Wanneer kinderen alleen met de trein?

29-04-2019 10:13 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een paar dagen gaan de kinderen (10 en 12) logeren bij oma; ik wilde ze gewoon brengen en halen maar nu wil oudste graag met de trein (1 uur enkele reis)
Jongste heb ik nog niet gesproken hier over. Vinden jullie dit verantwoord op deze leeftijd? Ze zijn heel verantwoordelijk maar ik twijfel toch; stel de trein krijgt pech en ze zitten uren vast? Ze hebben allebei een telefoon dus aan de ene kant denk ik; wat is het probleem. Aan de andere kant merk ik toch dat ik het een dingetje vind ;-)

Aan de andere kant; ooit moet je ze beginnen los te laten. Benieuwd naar jullie ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Als iets onveilig is, moet je het niet doen. Vooral niet doen.

Maar als het gaat om het voorkomen van een mogelijk negatieve ervaring, denk ik wel eens "nou èn ?"

Moet ik mijn kind thuishouden omdat er iets mis niet volgens plan zou kunnen gaan?

Wederom: Geldt niet voor onveilige situaties. Maar voor dingen waar je zelf er niet 100% bovenop zit om de controle te houden.

Ik denk dan wel: "Nou en?"
Hopelijk leert het kind er dan iets van, in plaats van dat ik probeer te voorkomen dat hij iets onplezierigs ervaart en daar iets van leert.

Ik gun mijn kind juist meer dan alleen maar blije positieve Disney-MacDonalds ervaringen zonder ooit een zuchtje tegenwind.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
SteunEndeToeverlaet schreef:
04-05-2019 16:33
Als iets onveilig is, moet je het niet doen. Vooral niet doen.

Maar als het gaat om het voorkomen van een mogelijk negatieve ervaring, denk ik wel eens "nou èn ?"

Moet ik mijn kind thuishouden omdat er iets mis niet volgens plan zou kunnen gaan?

Wederom: Geldt niet voor onveilige situaties. Maar voor dingen waar je zelf er niet 100% bovenop zit om de controle te houden.

Ik denk dan wel: "Nou en?"
Hopelijk leert het kind er dan iets van, in plaats van dat ik probeer te voorkomen dat hij iets onplezierigs ervaart en daar iets van leert.

Ik gun mijn kind juist meer dan alleen maar blije positieve Disney-MacDonalds ervaringen zonder ooit een zuchtje tegenwind.
Precies. Genoeg nare ervaringen gehad onderweg zoals storingen en vertragingen maar ook ruzie met een vriendin, ongesteld worden in the middle of where, gestolen tas, geen werkende telefoon kunnen vinden, ineens niet lekker worden, verkeerd overgestapt etc.

Ik heb daarvan geleerd dat je de meeste nare situaties grotendeels zelf op kan lossen. Als je wéét dat je kind een normale reis niet aan kan, en een verstoring al helemaal niet, dan zeker niet laten gaan.

Anders juist wel, denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven