Warm eten kleuter

09-03-2012 09:42 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou jullie graag wat willen voorleggen.

Ik heb een zoon van 4,5 en hij eet altijd al slecht warm eten. Brood eten gaat prima, maar 's avonds is echt een crime. Hij eet graag en veel fruit, dus die vitaminen komen er op zich wel in.

Ja, pizza, pannenkoeken enzo die gaan er goed en veel in en dan kan hij wel dooreten. Maar pasta / rijst / stamppot / aardappelen niet.

We vinden eigenlijk dat hij wel een paar hapjes moet eten. Maar gisteravond was het voor die 4 happen een groot drama. We proberen het te negeren en het bordje moet leeg. Is het niet leeg voordat wij klaar zijn met eten (en wat wachttijd) dan geen toetje meer. Maar die 4 happen moeten op, zonder eten naar bed toe vind ik eigenlijk niet kunnen...

Zijn we nu te streng? Heeft iemand tips hoe je het leuk kan houden.

We zaten zelf te bedenken om hem zelf op te laten scheppen en dat hij dat moet opeten ongeacht hoeveel het is.
Samen koken doe ik vaak met de kinderen, vinden ze ook leuk op te helpen e.d. (is niet elke dag tijd voor maar ok vaak wel)

Toetje hoort na het eten tot op zekere hoogte,

Is geen straf of beloning. maar is wel iets dat je krijgt na goed eten.

Elke kind probeerd wel wat door de jaren heen.

bij ons is het af en toe ook moeilijk (met vlagen) en toetje is voor mensen/kinderen die goed eten,

(hoeft niet altijd op, e.d. maar zeker wel eten)

Ok als we wat nieuws eten en lusten ze het echt niet geen probleem (maar dat is neit heel vaak)

Je zou kunnen proberen als je de mogelijkheid heb eens een paar keer smiddag s warm te eten?

Kan je zien of het eht eten is of het tijdstip dat ze echt geen

honger hebben?

en af en toe met een leegbuikje naar bed kan echt geen grote kwaat als dat werkt met weken weer goed eten

(blijkaar zijn wij streng, maar het werkt super goed hebben bijna nooit echt grote problemen, toetje doet de trick al bij ons)
hier krijgen ze altijd een toetje, maar als ze hun bord leeg hebben ( wel weinig opscheppen dan he) krijgen ze een verwentoetje. Anders gewoon blanke yoghurt.

Dan mogen ze er hagelslag, slagroom, gekleurde korreltjes etc opstrooien. Tja, het is wel een beloning, maar sinds we dat hebben ingevoerd wordt er erg goed gegeten. Moet ook zeggen dat wij zelf relaxter zijn geworden met wel of niet eten. Met de tijd gaat het daardoor dus steeds beter.

Mijn zoontje van bijna 5 is wel een enorme streber en wil ook altijd wedstrijdjes winnen. En zijn zusje doet hem in alles na...

Met deze tactiek heb ik hem wel eens kokhalzende de laatste hapjes zien wegwerken. Het werkt dus wel, maar of het gezond is? Hij is overigens broodmager, dus erg vind ik het niet
Bij ons werkt het heel goed om een spelletje ervan te maken. Bijvoorbeeld een goocheltruc: Kind heeft eten op vork en kan dit laten verdwijnen (samen met mij gezicht verstoppen achter onderzetter en daar 'stiekum' de hap nemen), ik maak er een leuk showtje van voor andere ouder die het spel meespeelt als publiek.

Beetje creativiteit doet wonderen!
Ik maakte vroeger ook wel gezichtjes op een bord, een rondje aardappelpuree, half tomaatje als mond, de groenten als haar, ik weet niet meer hoe ik oogjes maakte, soms met een spruitje (die worden overigens nog steeds niet gegeten, zelfs nu ze tegen de veertig lopen) of een plakje komkommer.
verba volant, scripta manent.
wij hebben dezelfde problemen gehad met onze dochter. ze is nu 7,5 jaar en het gaat redelijk. onze belangrijkste conclusie is dat dwingen simpelweg niet gaat. elke keer problemen tijdens het eten vind ik ook niet fijn, daar wordt het niet gezelliger op. we hebben het uiteindelijk als volgt aangepakt:

we eten elke dag op tijd, zodat dochter niet te moe is voor het eten. als we na 6 uur eten dan heeft ze weinig energie meer, en dan krijg je bij haar ook weinig gedaan.

ze hoeft geen 'heftige' dingen te eten, met bijvoorbeeld hele scherpe smaken of heel exotisch.

ze moet niet eten van ons, maar ze weet dat als ze niet voldoende eet ze geen toetje krijgt en ook na het eten is er verder niets meer. Dus niet als ze om half acht begint te zeuren dat ze honger heeft, dan nog eens een broodje of appel geven. dan had ze maar meer moeten eten.

we eten 2 keer per week iets waarvan ik weet dat ze het 'wel te eten' vindt, zoals spinazie/gehakt/aardappelpuree ovenschotel.

als ze aardappeltjes of vlees niet wil eten dan is dat prima. Toetje krijgt ze alleen als al haar groente op is (want dat vinden we het belangrijkste). Als ze een dag alleen rijst wil eten en niet de kip/kerrie saus die er bij zit, is dat ook prima...maar dan dus geen toetje.

deze regels zijn heel eenvoudig en duidelijk uit te leggen. Belangrijk is wel dat je je er aan houdt, en dus niet na veel gedrein toch wat te eten geeft 's avonds of iets anders voor hem gaat maken. als hij doorheeft dat je niet strikt bent dan houdt het al snel op.

ze is nu 7,5 en deze manier gebruiken we al sinds ze 3 is. Heeeeel langzamerhand merken we dat ze telkens meer lust, hier en daar eens wat probeert. Groente gaat nu elke avond op, aardappelen lust ze nog steeds niet graag. We hebben het iig nu gezellig aan tafel. geen gezeur, gejammer, gehuil maar nu is het haar keuze wat ze wil, en ze weet de consequenties van haar keuzes.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Mijn peuter van 3,5 eet al ik weet niet hoe lang slecht, overdag gaat het wel maar 's avonds niks of bijna niks. (meestal niks). Wel een toetje overigens, iedereen krijgt toetje.

Er wordt hier geen strijd gemaakt, ze eten wat ze opkunnen/willen. We proberen het wel te stimuleren om wat te eten maar dwingen kun je niet.

En ooit zal het vast goedkomen .
Vraag aan iedereen met een peuter die niks lust. Is dat zo maar ineens gekomen, of zijn jullie kinderen altijd al moeilijkere eters geweest?

Kazzoon, net 10 maanden, eet tot nu namelijk zo goed als alles wat we hem voorzetten. Inclusief geitenkaas, spruitjes en olijven. Ik zou het stiekem best erg vinden als dat ineens over is...
mijn jongste dochter was altijd al een moeilijke eter, nooit anders geweest (muv chips, snoep en frietjes uiteraard).

oudste dochter at vanaf het begin af aan al heel makkelijk, en dat is nog steeds zo.

Er is een reden waarom wij geen toetje geven als de groente niet op is. als ik mijn jongste wel een toetje zou geven, dan zou ze helemaal geen avondeten meer eten. Een schaaltje yoghurt en dan is de ergste honger gestild.
The past may be in tatters
But today is all that matters
@kazz, zoon heeft tot hij anderhalf was alles, echt alles gegeten, was zelfs dol op olijven en paprika, en deed een moord voor geitenkaas.

Nu (5) eet hij appels, peren, bananen, druiven en kiwi, brood met divers beleg. Als avondeten alleen patat en pannenkoeken, (soms het) vlees, gebakken ei, droge rijst of pasta of een halve aardappel. De enige groente die er hier in gaat is mais. Ovenschotels/ eenpansgerechten worden niet gegeten, eten wat door elkaar zit is per definitie niet lekker.

Strijd is er hier nooit geweest, er zijn wel dingen die ik belangrijker vind. Ben zelf ook niet dol op warm eten, eet net zo lief alleen maar brood.

Honger/ tijdstip is het hier het probleem niet, er gaat rustig een berg patat in of drie pannenkoeken.

Samen koken doen we meestal, hij heeft zelfs een eigen inieminie kookplaatje waar hij bv een minigehaktbal op kan warmen.

De afspraak is aan tafel blijven totdat iedereen klaar is (gaat redelijk).

Verder hoefde hij nooit iets te eten als hij niet wilde, maar aangezien hij nu 5 is komen we daar een beetje van terug. Hij moet minstens 1 hap proeven voor hij een toetje krijgt, in de hoop dat hij zo went aan smaken en op een gegeven moment toch weer gaat eten.

Zelf opscheppen werkt niet, dan schept hij gewoon helemaal niet op.

Dus sorry TO, geen tips, ik weet wel hoe het is.
quote:Kastanjez schreef op 09 maart 2012 @ 13:19:

Vraag aan iedereen met een peuter die niks lust. Is dat zo maar ineens gekomen, of zijn jullie kinderen altijd al moeilijkere eters geweest?

Kazzoon, net 10 maanden, eet tot nu namelijk zo goed als alles wat we hem voorzetten. Inclusief geitenkaas, spruitjes en olijven. Ik zou het stiekem best erg vinden als dat ineens over is...

Dochter at hier vanaf het moment dat ze vast voedsel kreeg als een bootwerker en lustte eigenlijk alles. Inmiddels is ze bijna 7 en zijn we erachter dat ze haring, spinazie uit een pakje en erwtensoep echt niet lekker vind. Verder lust ze werkelijk alles. En dan moet ik d'r nog meegeven dat als ze bij iemand eet en er wordt spinazie uit een pakje gegeten dan eet ze het nog ook, alleen niet met plezier.

Zoon ging pas laat vast voedsel eten, rond de 10-11 maanden, en was meteen al kieskeuriger. Hij bleek heel erg allergisch en met 2 jaar at ie bijna niets meer. Inmiddels weten waar hij allemaal op reageert en kan hij binnen die grenzen prima eten, maar het is zijn hobby niet. Hij eet graag brood en fruit, maar avondeten is niet geweldig en alles wat ie echt lekker vind graag afgekoeld. Ik haal zijn eten er dus altijd gewoon een kwartiertje eerder uit dan eet ie in elk geval met ons mee en lijft het gezellig aan tafel.
Tanx voor jullie ervaringen. Stiekem hoop ik van harte dat onze zoon altijd zo lekker blijft eten als nu. Ik vind eten namelijk een érg belangrijk onderdeel van het leven, ben er ook gek op en kook heel graag. Zou het heel jammer vinden als Kazzoon basale dingen niet meer wil op een gegeven moment (Haring mag, want dat is één van de weinig dingen die ik ook niet lust )
@Kastanjez, mijn oudste was als baby ook al niet zo'n denderende eter. Toen hij 1,5 was was het helemaal over, vanaf dat moment tot nu toe doet hij altijd moeilijk over warm eten.

Jongste is vanaf het begin een enthousiasteling wat eten betreft. Hij lust heel veel, durft ook nieuwe dingen te proberen, en kiest elke hap met zorg om er van te genieten. Heel anders dus en zo leuk om te zien na al dat gedoe met de oudste. Want wij wilden er geen strijd van maken, maar dat deed hij zelf wel. Omdat het toch altijd gehuil en gezeur was, zelfs toen hij niets hoefde te eten van ons, hebben we op een gegeven moment de regel ingesteld van evenveel hapjes als je leeftijd. Dan kwam er in elk geval nog iets in en in de hoeveelheid gejammer en gebrul scheelde het niets. Dat doen we nu al ongeveer 3 jaar en dat gaat best goed inmiddels. Voor ons was het toen ook belangrijk dat hij een beetje gezellig mee ging doen voordat de jongste doorkreeg wat een drama hij er elke keer van maakte. Want we zagen al helemaal voor ons dat jongste gewoon mee zou gaan doen. Actie geslaagd, want jongste geniet nog steeds van zijn eten (maar houdt dan weer niet zo van brood, je kunt ook niet alles hebben natuurlijk).
..
Hmmmm, hier een peuter die alles wat gezond is 'niet lekkuh' vindt en ik had gehoopt dat dat over een tijdje wel beter zou gaan, maar zo te lezen kan het nog wel even gaan duren....

Ze eet per definitie geen groente (tenzij gepureerd als pastasaus) en aardappels. Pasta vind ze wel aardig, maar daar eet ze ook niet geweldig van. Op vlees is ze dol en dat is vaak dan ook het enige wat ze eet. Brood en fruit gaat er wel prima in gelukkig. Wij besteden er geen aandacht aan, om niet te verzanden in machtspelletjes en om het gezellig te houden aan tafel. Met positiviteit, haar laten helpen met koken en dingen blijven voorschotelen hopen we dat ze uiteindelijk weer gaat eten. Toetjes horen hier gewoon bij de maaltijd (ook ivm voedingsstoffen/calcium) en krijgt ze dus altijd.
Onze zoon vrat tot hij een jaar was alles. Spruitjes, spinazie, aardappels, vis, het ging allemaal moeiteloos naar binnen. En opeens was het over. Hij is nu 16 maanden en weigert al drie maanden bijna alle soorten groente. Het enige dat hij nog eet is broccoli, bietjes en rauwkost. En pasta en soms rijst (voornamelijk in de vorm van nasi). Aardappels gaan er niet meer in. Vlees weigert hij ook, behalve gehakt in tomatensaus.

Wij trekken ons er niet veel van aan. Onze kinderarts had bij de laatste controle toen hij een jaar was al gezegd dat dit kon gaan gebeuren, blijkbaar hebben veel peuters er last van. We dingen hem nooit om te eten, dat werkt alleen maar averechts. Hij krijgt een bordje eten en hij ziet maar wat hij ervan opeet. Als hij genoeg heeft, hoeft hij niet z'n bord leeg te eten. Dat vind ik ook een vreemd principe. Wij bepalen tenslotte hoeveel we voor hem opscheppen, maar we kunnen niet weten hoeveel trek hij heeft. Als mijn man mij een bord vol schept en ik heb na de helft genoeg, laat ik me ook niet dwingen om het op te eten.

Een kind kan heel goed zelf aangeven hoeveel eten het nodig heeft en waar het op dat moment behoefte aan heeft. Ga je het gevecht aan, dan verlies je het altijd en wordt de sfeer aan tafel er niet beter op.

Zoon krijgt altijd een toetje (magere yoghurt of fruit) en hij krijgt nooit iets anders te eten omdat hij iets niet wil/lust/weet ik veel. Er worden dus geen boterhammen gesmeerd omdat hij geen zin heeft in spinazie ofzo. Eet hij niet, prima, moet hij zelf weten.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
quote:Kastanjez schreef op 09 maart 2012 @ 13:19:

Kazzoon, net 10 maanden, eet tot nu namelijk zo goed als alles wat we hem voorzetten. Inclusief geitenkaas, spruitjes en olijven. Ik zou het stiekem best erg vinden als dat ineens over is...Zomaar ineens gaat het over. Lasagne werd eerst in gevreten, nu wordt er gemopperd dat er groente in zit. Spruitjes, spinazie, stamppot, dat gaat er wel in. Alles wat er "sauzerig" uitziet is vies.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ergens wel fijn dat het tot zoveel herkenning leidt

@kastanjez Mijn zoontje at tot zo'n 1,5 jaar prima. Maar daarna stopte het inderdaad. Het cb zei inderdaad ook dat het een fase is. Maar die fase duurt best lang...

Vanavond heeft hij trouwens prima gegeten, pannenkoeken en sla. Dat gaat er wel in. Daarom heb ik ook niet het idee dat het wel/geen honger is. Maar gewoon geen zin in rijst/pasta aardappelen.

@ kaetje Hij helpt vaak met koken en vindt dat ook leuk. Snoept dan rauw veel groentes, maar zodra we aan tafel zitten om te eten, is het klaar. Paprika enzo houden we vaak ook apart en krijgt hij het rauw. Dan eet hij het wel.

@kittepit misschien is dat wel een goede. Dat spreekt me wel aan. Wel altijd toetje krijgen maar bij goed eten mogen versieren. Aan de andere kant, soms mogen ze die taartspikkels in de yoghurt (stuiteren om het te doen) en dan vindt hij het niet meer lekker.

@freya25, dank je wel voor de herkenning. Eten wat door elkaar zit, is hier ook geen favoriet. Sausjes blieft meneer niet. Droge pasta met wat vlees en paprika en mais (zonder saus etc) dan gaat het al beter (maar geen andere groentes die je door pasta kan doen).

Ik denk dat we maar een tijdje moeten gaan proberen om hem de keuze te geven. Kijken of hij dan meer gaat eten dan de p's met sla.
Mijn zoontje van 6 was ook een moeilijke eter. Sinds een halfjaartje is het minder geworden, maar hij eet nog steeds redelijk slecht.

Ik heb wat dingetjes geprobeerd: Hem zelf te laten helpen met koken of iniedergeval laten meekijken, zodat hij weet wat er in zit. Het heeft bij ons geholpen.

Ik vind het toetje als beloning goed hoor! Een beloning is goed, een straf is niet goed. Er is een verschil tussen: Als je je bord leeg eet krijg je een toetje, en, als jij je bord niet leeg eet krijg je geen toetje. Als je begrijpt wat ik bedoel? succes! Enne... het zou ook kunnen dat het een fase is, en dat hij straks wel goed eet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven