Ze krijgt alles en geeft niets...

13-11-2008 17:28 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Ik heb een vraagje..

Mijn nicht heeft een zoon van 3 maanden jonger dan de onze.

Alle kleertjes en spullen die ik heb, krijgt zij. Nou is dit prima, ik heb er toch niet meer aan en ik gun het haar ook echt (ze heeft het niet heel breed, maar is zeker niet arm!).

Maar ze geeft nooit iets terug!

Ze hoeft geen geld te geven, maar een keer een leuk pakje geven voor onze baby zou ik wel leuk vinden. Er is toch al voor een paar honderd euro spullen heen, ben ik nou zo raar?

Wat vinden jullie, kan ik hier wat van zeggen? Voel me een beetje bezwaard erover namelijk. Wou liever dat ze er zelf mee kwam, maar dat zit er helaas niet in denk ik.

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Miauwwww , ik zou me wel erg bezwaard voelen als ik iets weg gaf - wat jij anders niet aangeschaft zou hebben - en je gaat sparen om mij te bedanken . Dan kost mijn gift jou dus eigenlijk geld . Geld wat je niet hebt . Lijkt mij ook niet de bedoeling . Ik zou dan al erg blij worden als je me bijv. thuis te eten vroeg en je zou dure aardbeien als toetje hebben omdat je weet dat ik daar zo gek op ben , ofzo .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
*sluit zich helemaal aan bij bgb en miauw...
quote:blondje schreef op 13 november 2008 @ 18:36:

Ik snap wat je bedoeld, maar als je er echt wat voor terug wilt moet je het de volgende keer verkopen. Dan kun je zelf weer nieuwe dingen kopen voor je zoon.Wat ze ervoor terug wil hebben is - denk ik - een oprecht dankjewel . Een bosje verlepte tulpen zou al voldoen waarschijnlijk .
Je moet alleen iets weggeven als je er niets voor terug verwacht.

Anders moet je het gewoon lekker verkopen op MP ofzo.
quote:whopper schreef op 13 november 2008 @ 18:39:

Je moet alleen iets weggeven als je er niets voor terug verwacht.

Anders moet je het gewoon lekker verkopen op MP ofzo.

Leg jij de andere kant dan eens uit ; stel , je krijgt voor driehonderd euro aan babykleren , of voor 1000 euro een tv . Niet eenmaal , maar toch wel geregeld . Je hebt er veel aan en anders had je het hoogstwaarschijnlijk zelf niet kunnen aanschaffen . O, en je schaamt je er ook niet voor dat het niet nieuw is en degene van wie je het krijgt kijkt niet op je neer enzo . Nou......................

Hoe kan het dan dat er nooit één tel , als je langs een bloemenstalletje loopt , de ingeving krijgt om een bossie Pleurop te verzenden ? Nooit meegekregen van huis uit , te zuinig , vind je niet nodig , komt geen tel in je op , of iets anders ?

Ik snap dat dus écht niet .
Ondank is 'swerelds loon .

Voor niks gaat de zon op .

Ik zou me er ook wel aan irriteren hoor. Een kleinigheidje als een doosje bonbons van de Lidl zou al voldoende zijn. Ben ook helemaal niet van het voor-wat-hoort-wat verhaal, maar als ik al voor 100-en euro's heb afgegeven dan mag je best iets van een dank-je-wel terugverwachten. Maar ik zou er niets van zeggen. Als mensen dat zelf niet doorhebben, dan komt je verhaal toch niet aan. Gewoon een ander doel zoeken.
Zijn jullie ( degenen die niet aan een kadootje zouden denken , sterker nog ; een kadootje belachelijk zouden vinden ) dezelfde soort mensen die bijvoorbeeld een jaar lang met iemand mee reizen en vinden dat dat best voor nop kan want " de ander moet er tóch heen / krijgt toch ook reiskostenvergoeding " ?
Heeft dus gewoon met manieren te maken, die mist je vriendin.

Ondanks dat moetje gewoon niks verwachten, kan je ook niet teleurgesteld worden.
Ik zou een kadootje helemaal niet belachelijk vinden en ik begrijp dat TO het jammer vindt dat er niet op een bepaalde manier een bedankje vanaf kan. Ikzelf zou dat iif wel doen.

Alleen geef je het zelf weg, dan moet je niet achteraf gaan zeggen dat je er iets voor terug wilt als je dat niet krijgt.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 13 november 2008 @ 18:44:

[...]

Hoe kan het dan dat er nooit één tel , als je langs een bloemenstalletje loopt , de ingeving krijgt om een bossie Pleurop te verzenden ? .

Eens!

Het is fijn dat je iemand blij kan maken. Ik heb ook niet het idee dat TO er perse geld voor wil, of aan wil verdienen of wat dan ook. Maar het nichtje spaart zo wel geld uit. Fijn, want ze heeft het niet breed. Ik denk dat TO het haar ook wel GUNT.

Waar het TO om gaat is een keertje een bedankje. Die Vingerplant, dat verleptje bosje tulpen, die chocolaatjes van de Lidl, een flesje huiswijn. Gewoon omdat nichtlief blij is - hopen we - met het feit dat TO haar helpt. Het gaat niet om de verwachting van TO of achterliggende motieven. Het gaat erom dat je het krijgen van de kleertjes niet zomaar als een 'vanzelfsprekendheid' beschouwt.
Idd, mijn vriendin krijgt ook vaak de kleren van mijn dochtertje, en dat zijn echt wel de mooie, duurdere dingen (niet dat dat uitmaakt, maar broekjes van vingino e.a. kan ik eventueel ook goed doorverkopen op MP, maar ik geef het haar graag)

Nu wilde ze me er iets voor terug geven, en dat heb ik geweigerd.

En toen heeft ze bedacht dat als mijn kinderen jarig zijn, ze een iets duurder cadeau aan hun geeft dan normaal...

Ik kan geen kindercadeautjes weigeren natuurlijk, en ik vind het een heel leuk gebaar, en het gaat idd om het idee.
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
Ames: in eerste instantie krijg ik de indruk dat je iets uitgeleend hebt en het niet meer terugkrijgt

Maar serieus: Je geeft die spullen zelf, zonder dat ze erom vraagt.

Ik zou het zelf normaal en leuk vinden om iemand te bedanken, maar aan de andere kant kunnen mensen je hun spullen ook `opdringen`.

Niet naar jou toe bedoeld hoor, maar ik heb zelf een tante gehad die constant met tweedehands dingen aan kwam zetten en evengoed rotzooi en ik zat er nou niet bepaald op te wachten om steeds mijn dankbaarheid te moeten tonen

Maar in jouw geval; ik kan me voorstellen dat het niet leuk is om nooit een gebaar van dankbaarheid te krijgen. Alhoewel iemands (blije) reactie ook genoeg kan zeggen.
Hier ook zo'n vriendin. Alles komt van mijn kant, wat ik allemaal al heb gedaan/geregeld/gekocht heb voor haar... Ben er helemaal klaar mee. En inderdaad, het gaat niet om afstrepen/afwegen, zoveel van mij gekregen dus zoveel terug. Onzin. Maar al is het maar een kaartje (nee, geen sms'je) een ouderwetse kaart met: Bedankt! Hartstikke blij mee!

Een bloemetje of flesje wijn is ook leuk, maar dat hoeft nog niet eens. Ik kan me je gevoel helemaal voorstellen!
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
Als ik zoveel spullen van een ander zou krijgen zou ik hem/haar zeker een keer trakteren op de bios o.i.d., omdat ik me anders bezwaard zou voelen.

Aan de andere kant, als ik al die spullen zou weggeven (gewoon omdat ik het prettig vind dat de spullen niet weggegooid worden én omdat ik weet dat de ander het goed kan gebruiken), zou ik er niets voor terug verwachten. Je geeft iets weg om - neem ik aan - een ander een plezier te doen, en niet om er iets voor terug te krijgen. Als ik zie dat iemand er blij mee is en mij bedankt, dan is dat genoeg. Ben je iemand die graag iets terug ziet voor wat hij/zij geeft, dan moet je niet geven maar idd ruilen.
quote:Miauwww schreef op 13 november 2008 @ 18:34:

Hee,

Ik snap goed wat je bedoeld hoor! Wij hebben dan wel geen kinderen, maar zijn een samenwonend stel en hebben het (ondanks beide een redelijke baan) niet echt breed.

Liefs Miauwww

Even off-topic uit nieuwsgierigheid

Ik ben het verder met heel je posting eens hoor en je lijkt me een lieve schat. Maar hoe kun jet niet echt breed hebben als je beiden redelijk verdient. Hoge studieschuld? Te groot/duur huis? Teveel vastleggen op de spaarrekening per maand?

Ik ben gewoon eens benieuwd. Ik heb nl een vriendin, al vanaf haar 18e aan het werk, sinds vorig jaar samenwonend. Tot die tijd woonde ze alleen bij haar ouders. Beiden hebben ze een 'redelijke' baan en toch hoor ik van haar kant elke keer 'gezeur'. Nee, ik kan niet mee uit eten, nee ik kan dit niet, nee ik kan deze maand niet sporten etc. Hoe kan het geld op zijn vraag ik mij dan af?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 13 november 2008 @ 18:52:

Zijn jullie ( degenen die niet aan een kadootje zouden denken , sterker nog ; een kadootje belachelijk zouden vinden ) dezelfde soort mensen die bijvoorbeeld een jaar lang met iemand mee reizen en vinden dat dat best voor nop kan want " de ander moet er tóch heen / krijgt toch ook reiskostenvergoeding " ?

Nee, ik zou dan zeker iets geven. Ik zou alleen zelf niet verwáchten dat ik iets zou krijgen als ik iemand met me mee zou laten rijden. Als ik iets voor iemand doe, verwacht ik er niks voor terug. Nouja, een gemeend dank je wel, ofzo. Dat is het.

Dus het is niet erg attent van nichtje om niks terug te geven voor de kleding, maar ik ben verbaasd dat TO er zo van baalt. Dan moet je niks geven.
Is je vriendin eigenlijk wel blij met de kleding? Kan het niet zo zijn dat ze liever niet heeft dat haar kinderen in tweedehandjes lopen, maar dat niet tegen jou durft te zeggen?

En hierdoor niet op het idee komt om iets terug te doen?

En ja, ik ken wel een paar mensen die het niet zo breed hebben, spullen krijgen van hun omgeving, maar die nooit op het idee komen om te bedanken en/of iets terug te doen. Sommige mensen komen gewoonweg niet op dat idee.

Ik weet dat mijn moeder vroeger ook kleding weggaf. Later bleek dat ze de kleding bij de weg zette, voor het Leger des Heils o.i.d.
Ik heb laatst ook een kast gegeven aan een vriend die er heel blij is mee is en hem anders zelf had gekocht (ikea). Een bloemetje had ik wel leuk gevonden. Maar toen ik naar zijn huis kwam kijken en zijn blije gezicht zag toen hij trots liet zien hoe de kast mooi uitkwam, vond ik het prima.

Misschien wil ze de kleren eigenlijk helemaal niet? Durft ze nu alleen geen nee meer te zeggen? Heeft haar zoontje de kleren wel eens aan?

Tja, het is jammer maarja, ik sluit me aan bij de meeste hierboven...
quote:Winterdip schreef op 13 november 2008 @ 19:21:

Hier ook zo'n vriendin. Alles komt van mijn kant, wat ik allemaal al heb gedaan/geregeld/gekocht heb voor haar... Ben er helemaal klaar mee. En inderdaad, het gaat niet om afstrepen/afwegen, zoveel van mij gekregen dus zoveel terug. Onzin. Maar al is het maar een kaartje (nee, geen sms'je) een ouderwetse kaart met: Bedankt! Hartstikke blij mee!

Een bloemetje of flesje wijn is ook leuk, maar dat hoeft nog niet eens. Ik kan me je gevoel helemaal voorstellen!Maar zegt ze dat dan niet met woorden?
Je geeft iets omdat het jou een fijn gevoel geeft. Als je er vanuit gaat dat een ander je wel iets terug geeft, dan meot je niets geven, want dan kom je vaak bedrogen uit.
Ik snap beide kanten wel. Ik heb een heleboel kleding en spullen naar mijn zwager en schoonzusje doorgesluisd, daar verwacht ik écht niets voor terug. Maar een paar dagen later kreeg ik een etentje van ze kado. Hartstikke leuk, had niet gehoeven, maar het was heel lief van ze.

Aan de andere kant, ik heb ook een aantal keren een doos met kleertjes opgestuurd naar iemand die ik helemaal niet ken via een ander forum, omdat ik weet dat ze het niet breed heeft. En daar verwacht ik écht niets voor terug. In dat geval zou ik het zelfs vervelend vinden om er iets voor terug te krijgen.

Dus het ligt een beetje aan de situatie.
Ik heb een buurvrouw met een dochter van ruim een jaar ouder. Ik krijg regelmatig een zak met kleding van haar dochter. Uiteraard bedank ik haar ervoor en ik geef haar dochter met haar verjaardag een wat duurder kado dan wat ik normaal zou uitgeven. Ik heb ook wel eens een kledingsetje voor haar besteld toen ik voor mijn eigen dochter ook kocht (weliswaar in de opruiming) maar ik ga echt niet iedere keer iets kopen als ik weer een zak kleding krijg. Ten 1e vraag ik er niet zelf om (zij vindt het zelf leuk om te geven), bovendien is de kleding niet altijd mijn smaak of is het niet de juiste maat voor het seizoen. Ik heb ook wel eens een keer een hele zak met kleding van haar dochter op MP verkocht voor 50 euro en het geld aan haar gegeven, waar ze heel blij mee was. Zij wil zelf liever niet met spullen op MP leuren en op deze manier hield ze er zelf nog wat aan over.

Het klinkt heel ondankbaar, maar wat mij betreft geeft ze het liever niet, ik heb er niet om gevraagd en hierdoor voel ik me toch verplicht om weer iets terug te doen. Ik vind het lastig om het te weigeren omdat ik bang ben om haar voor haar hoofd te stoten en ik wil geen ruzie met haar. Ik heb nu weer een flinke zak staan waar ik ws niks mee doe, dus ik ga haar zeggen dat ik het op MP zet en dat ze de opbrengst kan krijgen.
Oh en ik heb zelf laatst kleding en spullen die ik niet meer nodig had aan een buurvrouw van mijn zusje gegeven. Zij heeft een dochter van 18 die zwanger is en letterlijk niets heeft, dus ik vond het fijn om haar iets te kunnen geven.
nou, ik had een keer het tegenovergestelde... kreeg een zak kleding van een vriendin om eruit te halen wat ik leuk vond.

en kreeg de volgende dag een rekening voorgeschoteld... oeps...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven