Youtube kleuter

16-11-2020 18:06 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon van ruim 4 wil het liefst alleen nog maar Youtube kijken ipv filmpjes met een verhaal op bv Netflix. Het liefst kijkt hij dan naar andere (grotere) kinderen die speelgoed uitpakken of Mario/ trein games spelen. Hij kijkt altijd bij ons in de buurt dus we kunnen goed mee kijken/ luisteren of er geen rare dingen gebeuren. Op dit moment wordt hij boos als we zeggen dat hij maar is een "echt" filmpje moet kijken. Hij wil gewoon YouTube..

Mijn man is geen fan en wil eigenlijk dat hij alleen nog filmpjes kijkt met een verhaal/moraal. Ik ben een beetje in dubio. Het is echt iets van deze generatie en kan het echt kwaad? Het taalgebruik is soms wel op het randje maar verder zie ik niet heel veel wat er mis mee is.

Wat vinden jullie?
Kom eerst met man op een lijn. Ik zit in team man trouwens.
Ik zou sowieso YouTube kids doen.

Mijn kleuter wil dat ook. Ik vind het verder niet zo'n probleem. Maar bij YouTube kids zitten dus niet/minder van die filmpjes met "raar" taalgebruik.

Wel Russische Paw Patrol of zo ;-D
En inderdaad heel veel unboxing en zo. En speelfilmpjes. Tja als hij dat wil...
Bij ons wordt er geen YouTube gekeken door onze kinderen (3 en 5). Het zit vol rotzooi, reclame en Russische door bots gemaakte filmpjes waar ogenschijnlijk gezellige figuurtjes elkaar dood maken waarbij de hersens in het rond spatten.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Ik ben ook geen fan van youtube voor kinderen en zeker niet zulke kleine kinderen!
Hier gebruiken we sowieso youtube kids en ze mogen niet zonder toezicht kijken.
Want bij youtube weet je het maar nooit.

Ik zou er met je man over spreken en met hem op een lijn komen, maar ik geef je man wel gelijk.
Maak dan afspraken over hoelang hij per dag op youtube mag en hoeveel filmpjes hij mag zien en welke. En met toezicht, zeker bij zo'n jong kind!
Ik heb zelf geen kinderen maar is het niet beter voor de ontwikkeling om ze gewoon zelf te laten spelen ipv kijken hoe andere kinderen spelen? Ik zou het echt niet doen. Volgens mij stimuleren YouTube filmpjes de ontwikkeling van een kind niet.
Overigens kijken ze op Netflix ook wel troep hoor (Lego Ninjago en Manipulatieve Marsha en de Beer)
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
EvyBlissy schreef:
16-11-2020 18:14
Bij ons wordt er geen YouTube gekeken door onze kinderen (3 en 5). Het zit vol rotzooi, reclame en Russische door bots gemaakte filmpjes waar ogenschijnlijk gezellige figuurtjes elkaar dood maken waarbij de hersens in het rond spatten.

Dit. Er staan me toch wat filmpjes op youtube zeg die ogenschijnlijk "onschuldig" zijn! O_O
Ik vertrouw youtube echt niet.

Nu mogen ze dat van mij wel, maar beperkt en met toezicht. Ik kijk zelf ook wel eens tutorials en zij vinden dat af en toe ook wel leuk.

Maar als je kind dat alleen nog maar wil kijken dan is er een probleem.
Zeewater8669 schreef:
16-11-2020 18:16
Ik heb zelf geen kinderen maar is het niet beter voor de ontwikkeling om ze gewoon zelf te laten spelen ipv kijken hoe andere kinderen spelen? Ik zou het echt niet doen. Volgens mij stimuleren YouTube filmpjes de ontwikkeling van een kind niet.
Goh. Dat had TO vast niet bedacht ;)
Onze vijfjarige kijkt ook graag unboxing filmpjes. Ik vind het wel leuk.
Er zitten wel beperkingen aan,het mag alleen in de namiddag, tot het eten, waardoor we op een uurtje uitkomen.
Dit vooral om het "doorzappen" ,waarmee hij uiteindelijk uitkomt op drukke kabaalfilmpjes of schreeuwende vloggers. Dat vind ik dan weer niks.

En ja; het is wel iets van deze generatie ja. Wat niet wil zeggen dat je er in mee hoeft te gaan.
Als het taalgebruik niet je van het is zou het filmpje voor mij niet acceptabel zijn.
Mijn zoontje kijkt oa blippy (engels) en de vader van Floor en Roos. Van daaruit wordt je doorgelinkt naar veelal gelijksoortige, educatieve filmpjes.
Ik vind YouTube voor een net kleuter echt niet oké. Je komt soms op de meest rare dingen uit. Denk je leuk een kinderliedje op te zetten, is het een of andere ranzige of grove tekst.
Bedankt voor jullie reacties.

Hij heeft sowieso beperkte schermtijd. Door de weeks 30 min in het weekend een uurtje.

Hij speelt daarnaast veel buiten en speeltgraag met Lego en fantasiespel. Hij heeft vamiddag bv uren zelf gespeeld met Lego bouwen.

Youtube dat hij bekijkt zijn eigenlijk 4 vaste kanalen. Speelgoed uitpakken en een NL jongetje dat Mario en treinen games doet en daar commentaar op geeft. Het geluid staat altijd aan zodat wij kunnen horen wat we kijken en hij zit op de tablet aan de eettafel.
Twijfel van man zit vooral in dat er niks educatiefs zit in deze kanalen en het hebberigheid promoot. Ik kan me hier deels in vinden maar aan de andere kant moet alles dan educatief en verantwoord zijn..

We hebben nu besloten dat hij deze kanalen mag zien met toezicht maar eigenlijk wil man het helemaal verbieden.
mevrouw-fluitketell wijzigde dit bericht op 16-11-2020 18:25
0.12% gewijzigd
Ik merk op de basisschool van mijn oudste dat vooral kleuters die oudere broers/zussen hebben allemaal graag youtube willen kijken.
PietjeBello schreef:
16-11-2020 18:22
Ik vind YouTube voor een net kleuter echt niet oké. Je komt soms op de meest rare dingen uit. Denk je leuk een kinderliedje op te zetten, is het een of andere ranzige of grove tekst.
Youtube kids is prima in orde, die filtert dat eruit.
EvyBlissy schreef:
16-11-2020 18:17
Overigens kijken ze op Netflix ook wel troep hoor (Lego Ninjago en Manipulatieve Marsha en de Beer)
Nou dit is dus ook mijn twijfel. Peppa Pig en Ninjago is nou ook niet heel educatief. Moeten we dat dan ook niet meer doen? Die grens vind ik lastig soms.
EvyBlissy schreef:
16-11-2020 18:18
Goh. Dat had TO vast niet bedacht ;)
“Goh” dan lijkt me het antwoord toch duidelijk
Mijn man heeft het afgeleerd doordat zoon bij ieder ‘geschikt’ filmpje met zijn ogen ging rollen, de afloop voorspelde en wegliep na drie minuten want daar ging hij ‘zijn schermtijd niet aan verspillen’.

Ik heb een jaar lang al die ‘unboxing’ zooi zitten kijken als een soort Kijkwijzer. Daarna vond hij het stom en ‘voor kleine kinderen’. Toen kwam de fase ‘the 10 most...’ en ‘funny cats/dogs/birds/snakes/frogs/cows’. We zitten nu met 10 jaar op het niveau ‘Ik kijk hoe anderen Robloxen en Fortniten en ga dan commentaar leveren op hoe traag ze zijn’.
Netflix is nu weer wel interessant omdat er steeds meer series op verschijnen die niet specifiek op kinderen zijn gericht maar wel geschikt (geschiedenis van kastelen is er eentje en een soort how does it work achtige serie over gigantische dingen zoals containerschepen, megakranen, enz.)
Kids YouTube had ik nog nooit van gehoord eigenlijk. Ga dat is even bekijken, miss een goede tussen oplossing.

Het taalgebruik is verder niet grof maar meer in de trant van "ik ga echt kapot man" en "oh my god dat is echt strak" etc.
Tv/schermtijd is ontspanning en hoeft dus niet vaak/altijd maar educatief te zijn.

Als hij er hebberig van wordt dan richt je daar wat opvoeding op, ook opgelost.
Mevrouw-Fluitketell schreef:
16-11-2020 18:26
Nou dit is dus ook mijn twijfel. Peppa Pig en Ninjago is nou ook niet heel educatief. Moeten we dat dan ook niet meer doen? Die grens vind ik lastig soms.
Paw patrol, brandweerman Sam, Thomas de trein, raad eens hoeveel ik van je hou, Fien en Teun... er is nog zoveel meer te zien dat precies die 2 stomme series.
Doreia* schreef:
16-11-2020 18:35
Paw patrol, brandweerman Sam, Thomas de trein, raad eens hoeveel ik van je hou, Fien en Teun... er is nog zoveel meer te zien dat precies die 2 stomme series.
Klopt helemaal. Toch zijn dat samen met Pokemon en Rescue bots zijn favoriete series :)
Zeewater8669 schreef:
16-11-2020 18:16
Nee er is uit onderzoek gebleken dat het het allerbeste is. Dat je kinderen alleen maar YouTube laat kijken.

Maar even zonder gekheid. Hier hebben we YouTube kids. De selectie is redelijk beperkt. Of dochter kijkt redelijk beperkt.

Ze spreekt inmiddels gewoon Engels. En waarschijnlijk ook Russisch. Van Nastya geleerd denk ik. 😱
Ze kijkt dan ook alleen naar dingen van haar eigen leeftijd. De sterretjes uit die shows zijn ook allemaal rond de 5.

Je kan bij yt kids allerlei instellingen kiezen. Moet wel zeggen dat er maar weinig Nederlandse “kleuter influencers” tussen zitten. (Ga zo nog eens in de instellingen duiken. Kijken welke irritante filmpjes ik kan blokkeren)
Dan maak je zelf toch een playlist van filmpjes die door jou en ega geschikt zijn bevonden?
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Liebeskind² schreef:
16-11-2020 18:58
Dan maak je zelf toch een playlist van filmpjes die door jou en ega geschikt zijn bevonden?
Dat is dus een beetje het probleem, man vindt alles op stom op YouTube. Teminste alles wat zoon tot nu toe wil kijken.
Gaat inhoudelijk idd ook nergens over maar ja moet dat dan. Vandaar dat ik benieuwd was hoe andere dit doen.
Mevrouw-Fluitketell schreef:
16-11-2020 18:26
Tsja ik keek vroeger ook Spiderman en Tom & Jerry en Scooby-Doo als entertainment, leerden we natuurlijk ook niks van en met mij is het ook goed gekomen. Niet alles hoeft educatief te zijn. We gaan ook elke week naar de bieb voor boeken om te leren en elke dag naar buiten om te spelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven