Ziek kind. Wat is normaal en wanneer wordt het zorgelijk?

24-04-2009 07:34 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 13 maanden is voor het eerst ziek.

Ik merk dat ik er best wel onzeker van word en niet goed weet wat ik ermee aanmoet.

Gistermiddag begon het met niet willen eten en heel hangerig gedrag. Aan het eind van de middag was zijn temp. 39.1 en maakte hij continu kreunende geluidjes. Ik heb even gebeld met de assistente van de huisarts. Op haar advies een paracetamol gegeven. Anderhalf uur later was de temp. gezakt naar 38.3 en het kreunen minder. 's Avonds heeft hij weer goed gegeten en gedronken. Toen hij gisteren naar bed ging was zijn temp. 39.8 en heb ik opnieuw een paracetamol gegeven. Vannacht rond 3 uur werd hij wakker met een temp. van 40,5. Hij wou niet drinken en alleen maar tegen ons aanliggen en jengelde veel. Ik heb hem opnieuw een paracetamol gegeven. Hij heeft afwisselend bovenop mij en mijn man nog een paar uurtjes geslapen. Vanochtend heeft hij alleen wat fruit gegeten, maar wil niet drinken. Zijn temp is nu 39.2, hij kreunt niet meer, maar jengelt nog wel veel.

Pfff, heel verhaal maar goed. Wat ik dus een beetje zorgelijk vind ik dat hij niet wil drinken en ook geen enkele interesse heeft in speelgoed oid. Hij wil alleen maar tegen me aanhangen. Hij maakt verder wel een alerte indruk en heeft zelfs even gelachen naar man toen die net de deur uitging.

Graag zou ik wat advies krijgen over wat ik nu het beste kan doen ivm eten en drinken en wanneer ik me echt zorgen moet gaan maken en opnieuw de huisarts moet gaan bellen.
The time is now
Als je het niet vertrouwd naar de huisarts.

Als de assistente zegt gewoon paracetalmol.

Moet je gewoon eisen dat je wilt dat je je zoon door de dokter wilt laten beoordelen vanwege de hoge koorts en hangerigheid en niet willen drinken.

Gewoon zeggen dat je zo het weekend niet in wilt gaan.

Veel beterschap met je zoontje.

Groetjes Marie.
Dat helder en alert zijn is wel belangrijk. Geen interesse in speelgoed is nu heel normaal. Lekker paracetamol blijven geven. En als hij niet wil drinken, blijf dan fruit geven. Maar als je je zorgen maakt, gewoon weer bellen!
Ik zou me niet meteen teveel zorgen maken. Voor mij is wat je beschrijft heel normaal. Je moet je pas echt zorgen maken als hij aphatisch is, niet aanspreekbaar. Of langer dan drie dagen hoge koorts heeft. Een paar dagen zonder eten en minimaal drinken kan geen kwaad. Dat haalt hij als hij straks weer beter is waarschijnlijk wel weer in.

zelf ben ik niet zo scheutig met paracetamol juist omdat dit het ziektebeeld onderdrukt. Ik zou ook niet te vaak temperaturen want feitelijk heb je daar weinig aan. Als de koorts echt te hoog wordt merk je dat echt wel. En voor hem is het waarschijnlijk niet zo prettig om elke keer getemperatuurd te worden. Gewoon lekker laten uitzieken en rustig aan doen. Misschien vindt hij een waterijsje lekker?
Normaal ziektebeeld van een virale infectie.

Koorts heeft een functie, die moet je niet onderdrukken. Tenzij het hoger is dan 40.

Minder zin in drinken is ook normaal. Sommige kinderen eten een paar dagen niks.

Let er wel op dat ie blijft drinken, ook al is het minder.

Na 3 dagen moet je kunnen zien dat ie weer opknapt.

Sterkte...
Bedankt voor jullie reacties. Toch wel heel fijn een beetje geruststelling. Die waterijsjes zijn ook een goed idee.

Nog een vraagje; zou het kwaad kunnen als ik vanmiddag even met hem naar buiten ga? Een stukje wandelen met de kinderwagen? Of liever maar binnen houden?
The time is now
Toen onze dochter van destijds 14 maanden (bijna) niet wilde drinken ben ik met haar naar de huisarts geweest die haar heeft nagekeken. Hij raadde aan altijd langs te komen als een heel klein kindje niet wilt drinken (voor iets langere tijd) omdat ze erg snel kunnen uidrogen.
Er zijn net trouwens een paar slokken water ingegaan!

Inmiddels is ie weer in slaap gevallen op mijn schoot.
The time is now
quote:Hebbes schreef op 24 april 2009 @ 07:55:

Toen onze dochter van destijds 14 maanden (bijna) niet wilde drinken ben ik met haar naar de huisarts geweest die haar heeft nagekeken. Hij raadde aan altijd langs te komen als een heel klein kindje niet wilt drinken (voor iets langere tijd) omdat ze erg snel kunnen uidrogen.

mijn zoontje heeft vlak voor zijn eerste verjaardag een keer vijf (!) dagen niks gegeten en amper gedronken. En hij was toen nog niet uitgedroogd.

Even naar buiten gaan kan ook geen kwaad. Is juist wel lekker voor hem. Niet te warm aankleden en tocht vermijden. Je moet hem trouwens sowieso niet te warm aankleden ook binnen niet. Sokjes uit en niet onder een warme deken oid leggen.

Enne sterkte!
Mijn zoontje van 14 maanden was echter binnen 1 (!) dag uitgedroogd. Het kan echt snel gaan. Hij zat net tegen het randje van naar het zhuis gaan aan, we moesten de nacht afwachten en gelukkig die ochtend klokte hij ineens weer een fles water weg.

Dus Banba, let inderdaad goed op het drinken. Onze dokter zei, als kinderen 's ochtends vroeg geen plasluier hebben, altijd gelijk naar de dokter gaan. Verder als een kind lusteloos is, of koorts 3 dagen aanhoudt. En verder zei onze dokter, vertrouw je gevoel. Bij kinderen nemen ze hier altijd het zekere voor het onzekere, dus je kan hier ten allen tijde langs komen. Beter 10x voor niks dan 1x te weinig. Succes vandaag, hoop dat je zoontje zich snel weer beter voelt!!
Als het gepaard gaat met overgeven en/of diarree, kan het inderdaad snel gaan.

heeft je zoon dat er bij?
Banba, als je paracetamol geeft, blijf het dan gedurende de hele dag doen via de dosering die op de verpakking staat, zo voorkom je koortspieken. Vooral snachts belangrijk omdat je het dan niet zo snel opvalt.

Zoiets als dit kan wel zo maar een dag of 3, 4 duren hoor. Zolang er idd een beetje drinken ingaat, is het al snel goed met 13 maanden. Goed op zijn plasluiers letten. Bij een halve dag droge luiers, aan de huisartsenbel trekken. (of natuurlijk wanneer jij het tijd vind al zou het alleen maar zijn om ongerustheid bij je weg te nemen)

Sterkte met zieke zoon en beterschap voor hem!

(Ps; je mag wel in je handjes knijpen; met 13 maanden voor het eerst ziek! )
Nee, geen overgeven of diarree, gelukkig. Vanochtend ook gewoon een plasluier bij het wakker worden. Ik heb er net 180 cc melk ingekregen (als een baby liggend in mijn arm ) dus ben nu erg gerustgesteld.

@Sarah, ik weet 't tot nu toe hebben we er heel veel geluk mee gehad. Misschien vandaar ook mijn (over)bezorgdheid, ik heb er nog geen ervaring mee.
The time is now
@Sarah, ik heb tot nu toe vandaag nog geen paracetamol gegeven omdat de temperatuur stabiel blijft en niet boven de 39.5 uitkomt. Denk je dat ik het toch zou moeten doen?
The time is now
Nouja, ik ben natuurlijk geen dokter maar vanuit mijn ervaringen denk ik dat je goed moet kijken naar je kindje. Hij heeft nu goed gedronken las ik al. Hangerig zijn is m.i. echt iets wat bij koorts hoort. Zodra het kreunen weer aanhoudt zou ik weer para gaan geven. 39.5 is op zich niet echt een heel hoge koortstemperatuur ofzo.
.
.
Wat bij mij altijd goed hielp waren azijnsokjes. Heel ouderwets ik weet het. Sokjes natmaken onder de koude kraan, scheutje azijn erop en aantrekken.

En gewoon naar de huisarts gaan hoor als je er niet goed bij voelt.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
.
Ok, dan wacht ik even af hoe het vanmiddag gaat. Als de koorts weer gaat oplopen, kan ik hem alsnog weer een paracetamol geven.

*noteert azijnsokjes en deppen met natte washand*
The time is now
Oh, daar zal ik eens naar kijken Qwertu. Ik geef hem nu zetpillen, maar daar wordt hij niet echt vrolijk van.
The time is now
Dit klinkt mij ook allemaal normaal in de oren, alleen kan ik me heel goed voorstellen dat het best eng is, als je je kindje zo voor het eerst ziek ziet.

Maar veel slapen, en uitrusten is goed, en geen interesse in speelgoed is ook normaal.

Ik zou gewoon wat dagen rustig aan doen, buiten met de wagen gaan wandelen mag gewoon met koorts, ik zou geen harde tv of radio aanzetten, en zorgen dat je kindje goed kan uitrusten.

Letten op vocht is heel belangrijk, helemaal als er idd spugen en/of diarree bij komt kijken.

Paracetamol geef ik alleen als ze echt niet kunnen slapen van de pijn (zoals oorpijn)

Maar wel goed in de gaten houden wanneer die is uitgewerkt ivm koorts piek / stuip.

Fruit en waterijsjes zijn juist heel goed nu!

Heel veel succes !!

En beterschap !

PS altijd onthouden : als je je echt eens zorgen maakt (nu of een andere keer) moet je je gevoel wel serieus nemen hoor! Een ouder voelt dingen ook goed aan!
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
Het klinkt als een "gewoon" ziek kind, maar ik zou er toch even mee langs de ha gaan zo voor het weekend.

Als de koorts vanavond weer heel erg oploopt wordt je waarschijnlijk weer ongerust en dan zit je weer midden in de nacht met een ziek kind.

Nu kan de arts nog even naar m kijken en een aantal zaken uitsluiten.

Succes!
Ik vind het altijd lastig om op mijn gevoel af te gaan. Ik ben van nature nogal een doemdenker en snel ongerust, dus mijn gevoel is niet altijd even reëel en betrouwbaar. Vandaar dat ik dan zoek naar een aantal concrete dingen waar ik op moet letten, dat geeft we wat meer houvast en vertrouwen.

Gelukkig is man meer van het nuchtere soort, dus dat houdt de boel goed in balans (als ie er tenminste is ).
The time is now
Wat heerlijk dat je kind pas met 14 maanden ziek is!!

Dat met azijn is inderdaad een goede tip, heb ik ook wel eens gedaan.

Verder zou je een koud badje kunnen geven (niet te koud natuurlijk ;)), daar frissen ze meestal ook wel van op.

Vooral niet te warm aankleden.

Hier in het buitenland waar ik woon (Zuid-Europa) rennen ze bij 38.5 al bijna naar het ziekenhuis....da's niet normaal hoor.

Kleine kindjes kunnen het ene moment heeeel ziek overkomen en het volgende moment lijken ze wel weer helemaal opgeknapt. Suc6 ermee. En laat de kleine maar lekker op- en aan je hangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven