Wie vindt borstvoeden nou echt, écht leuk..?

28-05-2007 18:10 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk, wie vindt borstvoeden nou eigenlijk echt, écht leuk? Wie zwijmelt over het feit dat je lieverdje elke 2 tot 3 uur (als je geluk hebt!) voor minstens een half uur (als je geluk hebt!) aan je borst hangt? Inclusief 's nachts.. 'omdat het zo lekker :? licht verteerbaar is'? 

En dan die pijnlijke tepels. Kloofjes. Stuwing. Bij tijd en wijle aan flarden gezogen tepels omdat je lieverdje een regeldag heeft. Wel goed aanleggen hoor anders heb je risico op borstontstekingen. Je lieverdje trekt soms, uit ballorigheid lijkt het (maar meestal omdat hij last heeft van gepoep tijdens het eten, 'laden en lossen' noemen we dat hier thuis) zijn hoofdje fluks naar achter met jouw tepel in zijn mond ... en dan krijg je bij wijze van dankjewel ook nog hangtieten aan het eind van de borstvoedingsperiode.

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je als regel (murphy) bij elke kraamvisite half uit de kleren moet omdat de kleine honger heeft en je tegenwoordig niet preuts hoeft te doen over zoiets moois als borstvoeding.. Het is toch zo natuurlijk allemaal.. en dus moet de visite daar ook van meegenieten.

En dan ben ik nog niet eens begónnen over de geneugtes van het kolven, dat je toch moet doen als je nog een beetje een leven naast je lieverdje wilt voeren.

Wie vindt dat nou echt leuk .. ?

(R heeft vandaag een regeldagje, een krampdagje, een groeistuip een een huildag tegelijkertijd.)
Yvonne beschrijft het wel erg jubelig maar ik herken me er wel in. Vond het ook helemaal niet erg om 'in dienst' te staan van, nachtvoedingen vond ik niet erg (lekker knus, zo'n warm lijfje in het donker), als er iets was dan mochten ze drinken (moe, zielig, alleen, niet kunnen slapen). Zelfs kolven vond ik geen probleem. Ik was al niet zo'n feestbeest dus heb niet het idee gehad dat er ik veel voor op moest geven.

Ik vind het juist raar dat iedereen maar z'n gewone leven door wil zetten met ergens een kind erbij gepropt. Maar dat is weer een heel andere discussie.
...maar kanje met borstvoeding dan geen hiv overgeven? Ik dacht dat je als hiv besmette moeder juist beter géén borstvoeding zou moeten geven aan je baby. Maar kan ernaast zitten hoor!

Heb laatst ook ergens gelezen, heb alleen geen bron sorry. ( volgens mij was het de ouders van nu of de kinderen trouwens) Dat kinderen die borstvoeding krijgen, niet slimmer worden van die borstvoeding an sich, maar door het feit dat vrouwen die borstvoeding geven, vaak zelf van slimmere komaf zijn. En dat het nursen, het vertroetelen, en het lijf-lijf contact daar eventueel een rolletje in zou kunnen spelen. En dus niet de moedermelk zelf. Correct me if 1 am wrong.

Overigens heb ik 3 kinderen, waarvan 1 héél lang borstvoeding gegeven ( 3 jaar) 1 normaal lang borstvoeding geven ( ruim half jaar) en 1 helemaal geen borstvoeding gegeven.

De oudste heeft kanker ( en is licht autistisch). De middelste is overal allergisch voor en heeft astma en hooikoorts en exceem en god wat al niet meer ( en heeft adhd). En mijn jongste heeft helemaal niets, noppes nada. Nu weet ik heus wel dat dat allemaal stom toeval heb hoor. Want had honderd keer liever mijn jongste ook gewoon borstvoeding gegeven. Maar ja...

Voor de rest zou ik zeggen: leven en laten leven. Het blijft toch vechten tegen de bierkaai en ik geloof dat iedere mama op haar manier haar best doet een goede mama te zijn, met borstvoeding of met flesvoeding....

Oh ja, nog even wat. Over die kunstvoeding in derde wereld landen. Ik had ook ooit ergens gelezen ( weer geen bron, sorry) Dat borstvoeding vooral in derde wereld landen de voorkeur geniet, omdat daar de voordelen veel groter zijn dan hier in het Westen. Omdat de kunstvoeding daar vaak met bevuild water wordt klaargemaakt. De flessen niet worden gesterreliseerd, en er uit bezuiniging te weinig poeder in de flessen wordt gedaan. Dus als er baby's doodgaan door kunstvoeding, zou dat niet liggen aan de kunstvoeding op zichzelfstaand, maar aan de bereidingswijze en hygiene.

Hier in het westen zouden de voordelen nihil zijn. ( niet mijn woorden trouwens, ik ben heel erg pro borstvoeding, maar nooit ten koste van alles...nu ben ik me uiteraard bewust dat dat 'alles' een rekbaar begrip is en voor iedereen anders interpreteerbaar, maar dat terzijde)
quote:Dat kinderen die borstvoeding krijgen, niet slimmer worden van die borstvoeding an sich, maar door het feit dat vrouwen die borstvoeding geven, vaak zelf van slimmere komaf zijn.Hear hear:D
Een reden waarom borstvoeding bv in Afrika gestimuleerd wordt: tijdens de bv wordt een stofje aangemaakt waardoor er minder snel een eisprong plaatsvindt.
quote:"Ach, die vrouwen weten gewoon niet hoe ze flesjes hygiënisch klaar moeten maken", was meestal het antwoord van fabrikanten van flesvoeding, als er gesproken werd over diarree en andere infecties bij flesgevoede baby's. Al sinds eind jaren '80 is echter bekend dat er ziekteverwekkende organismen in poedermelk kunnen zitten. [1] Poedermelk is, in tegenstelling tot wat iedereen aanneemt, geen steriel product!

Niemand maakte zich hier druk om, omdat de aantallen bacteriën altijd onder de internationale normen leken te liggen. Totdat zich een aantal ernstige gevallen van hersenvliesonteking, necrotiserende enterocolitis (NEC) en darminfecties voordeden. In 2001 overleed in de VS een baby aan hersenvliesontsteking en werden er twee ernstig ziek. Deze baby's, evenals zeven anderen, bleken besmet te zijn met Enterobacter sakazakii (E. sakazakii). [2] In mei 2002 overleed in België een aanvankelijk gezonde vijf dagen oude baby aan hersenvliesontsteking veroorzaakt door E. sakazakii. [3] In Nieuw Zeeland stierf in juli 2004 een te vroeg geboren baby aan de gevolgen van een infectie veroorzaakt door E. sakazakii en in december 2004 raakten in Frankrijk negen baby's ziek: twee overleden er en vier hielden er blijvend letsel aan over.Maar dat wat ik rood heb gemaakt klopt dus toch ook? Het ligt niet aan de fv an sich, maar aan een bacterie en dat is te voorkomen door heel hygienisch te werk te gaan en altijd kokend water te gebruiken.

Oké, je kan het een extra nadeel van fv noemen, want als je elk risico op besmetting met deze bacterie wilt voorkomen sta je dus wél midden in de nacht met kokend water en maatschepjes te hannesen, maar dat is wat anders dan roepen dat er babies dood gaan aan het krijgen van fv.

Als ik eerst de kattenbak verschoon en dan met mijn vieze handen bh openfrobel en baby aanleg kan hij ook aan bv dood gaan, om maar een onzinnig voorbeeld te noemen.

En nee, ik geef geen fv, en ja, ik val volgens sommige mensen met extreem lange tenen vast wel onder bv-maffia. Maar wat ook al door anderen is gezegd: bv promoot je echt niet door dit soort dingen extreem groot uit te lichten hoor. Ik denk niet dat er door het door jou geciteerde artikel meer mensen bv gaan geven. Hooguit dat ze weer even wat kritischer kijken naar hoe ze die fles klaarmaken.

Wat betreft het Hiv/bv-verhaal: heb toevallig een tijdschrift van Orange Babies liggen (je moet toch wat als er een felicitasdoos onaangekondigd op de stoep staat omdat ze toch in de buurt was;)) en die helpen oa door flesvoeding te verstrekken aan moeders met hiv omdat de kans op besmetting dan kleiner zou zijn..Zou even moeten nazoeken hoe dat dan zit, maar daar is blijkbaar ook geen eenduidende mening over.
even over dat hiv verhaal, ik heb toevallig een tijdje geleden een les gevolgd van een hiv verpleegkundige. In westerse landen wordt bv afgeraden bij hiv, omdat er toch een kans is op een besmetting, terwijl er hier nauwelijks nog babies geboren worden met hiv, omdat de moeder intensief behandeld en begeleid wordt tijdens de zwangerschap (moet ze het natuurlijk wel weten). In ontwikkelingslanden wordt het wel aangeraden omdat de kans op hiv aanwezig is, maar nog altijd kleiner dan de kans op overlijden door fv. (niet door fv, maar door de manier waarop flesvoeding gegeven wordt).

Ik heb een cursus gevolgd van 1 avond, heel nuttig vond ik, waar ik eerst dacht, bv is een makkie en waarom zou ik dat niet kunnen, kreeg ik tijdens de  cursus te horen dat de eerste dagen best pijnlijk kunnen zijn, dat het tijdrovend is in het begin en dat het allemaal makkelijk wordt. Ook werden een paar mogelijke zorgen besproken. Uiteindelijk vond ik het ook een makkie, maar klopte het verhaal van de eerste paar dagen en daar was ik dus op voorbereid. Daar werd me ook verteld dat wiegendood meer voorkomt bij fv babies, niet zozeer door de fv an sich, maar ook weer door de manier waarop dat gegeven kan worden, extra schepje voor het slapen gaan zodat de baby hele nacht doorslaapt en in een te diepe slaap kan vallen. Dus dan is niet de fv de oorzaak van de baby sterfte maar de manier van geven.
quote:Daar werd me ook verteld dat wiegendood meer voorkomt bij fv babies, niet zozeer door de fv an sich, maar ook weer door de manier waarop dat gegeven kan worden, extra schepje voor het slapen gaan zodat de baby hele nacht doorslaapt en in een te diepe slaap kan vallen. Dus dan is niet de fv de oorzaak van de baby sterfte maar de manier van geven.Precies. De bereiding is en manier van geven is wat het in sommige gevallen vooral gevaarlijk maakt.  Dit is een punt dat weinig gehoord wordt in discussies over doorslapen en het nut van/gevaar van kunstgrepen om doorslapen te bevorderen. Het is gewoon echt niet voor niets zo dat jonge babies niet doorslapen, daar zijn ze gewoon nog niet op 'gebouwd'.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
BV en hiv: nieuwe onderzoeken wijzen uit dat de kans op overdracht maar 2% is, als de moeder zich aan bepaalde regels houdt.

Baby's in ontwikkelingslanden gaan niet alleen maar dood van vervuild water, verdunde kv etc, maar vooral door het gebrek aan antistoffen in bv, waardoor ze vaak overlijden aan uitdroging door diarree. Heeft dus echt niet allee te maken met het slecht klaarmaken van flesjes, het is vaak specifiek het gemis van bv.

Dat er geld ingezameld wordt om kindjes te voeden van wie de moeder hiv heeft, is niet zo vreemd: vrouwen met hiv of aids zijn in ontwikkelingslanden vaak ten dode opgeschreven. Sowieso overlijden er in ontwikkleingslanden veel meer vrouwen in het kraambed. Kindjes van dode moeders moeten ook eten.
And now for something completely different, ala Monthy Python dan:

over Viva

;)

Qabouter is vast geen onbekende..

Ik realiseerde me trouwens net dat de berichten tot nu toe trouwens alleen over fysieke effecten gingen, dus heb even gegoogled naar bericht over psychologische effecten. Misschien een (onnodige of zeer welkome) opsteker voor vrouwen die graag BV wilde geven, maar waarbij het niet lukte:

Niet de melk maar de huid

De Harlow-aapjes zijn een begrip in de ontwikkelingspsychologie. De psycholoog Harlow deed halverwege de vorige eeuw veel onderzoek naar de emotionele ontwikkeling van resusaapjes. Hij vergeleek onder meer aapjes die als baby dicht tegen hun moeder aanlagen om te drinken, aapjes die een surrogaatmoeder hadden van een zuigflesfles met een zachte vacht en aapjes met een surrogaatmoeder van een draadconstructie met een zuigfles. Die laatste groep ontwikkelde zich in emotioneel opzicht slecht en kon later ook niet goed voor hun eigen jongen zorgen. Conclusie: koestering is essentieel voor een goede emotionele ontwikkeling.

Later werd door verschillende psychologen onder meer ook onderzoek met ratjes gedaan. Daarbij bleek dat ratjes die de eerste dagen dicht tegen hun moeder aanlagen als volwassen ratten beter tegen stressvolle situaties waren bestand. Engelse onderzoekers wilden weten of dit ook voor mensenbabies geldt.

Zij verzamelden gegevens van 8958 kinderen, respectievelijk toen ze baby waren, met vijf jaar en met tien jaar. Als maat voor lichamelijk contact met moeder kozen zij borstvoeding of niet. Als maat voor een stressvolle situatie echtscheiding van de ouders.

De kinderen die als baby bij hun moeder hadden gedronken hadden significant minder angstproblemen bij de latere echtscheiding van hun ouders. Deze samenhang bleef bestaan als allerlei andere factoren buiten beschouwing werden gelaten zoals depressie van moeder, haar opleiding, of zij al of niet rookte, enzovoort.

De onderzoekers veronderstellen op basis van onderzoek met ratjes dat de eerste dagen voor een jong als zelfstandig wezentje stressvol zijn, terwijl dan ook belangrijke facetten van het neurologische en hormonale systeem zich ontwikkelen, met name dat deel dat te maken heeft met reacties op stress. De koestering van de moeder heeft dan een dempende invloed en het jong wordt neurologisch weerbaarder. Hetzelfde bleek bij mensenbabies: de latere angstreacties bij ouderlijke scheiding waren niet hoger bij kinderen die maar heel kort borstvoeding hadden gehad en zij die drie of meer maanden bij hun moeder hadden gedronken. Het ging dus echt om de allereerste ervaringen.

Ten overvloede schrijven de onderzoekers dat het niet gaat om borstvoeding alszodanig, maar om het huidcontact dat er automatisch mee samen gaat. Moeders die flesvoeding geven en daarbij hun kind dicht tegen zich aanhouden geven vergelijkbare koestering.

(Bron: S.M. Montgomery e.a.: Breast feeding and resilience against psychosocial stress. Archives of Diseases in Childhood, 91, 990-994, 2006)
Hm, niet erg leesbaar, dus hier de link:

artikel
quote:Oké, er zijn een aantal babies doodgegaan aan een bacterie die is aangetroffen in de flesvoeding. Maar net zo goed als dat er bacteriën in flesvoeding kunnen voorkomen, kan ook met borstvoeding een en ander worden doorgegeven dat niet echt lekker gezond is voor een baby. Daarbij bewijst dit nog steeds niet dat dus flesvoeding gevaarlijk en ongezond is. De bacterie is wel gevaarlijk. Ze gingen daar dus zelfs aan dood, maar de voeding op zich is nog steeds niet gevaarlijk. Zeker niet als je besmetting met deze bacterie kunt voorkomen door de voeding correct klaar te maken.

Heb je ook cijfers met betrekking, tot hart en vaatziektes, obesitas etc etc etc wat hier eerder in de disucussie werd aangehaald?

Hoi Blindje,

Ja hoor, die heb ik ook.  Je zou eens kunnen kijken op www.rivm.nl , een interessante site. Nationaal Kompas voor de Volksgezondheid. Als je op de homepage de zoekterm borstvoeding invuld verschijnen er verschillende gezondheidsonderzoeken ,..hier is er eentje van: 

Positieve gezondheidseffecten van borstvoeding voor moeder en kind

Borstvoeding heeft een gunstig effect op een aantal aandoeningen. Zo heeft borstvoeding bij het kind een positief effect op de cognitieve ontwikkeling en hebben borstgevoede kinderen minder kans op overgewicht, acute middenoorontsteking en astma (zie ook: Wat zijn de mogelijke gezondheidsgevolgen van niet (lang genoeg) geven van borstvoeding?). Bij de moeder verkleint het geven van borstvoeding de kans op reumatoïde arthritis en borstkanker vóór de overgang. Vanwege deze en mogelijke andere positieve gezondheidseffecten van borstvoeding adviseert de WHO kinderen tot en met de leeftijd van zes maanden uitsluitend borstvoeding te geven (dus zonder kunst- of bijvoeding) (Thijs & Anten-Kools, 2002). In het algemeen geldt dat het positieve effect groter is naarmateer langer (uitsluitend) borstvoeding wordt gegeven (Van Rossum et al., 2005). In 2005 volgde slechts een op de vier moeders dit advies op (Lanting & Wouwe, 2005). Door de positieve effecten van borstvoeding op de gezondheid (minder ziekte) lijkt het geven van borstvoeding ook een positief effect te hebben op de directe kosten voor de volksgezondheid (Holterman & Nout, 1998)
Borstvoeding gezond voor kind en moeder

Borstvoeding beschermt het kind tegen acute middenoorontsteking, overgewicht en astma, en bevordert ook de neurologische, visuele en cognitieve ontwikkeling van het kind. Mogelijk is er ook een beschermend effect voor atopisch eczeem, luchtwegallergie en voedselovergevoeligheid. Behalve voor het kind zijn er ook positieve effecten van borstvoeding voor de moeder; borstvoeding beschermt haar tegen premenopausale borstkanker en reumatoïde artritis, en mogelijk ook tegen ovariumkanker. De gezondheidsvoordelen nemen toe bij een langere borstvoedingsduur
Figuur 1: Percentage zuigelingen dat met zes maanden (gedeeltelijk) borstvoeding krijgt (zowel uitsluitend borstvoeding als in combinatie met flesvoeding) in een aantal Europese landen; meest recente nationale cijfers uit de periode 1997-2004 (bron: WHO-HFA, 2006).
Om even op het onderwerp terug te komen...

Ik vind borstvoeding geven écht leuk. Binkie is inmiddels bijna een half jaar en ga het straks wel afbouwen, want hij kijkt inmiddels het eten bijna uit mijn mond. Het wordt tijd dat hij gaat ontdekken dat er nog meer is in de wereld dan mamamelk alleen. Maar... met pijn in mijn hart. Als ik er aan denk dat er een laatste keer komt krijg ik toch wel branderige ogen:$. Als het lukt wil ik proberen om nog wel een tijdje de eerste of laatste voeding zelf te blijven geven, maar het is natuurlijk maar de vraag of dat lukt.

Het borstvoeding geven heb ik als positief ervaren. Ik moet zeggen dat het bij mij ook echt van een leien dakje ging. Je hoort meestal andere verhalen, maar bij mij ging het gewoon allemaal erg soepel. Natuurlijk wel eens last van stuwing e.d maar nooit echt grote problemen. Dat maakt het natuurlijk wel makkelijker om vol te houden. Ik ben er trouwens heel nuchter ingestapt. Zo van...ik zie wel waar het schip strandt. Ik wilde het proberen, heb mezelf en mijn man beloofd dat als het niet zou lukken we op fv over zouden stappen. 'Geen drama...' Ben ervan overtuigd dat fv een prima alternatief is.

Sterkte met je dipje...hoop dat het inmiddels weer beter gaat!

Groetjes van tummytoe, alias Campina
Ik vond er eerlijk gezegd ook weinig aan, ook nog last van spruw gehad, zoontje kreeg een of ander goedje wat ik in zijn mondje moest smeren een paar keer per dag. Beetje jammer dat ze vergeten waren dat ik ook mijn tepels moest insmeren omdat het dus anders niks helpt en niet overgaat. Dus een tijd lang daarmee geklooid, toen zoontje door dit smerige goedje de hele voeding eruit kotste gestopt met dit goedje en is het vanzelf over gegaan. Ook last van kromme tenen tijdens het aanleggen (auw!!!) en ´s avonds verplicht tot 23.00 uur opblijven voor de laatste voeding terwijl je uitgeput bent en alleen maar wil slapen. Tijdens de nachtvoedingen viel ik telkens bijna en slaap en schrok dan weer wakker, bang dat ik m´n kind had geplet. En inderdaad voeding geven met anderen erbij, het moet allemaal maar kunnen, maar ik voel me er niet bepaald prettig bij, maar ja, je wilt ook weer niet een preutse tuthola lijken. Toen ik met 5,5 maand een borstontsteking kreeg, ben ik dan ook gestopt. Een heerlijk gevoel, mijn vrijheid terug. Zoontje niet meer alleen afhankelijk van mij, flesje kon overal en door iedereen gegeven worden (al doe je dat natuurlijk niet). Dat vond ik een stuk makkelijker!
Er is hier al tig keer gereageerd en ik heb geen zin om alle reacties te lezen aangezien ik al een donkerbruin vermoeden heb hoe hier op TO gereageerd wordt.

Jammer dat jij zulke negatieve ervaringen hebt met bv en daardoor denkt dat het in z'n algemeenheid zo gaat met borstvoedende moeders. Zelf heb ik 8 maanden bv gegeven en ik herken helemaal niets in jouw verhaal. Dus ja, het kan heel leuk zijn en heel veel voldoening geven.
Na anderhalf jaar staat dit topic weer bovenaan... en geef ik inmiddels bijna 10 maanden borstvoeding. En eigenlijk herken ik niets van uit de openingspost! Ik vond het de eerste maanden niet zo heel erg leuk, vanwege een onrustig kindje, maar vanaf 4/5 maanden is het echt genieten!

Mijn dochtertje kwam eigenlijk altijd rond de 3 uur, ook toen ze ouder was. Ze is een snelle drinker en was meestal binnen 5 minuten klaar. 's Nachts voeden vond ik heel gezellig, maar dat is alweer tijden geleden. Kloven wel gehad in het begin, maar niet als hinderlijk ervaren. Net als stuwing. Geen aan flarden gezogen tepels bij regeldagen. Hoofd opeens achterover gooien doet ook niet echt pijn, blijkbaar heb ik eelt op m'n tepels . Hangtieten weet ik nog niet, dat zien we nog wel. En bij kraamvisite uit de kleren... vond ik niet erg (en helemaal uit de kleren valt wel mee) en dan kan je altijd nog apart gaan zitten, moet je zelf weten toch? Kolven is een lekker ontspannend moment op m'n werk, met een tijdschriftje erbij!

Spruw was trouwens niet leuk.... ik had nergens last van, dochter wel. Maar dat had ze met flesvoeding net zo goed kunnen krijgen.

Laatste voedingen heb ik trouwens nooit gehad, alleen maar op verzoek gevoed. Dat was de eerste maanden om 1 en 4 uur 's nachts (en daarna meteen weer slapen), toen alleen om 4 uur en vanaf 5 maanden (bijna altijd) doorslapen.
Borstvoeding, echt leuk heb ik het nooit gevonden, makkelijk en gezellig wel. Na over mijn aanvankelijke schroom over voeden in het openbaar te zijn gestapt, overal zo'n beetje gevoed, wel in een zo'n descreet mogelijke houding, want ik voelde me er anders zelf niet prettig bij. Wat ik pas echt vervelend vond was kolven: de link borsten kolven in apparaat=kindje voeden voelde erg onnatuurlijk. Indien mogelijk kolfde ik dan niet en kreeg zoonlief kunstvoeding. Dit gaf mij genoeg rust/vrijheid en stimulans om de BV zes maanden vol te houden. Mijn voorwaarde voor borstvoeding geven is altijd geweest dat het niet ten koste van mezelf mocht gaan en ik ben heel blij met hoe het ging. Een tweede keer zou ik het weer zo doen.
Even naar de begin post terug: Ik geef mijn kinderen met veel plezier en zonder stress borstvoeding.

MIjn zoon is nu 4 en heeft 2,5 jaar gehad, ik ben gestopt omdat ik de kans op een zwangerschap wilde vergroten. EN mijn dochter is nu 15 maanden en nog vollop aan de borst.

Tepelkloven, niet gehad. Kolven onder werktijd, heerlijk even rustig aan kunnen doen in de baas haar tijd. Hangtieten, krijg je ook als je niet gaat voeden (waarschijnlijk meer) en nachtvoedingen, tja dan waren ze tenminste snel weer stil en lag ik lekker warm!

Mijn moedergevoel zorgt ervoor dat ik mijn kinderen de eerste 6 maanden liever niet uit handen geeft (muv werken) en het eerste jaar toch niet uit logeren doe en daarna kunnen mijn borsten 24 uur zonder gezoogt te worden en daarna zonder problemen weer hun werk doen.
Ik vind het echt, écht leuk! En makkelijk, bijzonder, gezellig.. Ik ben trots op het feit dat ik mijn beide dochters heb kunnen voeden, ze heb kunnen laten groeien en ze heb kunnen bieden wat ik te bieden had en heb. Het is werkelijk nooit in me opgekomen ze iets anders dan de borst te geven, en nu de jongste allergisch blijkt ben ik alleen nog maar blijer met het feit dat het allemaal zo goed gaat.
Heerlijk, leuk, fijn en acht maanden mogen genieten van het geven van borstvoeding. Daarna was voor Moppekind de lol eraf en had hij liever spannender smaakjes / hapjes.

1x stuwing gehad, verder nooit problemen / harde plekken / ontstekingen / kloven / spruw / whatever.
Ik vind het zo prettig, natuurlijk en goed aanvoelen dat ik zelfs de negatieve kanten (spruw, regeldagen, kloofjes en een bijtende dochter) er met gemak voor over heb... dat zou toch genoeg moeten zeggen?

(dochter heeft 11 maanden bv gekregen en zoonlief nu inmiddels 2 maanden)
Voor mij is het al weer een tijdje geleden (kleine Nijn is 4), maar ik kan me wel herinneren dat ik het heel leuk vond om te voeden.

Je lichaam geeft een bepaald hormoon tijdens het voeden (oxitocine? Of klinkt dat heel raaar?) af waardoor ik elke keer half stoned en gelukzalig voor me uit zat te staren met mijn kleine schat op schoot. Genieten dus.

En voor de blote momenten in het openbaar; gewoon een hydrofielluier mee in de tas, of ander klein dekentje, en dat gooi je dan zo n beetje over je schouder en het babyhoofdje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven