Ze krijgt alles en geeft niets...

13-11-2008 17:28 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Ik heb een vraagje..

Mijn nicht heeft een zoon van 3 maanden jonger dan de onze.

Alle kleertjes en spullen die ik heb, krijgt zij. Nou is dit prima, ik heb er toch niet meer aan en ik gun het haar ook echt (ze heeft het niet heel breed, maar is zeker niet arm!).

Maar ze geeft nooit iets terug!

Ze hoeft geen geld te geven, maar een keer een leuk pakje geven voor onze baby zou ik wel leuk vinden. Er is toch al voor een paar honderd euro spullen heen, ben ik nou zo raar?

Wat vinden jullie, kan ik hier wat van zeggen? Voel me een beetje bezwaard erover namelijk. Wou liever dat ze er zelf mee kwam, maar dat zit er helaas niet in denk ik.

Alvast bedankt voor jullie reactie!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 13 november 2008 @ 18:27:

Ik snap oprecht niet dat wanneer je steeds spullen van iemand krijgt , waardoor jij meer geld overhoudt , geen één keer op het idee komt om een bloemetje te geven , of een klein kadootje .( Tenzij je maar net je hoofd boven water kunt houden qua financiën . )

Gewoon , om te laten zien dat je het waardeert . Een ander hoeft het namelijk niet te geven . Als ze het op marktplaats zet oid vangt ze er nog wel wat voor .

Misschien eens een ander " goed doel " zoeken ?

Ik ben helemaal niet van het " voor wat hoort wat " principe , maar dit is weer het andere uiterste .Helemaal mee eens...
quote:annieoakley schreef op 13 november 2008 @ 20:19:

nou, ik had een keer het tegenovergestelde... kreeg een zak kleding van een vriendin om eruit te halen wat ik leuk vond.

en kreeg de volgende dag een rekening voorgeschoteld... oeps...

O dat is ook erg,heb je haar betaald?

(sorry,ben daar even nieuwsgierig naar?)

nou, ik had een keer het tegenovergestelde... kreeg een zak kleding van een vriendin om eruit te halen wat ik leuk vond.

en kreeg de volgende dag een rekening voorgeschoteld... oeps...WTF dat is pas onbeschoft zeg...
Hoi,

Als gever geef je iets belangeloos weg en niet om er perse iets voor terug te krijgen, maar als ontvanger is het toch ook leuk om 'dankbaarheid' (klinkt wel heel zwaar) te tonen?

Wij krijgen van vrienden kleding en van schoonzussen slaapzakken, buggy, speelgoed etc. Ik vind het gewoon leuk om ook iets terug te doen, maar geeft eerlijk toe dat dat financieel ook prima kan.
O dat is ook erg,heb je haar betaald?

(sorry,ben daar even nieuwsgierig naar?)

ja... en me gelijk voorgenomen om een volgende keer geen gebruik meer te maken van het aanbod...

ik heb zelf al best veel weggegeven, vind het leuk als andere mensen er blij mee zijn, en begrijp TO helemaal als ze stilletjes hoopt dat nichtje een keer een kaartje stuurt of weet ik veel iets doet waaruit blijkt dat het gewaardeerd wordt.

zou zelf precies hetzelfde hebben.

maar zoals uit mijn vorige posting blijkt, soms doen mensen heeeeeeeel anders dan dat jij zou doen.
Summer je bedoeld dat je iets moet geven omdat je het leuk en fijn vind om te geven en niet met de gedachte er iets voor terug te verwachten ???

Kreeg je wel de bon dus dat je wel binnen 10 dagen kon ruilen???
quote:blijfgewoonbianca schreef op 13 november 2008 @ 18:44:

[...]

Leg jij de andere kant dan eens uit ; stel , je krijgt voor driehonderd euro aan babykleren , of voor 1000 euro een tv . Niet eenmaal , maar toch wel geregeld . Je hebt er veel aan en anders had je het hoogstwaarschijnlijk zelf niet kunnen aanschaffen . O, en je schaamt je er ook niet voor dat het niet nieuw is en degene van wie je het krijgt kijkt niet op je neer enzo . Nou......................

Hoe kan het dan dat er nooit één tel , als je langs een bloemenstalletje loopt , de ingeving krijgt om een bossie Pleurop te verzenden ? Nooit meegekregen van huis uit , te zuinig , vind je niet nodig , komt geen tel in je op , of iets anders ?

Ik snap dat dus écht niet .

Ik snap dat ook niet, maar als je geeft moet je gewoon niets terug verwachten. Want dat is nl de ellende; verwachtingen.

Als je niets verwacht dan word je ook niet teleurgesteld.

Zodrag je geeft en iets terug verwacht, word je dus altijd teleurgesteld, en als je teleurgesteld wordt dan gaan de verhoudingen scheef. Zo simpel is het.

Niet dat ik het ermee eens ben, dat ze niets terug geeft, maar het werkt wel zo.

Verwacht vooral geen dankbaarheid.

Voor alle duidelijkheid is het dus niet zo dat ik niets terug zou doen, wat een beetje blijkt uit jouw stukje (want ik mag de andere kant uitleggen, en waarom het neit in me opkomt om...enz. Dat komt dus wel in MIJ op, maar ik weet uit ervaring dat je er nooit op moet rekenen.)
quote:Surface2 schreef op 13 november 2008 @ 19:55:

Je geeft iets omdat het jou een fijn gevoel geeft. Als je er vanuit gaat dat een ander je wel iets terug geeft, dan meot je niets geven, want dan kom je vaak bedrogen uit.Mijn idee
Mijn nichtje heeft een dochtertje van 8 maanden jonger dan mijn dochtertje. Dus ook hier gaan er geregeld kleertjes die kant op. Niet omdat mijn nichtje het niet breed heeft, maar vooral omdat ik verder geen kleine meisje ken die die kleertjes aan zouden kunnen. Mijn bedankje is als ik zie dat mijn achternichtje de kleertjes draagt. Ik hoef er niks voor terug.

Van de week werd ik blij verrast met een hartstikke leuk blousje voor mijn dochtertje. Omdat ik niks verwacht, was het extra leuk.
He, ik had een reactie gemaakt is alles weg!

Bedankt voor jullie reacties, het is niet zo dat ik er heel wat van verwacht, maar na een paar honderd euro, vind ze het heel normaal dat zij het krijgt (terwijl ik wel meer mensen met kinderen ken) en vind ik het gewoon een beetje raar dat ze nooit iets terug geeft.

Zij heeft het niet breed, maar ik ook niet.. Het is niet dat ze er heel wat voor terug moet geven, ben helemaal niet van de voor wat hoort wat...

Gewoon eens iets aardigs, een pakje voor onze kleine, fels wijn, of bloemetje. Ze zegt dankje, maar kijkt er niet echt van op.

Ze zoekt ze zelf trouwens uit, ik zeg erbij laat liggen wat je niet wilt, ik ken nog meer mensen met kinderen, het is dus niet zo dat ik ze in haar haar draai!

Maar ik zal er niets van zeggen, is inderdaad niet netjes! Ik geef ze wel gewoon aan iemand anders.

Over de zak van MAX: Dat kan natuurlijk ook, ik dacht alleen als ik mijn eigen familie en vrienden er een plezier mee doe, doe ik dat liever. Niet omdat ze dan steeds wat terug kunnen geven, maar omdat het hun een hoop geld bespaart!
Mensen die wat - van waarde - weg te geven hebben zitten vast ook niet te azen op een bossie verlepte tulpen ; die kunnen er dan ook nog wel van af . Het zijn de zelf attente mensen die er van opkijken dat een ander dat niet is .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mmm, ik ben geloof ik de andere kant

Wij zijn als laatste aan de kinders begonnen en mijn vriendinnen hebben oudere kinderen. Een vriendin heeft mij een flinke hoeveelheid spulletjes en kleertjes gegeven (kleertjes meerdere malen) Ik heb haar wel hartelijk bedankt, maar geen cadeautje of zo gegeven. Ik ben gewoonlijk ook weinig attent zelf en verwacht ook niks van anderen op dat gebied. Als ik eens iets krijg (bloemen of chocola ergens voor, of gewoon als mensen langskomen om te eten) dan ben ik vaak een beetje verbaasd omdat het in mij niet zo gauw opkomt. En dan voel ik me juist een beetje schuldig omdat ik dat niet uit mezelf doe. Heb het gewoon niet van thuis meegekregen.

Overigens heb ik toen wel gevraagd hoeveel geld ze ervoor wilde hebben omdat het echt veel spullen waren, maar ze wilde er niks voor hebben. Ik geef zelf trouwens ook veel weg of leen het uit en verwacht niks meer dan een bedankje.

Ik ben wel benieuwd of zij zich ook een beetje bitter afvraagt of er geen kleinigheidje vanaf kan...
Misschien niet zo sjiek, maar heb mijn zusje uiteindelijk wel om geld gevraagd voor spullen die ik/wij haar en haar vriend hebben gegeven voor de nieuwe baby. Zo'n 100 a 120 euro heb ik uiteindelijk gevraagd en dat heeft me erg veel moeite gekost. Maar toch zat het me niet lekker. Ik gun het haar en haar vriend echt erg graag, maar ik heb het zeker niet breed en zij wel (allebei goedbetaalde banen). En aangezien je het kunt zien als een bijna levenslange verzekering van spullen (speelgoed, kleren, meubeltjes etc.), vond ik eigenlijk wel dat er een vergoeding tegenover mocht staan. Ik bedoel, een luxe maxi cosi kinderwagen met de hele rateplan, gekregen van mijn schoonouders en zo goed als nieuw, kleren, meubeltjes, speelgoed, flessen, kolfspullen, luiertas en ga maar door. Straks de kinderstoel, de duplo en weet ik veel wat.

Het was echt effe een lastige situatie, want mijn zusje had 'm niet aan zien komen en geeft mij ook wel es wat (oude kleren van haar, verf die ze over heeft etc.). Maar nogmaals, het zat me toch niet lekker dat ik voor honderden euro's zowaar weggaf en dat voor een toekomst lang, terwijl ik van minimum moet rondkomen.

Gelukkig geen scheve gezichten. Maar vind het zelf echt erg raar dat er bij jou nog geen dankbaarheidsgeschenkje vanaf kan. Zou ik zelf nóóit doen (niks doen bedoel ik). Dus zou me dan niet meer zo blij voelen met alles telkens maar weggeven en daar nooit iets voor terugzien. Al was het maar een zelfgebakken taart ofzo. Het gaat om het idee. In jouw situatie zou ik denk ik niks meer zeggen, maar gewoon aan anderen weggeven of verkopen. Beetje dankbaarheid is best fijn nl.
Als je iemand die zelf niet in haar onderhoud kan voorzien zoveel geeft, dan maak je daar 'n verwend nest van. Idd, een flesje wijn of bloemetje van 'n paar euro is toch wel het minste teken van dankbaarheid als je er voor honderden euro aan spullen hebt gesponsord. Gewoon lekker je spulletjes op MP verkopen ipv aan het ondankbare nest kado te doen. Gaat ze het misschien meer waarderen en de waarde van geld in zien en er dus ook zelf voor werken ipv op andermans zak te teren.
Dokkie, ik heb de zus van de vriend van mijn eigen zusje (jaja) ook een aantal zakken met kleren gegeven. Gewoon, omdat ze mijn dochter te klein waren en ik gewoon hoop dat ze goed terecht komen. Ik kreeg toen een kadootje terug en dat vond ik eerlijk gezegd best raar. Want joh leuk, bedankt ofzo. was echt meer dan genoeg geweest. Niet alles hoeft toch altijd met kadootjes terug betaald te worden...

Het zou alleen leuk zijn als je stelselmatig iets van iemand krijgt, dat het dan wel es leuk is om daar een bedankje voor te geven. En zoals je leest gaat het niet om het bedrag, maar echt om het gebaar. Dat je laat blijken dat je er echt blij mee bent.
Het siert nicht bepaald niet dat ze niet op het idee komt om ook jou eens ergens blij mee te maken nadat ze meerdere malen bij jou ongegeneerd uit een stapel kleertjes haar keus heeft gemaakt.

Al zou ze maar een fototje sturen met kijk eens hoe leuk het staat.....

Als ik jou was zou ik geen moeite meer voor haar doen, maak gewoon iemand anders (die bv niet zo verwend is) blij !
Hier ook iemand in mijn omgeving met een kindje die iets jonger is dan mijn dochter. We hebben het zelf ver van ruim (een salaris onder modaal en vier kinderen), maar aangezien ze financieël heel moeilijk zitten, schuif ik alle kleertjes en babyspullen door. De babykamer hebben ze wel overgekocht voor een vriendenprijsje. De rest heb ik gewoon gegeven. Dat doe ik graag. Alleen is er nu een situatie ontstaan dat ze aast op kleertjes van mijn dochter. Sommige dingen heb ik wel op marktplaats gezet en verkocht. Dat geeft ons weer wat extra budget om kleertjes voor mijn meisje te kopen. Toen ze daar achter kwam, is ze heel kwaad geworden. Ik zou haar kindje niets gunnen, was egoïstisch etc etc. Ik viel zowat van me stoel van verbazing. En als ik haar zie, zeurt ze altijd over dat mijn dochter van die leuke kleertjes heeft en dat ze dat haar kindje niet kan geven. Ze zegt letterlijk: o, wat een leuk setje. Jammer dat mijn meisje zoiets nooit kan dragen. En dat steekt me. Ze weet dondersgoed dat we bijna alles doorschuiven. En dan nog klagen. Grrrrrrr.
Overigens geven we bijna alle kleding die hier te klein word weg. Voor iedere maat is er wel iemand die het goed kan gebruiken. En zelf krijgen we ook wel kleding. Dat is fijn, want het scheelt weer wat euries. Het gaat gewoon om de manier waarop dingen normaal lijken te worden. Er word nu klakkeloos ervan uit gegaan dat wij onze kleertjes wel weg zullen geven. En dat is niet fijn.
Je koopt het niet voor haar....je geeft iets weg waar je zelf niks meer aan hebt....maar verwacht daar wel iets voor terug wat haar wel geld kost.... mmm.... Interessant.
Even heel praktisch, als er maar 3 maanden tussen de kindjes zit, dan lost het probleem zich toch vanzelf op als ze langer in dezelfde maat blijven?

Verder vind ik het echt superbrutaal als er door andere mensen echt op spullen wordt geaasd (ehm hoe schrijf je dat )
Chimney, in mijn geval is het zo dat mijn dochter heeel hard groeit en die van haar stukken minder hard. Mijn dametje blijft tot nu toe steeds de grootste. Dat stilstaan in de groei hebben de mijne niet helemaal door geloof ik. LOL
Fluffychuzzle, da's dan balen , maar in jouw geval zou ik toch echt niet weten of ik nog kleertjes aan die aasgier zou willen geven hoor. Misschien een paar keer heel hard roepen dat ze tegenwoordig overal vlekken op krijgen die je er niet uitkrijgt?

Ja zoiets had ik ook! Een moeder op school kwam met een plastic zak met wat kleertjes voor mijn dochter; die van haar was er uit gegroeid, en ik "had geen bezwaar tegen tweedehands". Ze kewam dus naar mij toe en geeft zo dat zakje.

Ik even kijken 'oh leuke dingetjes, ja, goh dank je zeg" .

Zegt ze: nou, ik dacht aan 20 euro?

Was even met stomheid geslagen. Heb het vervolgens terugggegeven.. en maar gewoon gezegd dat ik niet wist dat het een 'koop' betrof!
hmmmm hier dus ook een ontvanger van kleertjes en spulletjes etc. Ben ik nou zo raar dat ik er nooit over na heb gedacht om de gever iets voor terug te geven?

Ik beschouw de gekregen spulletjes trouwens wel altijd als geleend. Als ons kleintje uit de kleertjes gegroeid is dan krijgen de gevers ze terug, voor een eventueel volgend kindje. De kleertjes worden wel regelmatig en met veel plezier gedragen hier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven