Zie ginds komt de stoomtrein?

13-11-2019 10:45 118 berichten
Dit jaar komt sinterklaas blijkbaar met de trein. Heel leuk hoor, maar ik vroeg me af hoe anderen dit gaan doen qua plaatselijke intocht? Hier komt sinterklaas altijd aan met de boot, dat gaat vast en zeker vragen opleveren... :roll:
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
13-11-2019 15:21
Gezien 'onze' kinderen in zeven en acht spelen ze het hooguit twee/drie dagen mee om er daarna om te lachen.

En uitlachen mag niet, dat weten ze, maar ik snap het wel een beetje.
Ik snap dat ook wel, je bent toch volgens de kinderen wel een beetje het sufferdje als je in groep 6 nog in Sinterklaas gelooft. Ik snap de ouders van zo'n kind dan ook niet zo goed, het is toch niet leuk om als kind als enige in zo'n positie te zitten? Ik herinner me uit mijn jeugd dat je in groep 4 al uitgelachen werd. Als mijn zoon daarom komend jaar (hij zit nu in groep 4) nog niet zelf zijn conclusies trekt ga ik hem subtiel een handje helpen denk ik, het lijkt mij niks om erachter te komen doordat je klasgenoten je uitlachen.
nicole123 schreef:
13-11-2019 15:29
Ik snap dat ook wel, je bent toch volgens de kinderen wel een beetje het sufferdje als je in groep 6 nog in Sinterklaas gelooft. Ik snap de ouders van zo'n kind dan ook niet zo goed, het is toch niet leuk om als kind als enige in zo'n positie te zitten? Ik herinner me uit mijn jeugd dat je in groep 4 al uitgelachen werd. Als mijn zoon daarom komend jaar (hij zit nu in groep 4) nog niet zelf zijn conclusies trekt ga ik hem subtiel een handje helpen denk ik, het lijkt mij niks om erachter te komen doordat je klasgenoten je uitlachen.

Mijn nichtje in het buitenland (waar sinterklaas onbekend is) geloofde tot de middelbare school. Toen zette mijn moeder maar subtiel in het gedicht dat zij het was die elk jaar een pakket met snoep en cadeautjes stuurde.. :)
.
Yella78 schreef:
13-11-2019 14:16
Ik vraag me af, zijn er ook ouders die echt nog vertellen dat Sint met het paard over het dak rijdt? Dat heb ik altijd zo stom gevonden, mijn moeder zei vroeger al dat dat deel van het verhaal niet klopte. Die voelde natuurlijk al aankomen dat mijn zus en ik dat grondig zouden veroordelen en/of niet geloven. Hoe krijg je dat paard boven? Het is toch veel te gevaarlijk? Dierenmishandeling! Waarom zou dat paard überhaupt het dak op moeten? Enzovoort.
Echt niet, vroeger toen ik klein was en sex nog vies en piet nog zwart, takelde de plaatselijke winkeliersvereniging een echt paard op het dak van de speelgoedwinkel annex benzinepomp. Er was een hele stellage gebouwd voor het erme beest, maar op het dak staan deed hij!
Ik hóórde het paard zelfs op het dak, ondanks dat er niemand was die dat ooit tegen mij had gezegd. Ik geloofde ook in de paashaas, daarover was al helemaal niks gezegd. Mijn moeder vroeg later wel eens, hoe stelde jij je dat dan voor, zoals die volwassenen die dan in een konijnenpak soms voor paashaas spelen? Neeee, zó echt niet! Meer een Sylvanian Families konijn dat tot leven kwam 's nachts. Dat dat niet zo was vond ik veel erger dan te weten komen dat Sinterklaas niet echt was.
nicole123 schreef:
13-11-2019 14:53
In groep 6?! Wat lang. Dan maken ze toch allang suprises in de klas, lezen de koppen van de krant (inclusief pietendiscussie), etc?
Mijn oudste is ook pas net van zijn geloof af, ook groep 6. Hebben we wel even een handje moeten helpen. Jongste zit nu in groep 4 en twijfelt. Hier komt Sint in de klas t/m groep 4, daarna lootjes trekken. De juffen van groep 5 vertellen niet dat hij niet bestaat, maar kleden het een beetje in (Sinterklaas helpen). Eigenlijk was mijn plan om het hem in de zomer te vertellen toen hij naar groep 5 ging, maar dat was voor ons een heftig voorjaar, ik kon het hem toen niet aandoen om het hem te vertellen. En hij kijkt nu naar het Sinterklaasjournaal, net of hij er weer heilig in gelooft.
Och een nichtje van me geloofde nog heilig toen er al door de oudere zussen surprises gemaakt werden. En daar werd niet geheimzinnig over gedaan. Geen punt, Sinterklaas bracht wel cadeautjes maar voor de surprises en rijmen had hij geen tijd dus daar werd hij mee geholpen door de ouders en grotere kinderen. Nooit probleem geweest
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Sint heb ik op een kameel, in een brandweerauro, een limousine, een politieauto, een taxi en een bakfiets zien aankomen. Dat zijn alleen de dingen die ik me herinner. En in één van mijn boeken komt hij aan per walvis.

Succes met het vinden van moeilijke verklaringen.

Sinterklaas doet gewoon waar hij zelf zin in heeft.

:biggrin:
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
nlies schreef:
14-11-2019 18:17
Och een nichtje van me geloofde nog heilig toen er al door de oudere zussen surprises gemaakt werden. En daar werd niet geheimzinnig over gedaan. Geen punt, Sinterklaas bracht wel cadeautjes maar voor de surprises en rijmen had hij geen tijd dus daar werd hij mee geholpen door de ouders en grotere kinderen. Nooit probleem geweest
Hier doen ze vanaf groep 3 surprise. Ik snap ook niet wat dat met geloven in sinterklaas te maken heeft. Dat kan gewoon naast elkaar.
Wij hebben het onze oudste verteld toen ze naar groep 6 ging. Het is een combinatieklas van 6,7 en 8. We wisten dat klasgenoten het anders zouden vertellen. We hebben het ruim voordat de goedheligman aankwam in ons land verteld. Ze kon het eigenlijk niet geloven.
Zoon zei gisteren: "Mama, de Sinterklaas die vorig jaar bij oma kwam was echt heel anders dan de Sinterklaas op tv." Ik: "Ja, nu je het zegt, inderdaad." Zoon: "Dan was die bij oma vast een hulpsinterklaas". (Hebben wij het nooit over gehad, maar heeft hij van het Sinterklaasjournaal.) En dat was het. Hij is nog steeds helemaal vol van Sinterklaas, wil geen minuut van het Sinterklaasjournaal missen, etc. Kinderen zijn zo flexibel, er gebeurt wel meer om ze heen wat ze niet begrijpen. Dat zijn ze gewend. Het duurt vast niet meer heel lang dat hij het allemaal doorheeft, maar is dat erg? Het is geen must toch om ze maar zo lang mogelijk te laten geloven?
Mijn zoon vroeg gister tijdens het Sinterklaasjournaal: gebeurt dit eigenlijk allemaal echt? Dus ik heb gevraagd: wat denk je zelf? Hij gaf geen antwoord maar ging opeens over iets anders beginnen
mindervanmij schreef:
15-11-2019 10:24
Mijn zoon vroeg gister tijdens het Sinterklaasjournaal: gebeurt dit eigenlijk allemaal echt? Dus ik heb gevraagd: wat denk je zelf? Hij gaf geen antwoord maar ging opeens over iets anders beginnen
Ik vermoed dat het hele sinterklaasgebeuren binnenkort geen enkele vraag meer op zal leveren. Probleem opgelost!
mindervanmij schreef:
15-11-2019 10:24
Haha, dan denk ik dat hij zijn conclusies al getrokken heeft. Maar wie weet wacht hij tot Sinterklaas weg is om het je te vertellen, eerst nog even cadeautjes incasseren. Je weet maar nooit of die nog wel komen als je het geheim ontrafeld hebt.
nicole123 schreef:
15-11-2019 12:23
Haha, dan denk ik dat hij zijn conclusies al getrokken heeft. Maar wie weet wacht hij tot Sinterklaas weg is om het je te vertellen, eerst nog even cadeautjes incasseren. Je weet maar nooit of die nog wel komen als je het geheim ontrafeld hebt.
Denk jij... hier een kind die na zo'n opmerking tot de conclusie kwam dat Dieuwertje Blok toch echt niet echt kon zijn :rolling:
Sinterklaas komt bij ons in het dorp altijd eerder aan dan op tv. Alle kinderen hier halen Sint en zijn Pieten dus binnen en gaan daarna snel naar huis om op tv te kijken hoe Sinterklaas in NL aankomt. Zelfs dit brengt geen kind aan het twijfelen, het is een verhaal dat ze willen geloven.
Als we toch het hele verhaal bij elkaar verzinnen, kan je hier toch ook wel wat bij verzinnen? De rest van het verhaal is eerlijk gezegd raarder dan dat hij soms met een boot komt en soms met de trein. Iedereen gaat immers wel eens op een andere manier ergens heen. Maar op het dak lopen met een paard of door een schoorsteen van 10cm kruipen is echt raar.
Precies en daarom snap ik alle commotie rondom het feest en de vormgeving ook niet. We kiezen als volwassenen elk jaar opnieuw voor het opvoeren van een toneelstuk dat een bepaalde vorm krijgt. En dingen die in je eigen jeugd als (terugkerende) herinnering/tradiditie voelden hoeven dat voor kinderen nu niet te zijn. Vandaar mijn eerste grappende opmerking ook, oh kwam die niet altijd al met de trein dan? Er zullen nu een aantal kinderen zijn zonder herinnering aan de boot van vorig jaar. Of die heel makkelijk meegaan in het verhaal over het hoe en waarom. En zelfs als ie in de eigen woonplaats dan toch weer met boot komt.
Dat er mensen zijn die ook écht nog met TO gaan meedenken om het verhaal plausibel te maken voor de kids dat hij nu met de trein i.p.v. de boot komt.

Weet niet wie er gekker is :bonk:
Op de scholen van de kinderen komt Sint ook op de gekste manieren aan. Auto, op het schoolplein gekampeerd, met politie of brandweerwagen gebracht. En dan heb je ook nog de museumstoomtram bij ons in de streek waar je een reis naar Sint mee kan maken. Kids vinden het allemaal prachtig zolang ze maar snoep en cadeautjes krijgen. Het zijn de volwassenen die alles ingewikkeld maken en overal eindeloos over moeten mekkeren en discussieren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven