werken of niet

08-08-2008 18:43 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
vooropgesteld dat je de keuze hebt...

hoe zou je ideale situatie er uitzien? en hoe is het feitelijk?

werkende moeders versus niet-werkende moeders. dát is waar ik heen wil. waarom wel werken, waarom niet

niet om een rel los te kweken, maar puur uit nieuwsgierigheid over hoe het verdeeld is op dit forum.

wie werken er?

Totaal aantal stemmen: 55

papa (20%)
mama (2%)
beiden (75%)
geen van beiden (4%)
quote:nippo schreef op 08 augustus 2008 @ 19:59:

[...]

Natuurlijk wel, maar je zult je eisen moeten bijstellen. Er zijn ook gewoon vrachtwagenchauffeurs met een huisvrouw en drie kinderen.Vergis je niet in het inkomen van een varchtwagenchauffeur, Nippo. Dat zijn ook gewoon goedgeschoolde mensen, en die hebben een hele hoop toeslagen waar menig kantoortypje erg jaloers op zou worden.
quote:Zamirah schreef op 08 augustus 2008 @ 19:42:

Van één inkomen kom je toch tegenwoordig bijna niet meer rond?Jawel hoor. Als een bijstandsmoeder rond kan komen, dan kan iemand met een modaal inkomen en 1 volwassene meer dat toch ook?
Realiteit: fulltime thuis bij mijn zoon van 3 en dochter van 7 maanden. Man werkt meer dan 40 uur in de ICT. Ik studeer op het moment.

Ideale: Ik twee dagen aan het werk in het onderwijs, man 1 dag bij de kinderen.
.
quote:tilalia2 schreef op 09 augustus 2008 @ 08:34:

[...]

Vergis je niet in het inkomen van een varchtwagenchauffeur, Nippo. Dat zijn ook gewoon goedgeschoolde mensen, en die hebben een hele hoop toeslagen waar menig kantoortypje erg jaloers op zou worden.

Nou, dat valt vies tegen hoor! Een uurloon van 11, 12 euro is niet erg hoog hoor.

En die toeslagen krijg je alleen maar als je verplicht ergens moet overnachten, dus niet als je "dagritten" hebt.

En dat zijn dan ook de enige toeslagen (en dus niet "een hele hoop")
ik werk 24 uur en mijn vriend 36. In de ideale situatie zou hij 32 uur werken en ik 16. Dochter twee dagen naar het kdv en dan 1 dag thuis met papa.
Ik werk 20 uur (worden er 24 als die halve dag opvang vrijkomt), vriend werkt 32 uur. Dochter gaat 1,5 dag naar kdv.

Het liefste zou ik thuisblijven en mijn vriend zou dan 40 uur gaan werken. Financieel kan het, maar we zijn er nog niet over uit. Wat betreft dat het kdv goed is voor de contacten, je kind kan op een andere manier ook met andere kinderen in contact komen en dat is volgens mij net zo goed.
quote:lotje__ schreef op 09 augustus 2008 @ 07:58:

flink afwisselende reactie's

ik zit hier nog te tobben over wel of geen creche. maar hij is nu 8 maanden (bijna) en 1 dag in de week is denk ik nog best te doen. of anders om de week... al kan dat juist weer rommelig worden voor hem.

de papa werkt hier fulltime, en ik 20 uur waarvan 8 tegelijk met de papa, die dan weer thuis werkt. maar omdat de kleine steeds meer aandacht nodig heeft wordt dat lastiger.

het liefst zou ik die ene dag dan stoppen met werken, maar er zijn ook voordelen om aan doorgaan. iets meer geld en voor de kleine is het sociale aspect van n kdv ook goed natuurlijk.

Thuiswerken en tegelijk een kind thuis hebben waarvoor je moet zorgen, daar geloof ik nooit een snars van. Een kind van 8 maanden is toch best veel wakker, en dat wordt alleen maar meer.

Ik werk 3 a 4 dagen en mijn man werkt fulltime. Drie dagen opvang. Bevalt prima.
Ideaal: ik vier dagen, hij vier dagen, kind drie dagen naar de opvang.

Realiteit: alleen Qlief werkt, ik zit door ziekte thuis. Kind gaat inmiddels wel drie dagen naar de opvang. In deze situatie zou ik het met twee dagen opvang ook redden denk ik, maar ik hoop door die derde dag zelf ook weer wat activiteiten te kunnen ontplooien. Edit: en in slechte perioden heb ik die drie dagen hard nodig...

Rondkomen lukt overigens prima van één inkomen. De eerste twee jaar was het sappelen, omdat we bij een (laag) startersinkomen ook nog allebei studeerden, maar intussen gaat het prima. Ik heb niet het gevoel dat ik essentiële dingen moet laten staan ofzo. Ik zie wel dat mensen in een soortgelijke situatie met wel twee inkomens zich meer in luxe kunnen wentelen, maar dat soort luxe niet kunnen betalen is iets anders dan niet rond kunnen komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven