Zelf douchen

donderdag 11 oktober 2018 om 19:58
Vorige week was ik even bezig en zei oudste kind wel vast te gaan douchen. Ging natuurlijk prima (is 8 jaar). Kind van 7 wilde daarna ook zelf (lang haar) en ook dat ging goed, zelfs met haren uitspoelen. Sindsdien doen ze het iedere avond zelf.
Ik douchte ze altijd (of man natuurlijk) maar ze kunnen het natuurlijk best zelf
Heb er gewoon nooit aan gedacht. Jongste is 5 en heeft nog steeds een soort doucheangst, dus als ik haar gedoucht had deed ik de rest er meteen achteraan.
Is 7 of 8 'oud' om nog door je ouders geholpen te worden (en ben ik dus verschrikkelijk laat met zelfstandig maken
) en hoe oud lieten jullie je kind(eren) zelf douchen?
Ik douchte ze altijd (of man natuurlijk) maar ze kunnen het natuurlijk best zelf

Is 7 of 8 'oud' om nog door je ouders geholpen te worden (en ben ik dus verschrikkelijk laat met zelfstandig maken

vrijdag 12 oktober 2018 om 10:24
En wie maakt jouw bed op, smeert jouw brood, legt jouw pyjama klaar en regelt ontbijt en lunch als je partner afwezig is, en jij alleen met kind thuisbent?Ttroeteltje schreef: ↑11-10-2018 20:19Je zet ook mij aan het denken hoor. Kind is net 7.
Kind hier nog steeds samen douchen. Broodtrommel school en tas vul ik met etenswaar en drinken. Sporttas vul ik met sportkleding.
Opruimen doe ik......bed opmaken laat ik kind sinds kort zelf doen. Dat wil zeggen deken rechtzetten en knuffels beetje stallen. Ik doe het nadien tot in de puntjes.
Kleding klaarleggen doe ik.
Ontbijt en lunch kind regel ik in, ook als ik afwezig ben en partner thuis.
Etc.
Evenzo voor partner. Ik smeer zijn brood. Leg zijn pyjama klaar.
Ik verwen ze te zeer realiseer ik mij. En toch krijg ik commentaar.
Vandaag pyjama kind niet klaargelegd voor na douchen en partner ervoer dat als slecht teamwork.
Is overigens wel mijn eigen keuze en er in “geslopen”.
vrijdag 12 oktober 2018 om 10:29
Dat is lief van je! Ik doe ook dat van die handdoek voor man, als ik in de buurt ben tenminste. Hij doet dat ook voor mij (soms droogt hij me zelfs at :-p).Ttroeteltje schreef: ↑12-10-2018 08:19Eigenlijk betreft het allemaal goede bedoelingen. Iets doen voor de ander. Soms/vaak echter ook gemakzucht...even snel zelf doen is sneller en mooier of netter. Dus ja, het zegt zeker ook iets over de persoon, in dit geval mijzelf.
Daarnaast zijn het patronen die ontstaan en die je uiteindelijk onbewust in stand blijft houden. Hier zo in ieder geval.
Partners kleding leg ik overigens niet klaar. Wel zijn pyjama.
Vanuit kast in badkamer naast de douche, want dan lekker binnen handbereik. Evenzo leg ik zijn handdoek daar neer. Hoeft ie niet eerst de douche uit om die te pakken.![]()
Uit je eerste bericht sprak een beetje de toon alsof jij steeds maar zorgtaken op je nam en ook nog commentaar kreeg, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.
vrijdag 12 oktober 2018 om 10:32
Mijn vierjarige doet nog vrij weinig zelf maar smeert wel haar eigen brood, inclusief schoolbrood en tegenwoordig ook het brood van haar zusje. Ze is een bedillerig typje als het op smeren aankomt en ze is er ook erg handig in geworden.Tiktiktikwiebenik schreef: ↑12-10-2018 10:14Nooit op het idee gekomen dat kinderen onder de 8 hun schoolbrood zelf smeren....
Mijn zoontje zou het wel kunnen, maar echt elke dag, dat zie ik nog niet gebeuren. Ik snij ook meestal nog zijn fruit, want anders gaat de halve appel weg.
Ik ben overblijfmoeder en zal het eens vragen aan de kinderen. Ik hoor nog veel te vaak dat lust ik niet of dat ze de korstjes laten liggen, sommigen krijgen ook best wel veel brood mee, dat kunnen ze nooit allemaal op.
Ze kunnen vaak nog niet eens de bekers opendraaien .... Nee, ik denk toch dat de meeste kinderen in groep 1 t/m 4 het niet zelf doen.
Aan de ander kant, als je 3 kinderen hebt is het misschien ook nog anders dan met één.

vrijdag 12 oktober 2018 om 10:36
Ttroeteltje schreef: ↑12-10-2018 08:03Je hebt helemaal gelijk hoor. Absoluut een eye-opener voor mij!!

Je lijkt me wel een superlieve mama ^^

vrijdag 12 oktober 2018 om 10:43
Tiktiktikwiebenik schreef: ↑12-10-2018 10:14Nooit op het idee gekomen dat kinderen onder de 8 hun schoolbrood zelf smeren....
Mijn zoontje zou het wel kunnen, maar echt elke dag, dat zie ik nog niet gebeuren. Ik snij ook meestal nog zijn fruit, want anders gaat de halve appel weg.
Ik ben overblijfmoeder en zal het eens vragen aan de kinderen. Ik hoor nog veel te vaak dat lust ik niet of dat ze de korstjes laten liggen, sommigen krijgen ook best wel veel brood mee, dat kunnen ze nooit allemaal op.
Ze kunnen vaak nog niet eens de bekers opendraaien .... Nee, ik denk toch dat de meeste kinderen in groep 1 t/m 4 het niet zelf doen.
Aan de ander kant, als je 3 kinderen hebt is het misschien ook nog anders dan met één.
Soms kunnen ze het wel, maar is dit even hun momentje van aandacht

vrijdag 12 oktober 2018 om 10:45
Serieus?Tiktiktikwiebenik schreef: ↑12-10-2018 10:14Nooit op het idee gekomen dat kinderen onder de 8 hun schoolbrood zelf smeren....
In groep 1 hebben de meesten nog wel wat hulp nodig idd. Maar ik zie juf in groep 3 of 4 al 25 bekers open draaien

vrijdag 12 oktober 2018 om 10:53
Ik vind voor anderen zorgen leuk ( heb er zelfs mijn beroep van gemaakt) Kinderen vinden het leuk dat er voor hen gezorgd wordt. Ik smeer ook brood voor mijn man. Wat daar de reden achter is? Omdat man lange dagen werkt, en ik het dan niet meer dan normaal vindt om zijn lunchpakket voor de volgende dag klaar te maken. Soms is bij pas om 22.00 uur thuis. Als hij vrij is en ik werk tot laat wordt dat voor mij gedaan. Net zoals ik wel eens een ontbijtje op bed krijg. Gewoon iets voor elkaar doen.Hoezitdit schreef: ↑12-10-2018 07:10Als ik dit zo lees zijn er moeders die wat te veel zorgen. En dan ga ik het maar niet hebben over de mensen die brood en kleding klaarleggen voor hun man.
Waar heeft dat mee te maken? Vind je dat je dat moet doen, vind je jezelf een waardeloze moeder als je die dingen niet voor hun doet?

vrijdag 12 oktober 2018 om 11:03
Leuk topic dit! Ik zei vanochtend nog tegen man (eigenlijk enigszins verbaasd), over onze 4-jarige dochter: moet je kijken hoe fantastisch ze zichzelf af kan drogen! Zoon, 7, wil het liefst dat ik het nog altijd voor hem doe. Als hij het zelf doet, gaat hij daarna echt nog redelijk nat de kleren in 
Brood smeren doet man altijd voor iedereen, ontbijt en lunch, terwijl ik boven mezelf aankleed en zorg dat de kinderen aangekleed zijn. Nu ik hierover nadenk, realiseer ik me dat dit ontstaan is toen we nog beiden om half 8 vertrokken (en een oppas de kinderen naar school bracht). We hebben nu geen oppas meer, dus misschien kunnen we 's ochtends wel de tafel gaan dekken. Dat kost wel weer veel meer tijd, maar wie weet is het wel gezellig.

Brood smeren doet man altijd voor iedereen, ontbijt en lunch, terwijl ik boven mezelf aankleed en zorg dat de kinderen aangekleed zijn. Nu ik hierover nadenk, realiseer ik me dat dit ontstaan is toen we nog beiden om half 8 vertrokken (en een oppas de kinderen naar school bracht). We hebben nu geen oppas meer, dus misschien kunnen we 's ochtends wel de tafel gaan dekken. Dat kost wel weer veel meer tijd, maar wie weet is het wel gezellig.

vrijdag 12 oktober 2018 om 11:10
Kastanjez schreef: ↑12-10-2018 11:03Leuk topic dit! Ik zei vanochtend nog tegen man (eigenlijk enigszins verbaasd), over onze 4-jarige dochter: moet je kijken hoe fantastisch ze zichzelf af kan drogen! Zoon, 7, wil het liefst dat ik het nog altijd voor hem doe. Als hij het zelf doet, gaat hij daarna echt nog redelijk nat de kleren in
Wij doen dat nog de avond ervoor. Met voor weer naar bed gaan denken weer de tafel. Ook al ontbijten we nu niet meer met zijn allen, iedereen eet wel aan tafel. Iedereen zet eigen bord) beker in de vaatwasser en de laatste ruimt de rest ook nog even op.
vrijdag 12 oktober 2018 om 11:39
Wij doen dat ook 's avonds. Is 's morgens superrelaxed: vierjarige rent na aankleden (kan ze grotendeels zelf) naar beneden, doet de gordijnen open, de lampen aan, schakelt de koffiemachine in, haalt kaas en humus uit de koelkast en begint te smeren. Een van ons volgt haar, de ander komt daarna met haar zusje op de arm, na het inschakelen wasmachine of droger en 'opruimen' bovenverdieping. Daar leggen we de pyjama's van de kinderen en voorleesboek alvast klaar voor de avond. De kleinste zorgt dat alle slaapknuffels weer in de bedden belanden.

vrijdag 12 oktober 2018 om 11:51
Haha, ik bedoelde eigenlijk niet het dekken zelf, maar het aan tafel zelf brood smeren. Nu komen we met zijn drieeen beneden, gaat man douchen terwijl ik met twee kinderen het al-gesmeerde brood eet.

vrijdag 12 oktober 2018 om 12:13
Niet altijd commentaar, dat klopt.MadameJean schreef: ↑12-10-2018 10:29Dat is lief van je! Ik doe ook dat van die handdoek voor man, als ik in de buurt ben tenminste. Hij doet dat ook voor mij (soms droogt hij me zelfs at :-p).
Uit je eerste bericht sprak een beetje de toon alsof jij steeds maar zorgtaken op je nam en ook nog commentaar kreeg, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.
Wel wanneer hij gestressed is. Dan zijn al die dingen ineens vanzelfsprekend en dus absoluut not done als ze niet gebeurd zijn. En dan krijg ik inderdaad commentaar. Op die momenten besef ik mij dat ik soms te veel verwen. En dat het dus niet gezien wordt als lief gebaar, maar als vanzelfsprekendheid. Ik mag er echter niet over klagen daar ik het zelf doe. Verandering zal pas plaatsvinden wanneer ik er zelf anders mee om zal gaan.

vrijdag 12 oktober 2018 om 12:13
Je maakt me nu enorm aan het blozen!
vrijdag 12 oktober 2018 om 14:14
Nu ik mijn berichtje nog eens lees, staat het er een beetje raar, de meeste kinderen in groep 3 of 4 kunnen wel hun bekers zelfs open draaien of hebben pakjes mee, maar ik bedoel brood smeren, denk dat dat de meeste nog niet zelf doen voor school. Zitten ook vaak extra dingen bij, nootjes, olijven, crackers, tomaatjes, ontbijtkoek, babybel, wraps, soms ook alleen een croissant.*Labalade* schreef: ↑12-10-2018 10:45Serieus?
In groep 1 hebben de meesten nog wel wat hulp nodig idd. Maar ik zie juf in groep 3 of 4 al 25 bekers open draaienDie kinderen zijn dan 6-7-8 jaar oud! Dan is er m.i. toch wel iets mis gegaan ergens tussen groep 1 en 2.... en dan geef je als juf de ouders toch een seintje, als een kind in groep 3 de eigen beker niet open krijgt? Als ouders dit zelf niet doorhebben (wat me ook wel vreemd lijkt eigenlijk).
vrijdag 12 oktober 2018 om 14:48
Misschien helpt het om hem er op te wijzen? Mijn man wees mij er onlangs op dat ik hem nauwelijks mog bedankte voor iets dat hij uit liefde deed maar ik totaal normaal was gaan vinden. Dat drukte me met neus op feiten.Ttroeteltje schreef: ↑12-10-2018 12:13Niet altijd commentaar, dat klopt.
Wel wanneer hij gestressed is. Dan zijn al die dingen ineens vanzelfsprekend en dus absoluut not done als ze niet gebeurd zijn. En dan krijg ik inderdaad commentaar. Op die momenten besef ik mij dat ik soms te veel verwen. En dat het dus niet gezien wordt als lief gebaar, maar als vanzelfsprekendheid. Ik mag er echter niet over klagen daar ik het zelf doe. Verandering zal pas plaatsvinden wanneer ik er zelf anders mee om zal gaan.
vrijdag 12 oktober 2018 om 15:20
Dochter (6 ) doucht in principe zelf, maar ik help haar wel met haren wassen. Als ze dat zelf doet gebruikt ze veel te veel shampoo en spoelt ze het slecht uit. Ik doe ook de douche voor haar aan. We hebben een onhandig systeem om de douchekraan aan te krijgen. Zij heeft gewoon nog te kleine handen om dat handig te kunnen doen.
Afdrogen en aankleden kan ze prima zelf, maar haren drogen/borstelen/vast maken doe ik. Droog haar kan ze zelf wel borstelen en redelijk in een staart krijgen.
Brood smeren kan ze wel zelf, maar doet ze ‘s morgens niet op schooldagen. Dat duurt me gewoon te lang. Ik smeer eerst haar broodje en in de tijd dat zij dat op eet smeer ik ontbijt en lunch voor vriend en mij en een fruit voor ons alledrie. En dan ben ik nog sneller klaar met mijn ontbijt dan zij
. Of vriend heeft al voor ons alledrie gesmeert/gesneden als ik beneden kom.
Bij de overblijf krijgt ze brood en moet ze dat dus zelf smeren. Dat gaat prima. Op het kdv deden de kinderen dat vanaf drie jaar ook al zelf, dus dat geeft ze al jong geleerd. Haar dopper krijgt ze prima zelf open op school, maar af en toe als vriend deze te strak dicht heeft gedraaid dan vraagt ze juf of een klasgenootje.
Afdrogen en aankleden kan ze prima zelf, maar haren drogen/borstelen/vast maken doe ik. Droog haar kan ze zelf wel borstelen en redelijk in een staart krijgen.
Brood smeren kan ze wel zelf, maar doet ze ‘s morgens niet op schooldagen. Dat duurt me gewoon te lang. Ik smeer eerst haar broodje en in de tijd dat zij dat op eet smeer ik ontbijt en lunch voor vriend en mij en een fruit voor ons alledrie. En dan ben ik nog sneller klaar met mijn ontbijt dan zij

Bij de overblijf krijgt ze brood en moet ze dat dus zelf smeren. Dat gaat prima. Op het kdv deden de kinderen dat vanaf drie jaar ook al zelf, dus dat geeft ze al jong geleerd. Haar dopper krijgt ze prima zelf open op school, maar af en toe als vriend deze te strak dicht heeft gedraaid dan vraagt ze juf of een klasgenootje.

vrijdag 12 oktober 2018 om 15:38
Ah okee . Dat ben ik het wel met je eens ^^Tiktiktikwiebenik schreef: ↑12-10-2018 14:14Nu ik mijn berichtje nog eens lees, staat het er een beetje raar, de meeste kinderen in groep 3 of 4 kunnen wel hun bekers zelfs open draaien of hebben pakjes mee, maar ik bedoel brood smeren, denk dat dat de meeste nog niet zelf doen voor school. Zitten ook vaak extra dingen bij, nootjes, olijven, crackers, tomaatjes, ontbijtkoek, babybel, wraps, soms ook alleen een croissant.

vrijdag 12 oktober 2018 om 15:53
Mijn oudste doucht al vanaf heel jong zelf. Ik denk vanaf een jaar of twee. Het ging toen eigenlijk meer om afspoelen, en een beetje spelen. Ik hielp hem nog met uitkleden, douche aanzetten, afdrogen, aankleden.
Later kwam daar als vanzelf, stapje voor stapje, uitkleden, douche aanzetten, haren wassen, zelf afdrogen, zelf kleren uitzoeken bij.
Ik rommelde dan wat in de badkamer, later op de verdieping en zo breidde ook dat zich uit.
Ik vond/vind dat altijd een heerlijk soort rustmomentje voor mezelf.
Jongste is anderhalf en doucht meestal samen met oudere broer. Totdat ik na een tijdje hoor: "MA-HAM! HIJ IS KLAAHAAR!!"
Dan kom ik afdrogen.
7 of 8 vind ik wel aan de oude kant om te beginnen met zelf douchen. Maar ik denk niet dat je er nou direct probleemkinderen mee creëert.
Later kwam daar als vanzelf, stapje voor stapje, uitkleden, douche aanzetten, haren wassen, zelf afdrogen, zelf kleren uitzoeken bij.
Ik rommelde dan wat in de badkamer, later op de verdieping en zo breidde ook dat zich uit.
Ik vond/vind dat altijd een heerlijk soort rustmomentje voor mezelf.
Jongste is anderhalf en doucht meestal samen met oudere broer. Totdat ik na een tijdje hoor: "MA-HAM! HIJ IS KLAAHAAR!!"
Dan kom ik afdrogen.
7 of 8 vind ik wel aan de oude kant om te beginnen met zelf douchen. Maar ik denk niet dat je er nou direct probleemkinderen mee creëert.

vrijdag 12 oktober 2018 om 16:05
Serieus?MadameJean schreef: ↑12-10-2018 14:48Misschien helpt het om hem er op te wijzen? Mijn man wees mij er onlangs op dat ik hem nauwelijks mog bedankte voor iets dat hij uit liefde deed maar ik totaal normaal was gaan vinden. Dat drukte me met neus op feiten.
Ik ga echt mijn partner niet bedanken bij alles wat hij uit 'liefde' voor mij doet.
Dat is toch een relatie dat je dingen samen doet of voor elkaar en het gezin. Wil hij echt bedankt worden bij dat soort dingen? Gaat hij jou ook bedanken bij alles?

vrijdag 12 oktober 2018 om 16:08
Waar moeten we dan aan denken?MadameJean schreef: ↑12-10-2018 14:48Misschien helpt het om hem er op te wijzen? Mijn man wees mij er onlangs op dat ik hem nauwelijks mog bedankte voor iets dat hij uit liefde deed maar ik totaal normaal was gaan vinden. Dat drukte me met neus op feiten.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
vrijdag 12 oktober 2018 om 16:38
Oudste is 8 en douched vanaf 6 jaar zelfstandig. Groep 3.
Jongste is nu 4 en die douched de ene keer samen met een van ons of douched alleen terwijl wij hem alles aangeven(shampoo/douchegel/tandenborstel). Afdrogen en pyjama aan zelf.
Verwacht binnen nu en 1,5 jaar dat hij ook alleen zal douchen incl afdrogen.
Wel 2 jongens hier met kort haar. Dus geen gedoe met natte lange haren.
Jongste is nu 4 en die douched de ene keer samen met een van ons of douched alleen terwijl wij hem alles aangeven(shampoo/douchegel/tandenborstel). Afdrogen en pyjama aan zelf.
Verwacht binnen nu en 1,5 jaar dat hij ook alleen zal douchen incl afdrogen.
Wel 2 jongens hier met kort haar. Dus geen gedoe met natte lange haren.
Not my circus, not my monkeys

vrijdag 12 oktober 2018 om 17:52
Goede tip. Dank.MadameJean schreef: ↑12-10-2018 14:48Misschien helpt het om hem er op te wijzen? Mijn man wees mij er onlangs op dat ik hem nauwelijks mog bedankte voor iets dat hij uit liefde deed maar ik totaal normaal was gaan vinden. Dat drukte me met neus op feiten.

vrijdag 12 oktober 2018 om 17:54
Ik ben TO niet, maar ik vind het best fijn als mijn vriend mij voor sommige dingen bedankt. Niet voor alles, maar wel voor sommige rotklussen.Lucifer2018 schreef: ↑12-10-2018 16:05Serieus?
Ik ga echt mijn partner niet bedanken bij alles wat hij uit 'liefde' voor mij doet.
Dat is toch een relatie dat je dingen samen doet of voor elkaar en het gezin. Wil hij echt bedankt worden bij dat soort dingen? Gaat hij jou ook bedanken bij alles?

vrijdag 12 oktober 2018 om 17:56
Ceylon, leuk die anekdotes en leuk hoe jullie daarin een op elkaar ingespeeld team zijn geworden.Ceylon schreef: ↑12-10-2018 10:11Ik vind het ook lief. En op zich ook helemaal niet erg om dingen voor je kind te doen.
Ik wil je wel een leuke anekdote meegeven:
Man en ik gingen samenwonen. Op de eerste avond kom ik op de badkamer, ligt er een hoopje kleren op de grond. Visualiseer een badkamer van 4m². Links een bad waardoor de helft dus al vol is. De andere helft; een radiator en een wastafel en onder die wastafel een wasmand.
Dus ik vraag waarom die kleren op de grond liggen.
Antwoord was; die moeten gewassen worden.
Ah, maar waarom doe je ze dan niet gewoon IN de wasmand (gezien de grootte van de badkamer lagen ze er dus nu náást).
Antwoord; oh, dat doet mam altijd....
Op het gebied van samen-werken-samen-huishouden heb ik hem volledig moeten heropvoeden. Dat heb ik met liefde gedaan, maar hij heeft het ook met net zoveel liefde opgepakt. Het was echter handiger geweest als zijn mammie hem iets beter had voorbereid op het echte leven.
Ik weet even niet hoe oud je kind is, maar doorgaans vinden ze het heel leuk om te helpen. En vooral als het vervolgens ook nog eens complimentjes regent. Samen een cake bakken, als ie in de oven staat samen de keuken opruimen en daarna een pot thee zetten en van de cake snoepen. Mijn dochter was op school de enige die wist wat ml en gram betekende en wat graden zijn. Ze wist ook dat er een hoop rotzooi staat als je een cake bakt en ze vond het geweldig als dan iemand binnenkwam en zei; wat ruikt het hier lekker.
Er is niets mis met veel voor je kind doen. Maar er is echt ook niets mis met je kind leren dat het huis zichzelf niet opruimt.
Terug on-topic; mijn dochter doucht alleen sinds ze zes is maar pas sinds haar 15de kan ze zelf haar haar wassen. Ze heeft een bizar dikke bos haar dus de ene week deed ze het zelf en de andere week gingen we samen onder de douche, zij even op de knieen en dan kon ik er doorheen. Zij deed dat dan ook voor mij. Lekker hoor, als iemand anders dat doet. Heel af en toe douchen we nog wel eens samen, puur om deze reden.