dan? etc etc. Heeft een maand of 5 geduurd. Dochter heeft het nooit gehad.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Max per dag instellen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Oh ja, en dan heeft hij ook. En ook `en wat nog`.

Een max per dag instellen dat krijgt ik nooit voor elkaar volgens mij. Ok, 5 maanden dat is dan nog te overzien, nog 4 te gaan.
Sommige kinderen zijn extreem nieuwsgierig en komen er niet meer uit
Kun je niet meer met hem gaan lezen over vanalles en nog wat, of informatieve dvd'tjes kijken voor jonge kinderen (weet niet of die er zijn?) zodat zijn honger naar informatie een beetje gevoed wordt? Of denk je dat dat niet uit zal maken?

Ik heb zelf geen kinderen, dus ik weet het niet.
Geen ervaring maar mss een momentje prikken waar hij al zijn vragen kan stellen of wanneer je er op terug komt. In ieder geval is er nog een belangrijk iets te leren voor kinderen, sommige dingen gebeuren nu eenmaal niet op hun tijd en niet zoals zij dat willen. Dan moeten ze even wachten... tja sh*t happens.
Hij leest zelf al de hele tijd boekjes. Gaat er echt voor zitten of liggen en kan dan een uur bezig zijn. Voorlezen doe ik wel maar niet heel erg veel. En als ik dan voorlees, duurt het boek 5 keer zo lang vanwege de `waarom` vragen
Hier was het de wat en waarom fase. Op alles wat ik zei kwam eerst wat, dan herhaalde ik het en dan kwam waarom. Gek werd ik ervan. Heeft ruim een jaar(!) geduurd. Succes dus.
quote:amy2010 schreef op 30 september 2011 @ 18:35:

Geen ervaring maar mss een momentje prikken waar hij al zijn vragen kan stellen of wanneer je er op terug komt. In ieder geval is er nog een belangrijk iets te leren voor kinderen, sommige dingen gebeuren nu eenmaal niet op hun tijd en niet zoals zij dat willen. Dan moeten ze even wachten... tja sh*t happens.Maar het zijn niet alleen echte vragen zeg maar, bij mij tenminste. Het is ook van: doe je schoenen aan, waarom, we gaan wandelen, waarom, omdat het lekker weer is, waarom, omdat het zonnetje schijnt, waarom etc.
O ja dat soort vragen zijn wel lastig zeg. Quotum instellen? Tja, ik weet het niet, ik verzin het ter plekke.
Inderdaad dat soort vragen zijn het. Wat? Waarom is dat blauw? En wat nog? Dan kan ik moeilijk zeggen daar kom ik later wel op terug. En het zijn er ook zoveel dat dat echt met geen mogelijkheid te onthouden is.

Een jaar, pfew
quote:nuska schreef op 30 september 2011 @ 18:39:

[...]

Maar het zijn niet alleen echte vragen zeg maar, bij mij tenminste. Het is ook van: doe je schoenen aan, waarom, we gaan wandelen, waarom, omdat het lekker weer is, waarom, omdat het zonnetje schijnt, waarom etc.

Heel soms mag je best gewoon zeggen; Omdat ik het zeg.

Waaromvragen zijn er om de wereld beter te leren begrijpen. Daarnaast vind je kind het leuk om aandacht te krijgen, die nu positief is, ipv het eeuwige nee-nietdoen-laatdat-blijfaf-houdop-magniet.
Gewoon antwoord geven, hoort er gewoon bij. Ik heb ook een dochter (9 jaar) die dat deed en nog steeds vraagt/praat ze veel...'hoe komt het dat...' enz. Ik geef haar gewoon antwoord.

En mijn zoontje is hetzelfde, vraagt en praat ook veel.

Het is meer dat je zelf niet altijd wil nadenken over het antwoord maar het is juist goed voor het kind.
Oh ik zeg best vaak daarom, anders word ik gek. En ik weet ook wel wat de reden ervoor is maar toch

Nu net spelend met het baby kleed: waarom heeft de hippo daar wit? Dat zijn zijn tanden. Waarom heeft hij daar tanden? Daar kan jij mee bijten. Waarom is zijn tong rood? Waarom komt hij uit het water? Waar gaat hij naartoe? Waarom kan dat draaien en waarom komt daar muziek uit?

Volgens mij heb ik een extreem geval want het gaat serieus de hele dag door. Alleen niet als er een ander kind bij is waar hij mee spelen kan. En ik ben best een prater maar dit slaat alles
quote:Volgens mij heb ik een extreem geval want het gaat serieus de hele dag door

Nee hoor, is heel normaal, en het gaat ook weer over. Gewoon antwoord geven - en het ook gewoon zeggen als je het ook niet weet, of als je even echt met iets anders bezig bent en dus niet kunt reageren. Net iets meer dan het minimale antwoord geven, kan ook wel helpen: als je vastgesteld hebt dat de Hippo tanden heeft, kun je eens beginnen over zijn eigen tanden. Zegt hij misschien nog eens wat anders dan waarom.

Schrijf de leukste op. Achteraf is het zo vervelend niet
Als ik merk dat het een vraag is die hij echt wilt weten dan antwoord ik hem, als ik het zelf ook niet meer weet, moe ben of als het een onzinnige waarom-vraag is, dan vraag ik: wat denk je zelf waarom dat zou kunnen zijn, en soms zeg ik dat hij maar eventjes gewoon moet gaan spelen. Het heeft een jaar geduurd die fase, en nu is weer een jaar voorbij en lijkt het erop dat het weer opnieuw begint!
Ow, mijnus is nu 3,5 (vrouwelijk) en die heeft "waarom?" en "en dan?" nu ruim een maand tegelijkertijd.

Ik word er KNETTERGEK van.

Maar ik blijf heel beleefd tegen haar.
Geloof me...het gaat over!
Bij mijn nichtje duurt het nu al dik een jaar, denk dat het per kind verschillend is.
Ik vond het meestal leuk, maar af en toe word je er even helemaal gestoord van.

Wat hier wel hielp is een onzinwaarom met een onzinantwoord beantwoorden:

Waarom is die lamp aan?

Omdat ie niet uit is.

Waarom niet?

Omdat ie aan is.

Waarom?

Omdat ie niet uit is.

Enz. enz.

Ik was meestal degene die dat het langste volhield.

Hier ook voor de onzinantwoorden, werkt goed. Ik heb een andere versie ( gebruikte mijn moeder ook altijd).

waarom?

Nou omdat je moeder worst lust

en als je altijd datzelfde zinnetje wat dus nergens op slaat gebruikt, lekkere dooddoener. hebben ze snel genoeg in de gaten wanneer het wel uitkomt en wanneer niet ( ik gaf wel altijd antwoord als ik de vraag zinnig vind)
quote:alisan schreef op 30 september 2011 @ 17:53:

Oh ja, en dan heeft hij ook. En ook `en wat nog`.

Een max per dag instellen dat krijgt ik nooit voor elkaar volgens mij. Ok, 5 maanden dat is dan nog te overzien, nog 4 te gaan.Dat wordt volgens mij veel gezegd in de tekenfilm Jacky Chan. Kijkt hij daar toevallig naar?
Oh das op zich nog wel een idee, onzin atwoord op een onzin vraag want anders blijf je bezig.

Nu is pappa eindelijk thuis, dus die is nu alles aan het beantwoorden (hij is nu aan het voorlezen en ik hoor uit de andere kamer: waarom is daar mais, waarom is dat groen, etc etc). Die was een week weg dus nu kan ik gelukkig weer even ademen.
quote:Jippertje schreef op 30 september 2011 @ 20:44:

[...]

Dat wordt volgens mij veel gezegd in de tekenfilm Jacky Chan. Kijkt hij daar toevallig naar? nee. Hij word in meerdere talen opgevoed dus ik denk dat het gewoon de nederlandse versie is van `and what else`

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven