Zelf douchen

donderdag 11 oktober 2018 om 19:58
Vorige week was ik even bezig en zei oudste kind wel vast te gaan douchen. Ging natuurlijk prima (is 8 jaar). Kind van 7 wilde daarna ook zelf (lang haar) en ook dat ging goed, zelfs met haren uitspoelen. Sindsdien doen ze het iedere avond zelf.
Ik douchte ze altijd (of man natuurlijk) maar ze kunnen het natuurlijk best zelf
Heb er gewoon nooit aan gedacht. Jongste is 5 en heeft nog steeds een soort doucheangst, dus als ik haar gedoucht had deed ik de rest er meteen achteraan.
Is 7 of 8 'oud' om nog door je ouders geholpen te worden (en ben ik dus verschrikkelijk laat met zelfstandig maken
) en hoe oud lieten jullie je kind(eren) zelf douchen?
Ik douchte ze altijd (of man natuurlijk) maar ze kunnen het natuurlijk best zelf

Is 7 of 8 'oud' om nog door je ouders geholpen te worden (en ben ik dus verschrikkelijk laat met zelfstandig maken

donderdag 11 oktober 2018 om 20:09

donderdag 11 oktober 2018 om 20:12
Ik denk ook dat ik er een beetje heel laat mee ben
gewoon echt nooit bij stil gestaan 
Helpen in het huishouden doen ze zeker. Tafel afruimen, een enkele keer de stofzuiger door de kamer, hun eigen kamer opruimen, handdoeken uit de droger opvouwen...
Koken vinden ze ook allebei leuk en helpen ze regelmatig mee.
Broodtrommels maak ik wel klaar. Ze pakken wel zelf hun schooltas in maar ik zorg wel dat het klaarstaat. Dat ben ik gewend van huis uit.. neem je dan toch makkelijk over.

Helpen in het huishouden doen ze zeker. Tafel afruimen, een enkele keer de stofzuiger door de kamer, hun eigen kamer opruimen, handdoeken uit de droger opvouwen...
Koken vinden ze ook allebei leuk en helpen ze regelmatig mee.
Broodtrommels maak ik wel klaar. Ze pakken wel zelf hun schooltas in maar ik zorg wel dat het klaarstaat. Dat ben ik gewend van huis uit.. neem je dan toch makkelijk over.

donderdag 11 oktober 2018 om 20:16
Vanaf zes zelf en alleen even helpen haren uitspoelen. Is niet echt nodig, maar kind vindt het fijn als mama door zijn natte haren kroelt
Afdrogen ook zelf, tenzij we haast hebben. Of als kind niet uit bad te branden is, dan wil mama wel helpen afdrogen maar *alleen* als je er Nu meteen uit komt. Dat werkt wel
@dannas: vanaf hoe oud deden ze hun eigen broodtrommels dan? Als ik dat niet zelf doe dan duurt het uren, en zit er vooral troep in zoals chocopasta en koek

@dannas: vanaf hoe oud deden ze hun eigen broodtrommels dan? Als ik dat niet zelf doe dan duurt het uren, en zit er vooral troep in zoals chocopasta en koek

donderdag 11 oktober 2018 om 20:18
Ik vind 7/8 niet te oud om te helpen, maar op die leeftijd kunnen ze over het algemeen al een hoop zelf.
Het verschilt ook per kind, en per opvoeding. Ik ben behoorlijk verzorgend en betuttelend.ik ben graag met ze bezig en ze zijn hier ook allemaal wel erg druk en chaotisch.
Onze 7 jarige laat ik na zwemles zichzelf wassen om te oefenen, maar dat gaat nog niet heel secuur, dus thuis was ik hem.afdrogen doet hij helemaal zelf, maar ik sta er wel bij.
Onze 10 jarige gaat sinds een paar maanden zelf, die was tot voor kort te chaotisch en verstrooid door z'n ADHD.
Ik hou hem nog wel in de gaten met haren uitspoelen en goed achter de oren en tussen de tenen afdrogen enzo.
Onze 12 jarige doucht al zeker 4 jaar zelfstandig.
Het verschilt ook per kind, en per opvoeding. Ik ben behoorlijk verzorgend en betuttelend.ik ben graag met ze bezig en ze zijn hier ook allemaal wel erg druk en chaotisch.
Onze 7 jarige laat ik na zwemles zichzelf wassen om te oefenen, maar dat gaat nog niet heel secuur, dus thuis was ik hem.afdrogen doet hij helemaal zelf, maar ik sta er wel bij.
Onze 10 jarige gaat sinds een paar maanden zelf, die was tot voor kort te chaotisch en verstrooid door z'n ADHD.
Ik hou hem nog wel in de gaten met haren uitspoelen en goed achter de oren en tussen de tenen afdrogen enzo.
Onze 12 jarige doucht al zeker 4 jaar zelfstandig.
clueless17 wijzigde dit bericht op 11-10-2018 20:25
10.80% gewijzigd

donderdag 11 oktober 2018 om 20:19
Je zet ook mij aan het denken hoor. Kind is net 7.
Kind hier nog steeds samen douchen. Broodtrommel school en tas vul ik met etenswaar en drinken. Sporttas vul ik met sportkleding.
Opruimen doe ik......bed opmaken laat ik kind sinds kort zelf doen. Dat wil zeggen deken rechtzetten en knuffels beetje stallen. Ik doe het nadien tot in de puntjes.
Kleding klaarleggen doe ik.
Ontbijt en lunch kind regel ik in, ook als ik afwezig ben en partner thuis.
Etc.
Evenzo voor partner. Ik smeer zijn brood. Leg zijn pyjama klaar.
Ik verwen ze te zeer realiseer ik mij. En toch krijg ik commentaar.
Vandaag pyjama kind niet klaargelegd voor na douchen en partner ervoer dat als slecht teamwork.
Is overigens wel mijn eigen keuze en er in “geslopen”.
Kind hier nog steeds samen douchen. Broodtrommel school en tas vul ik met etenswaar en drinken. Sporttas vul ik met sportkleding.
Opruimen doe ik......bed opmaken laat ik kind sinds kort zelf doen. Dat wil zeggen deken rechtzetten en knuffels beetje stallen. Ik doe het nadien tot in de puntjes.
Etc.
Vandaag pyjama kind niet klaargelegd voor na douchen en partner ervoer dat als slecht teamwork.

donderdag 11 oktober 2018 om 20:26
Lijkt mij trouwens wel makkelijk, een kind dat zich laat aankleden of zonder gemekker een schooltas meeneemt
. Ik heb een diva die s’ochtends een uur nodig heeft om een outfit te kiezen (laat ik het hem de avond ervoor doen dan is het toch weer niet goed), nauwlettend alles inspecteert wat er in de trommel gaat, enz. Het gaat allemaal in een tempo waarvan je ter plekke een zenuwinzinking van krijgt.

donderdag 11 oktober 2018 om 20:26
Eigenlijk geef je hen daarmee de boodschap dat ze het niet goed genoeg hebben gedaan, realiseer je je dat? Dan kan je het beter helemaal zelf doen. Of, gewoon zo laten als zij het hebben gedaan! Want hoe er is het als de dekens niet helemaal recht liggen?Ttroeteltje schreef: ↑11-10-2018 20:19Je zet ook mij aan het denken hoor. Kind is net 7.
Etc.
Ik vind dat je wel erg veel doet om eerlijk te zijn. Je verwent ze imo? Maar bovenal denk ik, dat je hen onbedoeld het signaal geeft dat niemand het allemaal beter kan dan jij... ook al is dat helemaal niet wat je wil? Miss iets om over na te denken?

donderdag 11 oktober 2018 om 20:29
Oh jeetje ik zie ook dat ik een gedeeltelijke tut moeder ben. Mijn dochter van 9 douched zelf, maar 2x per week was ik haar haren en afdrogen doet ze zelf. Ze heeft enorm dik haar tot haar billen en is gewoon lastig voor haar zelf. Onze jongste van 6 gaat samen met zijn zus douche of beter gezegd voor haar, maar ze gaan samen naar boven om te keuvelen. Ik leg pyjama en ondergoed klaar.
Ik smeer brood en zet de tassen klaar. Ik doe de haren, leg s avonds kleren voor school klaar. Huishouden helpen ze af en toe. Tafeldekken 4 dgn van de week ongeveer. Cavias geven ze wel zelf eten en drinken enzo.... gaat prima zo. Groeit vanzelf, ligt aan jezelf en je kind. Geen een leeftijd is te oud of te jong vind ik
Ik smeer brood en zet de tassen klaar. Ik doe de haren, leg s avonds kleren voor school klaar. Huishouden helpen ze af en toe. Tafeldekken 4 dgn van de week ongeveer. Cavias geven ze wel zelf eten en drinken enzo.... gaat prima zo. Groeit vanzelf, ligt aan jezelf en je kind. Geen een leeftijd is te oud of te jong vind ik
donderdag 11 oktober 2018 om 20:30
Broodtrommels maken ze hier sinds ze naar school gaan. Overigens staan wij gezellig met zijn allen in de keuken in de ochtend, elk zijn eigen ontbijt en lunch te maken. En soms helpen we elkaar en bakt er eentje de eieren en smeert de ander alle boterhammen alvast met boter.
Ik ben groot voorstander van dingen zelf laten doen, vooral omdat ik lui ben. Voor de één is zorgen het tonen van liefde, en als dat voor je werkt, lekker doen. Ik ben dus lui dus heb mijn kinderen al snel zoveel mogelijk zelf laten doen. Met wisselend succes. De 11-jarige hier kan koken, die van 14 nog steeds niet. Interesse moet er ook echt wel zijn om dingen zelf te kunnen doen.
Ik ben groot voorstander van dingen zelf laten doen, vooral omdat ik lui ben. Voor de één is zorgen het tonen van liefde, en als dat voor je werkt, lekker doen. Ik ben dus lui dus heb mijn kinderen al snel zoveel mogelijk zelf laten doen. Met wisselend succes. De 11-jarige hier kan koken, die van 14 nog steeds niet. Interesse moet er ook echt wel zijn om dingen zelf te kunnen doen.

donderdag 11 oktober 2018 om 22:06
Kleding kopen we samen. Dus daar wil ik achteraf dan geen gemekker over
Soms kiest kind zelf wat hij aandoet en soms ik/papa, ligt eraan wie staat te strijken (doen we ‘s ochtends even snel, jaja heel lui, wij gooien alles na de was gekreukeld in de kast en strijken pas als we het aantrekken
) en of hetgeen kind uitkiest erg gekreukeld is of niet.
Ontbijt; degene die niet strijkt maakt even snel boterhammen en koffie voor iedereen, en kind helpt. Wil je meer eten dan zelf maken. Ik smeer meestal de lunch, kind doet alles in zijn tas. En denkt zowaar sinds enkele weken zelf aan de gymtas

Ontbijt; degene die niet strijkt maakt even snel boterhammen en koffie voor iedereen, en kind helpt. Wil je meer eten dan zelf maken. Ik smeer meestal de lunch, kind doet alles in zijn tas. En denkt zowaar sinds enkele weken zelf aan de gymtas

donderdag 11 oktober 2018 om 22:11
OMG. Meer kan ik er niet van zeggen. Of toch wel: jezus hemeltje lief in de gloria, waar-om?Ttroeteltje schreef: ↑11-10-2018 20:19Je zet ook mij aan het denken hoor. Kind is net 7.
Etc.
Tenzij je partner geen handen heeft, kan hij prima zelf een pyjama uit de kast te pakken, zijn brood smeren, zijn kleren uit de kast pakken en z'n kont afvegen na het kakken.
Hallo?!