Zelf douchen

donderdag 11 oktober 2018 om 19:58
Vorige week was ik even bezig en zei oudste kind wel vast te gaan douchen. Ging natuurlijk prima (is 8 jaar). Kind van 7 wilde daarna ook zelf (lang haar) en ook dat ging goed, zelfs met haren uitspoelen. Sindsdien doen ze het iedere avond zelf.
Ik douchte ze altijd (of man natuurlijk) maar ze kunnen het natuurlijk best zelf
Heb er gewoon nooit aan gedacht. Jongste is 5 en heeft nog steeds een soort doucheangst, dus als ik haar gedoucht had deed ik de rest er meteen achteraan.
Is 7 of 8 'oud' om nog door je ouders geholpen te worden (en ben ik dus verschrikkelijk laat met zelfstandig maken
) en hoe oud lieten jullie je kind(eren) zelf douchen?
Ik douchte ze altijd (of man natuurlijk) maar ze kunnen het natuurlijk best zelf

Is 7 of 8 'oud' om nog door je ouders geholpen te worden (en ben ik dus verschrikkelijk laat met zelfstandig maken

donderdag 11 oktober 2018 om 22:16
Daar begin je toch al mee zodra ze zelf kunnen staan? Je helpt wel en in het begin moet je ook de haren nog doen enzo Maar hoe beter de motoriek word hoe stukje bij beetje ze meer zelf doen. Van gedoucht worden tot helemaal zelf doen vind ik best een stap. Dat gaat in mijn opinie toch gewoon geleidelijk aan vanzelf dat ze steeds meer zelf doen.

donderdag 11 oktober 2018 om 22:22
Je hebt zelf douchen en zelf douchen natuurlijk. Onze oudste ging zelf douchen toen ze vijf/zes was maar dan was ik wel boven/op de badkamer omdat ik dan bezig was met haar jongere broertjes. Echt helemaal zelf, zelf naar boven, douchen, pyjama aantrekken en weer naar beneden komen was ze wel acht. Jongste van de drie ging op zijn vijfde zelf naar boven om te douchen, maar die wilde sowieso altijd groot zijn door hetzelfde te doen als broer en zus.
Tot haar twaalfde vond dochter het heerlijk als ik haar haren waste terwijl ze in bad zat. Ook helemaal prima, op hun zestiende kunnen ze het echt allemaal helemaal zelf.
In principe wilde ik dat de kinderen zelf deden wat ze zelf konden. Dat stimuleerde ik ook, soms met lichte dwang. Maar lukte iets nog niet dan ook prima.
Tot haar twaalfde vond dochter het heerlijk als ik haar haren waste terwijl ze in bad zat. Ook helemaal prima, op hun zestiende kunnen ze het echt allemaal helemaal zelf.
In principe wilde ik dat de kinderen zelf deden wat ze zelf konden. Dat stimuleerde ik ook, soms met lichte dwang. Maar lukte iets nog niet dan ook prima.

donderdag 11 oktober 2018 om 22:35
Ttroeteltje schreef: ↑11-10-2018 20:19Je zet ook mij aan het denken hoor. Kind is net 7.
Kind hier nog steeds samen douchen. Broodtrommel school en tas vul ik met etenswaar en drinken. Sporttas vul ik met sportkleding.
Opruimen doe ik......bed opmaken laat ik kind sinds kort zelf doen. Dat wil zeggen deken rechtzetten en knuffels beetje stallen. Ik doe het nadien tot in de puntjes.
Kleding klaarleggen doe ik.
Ontbijt en lunch kind regel ik in, ook als ik afwezig ben en partner thuis.
Etc.
Evenzo voor partner. Ik smeer zijn brood. Leg zijn pyjama klaar.
Ik verwen ze te zeer realiseer ik mij. En toch krijg ik commentaar.
Vandaag pyjama kind niet klaargelegd voor na douchen en partner ervoer dat als slecht teamwork.
Is overigens wel mijn eigen keuze en er in “geslopen”.
Oké, hoe dan? Waar ligt dat ding dan eerst en waar leg je het dan klaar? Kan er even geen beeld bij bedenken.
Brood smeren snap ik nog, hier smeert man brood voor iedereen die de volgende dag brood mee wil nemen. Grote stapel en in tien minuten is het klaar en alles weer opgeruimd.

donderdag 11 oktober 2018 om 22:43
Ik help dochter van 6,5 nog. Ze heeft lang haar (tot halverwege haar rug) en dat zelf uitspoelen lukt nog niet. Ze is sowieso bang om de shampoo in haar ogen te krijgen. Cremespoeling is al helemaal lastig, dat spoelt wat moeilijk uit.
Maar als ze in bad gaat, blijf ik ook nog steeds in de buurt. Bang dat er iets gebeurt ofzo, dus ik hou d’r nog steeds in de gaten. Ik ben misschien wat overbezorgd, maar we hebben er allemaal geen last van dus het is prima zo
Maar als ze in bad gaat, blijf ik ook nog steeds in de buurt. Bang dat er iets gebeurt ofzo, dus ik hou d’r nog steeds in de gaten. Ik ben misschien wat overbezorgd, maar we hebben er allemaal geen last van dus het is prima zo

donderdag 11 oktober 2018 om 22:46
In bad vind ik ook een ander verhaal. Ons kind is 6, ik blijf dan ook boven (maar niet perse in de badkamer). Douchen mag wel helemaal zelf ^^Whomi schreef: ↑11-10-2018 22:43Ik help dochter van 6,5 nog. Ze heeft lang haar (tot halverwege haar rug) en dat zelf uitspoelen lukt nog niet. Ze is sowieso bang om de shampoo in haar ogen te krijgen. Cremespoeling is al helemaal lastig, dat spoelt wat moeilijk uit.
Maar als ze in bad gaat, blijf ik ook nog steeds in de buurt. Bang dat er iets gebeurt ofzo, dus ik hou d’r nog steeds in de gaten. Ik ben misschien wat overbezorgd, maar we hebben er allemaal geen last van dus het is prima zo![]()

donderdag 11 oktober 2018 om 23:18
Hoe combineer je dat? Wie maakt die badkamer dan weer droog? Of laat je het liggen tot het vanzelf opdroogt?
vrijdag 12 oktober 2018 om 00:17
Kinderen van 4 en 7 willen meestal in bad en dan was ik de haren. Als ze douchen loop ik boven rond. Oudste heeft lang haar en wil graag even gecontroleerd worden of het goed is uitgespeeld. Ik droog ze meestal af. Ze kunnen het best goed zelf, maar vinden het fijner als het gedaan wordt. En ik vind dat geen probleem. Ik ben ook zo'n moeder die alle boterhammen smeert, kleren klaar legt,kamers opruimt. Vind dat leuk om te doen. Wat dat betreft zijn ze nogal verwend. Deden mijn ouders vroeger ook,en ik kan het inmiddels allemaal zelf

vrijdag 12 oktober 2018 om 01:12
Ttroeteltje schreef: ↑11-10-2018 20:19
Evenzo voor partner. Ik smeer zijn brood. Leg zijn pyjama klaar.

vrijdag 12 oktober 2018 om 06:16
Hoe doen jullie dat met jongetjes? Mijn zoon van net 6 is niet besneden en die moet ik vaker wel dan niet helpen met wassen onder de voorhuid (gewoon alleen met water). Hij is daar zelf nog niet zo secuur in. Doen andere moeders dat ook nog op deze leeftijd, of is het de hoogste tijd dat ik daarmee stop?

vrijdag 12 oktober 2018 om 06:33
Ik kan mij hier wel een stuk in vinden behalve de natte badkamer.
Brood smeren ze vanaf het moment zij dat zelf kunnen. Ik weet toch niet waarin ze trek hebben en hoeveel zij die dag opkunnen?
Kleding daar hebben ze een eigen smaak voor ontwikkelt door de jaren heen en dragen waar zij zich op dat moment prettig in voelen.
Tja en de kamer opruimen, zij moeten zelf hun vrienden ontvangen in die bende.
Iets vergeten voor school? Dan komen ze daar zelf wel achter.
Ik ben heel erg van het loslaten en zelf ondervinden. En waarnosif ben ik er!

vrijdag 12 oktober 2018 om 06:34
Het ergste doe ik even snel met een handdoek als ik de tandenborstel van de jongste klaarmaak (tandenpoetsen is dan weer echt zo’n ding waar ik niet makkelijk in ben en Ik poets altijd wven na)
De rest droogt vanzelf. En 1x per week poets ik alle kalk weg, als ik de badkamer toch al schoonmaak.
vrijdag 12 oktober 2018 om 06:46
Bij mijn zoontje lukt het nog niet helemaal met de voorhuid, het is nog niet helemaal los dus pijnlijk. Ik laat het hem altijd zelf doen.FunnyFace8 schreef: ↑12-10-2018 06:16Hoe doen jullie dat met jongetjes? Mijn zoon van net 6 is niet besneden en die moet ik vaker wel dan niet helpen met wassen onder de voorhuid (gewoon alleen met water). Hij is daar zelf nog niet zo secuur in. Doen andere moeders dat ook nog op deze leeftijd, of is het de hoogste tijd dat ik daarmee stop?

vrijdag 12 oktober 2018 om 07:10
vrijdag 12 oktober 2018 om 07:14
+ oneindig._Doortje_ schreef: ↑11-10-2018 22:11OMG. Meer kan ik er niet van zeggen. Of toch wel: jezus hemeltje lief in de gloria, waar-om?
Tenzij je partner geen handen heeft, kan hij prima zelf een pyjama uit de kast te pakken, zijn brood smeren, zijn kleren uit de kast pakken en z'n kont afvegen na het kakken.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
vrijdag 12 oktober 2018 om 07:22
Omdat ze het zelf prettig vinden?Hoezitdit schreef: ↑12-10-2018 07:10Als ik dit zo lees zijn er moeders die wat te veel zorgen. En dan ga ik het maar niet hebben over de mensen die brood en kleding klaarleggen voor hun man.
Waar heeft dat mee te maken? Vind je dat je dat moet doen, vind je jezelf een waardeloze moeder als je die dingen niet voor hun doet?
Ik droog kind(4) af en doe dat al knuffelend. Dat is gewoon leuk, lief en wat ik zo van dochter terugkrijg is dat ze het heel erg fijn vindt.
Wij douchten eerst ook altijd samen en eigenlijk wil dochter dat nog steeds, maar ik niet.
vrijdag 12 oktober 2018 om 07:33
hier zoon van 9 en dochter 4, ze douchen soms alleen, soms met elkaar of soms zelf met mama erbij. maar ze kunnen het beide echt wel alleen. in bad gaan ze meestal samen want dat is gezelliger. lunch, koek en fruit zet ik klaar. ontbijt elk voor zich en soms helpt broer bij zus voor de chcoco te smeren. kleren kiezen ze elk samen in overleg met mij de avond ervoor (bv met turnen mogen meisjes geen rok/kleed dus herrinner ik dochter er even aan dat ze die dag enkel broek of short kan kiezen)