Youtube kleuter

16-11-2020 18:06 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon van ruim 4 wil het liefst alleen nog maar Youtube kijken ipv filmpjes met een verhaal op bv Netflix. Het liefst kijkt hij dan naar andere (grotere) kinderen die speelgoed uitpakken of Mario/ trein games spelen. Hij kijkt altijd bij ons in de buurt dus we kunnen goed mee kijken/ luisteren of er geen rare dingen gebeuren. Op dit moment wordt hij boos als we zeggen dat hij maar is een "echt" filmpje moet kijken. Hij wil gewoon YouTube..

Mijn man is geen fan en wil eigenlijk dat hij alleen nog filmpjes kijkt met een verhaal/moraal. Ik ben een beetje in dubio. Het is echt iets van deze generatie en kan het echt kwaad? Het taalgebruik is soms wel op het randje maar verder zie ik niet heel veel wat er mis mee is.

Wat vinden jullie?
Ik snap eigenlijk het probleem niet van je man. Als kind het gewoon goed op school doet, sociaal is, prima zelf kan spelen, zich goed ontwikkeld etc. waarom moet het dan educatief zijn. Hij mag toch ook wel even ontspannen met zon filmpje waar ie blijkbaar interesse in heeft. Wij zijn opgegroeid met cartoon network, foxkids, Nickelodeon etc en deze generatie met youtube, Netflix etc. Tijden veranderen.
Mevrouw-Fluitketell schreef:
16-11-2020 19:07
Dat is dus een beetje het probleem, man vindt alles op stom op YouTube. Teminste alles wat zoon tot nu toe wil kijken.
Gaat inhoudelijk idd ook nergens over maar ja moet dat dan. Vandaar dat ik benieuwd was hoe andere dit doen.
Beestenbrigade, Freek Vonk en Buurman & Buurman zijn hier populair en zijn ook gewoon op YouTube

En nu gaan ze naar bed! :shame:
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Zola123 schreef:
16-11-2020 19:19
Ik snap eigenlijk het probleem niet van je man. Als kind het gewoon goed op school doet, sociaal is, prima zelf kan spelen, zich goed ontwikkeld etc. waarom moet het dan educatief zijn. Hij mag toch ook wel even ontspannen met zon filmpje waar ie blijkbaar interesse in heeft. Wij zijn opgegroeid met cartoon network, foxkids, Nickelodeon etc en deze generatie met youtube, Netflix etc. Tijden veranderen.
Hoe oud is de man van TO? als deze rond de 40 jaar is, dan is dit alles van ná zijn tijd.
Mn zoon van 2,5 kijkt ook graag YouTube op de smart tv, maar ik zie niet wat er verkeerd aan is.
Hij kijkt zandkasteel afleveringen, juf roos, of liedjes van Efteling sprookjesbos.
En laatst toen hij ziek en hangerig was, was er gelukkig iemand die 45 minuten filmend door het sprookjesbos had gelopen en dat was te gek, want daar was hij zelf ook geweest dus dat herkende hij.
En er staan ook twee verfilmde bumba-theatershows op en als hij straks wat ouder is ook enkele eftelingshows.
Dus tot nu toe heb ik er niet zo'n moeite mee eigenlijk..
Nu ik er zo langer over nadenk heb ik er eigenlijk ook geen moeite mee. Kinderen mogen ook wel is iets kijken gewoon ter ontspanning zonder dat ze er wat van leren.

Kids YouTube net gedownload, ga dat is even bekijken.

Man is overigens 38 jaar, ik 31.
laylalala schreef:
16-11-2020 19:27
Mn zoon van 2,5 kijkt ook graag YouTube op de smart tv, maar ik zie niet wat er verkeerd aan is.
Hij kijkt zandkasteel afleveringen, juf roos, of liedjes van Efteling sprookjesbos.
En laatst toen hij ziek en hangerig was, was er gelukkig iemand die 45 minuten filmend door het sprookjesbos had gelopen en dat was te gek, want daar was hij zelf ook geweest dus dat herkende hij.
En er staan ook twee verfilmde bumba-theatershows op en als hij straks wat ouder is ook enkele eftelingshows.
Dus tot nu toe heb ik er niet zo'n moeite mee eigenlijk..
Dit zou mijn man ook prima vinden maar zoon wil dus alleen uitpak filmpjes en jongens die gamen kijken. Daar zit mijn mans probleem.
Volgens mij vindt de kleuter hier het ook leuk omdat ie zelf mag kiezen. En de zesjarige kijkt heel veel nagespeelde Mario games.

Trouwens een tip voor YouTube: het kanaal van Madaboutlego (LEGO stop motion, met heel veel bekende sets, ze spelen van alles na). En Jelles Marble Runs natuurlijk maar die kent iedereen vast al.
Een kleuter youtube laten kijken? Waar ze allerlei suggesties krijgen voor volwassenen filmpjes?

Kidstube is dan al wat beter. Je kan dan favorieten maken en 'kanalen' van bepaalde filmpjes blokkeren, zodat je kind geen suggesties meer krijgt van bijvoorbeeld het Lego kanaal of het Paw patrol kanaal.

Maar:
Kidstube zit wel vol reclame die op kinderen gericht is.l en het is niet 100% vrij van minder geschikte content

Wat veelvuldig voorkomt: unboxing van Lego door een volwassene die daar vervolgens een filmpje mee naspeelt maar allemaal net wat te snel, te grof en te gewelddadig.

Kidstube doen we daarom alleen als we een oogje in het zeil kunnen houden (liefst gestreamd op de tv). Netflix mag wel gewoon en we hebben een computer vol met gedownloade filmpjes.
captain_hindsight schreef:
16-11-2020 19:35
Volgens mij vindt de kleuter hier het ook leuk omdat ie zelf mag kiezen. En de zesjarige kijkt heel veel nagespeelde Mario games.

Trouwens een tip voor YouTube: het kanaal van Madaboutlego (LEGO stop motion, met heel veel bekende sets, ze spelen van alles na). En Jelles Marble Runs natuurlijk maar die kent iedereen vast al.
Dat zelf kiezen is volgens mij ook onderdeel van de lol. Madaboutlego kende ik niet. Dat gaat zoon ook leuk vinden denk ik :)
16-11-2020 19:48
Dat zelf kiezen is volgens mij idd ook onderdeel van de lol. Madaboutlego kende ik niet. Dat gaat zoon ook leuk vinden denk ik :)
Ik begrijp je heel goed! Haha.

Hier hebben wij een driejarige die niet langer meer geïnteresseerd is inis die cadeautjes uitpakken of autos ofzo die in verf rijden.

Nee, ze is nu helemaal into vlogger kindjes en dat vind ik eigenlijk nog veel erger!
Die cadeautjes uitpakken kon ik nog vergelijken met Tik-Tak, daar zit ook niet echt een verhaallijn in. Maar die vlogger kindjes tja... ik weet het niet. Wij hebben die kanalen nu zoveel mogelijk geblokkeerd, op youtube kids werd ze helemaal fan van de Bellinga's en de Oekraïense Diana en Roma. Na het een weekje (hier ook dertig minuten per dag) besloten dat weg te halen. Dan blijft er vrij weinig over op youtube kids, ze zit dus weer op Netflix haha.

Ondertussen hebben we voor YouTube een kanaal met playlist genomen. Ze kan dan kiezen uit 50 filmpjes en heeft nog steeds het gevoel de regie te houden.

Overigens las ik iets over veel reclame bij Youtube Kids? Helemaal geen toch?
16-11-2020 18:26
Nou dit is dus ook mijn twijfel. Peppa Pig en Ninjago is nou ook niet heel educatief. Moeten we dat dan ook niet meer doen? Die grens vind ik lastig soms.
Peppa Pig, in het Engels dus, is rete-educatief.
Kidstube is volgens mij niet hetzelfde als Youtube kids.
Nou, wat een bijzondere ervaringen allemaal. Mijn dochter heeft een fase gehad waarin ze verknocht was aan YouTube, maar nog nooit bij een 'gek' filmpje uitgekomen.

Die filmpjes waarin ze slijm mengen vindt ze leuk en waar ze voorwerpen van kleur veranderen enzo
captain_hindsight schreef:
16-11-2020 20:10
Kidstube is volgens mij niet hetzelfde als Youtube kids.
Ah, dat verklaart!
En nu ga ik heel hard net doen alsof het niet bestaat haha.

Overigens, Peppa Pig in het engels is inderdaad vrij educatief. Ze proberen het ook leuk voor de ouders te houden.
Peppa keek ze standaard als ik eten aan het koken was in de stoel tussen 1 en... naja ze kiest het nog steeds weleens uit.
Ik wil mijn ervaring delen over mijn zoon van 13 jr. Hij hééft op YouTube heel enge filmpjes gezien en hij kan sindsdien niet méér alleen slapen. Hij wil ook niet zeggen wat precies. Maar is heel bang dat er iemand inbreekt of hem wat doet. Hij is getraumatiseerd zou je zeggen. Hij wil niet zeggen wat hij heeft gezien en had ik het kunnen tegen houden? Geen idee..misschien wél , misschien niet. Nu kijken ze alles op tv in de woonkamer en hij heeft al maanden geen telefoon gebruikt. Ik heb maar een afspraak gemaakt met een psycholoog en gesprek al gehad.

Mijn zoon is dan geen kleuter, maar ik wou dat ik meer in de gaten hield wat hij deed en keek op YouTube. Ben laks geweest
Als kleuter keek ik tiktak, dat waren ook allemaal korte filmpjes. Ik vind niet zoveel mis met YouTube, maar kleine kinderen zouden sowieso niet zoveel schermtijd moeten hebben mijn inziens
TijdvoorTaart schreef:
Nou, wat een bijzondere ervaringen allemaal. Mijn dochter heeft een fase gehad waarin ze verknocht was aan YouTube, maar nog nooit bij een 'gek' filmpje uitgekomen.

Die filmpjes waarin ze slijm mengen vindt ze leuk en waar ze voorwerpen van kleur veranderen enzo
Nou, ik weet ook niet wat ik lees!
Mijn kleuter is gek van Enzo Knol.
Ze heeft teken filmpjes nooit leuk gevonden, ze is meer van real life. Ik vind dat ze tot op zekere hoogte gewoon haar eigen voorkeur mag hebben. Zolang er geen geweld of gescheld in voorkomt, waarom zou ik dan mijn wil opleggen? Dat kind komt na school behoorlijk overprikkeld thuis en wil dan even ontspannen. De ene keer gaat ze met de poppen spelen en een andere keer kijkt ze een vlog.
Nooit over nagedacht dat het educatief moet zijn. Hou eens op zeg, laat ze lekker ontspannen! Overigens is En zo Knol educatiever dan ik dacht want ontzettend vaak zegt ze iets eh zeg ik huh, hoe weet jij dat nou weer? En dan blijkt Enzo dat te hebben uitgelegd in een vlog.
Enige nadeel is dat rood tegenwoordig knolpower-rood heet hier😆
16-11-2020 19:07
Dat is dus een beetje het probleem, man vindt alles op stom op YouTube. Teminste alles wat zoon tot nu toe wil kijken.
Gaat inhoudelijk idd ook nergens over maar ja moet dat dan. Vandaar dat ik benieuwd was hoe andere dit doen.
Daar ben ik het dan wel volledig eens met je man. Alles op YouTube is ook stom. 😂

Maar goed ik hoef het alleen maar te horen. En als ik geluk heb doet ze oordoppen op.
Mijn probleem met youtube is dat je nooit echt weet wie iets post of wie erachter zit of met welke bedoelingen. Speelgoed uitpakken is echt niet zo onschuldig als het klinkt. Verdiep je als ouders eerst eens goed in die wereld voordat je youtube (kids) aan je kind introduceert.
OhDeer schreef:
16-11-2020 20:51
Mijn probleem met youtube is dat je nooit echt weet wie iets post of wie erachter zit of met welke bedoelingen. Speelgoed uitpakken is echt niet zo onschuldig als het klinkt. Verdiep je als ouders eerst eens goed in die wereld voordat je youtube (kids) aan je kind introduceert.
Moeten we zeker zelf googlen en geen schapen zijn? Vertel gewoon wat je bedoeld!
Ik ben team man. Van die reclame vlogger filmpjes vind ik echt niet geschikt.

Mijn peuter mag best Nijntje oid op Netflix kijken af en toe. En een filmpje met kinderliedjes ofzo op YouTube ook maar dan alleen als ik het opzoek en afspeel voor hem. Hij mag niet zelf doorklikken of buiten zicht kijken.
TijdvoorTaart schreef:

Dat is waarschijnlijk meer geluk dan wijsheid.

Een paar jaar terug was er ophef over filmpjes van volwassenen die kinderfilmpjes figuren naspelen (verkleed dus) en die allemaal bizarre dingen laten doen: Een Aziaat verkleed als Peppa Pig die gaat kotsen, naar de gynaecoloog gaat enzovoorts. Dat was toen schijnbaar zelfs op de kinderkanalen doorgedrongen.

Dat is dan wel vrij extreem maar als ik mijn 5 jarige 20 minuten loslaat op youtube dan moet ik zeker een paar x ingrijpen om ongeschikte content voor te zijn.

Maar wij zijn geloof ik vrij soft, ik vind sommige van die lego stop-go filmpjes ook ongeschikt.

Ik vind zoiets bijvoorbeeld helemaal niks voor een 4/5 jarige:

https://youtu.be/eGRXMbQL4l0

https://m.youtube.com/watch?v=y_Fprr5CbyU
anoniem_637d84854bd0f wijzigde dit bericht op 16-11-2020 22:17
1.58% gewijzigd
Volgens mij ben ik de enige die niet wil dat bijna kleuters op YouTube kijken? Het een periode gedaan tijdens het koken maar kreeg driftbuien als de tablet uit moest, was er toen snel klaar mee.
Controle heb je niet tenzij je er boven op zit.
Had tiktok een tijd terug niet een schattig poezen filmpje wat een vermomd zelfmoord filmpje was?
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5 ... erwijderen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven