Wie vindt borstvoeden nou echt, écht leuk..?

28-05-2007 18:10 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk, wie vindt borstvoeden nou eigenlijk echt, écht leuk? Wie zwijmelt over het feit dat je lieverdje elke 2 tot 3 uur (als je geluk hebt!) voor minstens een half uur (als je geluk hebt!) aan je borst hangt? Inclusief 's nachts.. 'omdat het zo lekker :? licht verteerbaar is'? 

En dan die pijnlijke tepels. Kloofjes. Stuwing. Bij tijd en wijle aan flarden gezogen tepels omdat je lieverdje een regeldag heeft. Wel goed aanleggen hoor anders heb je risico op borstontstekingen. Je lieverdje trekt soms, uit ballorigheid lijkt het (maar meestal omdat hij last heeft van gepoep tijdens het eten, 'laden en lossen' noemen we dat hier thuis) zijn hoofdje fluks naar achter met jouw tepel in zijn mond ... en dan krijg je bij wijze van dankjewel ook nog hangtieten aan het eind van de borstvoedingsperiode.

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je als regel (murphy) bij elke kraamvisite half uit de kleren moet omdat de kleine honger heeft en je tegenwoordig niet preuts hoeft te doen over zoiets moois als borstvoeding.. Het is toch zo natuurlijk allemaal.. en dus moet de visite daar ook van meegenieten.

En dan ben ik nog niet eens begónnen over de geneugtes van het kolven, dat je toch moet doen als je nog een beetje een leven naast je lieverdje wilt voeren.

Wie vindt dat nou echt leuk .. ?

(R heeft vandaag een regeldagje, een krampdagje, een groeistuip een een huildag tegelijkertijd.)
quote:

quote: Pammie reageerde

Ik lees hier vaak genoeg harde meningen over een moeder het zou moeten doen. Niet alleen over borstvoeding. Waarom alleen borstvoeding dan zo gevoelig ligt begrijp ik niet. Mss omdat het erg belangrijk is voor een moeder dat haar kind goed voedsel binnen krijgt en groeit???

Kritiek daarop kan heel hard overkomen...

Ik ben ook van mening dat bv beter is, maar heb een pleegdochter van 4 maanden die de fles krijgt (op zich best logisch, want er komt nu echt niets meer uit hoor ;)) en ze doet het er prima op hoor. Tuurlijk was het beter geweest al ze bv had kunnen krijgen, maar het was ook beter geweest als haar moeder geen drugs had gebruikt tijdens de zs, of haar zelf had kunnen opvoeden of whatever.

Moet ik me nu ook schuldig voelen omdat ik geen donor voor haar gezocht heb? (zoals extreme fanatiekelingen hier suggeren?) Kom op zeg, ik zou bij een volgend kindje (van mezelf uiteraard) zonder twijfelen meteen weer beginnen met bv, maar ik vind het flauwekul om te zeggen dat fv ongezond is.

je had natuurlijk kunnen relacteren...:P
Net als Bambi en Mariannanas kan ik me ook elke keer weer verbazen over

het venijn dat elke keer weer naar boven komt bij dit soort discussies.

In plaats van het vervelend voor iemand te vinden dat de borstvoeding

niet slaagt, wordt zo iemand hier als iemand zonder ruggegraat

afgeschilderd die haar eigen belang boven dat van haar kind stelt. Want

zo iemand heeft niet genoeg doorgezet en zie eens hoe ik geleden heb

(ja maar bij mij was het nog zwaarder). Okay, laten we dan allemaal

maar gaan voor ons goede-moeder-brevet (vrij naar Mariannanas).

Ook frappant inderdaad dat flesvoeding bij iemand die om fysieke

redenen geen borstvoeding kan geven in de opinie een stuk minder

ongezond is.

Ten derde vraag ik me af waarom het zo is dat borstvoeding kennelijk

bij sommige mensen een soort van evangelie losmaakt inclusief de

daarbij komende evangelisatiedrang. Is het omdat we ons kind willen

zien groeien van onszelf? Is het omdat we onze babies graag zo

afhankelijk van ons zien? Is het omdat veel vrouwen borstvoeding

kennelijk als een opgave beschouwen en daarvoor erkenning willen

terugzien?

Ik weet het zelf niet. Weet alleen dat ik borstvoeding gewoon als eten

zag, niets meer, niets minder. En ik vond het knus en gezellig. En ik

vond het makkelijk dat ik altijd een troostmiddel bij de hand had en

mijn kinderen dus nooit hoefde laten huilen. En stiekem vond ik het wel

leuk dat mijn kind zo afhankelijk van me was (van mij, van niemand

anders), hoewel ik diezelf onafhankelijkheid ook menigmaal vervloekt

heb bij dochter die nogal hardnekkig flesweigeraar bleek :P.
quote:

quote: Bambi reageerde

Klopt.

Maar het is wel frappant dat zo'n term als 'borstvoedings-maffia' uberhaupt bestáát. Dat deze ook gebezigd wordt zodra er weer zo hevig afkeurend en niet-sociaalvoelend wordt gepost in dit soort discussies. Waar blijft dán die compassie?

Zorg er dan gewoon voor dat je niet op een dusdanige manier je mening verwoordt waardoor mensen zich aangevallen kunnen voelen, zo bereik je  alleen maar meer weerstand (en dus 'kijk, daar heb je de borstvoedingsmaffia weer'  in plaats van een ommekeer in gedrag/algehele gedachte over borstvoeding.

Ik heb al vaak het advies gekregen te stoppen met BV en FV te geven. Omdat dochter niet doorslaapt, omdat ik geen wijntje wou (drink nu soms wel een glas trouwens), omdat ik wel eens onzeker ben, omdat...

Ik heb dus wel het gevoel dat ik onze keuze voor BV vaak moet verdedigen. Irritant. Maar om die mensen nu FV-maffia te noemen? Ik sta achter BV, vind het de enige logische keuze voor mijn kind. Ik vind het niet erg te vertellen waarom ik dat vind.

Ik denk dat daar ook de naam BV-maffia van komt. Van 'FV-moeders' die het gevoel hebben hun keuze te moeten verdedigen. En weten dat BV-moeders argumenten hebben (gezondheid e.d.) waar zij "niet tegenop kunnen".

En dat zou niet hoeven moeten.
'It could be lupus'
Dat ben ik met je eens Stardusty.
quote:

Ik vind dat de flesvoedingsmaffia wel bestaat, alleen zijn dat niet de

flesvoeders(sters) maar de mensen die je proberen met het minste

geringste tegenslagje aan de fles te krijgen. Ik had amper problemen en

dan nóg heb ik genoeg van dat soort opmerkingen gekregen.

Het grappige is dat ik dit soort opmerkingen dus echt nooit gehad heb.

Bij beide kinderen niet. Iedereen vond het doodnormaal dat ik nog

voedde (of misschien wisten ze het niet eens). Ook consultatiebureau

was uitermate pro-borstvoeding (verpleegkundige liet zich eens

ontvallen dat ze meer problemen hadden met oudere kinderen (vanaf 2

jaar) die alleen maar borstvoeding wilde en geen ander eten). Ik heb

dus wel het gevoel dat ik in een pro-borstvoeding omgeving woon.
quote:

Ook frappant inderdaad dat flesvoeding bij iemand die om fysieke redenen geen borstvoeding kan geven in de opinie een stuk minder ongezond is.

De keus is logischer, Als je geen borstvoeding kúnt geven zijn er gewoon geen alternatieven.

Ten derde vraag ik me af waarom het zo is dat borstvoeding kennelijk bij sommige mensen een soort van evangelie losmaakt inclusief de daarbij komende evangelisatiedrang. Is het omdat we ons kind willen zien groeien van onszelf? Is het omdat we onze babies graag zo afhankelijk van ons zien? Is het omdat veel vrouwen borstvoeding kennelijk als een opgave beschouwen en daarvoor erkenning willen terugzien?

Ik denk eerder dat de omgeving het als een opgaaf ziet. Ik tenminste niet maar hoe vaak ik wel niet gehoord heb hoe 'knap' het wel niet was dat ik nog 'steeds' zelf voedde. Daar zou je bijna iets van gaan denken ;)

Er wordt aan mij ook wel gevraagd of ik 'nog' voed maar daar blijft het bij. Opgetrokken wenkbrauwen of rare reacties krijg ik eigenlijk niet.
'It could be lupus'
Bij mij op het werk is net de vrouw van een collega bevallen. Geeft borstvoeding en dat loopt allemaal super, dus hartstikke leuk voor haar, collega en baby. Toen ik er een keer naar vroeg, brak me toch een discussie los over borstvoeding. Echt ontzettend negatief. De enige andere moeder had de fles gegeven, zat allerlei onzin zoals je die ook hier op het forum leest te verkondigen en ik zei maar niks, of af en toe alleen "nou, dat is niet helemaal waar wat je nu zegt, maar goed". Alle vrouwen zonder kinderen gaven aan dat zij echt niet van plan waren de borst te geven en verkondigden óók al allemaal van die onzinpraatjes. Toen ik na het een minuut of tien aangehorod te hebben zei dat ik borstvoeding heel leuk vond en er enorm van genoten had, vroegen ze natuurlijk hoe lang het bij mij "gelukt" was.

Toen zei ik heel droog: "Mwoah, weet ik niet precies meer. Ik geloof 2 jaar en 8 maanden, maar het kan ook 2 jaar en 10 maanden geweest zijn."

Woehahaha, je had die koppen moeten zien. :D

Ik merk nu dat ze in mijn buurt niet zo goed over babies durven te praten, ze denken dat ik een of andere freak ben geloof ik.

Over het algemeen heb ik irl juist ontzettend negatieve reacties op borstvoeding geven gehad, en dat was eigenlijk al avanf de kraamweek. Bij elk dingetje mbt baby kreeg altijd borstvoeding de schuld. En na een half jaar vond vrijwel iedereen me gewoon een geschifte freak, zelfs mijn kinderloze vriendinnen hebben me vaak genoeg subtiel en minder subtiel laten merken dat ze het compleet belachelijk vonden.

Dus die bv maffia, die ken ik echt alleen van het forum, irl vind ik juist dat het omgekeerd is. Ik bemoei me irl daarom echt nooit met discussies over babyvoeding, want ik heb gewoon geen zin in al die nare opmerkingen, rare blikken en dat gesmoes als je na zo'n gesprek wegloopt.
Am Yisrael Chai!
Ik woon nu in het buitenland en hier is het nog veel gekker (leuker).

Toen zoonlief plotseling in het ziekenhuis werd opgenomen mocht ik

uiteraard blijven slapen, maar kreeg ik als borstvoedende moeder ook

zoveel mineraalwater als ik wilde. Ik moest immers goed drinken. Ik zag

pas later dat de flesvoedende moeders moesten betalen voor hun

flessen :o.
We hebben het er geloof ik al eerder over gehad FV, maar die negatieve reacties zijn vaak van vrouwen. Was bij jou ook het geval toch?

Mannen kijken nog wel eens bewonderend, terwijl vrouwen het op een bepaalde leeftijd 'vies', 'ongezond', 'incentueus' en wat nog meer lijken te vinden.

Toch raar. Waar zou dat vandaan komen?
'It could be lupus'
FV Hier is het dus juist andersom. Word fv nog net niet als iets van de duivel neergezet. Moet ik me juist verdedigen omdat ik fles geef. Zullen we ruilen van kringetje? Hebben we allebei minder hoofdpijn, LOL.
Toch apart die verschillen. Zelfs toen mijn zoon na 10 maanden nog

steeds elke nacht uren wakker was heeft nooit iemand geopperd (durven

opperen :P) dat het aan de borstvoeding lag. Ik geloof dat ik zelf de enige was die in die richting dacht (ik had overigens ongelijk :)).
quote:Even voor de mensen zoals Tilalia, die borstvoeding zo enorm promoten en daarbij geen enkele compassie lijken te hebben voor situaties waardoor borstvoeden te hoog gegrepen blijkt/teveel ellende met zich meebrengt en men overstapt op fles:Tja. Ik ben niet heiliger dan de paus, ik hou van een felle discussie. Maar ik ben nou al een tijdje actief op het centrale bv topic, en kan me niet herinneren daar iemand ooit te hebben afgefakkeld omdat ze overgestapt waren op de fles.

Met de rest van je betoog ben ik het helemaal eens, daarom ben ik ook actief in dat bv-topic. Maar mag ik dan alsjeblieft ook discussieren en mensen die niet weten waar ze het over hebben, op de vingers tikken met feitjes? Ik ben ook maar een mens, geen heilige.
Zo erg als bij FV was het bij mij niet maar ik heb hier en daar wel een sneer mijn hoofd gehad. Terwijl ik irl helemaal geen borstvoedingsmaffia ben ;)

Ik had laatst een discussie over de bob-zijn. Toen ik uitrekende dat ik in ieder geval 41 maanden al had gebobt werd ik heel raar aangekeken (je bent toch maar 9 maanden zwanger?). Toen ik zei dat ik 9 en 14 maanden borstvoeding had gegeven was ik helemaal een idioot ('nou, dan zou ik mooi stoppen met borstvoeding, kun je tenminste drinken'). Aldus het antwoord van één der moeders.

Ik krijg dan jeuk, ernstige jeuk,. Maar ik heb niets gezegd.
Oh. Ik ben een beetje mosterd, geloof ik. Had niet gerefreshed. Sorry.
quote:

Zo erg als bij FV was het bij mij niet maar ik heb hier en daar wel een

sneer mijn hoofd gehad. Terwijl ik irl helemaal geen

borstvoedingsmaffia ben ;)

Ik

had laatst een discussie over de bob-zijn. Toen ik uitrekende dat ik in

ieder geval 41 maanden al had gebobt werd ik heel raar aangekeken (je

bent toch maar 9 maanden zwanger?). Toen ik zei dat ik 9 en 14 maanden

borstvoeding had gegeven was ik helemaal een idioot ('nou, dan zou ik

mooi stoppen met borstvoeding, kun je tenminste drinken'). Aldus het

antwoord van één der moeders.

Ik krijg dan jeuk, ernstige jeuk,. Maar ik heb niets gezegd.

Ik heb zo lang niet gedronken (borstvoeden en zwangerschap gingen in

lelkaar over) dat alle buren al lang dachten dat ik geheelonthoudster

was ;).
Ik drink nog steeds amper. Ben 't verleerd ;)
quote:

We hebben het er geloof ik al eerder over gehad FV, maar die negatieve reacties zijn vaak van vrouwen. Was bij jou ook het geval toch?

Mannen kijken nog wel eens bewonderend, terwijl vrouwen het op een bepaalde leeftijd 'vies', 'ongezond', 'incentueus' en wat nog meer lijken te vinden.

Toch raar. Waar zou dat vandaan komen? Ja, de mannen ( inclusief de nieuwbakken papa) vonden het allemaal heel erg leuk, vonden het ook allemaal onwijs stoer van mij dat ik zo lang de borst had gegeven, terwijl mijn vrouwelijke collega's na het gesprek nog een beetje besmuikt bleven nasmoezen. En als nu weleens het woord baby in combinatie met voeding valt, kijken ze ook allemaal steevast mijn kant op, en zeggen dan iets als "ja, ehmm, jij bent van de borstvoeding, maar..." Zelfs als ik niet eens meepraat, hahaha. Vaak merk ik ook dat ze nog voor ik ook maar een woord gezegd heb ( en ik voel mezelf altijd nogal te kijk staan, dus ik bemoei me echt niet met dat soort gesprekken) al inde verdediging schieten en me vrij aanvallend aanspreken, beetje net als hier zeg maar. Beginnen ze gelijk over borstvoedingsmaffia, met name die collega die dus zelf de fles heeft gegeven, die is net als de moeders hier op het forum wat dat betreft. En dat allemaal omdat ik dus letterlijk alleen maar heb gezegd dat ik het leuk vond en dat ik bijna 3 jaar zelf heb gevoed. Meer echt niet, ik heb het eigenlijk alleen hier op het forum, met familie of irl met Tila over borstvoeding.
Am Yisrael Chai!
Hi Fash!

Jommetje moet koemelkvrij, oh nee, ik moet dus koemelkvrij. Jij nog tips?

Jij langvoedster! :P :D

MK weet ook nog dat ze bij me heeft gedronken, maar niet zo heel erg goed meer. Ze geeft wel haar poppen borstvoeding en is bereid om alles te doen voor een 'heeeeeeeel klein slokje mama, assebief?' afgekolfde melk.
Hee scheet! Sorry lief, ik heb alleen appie gerelateerde tips en albert.nl bezorgt niet in belgie denk ik. Appie huismerk heeft veel koemelkvrije dingen, maar daar heb je niks aan. En suikervrij en koemelkvrij wordt al helemaal lastig, denk ik. En aan de boodschappenbrochure van het voedingscentrum heb je in belgie denk ik ook niks. Misschien hebben ze in Belgie ook zoiets? Hier kan je namelijk bij het voedingscentrum een megadik boekwerk bestellen waar alles wat in de supermarkten te krijgen is instaat.
Am Yisrael Chai!
Ik doe ook niet raar en dan krijg ik toch een venijnig 'ik ben niet zoals jij!' naar mijn hoofd geslingerd toen ik in al mijn onschuld iets zei over kolven op het werk. Waarmee ik als één of andere freak neergezet werd omdat ik (toen) een jaar voedde.

Ik merk bij mannen dat ze soms raar reageren uit ontwetendheid. Zo'n collega heb ik. Die is inmiddels ook op de hoogte hoe 't allemaal werkt. Vind hij fascinerend.
Mijn dochter ging ook weer moedermelk drinken toen ik nog borstvoeding gaf. Ik kolfde meer dan genoeg dus ze heeft regelmatig een flesje gedronken. Laatst in bad deed ze nog een poging om bij mij te drinken (ze is nu bijna 4) maar dat heeft ze onthouden van toen haar broertje de borst kreeg.
Broertjelief is met zijn anderhalf overigens ook al een echte tietenman. Zijn handje dwaalt nog regelmatig door mijn bh :) (nu mag het nog ;))
quote:Hee scheet! Sorry lief, ik heb alleen appie gerelateerde tips en albert.nl bezorgt niet in belgie denk ik. Appie huismerk heeft veel koemelkvrije dingen, maar daar heb je niks aan. En suikervrij en koemelkvrij wordt al helemaal lastig, denk ik. En aan de boodschappenbrochure van het voedingscentrum heb je in belgie denk ik ook niks. Misschien hebben ze in Belgie ook zoiets? Hier kan je namelijk bij het voedingscentrum een megadik boekwerk bestellen waar alles wat in de supermarkten te krijgen is instaat.

Ik ga het morgen navragen bij het CB, huisarts wist het niet. Heb wel al koemelkvrije margarine gevonden, dat scheelt alweer.

Zoen!
quote:

Ik doe ook niet raar en dan krijg ik toch een venijnig 'ik ben niet zoals jij!' naar mijn hoofd geslingerd toen ik in al mijn onschuld iets zei over kolven op het werk. Waarmee ik als één of andere freak neergezet werd omdat ik (toen) een jaar voedde.

Ik merk bij mannen dat ze soms raar reageren uit ontwetendheid. Zo'n collega heb ik. Die is inmiddels ook op de hoogte hoe 't allemaal werkt. Vind hij fascinerend. Ja precies! Dat je ineens van je vrouwelijke collega een snauw krijgt terwijl je helemaal niks gezegd hebt behalve "hee, gaat het nog steeds zo goed met baby en de borstvoeding?" tegen je mannelijke collega. En dan direct erachteraan dat je er hangtieten van krijgt, dat het allemaal zo opgehemeld wordt terwijl de fles hartstikke prima is, dat het net de mafiia is, yada yada... En zelf zit je al lang weer aan je bureau en dan hoor je ze in de kamer naast je nog namopperen. :D
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven