Wanneer kinderen alleen met de trein?

29-04-2019 10:13 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een paar dagen gaan de kinderen (10 en 12) logeren bij oma; ik wilde ze gewoon brengen en halen maar nu wil oudste graag met de trein (1 uur enkele reis)
Jongste heb ik nog niet gesproken hier over. Vinden jullie dit verantwoord op deze leeftijd? Ze zijn heel verantwoordelijk maar ik twijfel toch; stel de trein krijgt pech en ze zitten uren vast? Ze hebben allebei een telefoon dus aan de ene kant denk ik; wat is het probleem. Aan de andere kant merk ik toch dat ik het een dingetje vind ;-)

Aan de andere kant; ooit moet je ze beginnen los te laten. Benieuwd naar jullie ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem alleen laten gaan. Vind zelfstandigheid wel belangrijk en stimuleer dat dus ook graag! Ik ging toen ik 12 was ook 15 km fietsend in het donker zonder beltegoed naar de middelbare school, dus een uurtje met de trein mét telefoon zou moeten kunnen. Zo’n leuke ervaring ook voor een kind, misschien wel juist als hij onverwacht moet overstappen!
Alle reacties Link kopieren
Het is maar net wat je gewend bent. Hoe je kind is. Wat de route is. Ik zie mijn dochter van bijna 9 het niet doen op haar tiende. Ze zit nooit in het ov en van alle indrukken zou ze vergeten waar ze er uit moet. Wel een goed idee om vaker te gaan oefenen.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
29-04-2019 11:40
Het is niet altijd duidelijk waar bussen staan en wat snelbussen en stopbussen zijn. Ook een ander traject bedenken is voor 10 en 12 jarigen moeilijker!
Dat kan gewoon gevraagd worden hoor. Zowel telefonisch als bij een van de mensen van ns die op elk station rondlopen. Het is echt niet moeilijk of zo. Kinderen kunnen ontzettend veel, maar ouders houden ze tegenwoordig kleiner.
Ik heb mijn 9-jarige net gevraagd of hij het zou willen en hij zegt nee ;-)

Laatst is hij nog met mij met de trein geweest, maar hij let op de verkeerde momenten op. Hij volgt vooral. Behalve toen station GroteStad-Huppeldepup werd omgeroepen; toen stond hij ineens op omdat hij dacht dat we eruit moesten. Nee, pas bij GroteStad. Dit vond hij echt verwarrend. Ik had trouwens geen idee dat hij dacht dat het allemaal hetzelfde was.
Ik mocht het zelf pas met 16 jaar, maar had het daarvoor al regelmatig stiekem gedaan. Persoonlijk vind ik 10 jaar wel wat jong voor een reis van een uur. Een verstandig en verantwoordelijk kind van 12 aà 13 jaar zou ik wel laten gaan. Ik heb zelf een paar keer uren vast gezeten en dat vond ik toch erg vervelend, ook al was ik al lang en breed volwassen en reis ik al 20 jaar met de trein. Daarom zou ik er bij een jonger kind niet snel voor kiezen.

Ik heb zelf ooit een topic over dit onderwerp geopend, omdat ik me verbaasde over jonge kinderen (6-7 jaar ongeveer) in het openbaar vervoer. Veel forummers vonden dat prima kunnen. Ik merk dat ik wat dat betreft toch wat voorzichtigheid van mijn ouders heb meegekregen.
Annelleke schreef:
29-04-2019 11:51
Dat kan gewoon gevraagd worden hoor. Zowel telefonisch als bij een van de mensen van ns die op elk station rondlopen. Het is echt niet moeilijk of zo. Kinderen kunnen ontzettend veel, maar ouders houden ze tegenwoordig kleiner.
Moet je kind dat wel durven. Dat weet je als ouder natuurlijk het beste, maar er zijn genoeg kinderen van die leeftijd die dat helemaal niet durven. Ik was zelf ook zo'n angsthaas als kind en ik heb genoeg groep-8-leerlingen gehad die dat ook niet zouden durven.
Op een klein station instappen, een uur zitten, op een klein station uitstappen, lijkt me best te doen. Op een rustig moment overdag, niet tijdens de spits of een voetbalwedstrijd of zo.

Als je in dat uur moet overstappen op een heel groot station wordt het alweer wat lastiger. Idem voor heel vroeg of heel laat op de dag.
Alle reacties Link kopieren
Ik ging vanaf 12 mee in het OV met vriendinnen die buiten de stad woonden, zonder ouderlijk toezicht. Eerder ging ik al regelmatig met de bus naar het stadscentrum, vooral als het regende en ik geen zin had om met de fiets te gaan. Ik denk vanaf een jaar of 10-11. Daarvoor was het nooit nodig - iedereen die ik kende woonde in de dezelfde stad - maar ik denk dat mijn ouders me eerder ook wel op de trein hadden durven zetten. Ach ja, rustige provinciestad en mijn ouders waren erg van het stimuleren van zelfstandigheid :)
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is 8 en is al een paar keer alleen met de trein naar opa en oma geweest. Sprinter, niet overstappen, ongeveer 45 minuten.

Hij weet welk station er voor het station waar hij uit moet stappen zit zodat hij weet dat hij er bijna is. Hij weet mijn telefoonnummer uit zijn hoofd. Hij weet wie de conducteur is en hij weet wat hij moet doen als hij toch te laat uitstapt.

Altijd goed gegaan, wel een paar keer samen geoefend.

Oh, zoon heeft een eigen ov chipkaart, maar als ze alleen reizen moeten ze wel een railrunner hebben. Wist ik eerst niet dus hij heeft de eerste paar keer zwart gereden ;-)
Alle reacties Link kopieren
Sanne_A schreef:
29-04-2019 12:23
Oh, zoon heeft een eigen ov chipkaart, maar als ze alleen reizen moeten ze wel een railrunner hebben. Wist ik eerst niet dus hij heeft de eerste paar keer zwart gereden ;-)

Geen idee of je het weet hoor, maar kun je railrunners eigenlijk ook upgraden naar eerste klas? Of moet je dan gewoon een eersteklaskaartje voor je kind kopen?
Alle reacties Link kopieren
Anders koop je voor dit keer twee eerste klas kaartjes. Vaak veel rustiger. Wat kan er nou misgaan?
Pandax schreef:
29-04-2019 12:26
Geen idee of je het weet hoor, maar kun je railrunners eigenlijk ook upgraden naar eerste klas? Of moet je dan gewoon een eersteklaskaartje voor je kind kopen?
Ik ging eens kijken, want eerste klas is soms misschien fijner als een kind alleen reist:

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Railrunner

Maar dat kan dus alleen met begeleiding, anders tweede klas. (Kind alleen vertrouwen ze niet zo?)
Alle reacties Link kopieren
JulienClerc schreef:
29-04-2019 12:17
Moet je kind dat wel durven. Dat weet je als ouder natuurlijk het beste, maar er zijn genoeg kinderen van die leeftijd die dat helemaal niet durven. Ik was zelf ook zo'n angsthaas als kind en ik heb genoeg groep-8-leerlingen gehad die dat ook niet zouden durven.
Als je eigen kind je niet durft te bellen is het tijd om bepaalde dingen wat meer te oefenen
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
29-04-2019 12:31
Ik ging eens kijken, want eerste klas is soms misschien fijner als een kind alleen reist:

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Railrunner

Maar dat kan dus alleen met begeleiding, anders tweede klas. (Kind alleen vertrouwen ze niet zo?)

Dat had ik inderdaad ook gevonden. Vermoedelijk is er niets voor geregeld en moet je gewoon een eersteklaskaartje kopen. Ik zal het eens navragen bij de klantenservice.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
29-04-2019 12:26
Geen idee of je het weet hoor, maar kun je railrunners eigenlijk ook upgraden naar eerste klas? Of moet je dan gewoon een eersteklaskaartje voor je kind kopen?
Voor zover ik weet alleen maar als ze met iemand die 1e klas rijdt meerijden.
De sprinter waar zoon mee gaat is eigenlijk altijd rustig dus nooit probleem om een plek in de 2e klas te vinden, dus ook nooit goed uitgezocht
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
29-04-2019 11:51
Dat kan gewoon gevraagd worden hoor. Zowel telefonisch als bij een van de mensen van ns die op elk station rondlopen. Het is echt niet moeilijk of zo. Kinderen kunnen ontzettend veel, maar ouders houden ze tegenwoordig kleiner.
Ja, maar vroeger waren er geen wolven in Nederland.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Annelleke schreef:
29-04-2019 12:40
Als je eigen kind je niet durft te bellen is het tijd om bepaalde dingen wat meer te oefenen
Ik had het over het aanspreken van mensen op het perron of NS-medewerkers en dat snap je zelf ook wel.
Als ouder op afstand kun je in sommige gevallen wel helpen, maar bij vertraging, storing of andersoort problemen kun je als ouder ook niet veel, omdat informatie vaak pas laat online wordt gezet.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
29-04-2019 12:31
Ik ging eens kijken, want eerste klas is soms misschien fijner als een kind alleen reist:

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Railrunner

Maar dat kan dus alleen met begeleiding, anders tweede klas. (Kind alleen vertrouwen ze niet zo?)
Zal wel met de rust en het prijsverschil te maken hebben. Je koopt geen extra duur kaartje om naast een gezellig kletsend, zelfstandig reizend kind met een kaartje van 2,50 te zitten.
JulienClerc schreef:
29-04-2019 12:17
Moet je kind dat wel durven. Dat weet je als ouder natuurlijk het beste, maar er zijn genoeg kinderen van die leeftijd die dat helemaal niet durven. Ik was zelf ook zo'n angsthaas als kind en ik heb genoeg groep-8-leerlingen gehad die dat ook niet zouden durven.
Dat lijkt me inderdaad wel een vereiste.
Maar dat weet je als ouder van je eigen kind. En als het goed is weet je kind dat zelf ook.
Ik zou me er zorgen over maken dat ze vergeten uit te stappen. Vooral omdat het pas na een uur is dat ze eruit moeten.
lisa_ schreef:
29-04-2019 14:16
Ik zou me er zorgen over maken dat ze vergeten uit te stappen. Vooral omdat het pas na een uur is dat ze eruit moeten.
Natuurlijk maak je je daar zorgen om als ze voor het eerst gaan!
Dat is ook een scenario waar je over na moet denken, en het met ze over hebben.

Maar ook hier geldt dat het meer gaat om de reactie van kind op zo'n soort situatie dan dat de situatie an sich een enorm probleem is.
Alle reacties Link kopieren
maledive schreef:
29-04-2019 11:32
Hoezo?
Die trein stopt niet in oorlogsgebied hoor.

Het is vervelend als er iets mis gaat met het treinreizen en je aan je lot overgelaten wordt. Maar toch niet gevaarlijk?
Hoe je daar mee omgaat heeft meer te maken met karakter dan met leeftijd.
Het 'gevaar' schuilt em bijv in de andere mensen. Ik heb het vorig jaar meegemaakt, trein kon niet verder en we moesten er allemaal uit. Omroepberichten waren onduidelijk en IEDEREEN wilde als eerste in de volgende trein zitten. Mensen gingen rennen, drongen voor, gingen bijna op de vuist. Iemand viel met koffer en al van de roltrap, het was niet alleen chaos, het was gewoon eng.
En ik ben 1,90 m en niet op mijn mondje gevallen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
29-04-2019 11:51
Dat kan gewoon gevraagd worden hoor. Zowel telefonisch als bij een van de mensen van ns die op elk station rondlopen. Het is echt niet moeilijk of zo. Kinderen kunnen ontzettend veel, maar ouders houden ze tegenwoordig kleiner.
Tuurlijk, het komt door de ouders.

Ik heb een kind dat werkelijk overal van in paniek raakt, die kan helemaal niet meer helder denken als iets anders loopt dan verwacht. Mijn andere kind is het tegenovergestelde, die weet exact wat ie moet doen als er iets misloopt.

Jij kunt het allemaal wel heel eenvoudig vinden, dat geldt lang niet voor iedereen.

En dan verschilt dat dus ook nog eens per kind op welke leeftijd ze hieraan toe zijn.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
29-04-2019 12:40
Als je eigen kind je niet durft te bellen is het tijd om bepaalde dingen wat meer te oefenen
Volgens mij gaat het niet om niet durven bellen, maar niet alleen durven reizen.

Edit: met mosterd.
solomio wijzigde dit bericht op 29-04-2019 15:01
3.88% gewijzigd
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
29-04-2019 14:16
Ik zou me er zorgen over maken dat ze vergeten uit te stappen. Vooral omdat het pas na een uur is dat ze eruit moeten.
Mijn dochter (12) gaat sinds kort alleen met de bus (dit is buitenland trouwens), we zijn vast aan het oefenen omdat ze vanaf september dagelijks met de bus van/naar school moet. En ja, ze heeft pas geleden op weg naar huis inderdaad de bushalte gemist, was te druk bezig met snapchatten of zo. Dus ze heeft ons gebeld en we hebben haar een paar haltes verderop opgehaald.
Prima, les geleerd, die halte mist ze volgende keer niet meer en ze snapt nu dat de telefoon ook voor bellen gebruikt kan worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven