Zie ginds komt de stoomtrein?

13-11-2019 10:45 118 berichten
Dit jaar komt sinterklaas blijkbaar met de trein. Heel leuk hoor, maar ik vroeg me af hoe anderen dit gaan doen qua plaatselijke intocht? Hier komt sinterklaas altijd aan met de boot, dat gaat vast en zeker vragen opleveren... :roll:
Kwam die niet altijd al met de stoomtrein aan dan? "Zie ginds komt de stoomtrein uit Spanje weer aan!" Of waren er in een ver verleden ooit andere intochten?
Alle reacties Link kopieren
Zijn er nog geen kindklimaatsoldaten gevallen over de stoomtrein? Dat kan toch écht niet meer zou je denken.
.
Anoniem262821034 schreef:
13-11-2019 14:07
Zijn er nog geen kindklimaatsoldaten gevallen over de stoomtrein? Dat kan toch écht niet meer zou je denken.
Nee, die geloven allemaal al lang niet meer en weten dat hij echt vanuit Spanje komt met die trein.
haarklover schreef:
13-11-2019 12:14
Ik vind het raar. Hij komt met de boot uit spanje, dan stapt hij op de trein, en dan weer terug op de boot?
Gaat die boot dan mee op de trein?
Hij komt niet met de boot dit jaar, hele reis is dit jaar met de trein. Heen en terug is met de trein dit jaar, geen boot.
Nieuwe paard van Sint heeft koudwatervrees, dus ze konden niet met de boot.

Maar voor plaatsen waar de lokale intocht wel met boot is; er zijn een aantal pieten tegelijk ook naar Nederland gereisd, zodat Sint toch over zijn boot kon beschikken.
Hopla, probleem opgelost.

Per stoomtrein is minder milieuvervuilend dan per stoomboot.
Pandax schreef:
13-11-2019 14:14
Per stoomtrein is minder milieuvervuilend dan per stoomboot.

Maar altijd nog minder dan de Thalys..
.
Koffiepot schreef:
13-11-2019 14:11
Hij komt niet met de boot dit jaar, hele reis is dit jaar met de trein. Heen en terug is met de trein dit jaar, geen boot.
Nieuwe paard van Sint heeft koudwatervrees, dus ze konden niet met de boot.

Maar voor plaatsen waar de lokale intocht wel met boot is; er zijn een aantal pieten tegelijk ook naar Nederland gereisd, zodat Sint toch over zijn boot kon beschikken.
Hopla, probleem opgelost.

Dat vind ik echt een heel goed idee!
Ik vraag me af, zijn er ook ouders die echt nog vertellen dat Sint met het paard over het dak rijdt? Dat heb ik altijd zo stom gevonden, mijn moeder zei vroeger al dat dat deel van het verhaal niet klopte. Die voelde natuurlijk al aankomen dat mijn zus en ik dat grondig zouden veroordelen en/of niet geloven. Hoe krijg je dat paard boven? Het is toch veel te gevaarlijk? Dierenmishandeling! Waarom zou dat paard überhaupt het dak op moeten? Enzovoort.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
13-11-2019 14:15
Maar altijd nog minder dan de Thalys..

Volgend jaar. Je moet het Nederlandse publiek lángzaam in veranderingen oozen.
Kinderen geloven de meest absurde dingen hoor TO, en als het niet klopt, maken ze het wel kloppend of zien ze het als uitzondering.

Zo herinner ik me nog dat wij vroeger in huis eens pepernoten in de keuken gestrooid hadden gekregen via het keukenraam. Maar dat keukenraam kon helemaal niet zo open om er pepernoten in te strooien en dat wist ik ook. Wauw, het was dus een wonder! Die pieten konden door het raam heen gooien ;-)
mindervanmij schreef:
13-11-2019 14:16
Dat vind ik echt een heel goed idee!
Hoezo is dat een goed idee? Je kunt -zoals al eerder werd voorgesteld- je kind toch ook zelf een antwoord laten bedenken, in plaats van dat je nieuwe verhalen op gaat hangen?
watdachtjehiervan schreef:
13-11-2019 12:48
Nee toch?
Ik ging er vanuit dat ze ieder jaar een paard pakken dat in de buurt van de intocht woont.
Niet ieder paard is gewend aan grote mensenmassa's met een hoop kabaal, dus ze kunnen niet de eerste de beste knol gebruiken die ze tegenkomen. Moet echt wel een paard zijn dat gewend is aan optochten en stoeten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Yella78 schreef:
13-11-2019 14:16
Ik vraag me af, zijn er ook ouders die echt nog vertellen dat Sint met het paard over het dak rijdt? Dat heb ik altijd zo stom gevonden, mijn moeder zei vroeger al dat dat deel van het verhaal niet klopte. Die voelde natuurlijk al aankomen dat mijn zus en ik dat grondig zouden veroordelen en/of niet geloven. Hoe krijg je dat paard boven? Het is toch veel te gevaarlijk? Dierenmishandeling! Waarom zou dat paard überhaupt het dak op moeten? Enzovoort.

Ik niet, mijn ouders niet. Vroeger bepaalden je ouders wat je geloofde, want zij vertelden jou wat ze erover kwijt wilden. Sint kwam aan op tv en dan zag je hem verder nauwelijks tot vijf december.

Nu is alles op tv, in meerdere programma's. Er zijn met inconsistenties dan ooit, en toch geloven kinderen steeds langer.......

?????
Waarom doen we zo veel moeite.
Phineas schreef:
13-11-2019 14:25
Hoezo is dat een goed idee? Je kunt -zoals al eerder werd voorgesteld- je kind toch ook zelf een antwoord laten bedenken, in plaats van dat je nieuwe verhalen op gaat hangen?

En al die kinderen met al die verschillende verhalen, delen die verhalen met elkaar. En ongelofelijk maar waar, geloven ze nog in groep zes.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 13-11-2019 14:37
0.13% gewijzigd
Pandax schreef:
13-11-2019 14:17
Volgend jaar. Je moet het Nederlandse publiek lángzaam in veranderingen oozen.

Ja dat is waar..
.
Toen ik hoorde dat hij met de trein kwam ipv de stoomboot dacht ik dat ze sowieso grapjes zouden maken over klimaar/stikstof en meer groen worden.
Maar toen bleek het een stoomtrein te zijn :proud:
AnAppleADay schreef:
13-11-2019 14:37
Toen ik hoorde dat hij met de trein kwam ipv de stoomboot dacht ik dat ze sowieso grapjes zouden maken over klimaar/stikstof en meer groen worden.
Maar toen bleek het een stoomtrein te zijn :proud:

Gemiste kans. :rofl:
.
Als ze vragen hebben dan moet je even googlemaps met ze openen en inzoomen op de omgeving Apeldoorn. Het zou pas een wonder zijn als ie wél met de boot kwam. Hoe dan? :hihi:
Natuurlijk een stoomtrein, want alles dat met Sinterklaas te maken heeft moet blijkbaar op ouderwetse leest geschoeid zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Phineas schreef:
13-11-2019 14:25
Inderdaad. Ik zeg tegen mijn zoon (nu 7) al een paar jaar: "Hè ja, wat gek!" of "Goede vraag, wat denk jij?". Ik ga echt geen theorieen ophangen over hulpsinterklazen, sleutels ipv schoorstenen, hoe het komt dat de situatie in het dorp anders is als op tv, etc. Als hij het inconsistente verhaal niet meer gelooft is hij daar gewoon aan toe. Of dat nou met 5 jaar of met 8 jaar is. Mijn zoon denkt/weet dat wij de cadeautjes in de schoenen doen*, het verhaal van cadeautjes door de schoorsteen dat gelooft hij allang niet meer. Maar hij gelooft verder nog wel heilig in Sinterklaas. Dus dat kan gewoon naast elkaar bestaan.

* Althans, hij weet het nog niet 100% zeker en gaat het dit jaar met een experiment testen. Hij gaat een tekening in zijn schoen doen en dan de dag erna in de papierbak kijken. Als zijn tekening daarin zit dan is zijn conclusie dat wij de cadeautjes in de schoen doen en als zijn tekening er niet in zit dan heeft Sinterklaas hem meegenomen en doet Sinterklaas het dus toch.

Juist die eigen bedenksels vind ik zo leuk. En lijken mij voor een kind ook een prettiger manier om erachter te komen dan ouders die zich in allerlei bochten wringen om het verhaal steeds weer te laten kloppen en dan als je 8 bent opeens in 1x out of the blue vertellen dat het allemaal niet waar was.
Andersom schreef:
13-11-2019 14:34
En al die kinderen met al die verschillende verhalen, delen die verhalen met elkaar. En ongelofelijk maar waar, geloven ze nog in groep zes.
In groep 6?! Wat lang. Dan maken ze toch allang suprises in de klas, lezen de koppen van de krant (inclusief pietendiscussie), etc?
Joh, wij werden gewoon voor de TV-intocht weggeplukt om naar de intocht in het dorp te gaan. Dat heeft echt nooit tot vragen geleid...

Of stonden op het schoolplein op de Sint te wachten. Sint komt er aan! Oh, voor de andere, naastgelegen, basisschool. Paar minuten later: Ja, de Sint komt er aan!
Ook totaal geen issue dat er binnen 5 minuten tijd, twee Sinterklazen voorbij gekomen zijn.

Ik vind dat hele Sinterklaasjournaal ook helemaal niks. Zoon geeft er ook niet zo veel om (hij weet dat de originele Sint Nicolaas dood is en dat we nu gewoon een feest vieren), maar ze kijken het op school nu eenmaal...

Gewoon niet aanwakkeren en vragen weer terugleggen bij je kind.
nicole123 schreef:
13-11-2019 14:53
In groep 6?! Wat lang. Dan maken ze toch allang suprises in de klas, lezen de koppen van de krant (inclusief pietendiscussie), etc?

Nou inderdaad, was ook een soort toeval gisteren dat de leerkracht dat merkte. Leerkracht heeft de ouders gelijk even gebeld, want inderdaad surprises en combinatiegroep 6,7,8. Dus ook een grote groep die zijn mond er niet meer steeds over houdt.

Gelukkig gisteren dan nog wel. Ze waren allemaal geschokt dat er nog een gelovige was, maar speelden nog even mee.
Andersom schreef:
13-11-2019 15:06
Nou inderdaad, was ook een soort toeval gisteren dat de leerkracht dat merkte. Leerkracht heeft de ouders gelijk even gebeld, want inderdaad surprises en combinatiegroep 6,7,8. Dus ook een grote groep die zijn mond er niet meer steeds over houdt.

Gelukkig gisteren dan nog wel. Ze waren allemaal geschokt dat er nog een gelovige was, maar speelden nog even mee.
Wel schattig. Kan me ook goed voorstellen dat het voor de iets oudere kinderen leuk is om tot de 'ingewijden' te horen en het spel mee te spelen.

Wat inconsistenties betreft: hier zoekt er eentje al jaren naar de tien verschillen tussen de verschillende Sinterklazen (wel bril/geen bril). Om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat er maar 1 echt is.
Phineas schreef:
13-11-2019 15:17
Wel schattig. Kan me ook goed voorstellen dat het voor de iets oudere kinderen leuk is om tot de 'ingewijden' te horen en het spel mee te spelen.

Wat inconsistenties betreft: hier zoekt er eentje al jaren naar de tien verschillen tussen de verschillende Sinterklazen (wel bril/geen bril). Om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat er maar 1 echt is.

Gezien 'onze' kinderen in zeven en acht spelen ze het hooguit twee/drie dagen mee om er daarna om te lachen.

En uitlachen mag niet, dat weten ze, maar ik snap het wel een beetje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven