Zelf douchen

11-10-2018 19:58 158 berichten
Vorige week was ik even bezig en zei oudste kind wel vast te gaan douchen. Ging natuurlijk prima (is 8 jaar). Kind van 7 wilde daarna ook zelf (lang haar) en ook dat ging goed, zelfs met haren uitspoelen. Sindsdien doen ze het iedere avond zelf.

Ik douchte ze altijd (of man natuurlijk) maar ze kunnen het natuurlijk best zelf ;-) Heb er gewoon nooit aan gedacht. Jongste is 5 en heeft nog steeds een soort doucheangst, dus als ik haar gedoucht had deed ik de rest er meteen achteraan.

Is 7 of 8 'oud' om nog door je ouders geholpen te worden (en ben ik dus verschrikkelijk laat met zelfstandig maken :mrgreen: ) en hoe oud lieten jullie je kind(eren) zelf douchen?
Alle reacties Link kopieren
Oudste was 5 jaar toen ze zelf wilde gaan...jongste net aan 7 jaar.
Dat iedereen zo valt over dat brood smeren. Kinderen kunnen dat inderdaad zelf, maar hoe erg is het als iemand anders dat doet. Hier liggen op school dagen de pakketjes brood klaar, gesmeerd door hun vader en voor mij gesmeerd door man. Is er zo ingeslopen als gewoonte en wordt nu gedaan uit liefde. In RL altijd leuke reacties als ik dat vertel, want jeetje wat een goede vader/man maar als een moeder dat doet is het anders of zo?
Andersom schreef:
12-10-2018 07:35
Dat iedereen zo valt over dat brood smeren. Kinderen kunnen dat inderdaad zelf, maar hoe erg is het als iemand anders dat doet. Hier liggen op school dagen de pakketjes brood klaar, gesmeerd door hun vader en voor mij gesmeerd door man. Is er zo ingeslopen als gewoonte en wordt nu gedaan uit liefde. In RL altijd leuke reacties als ik dat vertel, want jeetje wat een goede vader/man maar als een moeder dat doet is het anders of zo?
Ja, soms doe je gewoon aardige dingen voor elkaar.
Route88 schreef:
12-10-2018 00:08
Dochter doucht vanaf 4 jaar zelfstandig.
Ook haren wassen en cremespoeling.
Gewoon goed aanleren dan kunnen ze het echt wel zelf hoor
Mijn 2 jarige wilde van de week "selluf doen" :rolling:
Zelf zeep pakken mag hij nog niet want dan is de hele fles in 1x leeg, haren uitspoelen was ook niet helemaal een succes en uiteraard heb ik hem afgedroogd.
Ach hier op Viva moeten kinderen zo'n twee weken na de geboorte zo zoetjes aan al zelfstandig worden.

Mijn moeder heeft heel mijn schooltijd, ook middelbare school mijn broodtrommel gemaakt, dat deed ze ook voor mijn vader.

En raad eens, ik ben nu volwassen en kan het helemaal zelf. Ik kan zelfs beter koken dan mijn moeder en douchen lukt ook.
nina1966 schreef:
11-10-2018 22:16
Daar begin je toch al mee zodra ze zelf kunnen staan?
Beetje laat hoor. Zou ermee beginnen zodra ze kunnen zitten!

:nut:
RégineFilange schreef:
12-10-2018 07:43
Ach hier op Viva moeten kinderen zo'n twee weken na de geboorte zo zoetjes aan al zelfstandig worden.

Mijn moeder heeft heel mijn schooltijd, ook middelbare school mijn broodtrommel gemaakt, dat deed ze ook voor mijn vader.

En raad eens, ik ben nu volwassen en kan het helemaal zelf. Ik kan zelfs beter koken dan mijn moeder en douchen lukt ook.
Hier zo vroeg mogelijk zelf doen. Als ik ziek ben moet ze het zelf kunnen, dus vroeg mee beginnen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Hoezitdit schreef:
12-10-2018 07:10
Als ik dit zo lees zijn er moeders die wat te veel zorgen. En dan ga ik het maar niet hebben over de mensen die brood en kleding klaarleggen voor hun man.

Waar heeft dat mee te maken? Vind je dat je dat moet doen, vind je jezelf een waardeloze moeder als je die dingen niet voor hun doet?
Hoezo, wat is 'teveel zorgen?'

En waar heeft het mee te maken dat je die dingen NIET doet?

Echt hoor, wat een gemier dit soort dingen altijd.
badmuts111 schreef:
12-10-2018 07:38
Mijn 2 jarige wilde van de week "selluf doen" :rolling:
Zelf zeep pakken mag hij nog niet want dan is de hele fles in 1x leeg, haren uitspoelen was ook niet helemaal een succes en uiteraard heb ik hem afgedroogd.
Al 2??? En NOG niet zelf kunnen douchen?? Mens mens mens...
*Labalade* schreef:
11-10-2018 20:26
Eigenlijk geef je hen daarmee de boodschap dat ze het niet goed genoeg hebben gedaan, realiseer je je dat? Dan kan je het beter helemaal zelf doen. Of, gewoon zo laten als zij het hebben gedaan! Want hoe er is het als de dekens niet helemaal recht liggen?

Ik vind dat je wel erg veel doet om eerlijk te zijn. Je verwent ze imo? Maar bovenal denk ik, dat je hen onbedoeld het signaal geeft dat niemand het allemaal beter kan dan jij... ook al is dat helemaal niet wat je wil? Miss iets om over na te denken? ;)
Je hebt helemaal gelijk hoor. Absoluut een eye-opener voor mij!!
Ik smeer ook wel eens brood voor man. Maar hij doet dat ook wel eens voor mij. En o jee, ik leg ook wel eens zijn pyjama klaar, samen met de mijne. Maar ook dat gebeurt andersom ook. En hij wordt ook niet boos als het een keer niet klaar ligt en hij het zelf moet doen.
Wat betreft het douchen, dat kunnen de kinderen zelf, we moeten het alleen wel even in de gaten houden met de tijd, want ze staan er anders idd een half uur onder zonder iets te doen en moeten dan nog haren wassen enz. Jongste kon zijn velletje al zelf schoonhouden toen hij 2 was. Oudste was ongeveer 5 toen hij het zelf kon. Ze gingen vaak met papa in bad of onder de douche en dan deed hij het even voor. Soms gaan ze samen, maar ook dat moet in de gaten gehouden worden, anders krijgen ze ruzie (en idd een sjompnatte badkamer, die ze zelf droog mogen maken met de handdoek.
Kinderen hier deden zelf wat ze konden of waarvan ik dacht dat ze het konden of vind dat ze het moesten kunnen. Met drie kinderen tegelijk moet op elkaar kwam er soms lichte dwang om de hoek kijken omdat ik 's ochtends niet alles voor ze kon doen zonder om zes uur op te staan.

Verder vind ik het belangrijk dat ze vooral díe dingen zelf konden die ze in andere situaties ook geacht werden zelf te doen. Jas aan/uittrekken en ophangen, omkleden (gym). Spullen voor school in hun tas stoppen en op school er weer uit halen.

Ik had van de week een kind in groep drie dat een overhemd droeg. Bij gym kwam hij vragen of ik de knoopjes los wilde maken. Thuis doet mama dat altijd, daar verbaas ik me dan wel over.
Eigenlijk betreft het allemaal goede bedoelingen. Iets doen voor de ander. Soms/vaak echter ook gemakzucht...even snel zelf doen is sneller en mooier of netter. Dus ja, het zegt zeker ook iets over de persoon, in dit geval mijzelf.

Daarnaast zijn het patronen die ontstaan en die je uiteindelijk onbewust in stand blijft houden. Hier zo in ieder geval.

Partners kleding leg ik overigens niet klaar. Wel zijn pyjama.
Vanuit kast in badkamer naast de douche, want dan lekker binnen handbereik. Evenzo leg ik zijn handdoek daar neer. Hoeft ie niet eerst de douche uit om die te pakken. :-)
Een volwassen man die een pyjama draagt, oke.
Mijn pubers kunnen inmiddels natuurlijk bijna alles zelf, de begeleiden we alleen nog maar. Maar hoe leuk is het om soms nog iets voor hen te doen, gewoon omdat het kan. Worden ze echt niet door verpest. En omdat ze dat nu ervaren zijn ze ook vaak bereid dingen voor ons te doen. Vorige week was ik ziek en kreeg ik thee op bed, zoon moest de bus van 7:00 halen en maakte daar toch nog effe een minuutje tijd voor. Met de medicatie die ik kreeg mocht ik niet rijden dus hebben ze mij woensdag ergens heen gebracht en er opgehaald.
RégineFilange schreef:
12-10-2018 08:21
Een volwassen man die een pyjama draagt, oke.
Wat is daar zo gek aan?
Nu het kouder aan het worden is...avond lekker in pyama op bank. Of noem het huispak. Ook prima hoor. Draag ikzelf ook. En kind ook. Avond even lekker met zijn 3 hangen op de bank alvast in gemakkelijke kleding. Begrijp niet zo goed wat daar gek aan is.
Ttroeteltje schreef:
12-10-2018 08:19
Partners kleding leg ik overigens niet klaar. Wel zijn pyjama.
Vanuit kast in badkamer naast de douche, want dan lekker binnen handbereik. Evenzo leg ik zijn handdoek daar neer. Hoeft ie niet eerst de douche uit om die te pakken. :-)
Iedereen legt toch gewoon zijn handdoek binnen handbereik voor hij in de douche stapt? Waarom moet jij dat voor je man doen?
On topic: mijn kinderen waren een jaar of 7 toen ze zelfstandig gingen douchen.
Of dat vroeg of laat is weet ik niet en maakt me ook niet zoveel uit.
Geen flauw idee wanneer de oudsten zelfstandig gingen douchen. Dat geeft al aan hoe belangrijk ik dat vind ;-) . Jongste is 5 en die kan het zelf (wel een huis met thermostaatkraan met beveiliging). De twee meiden zullen wel iets ouder zijn geweest, omdat die lang en dik haar hebben en echt goed uitspoelen wel een dingetje was (dan kwamen ze met van die glibberharen van onder de douche vandaan).

Brood smeren doet iedereen zelf, behalve voor die van 5 doe ik het soms nog als we haast hebben 's morgens. Maar ook hier geldt weer: er zijn belangrijkerer dingen in het leven.
IJskoffie* schreef:
12-10-2018 09:14
Iedereen legt toch gewoon zijn handdoek binnen handbereik voor hij in de douche stapt? Waarom moet jij dat voor je man doen?
Dit.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Nouschi schreef:
12-10-2018 09:38
Dit.

En als je het niet doet, dan ligt die handdoek nooit ver weg, ik ken weinig mensen met badkamers groter dan twaalf vierkante meter.
Ach, ik doe het niet omdat het moet. Ik doe het uit mezelf omdat ik dat een lief gebaar vind voor hem en kind.
Echter ik realiseer me dat ik soms wat doorschiet wellicht.
Ttroeteltje schreef:
12-10-2018 09:43
Ach, ik doe het niet omdat het moet. Ik doe het uit mezelf omdat ik dat een lief gebaar vind voor hem en kind.
Dat begrijp ik, maar ik zie gewoon niet in hoe het tot stand komt. Die handdoek van je man klaarleggen dus.
Ttroeteltje schreef:
12-10-2018 09:43
Echter ik realiseer me dat ik soms wat doorschiet wellicht.

Ik vind het ook lief. En op zich ook helemaal niet erg om dingen voor je kind te doen.

Ik wil je wel een leuke anekdote meegeven:
Man en ik gingen samenwonen. Op de eerste avond kom ik op de badkamer, ligt er een hoopje kleren op de grond. Visualiseer een badkamer van 4m². Links een bad waardoor de helft dus al vol is. De andere helft; een radiator en een wastafel en onder die wastafel een wasmand.
Dus ik vraag waarom die kleren op de grond liggen.
Antwoord was; die moeten gewassen worden.
Ah, maar waarom doe je ze dan niet gewoon IN de wasmand (gezien de grootte van de badkamer lagen ze er dus nu náást).
Antwoord; oh, dat doet mam altijd....

Op het gebied van samen-werken-samen-huishouden heb ik hem volledig moeten heropvoeden. Dat heb ik met liefde gedaan, maar hij heeft het ook met net zoveel liefde opgepakt. Het was echter handiger geweest als zijn mammie hem iets beter had voorbereid op het echte leven.
Ik weet even niet hoe oud je kind is, maar doorgaans vinden ze het heel leuk om te helpen. En vooral als het vervolgens ook nog eens complimentjes regent. Samen een cake bakken, als ie in de oven staat samen de keuken opruimen en daarna een pot thee zetten en van de cake snoepen. Mijn dochter was op school de enige die wist wat ml en gram betekende en wat graden zijn. Ze wist ook dat er een hoop rotzooi staat als je een cake bakt en ze vond het geweldig als dan iemand binnenkwam en zei; wat ruikt het hier lekker.

Er is niets mis met veel voor je kind doen. Maar er is echt ook niets mis met je kind leren dat het huis zichzelf niet opruimt.

Terug on-topic; mijn dochter doucht alleen sinds ze zes is maar pas sinds haar 15de kan ze zelf haar haar wassen. Ze heeft een bizar dikke bos haar dus de ene week deed ze het zelf en de andere week gingen we samen onder de douche, zij even op de knieen en dan kon ik er doorheen. Zij deed dat dan ook voor mij. Lekker hoor, als iemand anders dat doet. Heel af en toe douchen we nog wel eens samen, puur om deze reden.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Nooit op het idee gekomen dat kinderen onder de 8 hun schoolbrood zelf smeren....
Mijn zoontje zou het wel kunnen, maar echt elke dag, dat zie ik nog niet gebeuren. Ik snij ook meestal nog zijn fruit, want anders gaat de halve appel weg.
Ik ben overblijfmoeder en zal het eens vragen aan de kinderen. Ik hoor nog veel te vaak dat lust ik niet of dat ze de korstjes laten liggen, sommigen krijgen ook best wel veel brood mee, dat kunnen ze nooit allemaal op.
Ze kunnen vaak nog niet eens de bekers opendraaien .... Nee, ik denk toch dat de meeste kinderen in groep 1 t/m 4 het niet zelf doen.

Aan de ander kant, als je 3 kinderen hebt is het misschien ook nog anders dan met één.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven