Welke bakfiets?

26-02-2025 15:39 20 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag allemaal, wie heeft er tips voor een geschikte bakfiets?

Wat we zoeken: voor 2 kindjes, uitbreidbaar tot 3. Tweewieler. Niet van een merk waar er terugroepacties van zijn geweest. Goede kwaliteit materialen en motor. Motor hoeft niet heel zwaar te zijn qua vermogen.

Wat het lastig maakt: liefst wil ik een houten bak, geen 'piepschuim', omdat ik lees dat dat materiaal snel beschadigd raakt of door kindervingertjes kapot wordt gepulkt (en wij hebben wel zo'n peuteraar in huis hier). Alle duurdere merken hebben echter bakken van dat materiaal, geloof ik (Urban Arrow, Lovens, Gazelle Makki).
Ik heb daarom gekeken naar de Dolly, die lijkt mij best degelijk en is qua prijs ook een stuk vriendelijker. Eigenlijk vind ik die andere merken ook echt veel te duur. Maar mijn vriend denkt dat het niet zo'n goede of stevige fiets is, vindt het frame er minder goed uitzien. Hij wil graag een Lovens.

En dan nog de draaicirkel, de draai van het steegje naar onze tuin is nogal lastig. Een Urban Arrow die op bezoek was, kwam er laatst maar met heel veel moeite doorheen. Een driewieler bakfiets paste helemaal niet. Dus ik zocht eigenlijk naar een korter model, maar die zijn er bijna niet. Of model met korte draaicirkel dus.

Tot slot: tweedehands kopen zou kunnen, maar bakfietsen die maar een paar jaar zijn gebruikt zijn maar heel moeilijk te vinden hier, en de totale levensduur is rond de 8-10 jaar dus ik ga geen tweedehands kopen die al 8 jaar oud is bijvoorbeeld.

Wie heeft er tips/ervaringen/ideeen? Dank alvast!
Is een bakfiets wel de meest optimale oplossing? Ik heb een tuin waar ik met een bakfiets niet in kon komen, dus voor mij werkte dat gewoon niet. Ik had één kind voorop en één kind achterop, dat ging ook goed.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Is een roldeur of dubbele deur in je tuinhek installeren een optie?

Die kosten zijn minder groot dan het verschil tussen de goedkoopste en duurste bakfiets.

Ik zou gaan testfietsen.

Mijn goedkope bakfiets geeft minder fijne elektrische ondersteuning, dan de duurdere.

Als ik op een heuvel omhoog moet stoppen, kan ik niet weer opstappen en verder omhoog fietsen. De motor gaat niet bij de 1ste trap aan. Urban arrow doet dat wel, fietst als een zonnetje.

Ik weet niet of je veel heuvels hebt, maar zou het even testen en dan je indenken dat je 3 kinderen erin hebt zitten.
Houdt er ook even rekening mee dat de duurdere bakfietsen vaak gejat worden en dat ze slecht of niet te verzekeren zijn.
Is een fietskar eventueel een optie?
Wij hebben een bakfiets.nl cargo long en daar ben ik héél blij mee. Qua draaicirkel niet klein, maar je hebt ze ook in kortere versies, dat zou je moeten testrijden. Tot nu toe (3 jaar vrijwel dagelijks in gebruik) nooit problemen mee gehad, echt een hele fijne fiets die toch een stuk beter te betalen is dan een UA (en daarmee ook wat minder diefstalgevoelig).
Wij hebben onze Urban Arrow bijna 4 jaar en het piepschuim is nog in prima staat! Fietst verder ook erg lekker.

De grote draaicirkel is er wel maar ik vrees dat alle bakfietsen dat hebben.
Houdt er ook even rekening mee dat de duurdere bakfietsen vaak gejat worden en dat ze slecht of niet te verzekeren zijn.
Wij hebben ook een UA. Piepschuim is hier ook nog gewoon netjes. Wij hebben hem drie jaar geleden tweedehands gekocht. Is al een ouwetje dus. Maar rijdt echt als een zonnetje. Ik noem hem met liefde “onze tweede auto”. Gebruik hem voor vrijwel alles. En je kan zo lekker al je spullen erin gooien. Hij is duur ja… maar in plaats van een auto vind ik m het geld meer dan waard. Wel redelijk grote draaicirkel natuurlijk.
Ik kan niets zeggen over de electrische versie maar jaren (totaal 8 jaar) gefietst op een bakfiets van bakfiets.nl en dan de cargo long. Echt geweldige fiets,

Of het perse electrisch moet zijn is natuurlijk een keuze maar ik moet zeggen dat ik hem dagelijks gebruikte voor afstanden tot ongeveer 7 kilometer (af en toe iets verder) en ik dan prima vond met alleen trappen en zelfs met 2 kinderen in de bak.

Scheelt in ieder geval best wel wat qua aanschafprijs, 2e hands beter te vinden en ook minder diefstalgevoelig dua miss goed daar nog naar te kijken.
Ik weet niet wat het leeftijdsverschil is, maar hier met drie kinderen ging er gewoon eentje voorop, eentje achterop en eentje zelf op de fiets. In mijn tijd waren bakfietsen nog niet zo in.
Tegenwoordig heb je ook longtailfietsen, waar twee achterzitjes op kunnen, veel wendbaarder dan een bakfiets.
Ik weet niet wat het leeftijdsverschil is, maar hier met drie kinderen ging er gewoon eentje voorop, eentje achterop en eentje zelf op de fiets. In mijn tijd waren bakfietsen nog niet zo in.
Tegenwoordig heb je ook longtailfietsen, waar twee achterzitjes op kunnen, veel wendbaarder dan een bakfiets.
badmuts111 schreef:
26-02-2025 18:26
Ik heb een Urban Arrow en die heb ik gewoon kunnen verzekeren. O.a. ANWB biedt een verzekering specifiek voor elektrische bakfietsen. Vereiste is dat er een chip/ tracker in je fiets is ingebouwd.
Dank voor alle reacties!

Wat betreft het tuinhek aanpassen, daar heb ik ook al aan gedacht... Mochten we de ideale fiets vinden en het zit daarop vast, dan kunnen we dat vast overleggen (het is een huurhuis).

Ik heb een moederfiets met zitje voor en achter, maar ik mis ruimte voor de tassen, en het lijkt me fijn om zo'n regendakje te hebben, zodat je niet hoeft te klooien met regenpakken etc. En het lijkt me ook stabieler fietsen met een bakfiets.
Daarbij past mijn vriend niet goed op die moederfiets.

Fietskar vind ik niet zo'n fijn idee, die hangt achter je en zie je niet. We moeten door redelijk druk verkeer, dan vind ik het fijner om ze voor me te hebben.

Er zit 2 jaar tussen de kinderen overigens. Optie tot derde zitje lijkt me handig voor als er er straks op de basisschool vriendjes mee willen komen spelen bijv...

Die bakfiets van Bakfiets.nl ga ik ook eens naar kijken.

En fijn ook die tip over het heuvelop fietsen! Denk het niet veel tegen te komen hier, maar wel goed om te weten.
Ik heb een Dolly en ben daar echt heel tevreden over. Ik herken niet wat je man zegt over het frame, hij is echt heel stevig en rijdt al vijf jaar als een zonnetje.
Dolly komt trouwens naar je toe als je een proefrit wilt maken. Dan kun je ook meteen proberen of je hem thuis goed kwijt kunt.
Octaviana schreef:
26-02-2025 20:49
Ik heb een Dolly en ben daar echt heel tevreden over. Ik herken niet wat je man zegt over het frame, hij is echt heel stevig en rijdt al vijf jaar als een zonnetje.
Dolly komt trouwens naar je toe als je een proefrit wilt maken. Dan kun je ook meteen proberen of je hem thuis goed kwijt kunt.
Hier sluit ik me bij aan. Ik ben al jaren erg tevreden over onze Dolly. De service aan huis is ook top, niet alleen voor de proefrit, maar ook al het onderhoud doen ze bij je voor de deur.
Dolly!

Ik heb nu bijna een jaar een Dolly en vindt de service erg goed. Onderhoudsbeurt wordt bij je thuis gedaan. Dat is ook echt een onderhoudsbeurt: spaken aanspannen, nieuwe dopjes, bak uitlijnen etc. Garantie ook goed: Ik had een probleem met mijn zadel en na foto's opsturen had ik binnen twee dagen gratis een nieuw zadel in huis.

Om te testen kun je een proefrit aan huis aanvragen. Dan kun je zelf ook die draaicirkel testen.
Ik heb destijds een flink proefritje gemaakt om wat heuveltjes op weg naar school te testen. Na die proefrit is echt wel duidelijk of je deze bakfiets ziet zitten.
Aanvulling: Ik zou persoonlijk niet voor tweedehands gaan, omdat je geen idee hebt wat de vorige eigenaar wel/niet aan onderhoudsbeurten heeft gedaan. Je hebt ook geen idee wat ermee gebeurd is. Misschien heeft een vorige eigenaar structureel teveel gewicht vervoerd en dan weet je niet wat de invloed daarvan op het frame is. Daarnaast gaat de garantie vaak niet over van eerste op tweede eigenaar.
Maak een testrit, dan merk je snel genoeg wat voor jou het fijnste fietst. Wij hebben een UA. Duur, maar wij vonden die veel lekkerder fietsen dan andere bakfietsen, vooral vanwege de traploze versnelling. Het piepschuim is hier wel wat beschadigd na 3 jaar, maar we hebben ook ons halve huis verbouwd en al het afval gewoon met de bakfiets naar de stort gebracht. Het is hier echt een gebruiksvoorwerp.

Nadelen van de UA: alle onderdelen zijn niet universeel en daarmee extreem duur en niet van supergoede kwaliteit. Bouten en moeren roesten snel, de rem loopt snel aan etc. Voor zo'n prijs had ik dat anders gehoopt.

Ik zie hier in de buurt veel bakfietsen van bakfiets.nl, die hebben een houten bak en zijn volgens mij ook goed. Maar echt, maak een aantal testritjes op verschillende fietsen.
Bedankt voor alle tips en ervaringen! Ik denk inderdaad dat we maar eens wat gaan testen... Goed om te lezen dat Dolly ook goed bevalt.
Ervaringen met Lovens zijn trouwens ook erg welkom! Dat is het bedrijf dat eerst de UA produceerde, als ik het goed begrijp.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven