Wie vindt borstvoeden nou echt, écht leuk..?

28-05-2007 18:10 676 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk, wie vindt borstvoeden nou eigenlijk echt, écht leuk? Wie zwijmelt over het feit dat je lieverdje elke 2 tot 3 uur (als je geluk hebt!) voor minstens een half uur (als je geluk hebt!) aan je borst hangt? Inclusief 's nachts.. 'omdat het zo lekker :? licht verteerbaar is'? 

En dan die pijnlijke tepels. Kloofjes. Stuwing. Bij tijd en wijle aan flarden gezogen tepels omdat je lieverdje een regeldag heeft. Wel goed aanleggen hoor anders heb je risico op borstontstekingen. Je lieverdje trekt soms, uit ballorigheid lijkt het (maar meestal omdat hij last heeft van gepoep tijdens het eten, 'laden en lossen' noemen we dat hier thuis) zijn hoofdje fluks naar achter met jouw tepel in zijn mond ... en dan krijg je bij wijze van dankjewel ook nog hangtieten aan het eind van de borstvoedingsperiode.

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat je als regel (murphy) bij elke kraamvisite half uit de kleren moet omdat de kleine honger heeft en je tegenwoordig niet preuts hoeft te doen over zoiets moois als borstvoeding.. Het is toch zo natuurlijk allemaal.. en dus moet de visite daar ook van meegenieten.

En dan ben ik nog niet eens begónnen over de geneugtes van het kolven, dat je toch moet doen als je nog een beetje een leven naast je lieverdje wilt voeren.

Wie vindt dat nou echt leuk .. ?

(R heeft vandaag een regeldagje, een krampdagje, een groeistuip een een huildag tegelijkertijd.)
Wat ik trouwens wel heel kwetsend vond ( en eigenlijk nog steeds wel vind, maar ik wil er ook weer geen ruzie om ofzo, dus heb er maar niks op gezegd) is dat mijn beste vriendin meermaals onder het mom van belangstellend advies meermaals met zelfbedachte theorieën aan kwam zetten over dat het niet goed voor de ontwikkeling van mijn kind zou zijn als je zo lang als ik de borst gaf. Het klonk nog net niet incestueus, maar het scheelde niet veel. Dat vond ik wel heel erg, dat zelfs mijn beste vriendin er bijna iets ranzigs van maakte en duidelijk liet merken dat ze het eigenlijk afkeurde.
Am Yisrael Chai!
Het ligt gewoon aan hullie :P

Vrouwen maken er een wedstrijdje van, dat hele moederschapsgebeuren is zo competatief als-ik-weet-niet-wat. En borstvoeding geven is tenminste een meetbaar iets. Jij 6 maanden? Ikke 13! Jij kolfde 250 ml. per sessie? Ikke 425 ml. Wááát, gaf jij de fles?? Nee hoor, ik heb er álles aan gedaan om borstvoeding te geven.

Undsoweiterundsofort.

En dan zeggen ze dat mannen alleen die drang hebben. Tssk.
En daar moet ik nu heel hard om lachen.  Je hebt volkomen gelijk:)
quote:

Vrouwen maken er een wedstrijdje van, dat hele moederschapsgebeuren is zo competatief als-ik-weet-niet-wat. En borstvoeding geven is tenminste een meetbaar iets. Jij 6 maanden? Ikke 13! Jij kolfde 250 ml. per sessie? Ikke 425 ml. Wááát, gaf jij de fles?? Nee hoor, ik heb er álles aan gedaan om borstvoeding te geven.

Undsoweiterundsofort.

En dan hebben we het nog niet eens over:

Wie had de ergste bevalling

Wiens kind kan alles al zelf met een jaar

Wiens kind heeft de meeste tandjes, haren etc.

Wie was er het snelste zwanger

Welk kind is de leukste, beste, slimste etc. van het KDV de PSZ of basisschool

Welk kind slaapt het snelste door

Welk kind is het eerste zindelijk

Welk kind kan zich het eerste aankleden

Welk kind kan het eerste volledige volzinnen zeggen

En ga zo nog maar eens door! Needless to say dat de mijne uiteraard op alle gebieden de beste, leukste, snelste etc zijn...:D:P;)
Ik lees verder even helemaal niets, reageer alleen op de topicvraag:

IK

Ik vond borstvoeding geven echt echt echt heel erg leuk! En fijn!

Ik heb zelfs wel eens gezegd dat ik louter voor de borstvoeding nog een baby zou wilen..

En ik geloof bést dat ik bij de 3e nachtvoeding er wel eens anders over gedacht heb. Ik had geluk: geen tepelkloofjes en/of struw en ontstekingen..

en die nacht- en andere ongelegen voedingen heb je dus na zo'n jaar of 8 állemaal verdrongen en denk je alleen nog maar aan dat lieve zachte babylijfje tegen je aan

Mocht het bij jou dus niet zo goed gaan: sterkte ermee. Probeer toch te genieten van de mooie momenten, die je mogelijk nog wel hebt.
Later is nu
Hopeloos gemist weer, de hele discussie. Damn dat werken, waar doe ik het eigenlijk voor!? ;)

Maarre, ik wilde nog wel even een klein dingetje toevoegen (neeee geen sneer). Een alternatief voor kunstvoeding als je geen borstvoeding kunt geven is er wel, namelijk in de vorm van donormelk. Wij zijn daar dus een tijdje mee bezig geweest omdat ik dus echt perse wilde dat onze dochter moedermelk kreeg, in ieder geval de eerste maanden. Uiteindelijk is het dus niet nodig geweest, gelukkig. Maar wil er toch even op wijzen :P

Enne, hartstikke zindelijk al, dat kind van ons (9 maanden). In haar luier, dat wel. ;)

En volzinnen zegt ze ook al. Nit dat ze verstaanbaar zijn, maar heel duidelijke babytaal hoor!
VB, je bent een beetje spuit elf. Is geopperd, maar men vind het niks.

Maar ik ben heel blij dat ik niet de enige ben die met die suggestie aankomt ;)
quote:

quote: Cohelian reageerde

quote: fleurtje reageerde

quote: fleurtje reageerde

Dan toch liever melk van een koe hoor. Die rookt en drinkt in elk geval niet.

Eeeeh, het schijnt zelfs zo te zijn dat in moedermelk van een roker, meer gezonde stoffen zitten dan in flessenvoeding. Typisch het antwoord van een roker.

Is dat het enige dat je kunt zeggen?

Alsof jij zulke intelligente dingen zegt. Kom op Fleurtje, jij wilt gewoon goedpraten dat je rookt. Ik rook ook, maar ik had het wel voor mij kind over om te stoppen met roken. Jij ws niet.

:D haha, mag ik hier even smakelijk om lachen! Fleurtje toch! Foei! Een ander zo de les lezen, en lekker fel over bv zijn en hoe goed en gezond, en oh wat ben jij goed omdat jij wel je kindje op de 1e plaats zet en doorzet. Jezelf vermand en doorbijt... en lekker door blijft paffen :?

Tjezus... Ik nam je al niet al te serieus, maar nu dus helemaal niet meer... Hoezo 'ik wil het beste voor mijn kind?' Dat blijkt! Je hebt het er niet eens voor over om (tijdelijk) te stoppen met roken.

En idd. Bv is beter/gezonder, maar daarom is fv niet per defenitie ongezond. En ik snap ook niet waarom het uit maakt of je wel of niet geprobeerd hebt bv te geven. Als fv in jouw ogen ongezond is, dan is het toch ook ongezond als je tot die 2% hoort die geen bv KAN geven... Of wordt fv minder ongezond als er een medische oorzaak is waardoor bv niet gegeven kan worden?

Mamarleen Eeeeeh, ik heb nergens gezegd dat ik nu rook, Mamarleen.
quote:

VB, je bent een beetje spuit elf. Is geopperd, maar men vind het niks.

Maar ik ben heel blij dat ik niet de enige ben die met die suggestie aankomt ;)

Ja zeg, sorry, mijn laatste reactie (van vanmorgen vroeg) staat op pagina 10 ofzo. Durf daar al niet eens meer op te reageren (sorry Sosofie).

Tsja, bekend dat men het meestal niks vind. Mensen keken ons bijzonder raar aan toen wij ermee bezig waren, dus ben bekend met de reacties. Wil alleen wel even zeggen dat er dus wel degelijk een mogelijkheid is om je kind moedermelk te geven als je zelf geen borstvoeding kunt geven. En ik weet toevallig ook dat er meer donormelk is dan gevraagd wordt, dus daar ligt het niet aan.

Maar goed, de gezond-minder gezond-ongezond discussie is al gevoerd natuurlijk, dat heb ik gezien. Ik denk dat ik maar nok en gewoon lekker ga slapen. Morgen tandarts en genieten van meisjelief op mijn vrije dag.

(overigens - is jou al gezegd hoe SLECHT het is dat je nog rookt!?!?! ;))
quote:

quote: tilalia2 reageerde

Meer keren dan ik kan tellen, maar vandaag nog niet!
quote:

quote: vlinderbloem reageerde

quote: tilalia2 reageerde

Meer keren dan ik kan tellen, maar vandaag nog niet!

*grinnik* bij deze dan :P

Op 30 mei heb je em binnen.

En nu moet ik maar slapen denk ik. Met verkouden hoofd en al.
quote:Wat ik trouwens wel heel kwetsend vond ( en eigenlijk nog steeds wel vind, maar ik wil er ook weer geen ruzie om ofzo, dus heb er maar niks op gezegd) is dat mijn beste vriendin meermaals onder het mom van belangstellend advies meermaals met zelfbedachte theorieën aan kwam zetten over dat het niet goed voor de ontwikkeling van mijn kind zou zijn als je zo lang als ik de borst gaf. Het klonk nog net niet incestueus, maar het scheelde niet veel. Dat vond ik wel heel erg, dat zelfs mijn beste vriendin er bijna iets ranzigs van maakte en duidelijk liet merken dat ze het eigenlijk afkeurde.

Volgens mij heb ik het al eens verteld hier, maar bij mijn dochter op school vroeg een moeder wanneer ik dacht te stoppen met bv (van zoon , toen 8 maanden) omdat het boven de 1 jaar incest zou zijn :?.

Voor de rest echt on on topic, Xaloy, ik heb het de eerste 6 (!!) maanden zwaar gevonden, elke 2 a 3 uur drinken s nachts 2 a 3 aan mn tiet. Daarna werd het makkelijker, en nu is E ruim 10 maanden en drinkt nog steeds aan de borst, en sinds 2 weken slaapt het eindelijk door :D

Sterkte en succes, ik hoop voor jullie dat je het toch volkan houden een maand of 6 !

*; borodini.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:Wat nou Fleurtje? Uitgeluld?Nee, ik had gisteravond andere dingen te doen dan forummen.
quote:

quote: fashionvictim reageerde

Wat ik trouwens wel heel kwetsend vond ( en eigenlijk nog steeds wel vind, maar ik wil er ook weer geen ruzie om ofzo, dus heb er maar niks op gezegd) is dat mijn beste vriendin meermaals onder het mom van belangstellend advies meermaals met zelfbedachte theorieën aan kwam zetten over dat het niet goed voor de ontwikkeling van mijn kind zou zijn als je zo lang als ik de borst gaf. Het klonk nog net niet incestueus, maar het scheelde niet veel. Dat vond ik wel heel erg, dat zelfs mijn beste vriendin er bijna iets ranzigs van maakte en duidelijk liet merken dat ze het eigenlijk afkeurde.

Volgens mij heb ik het al eens verteld hier, maar bij mijn dochter op school vroeg een moeder wanneer ik dacht te stoppen met bv (van zoon , toen 8 maanden) omdat het boven de 1 jaar incest zou zijn :?.

Voor de rest echt on on topic, Xaloy, ik heb het de eerste 6 (!!) maanden zwaar gevonden, elke 2 a 3 uur drinken s nachts 2 a 3 aan mn tiet. Daarna werd het makkelijker, en nu is E ruim 10 maanden en drinkt nog steeds aan de borst, en sinds 2 weken slaapt het eindelijk door :DTssssk...  trut. ()

Die van mij is bijna 16 maanden, heeft nog nooit doorgeslapen en hangt 's nachts ook nog om de 2/3 uur aan de tiet.. *

* gaat voor het Goede Moeder Brevet
quote: Bambi reageerde  

Geen brevet, maar je hebt wel de magnetron gewonnen.
quote:

Tssssk...  trut. ()

Die van mij is bijna 16 maanden, heeft nog nooit doorgeslapen en hangt 's nachts ook nog om de 2/3 uur aan de tiet.. *

IEUUUUWWWW, 16 maanden en nog aan de tiet, wat ben jij een smeerlapperin zeg, bah bah bah!!

Lever die magnetron maar weer in
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
quote:

quote: Swinta reageerde

quote: lily1976 reageerde

Iemand had het hier over 'even relativeren' (in het kader van een depressie van 4 dagen is niet lang genoeg om met recht de borstvoeding op de fles te doen). Maar dat relativeren is wel wat ik mis in deze en bijna alle andere BV/FV discussies. Natuurlijk is BV gezonder, maar op het moment dat je vervolgens met stalen gezicht de conclusie daaraan verbindt dat FV dus ongezond is, dan sla je wel een beetje door. Wordt alles zo haarscherp onder de loep genomen: kinderzitje A beter uit de test dan kinderzitje B, worst op je brood slechter dan magere vleeswaar, een kwartiertje TV per dag beter dan 45 minuten, etc.?? En ben je dus een minder goede moeder als je, ingegeven door je persoonlijke omstandigheden, kiest voor het -objectief gezien- mindere alternatief, omdat het andere je niet haalbaar lijkt?

Ik vind het ook jammer dat we in een maatschappij leven waar BV nu eenmaal niet erg breed gedragen wordt (dat zou zeker uitmaken in het op grotere schaal welslagen ervan), maar kom op: het is niet het einde van de wereld als je kind met FV groot wordt ipv BV. Laten we er dan ook niet zo'n drama van maken. Flesvoeding wordt juist niet gepromoot. Hoeveel info heb ik gekregen over borstvoeding? Echt heel veel, en over flesvoeding? Helemaal niets. Ja, waarom zou dat nu zo zijn? Dit is toch raar. Ik moet bijvoeden van het cb, maar ze leggen niets uit. Dat is toch gek?? Of vind jij van niet? Nu heb ik dus lopen koten met die fles terwijl er ook andere manieren waren geweest om bij te voeden, maar daar hebben ze niet over gezegd!.Dus toen ik mijn dochter moest bijvoeden heb ik alles zelf uit moeten zoeken. Koop een pak en lees de instructies. That's all. Niet hoelang je flesjes moet uitkoken, of water, dat je de flesjes beter in de koelkast kan bewaren (nooit geweten).

En om even on-topic te gaan: ik heb mijn eerste kind bijna 6 maanden volledige borstvoeding gegeven, maar ik vond het zeker niet leuk. Een onevenredige belasting voor de moeder, pijnlijk, vermoeiend en gewoon een heel gedoe zijn eerder termen die mij te binnen schieten. Ik vond het gewoon een opluchting toen het afbouwen niet vlotte en ik volledig over moest gaan op FV. Heerlijk, een keer per dag een kan maken en vervolgend ff een flesje erin en klaar. En nooit meer genante momenten op terrassen of waar dan ook.

Over twee weken komt de tweede: ik ga met goede moed weer beginnen, maar ik ga mezelf nergens toe dwingen. Een blije en tevreden moeder is nl. ook heel wat waard; als je 3 maanden huilend door het huis strompelt van ellende, puur omdat je de BV niet mag opgeven van jezelf, dan ben je mijns inziens het perspectief een beetje kwijt. Beter een blije moeder die de fles geeft . Sorry, ik dacht dat jij juist verdrietig was omdat je gesttopt was (een paar postings geleden) wat ik nog steeds zeker niet nodig en jammer vind voor je, maar dan moet je het hier niet gaan omdraaien.Ik wilde alleen haar een hart onder de riem steken. Zij voelde zich klote.  dan een moeder die van ellende de borst blijft geven! Maar geen schuldgevoel heeft Ik heb dus wel een schuldgevoel en jij wakkert dat alleen maar meer aan. Ik heb er alles aan gedaan om die borst te kunnen blijven geven. Ik ben verkeerd voorgelicht over bijvoeden, als dat wel goed was gegaan had ik mieschien nog steeds bv gegeven. En ík was een blije moeder die de borst gaf oongeacht al die ongemak van koven, afkolven, uren lang voeden, bijvoeden, de hele dag met je baby bezig zijn. Maar deze dame niet. Voor haar zei ik dus: beter dat zij een blije moeder is die de fles geeft, dan dat zij in alle ellende de borst blijft geven omdat het van iedereen 'moet'
Swinta,

Je schreef net dat je verkeerd bent voorgelicht over bijvoeden, heb je diegene die jou verkeerd heeft voorgelicht er later op aangesproken?
quote:

quote: Bambi reageerde

IEUUUUWWWW, 16 maanden en nog aan de tiet, wat ben jij een smeerlapperin zeg, bah bah bah!!

Lever die magnetron maar weer in

Hier 21,5 maand en nog heel vaak nachtelijke slokken. Dus ik wil die magnetron wel heel even om mijn koud geworden koffie in op te warmen en dan geef ik 'em door aan Fashion met haar 2+.

Heb grootste deel van topic gelezen, maar was veel van hetzelfde en van eerdere discussies;)

Vast wel mosterd maar ik denk dat het niet leuk zou moeten zijn. Bedoel, wel draagbaar en normaal en alledaags, maar niet speciaal of bijzonder ofzo. Ik heb nog nooit een schaap idylisch horen zijn over bv. Niet dat zo'n vergelijking altijd maar opgaat, maar even ter relativering. Tis gewoon baby-eten. Wel HET baby-eten bij uitstek en dus beter dan welke andere, artificiele variant. Varianten knap gemaakt en goed dat ze er zijn als het nodig is. Over dat wanneer nodig verschillen uiteraard de meningen. Ik kan het snel en makkelijk opgeven vinden als iemand vrijwel meteen stopt en haar een watje vinden, maar aangezien ik niet in het hoofd en hart van de persoon kan kijken is dat ook maar mijn subjectieve en daarom vrij waardeloze bevinding en zou persoon in kwestie zich er niets van aan moeten trekken. Erover discussieren is echter wel leuk en het zou goed zijn als
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Swinta,

ik snap het, je bedoelde het goed voor een ander. Maar ik snap juist niet, waarom jij zelf een schuldgevoel hebt, is ook niet nodig. (ik probeerde ook jou een hart onder de riem te steken, maar komt niet helemaal over begrijp ik....)

Waarom zou je nu een schuldgevoel hebben als je het beste voor je kindje gadaan hebt en alles geprobeerd? niet doen.... Natuurlijk is een blije fv-moeder, beter dan een gestresste bv-moeder. Maar sta dan ook ronduit achter je eigen situatie en accepteer dan dat het gaat zoals het gaat.

Als ik zeg dat dat ik zelf nu op dit moment en in mijn situatie bv het beste vind dan hoop ik daar niemand een schuldgevoelmee aan te praten. Waarom zou mijn mening over mijn kindje in mijn situatie in mij omgeving iets van waardeoordeel over jou bevatten?

dus, ik bedoel het goed, weg met dat schuldgevoel.

Ik reageerde in eerste instantie op jouw posting, omdat ik het oprecht zielig vond dat je schreef dat je nu zat te huilen. Vond ik gewoon erg vervelend voor je.

Alane
quote:

Swinta,

Je schreef net dat je verkeerd bent voorgelicht over bijvoeden, heb je diegene die jou verkeerd heeft voorgelicht er later op aangesproken?

Ja, ben ik ook benieuwd naar, serieus. Dus jij vraagt o het CB letterlijk "kunnen jullie me informatie geven over bijvoeden en flesvoeding?"

En vervolgens zeiden ze dus helemaal niets? vind ik dan een hele slechte zaak en zou ik ze zeker op aan spreken, nu alsnog voor andere moeders...
quote:. Erover discussieren is echter wel leuk en het zou goed zijn als1. Max normaal zou functioneren

2. dat op een normale manier zou kunnen gebeuren, zonder al te snel gekwetst voelen door feiten of meningen van anderen. Maar barst hier van de hormomen natuurlijk;)

Ik heb trouwens geen pus genoemd dit keer, jaja. dat mag in de Athena-analen (al klinkt dat laatste weer best vies:P)

Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
even een (dom) vraagje: wat is relacteren? En ik had nog nooit van donormelk gehoord. Een soort moeders voor moeders maar dan voor melk?Zat me net te bedenken wat ik het leukste vond van bv geven : dat kleine handje wat heel zachtjes in mijn zij aan het kriebelen was terwijl ze aan het drinken was....Enne... Fleurtje, ik heb toch echt een keer gelezen dat je rookte. (iets over een mobiel die net lang genoeg speelde om een sigaret op het balkon te roken?) :-)Niet voor iemand in het bijzonder bedoeld hoor: maar waarom stoppen veel vrouwen niet met roken VOORDAT ze proberen zwanger te worden? Dan heb je het gezeur van stress voor de baby ook niet.
quote:

Enne... Fleurtje, ik heb toch echt een keer gelezen dat je rookte. (iets over een mobiel die net lang genoeg speelde om een sigaret op het balkon te roken?) :-)

Ja, en ondertussen gestopt. Omdat het niet ok voelde. Eerste maanden overigens ook niet gerookt. Nu wel als ik weet dat ik niet ga voeden
quote: mamarleen reageerde

Ik ben ook van mening dat bv beter is, maar heb een pleegdochter van 4 maanden die de fles krijgt (op zich best logisch, want er komt nu echt niets meer uit hoor ;)) en ze doet het er prima op hoor. Tuurlijk was het beter geweest al ze bv had kunnen krijgen, maar het was ook beter geweest als haar moeder geen drugs had gebruikt tijdens de zs, of haar zelf had kunnen opvoeden of whatever.

Moet ik me nu ook schuldig voelen omdat ik geen donor voor haar gezocht heb? (zoals extreme fanatiekelingen hier suggeren?) Kom op zeg, ik zou bij een volgend kindje (van mezelf uiteraard) zonder twijfelen meteen weer beginnen met bv, maar ik vind het flauwekul om te zeggen dat fv ongezond is.

Hoi Mamarleen

Grappig dat jij hierover begint. Op de eerste plaats super dat je uberhaupt een peegdochter hebt!! respect, echt mooi vind ik dat.

Maar ik ken dus iemand die net een kindje heeft geadopteerd, en daarvoor zelf twee kinderen gevoed heeft met de borst. Ik had haar gewoon uit nieuwsgierigheid eens willen vragen of ze nog gepobeerd heeft BV te geven en of ze misschien had nagedacht over donormelk. Gewoon uit nieuwsgierigheid, zonder waardeoordeel. Omdat het gewoon ook een optie is die in ieder geval ook niet verkeerd is, net zoals prima flesvoeding.

Daarna kwam iemand met de quote of je nog relactatie geprobeerd hebt, maar is dat zo'n gek idee? Gewoon omdat een moeder het voor haarzelf misschien erg leuk kan vinden om dit te proberen.

Maar ik begrijp dat jij  dit dus niet hebt gedaan, en ik begrijp ook van je dat ik er dus goed aan heb gedaan het niet te vragen aan haar, want ik wilde haar zeker niet beledigen ofzo..

Alane

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven