Zindelijkheid tips
zaterdag 11 april 2020 om 17:24
Hoi allemaal,
graag even advies en/of herkenning.
De situatie is als volgt: Onze zoon is 2 jaar en heel vlot met alles. Liep met 10 maanden en praat absurd veel voor zn leeftijd, etc. We wilden van de corona situatie gebruik maken en nu beginnen met zindelijkheid, we zijn namelijk allebei elke dag thuis en zoals het er naar uitziet duurt dat nog wel een tijd. Leek ons ideaal om t nu te gaan doen. Ook omdat ie altijd moeilijk doet over luiers (hij wil ze 9 van de 10 keer niet meer om)
We zijn nu op dag 3. Ik doe gewoon geen luiers meer om en trek m een onderbroek aan. In de tussentijd zet ik m zoveel mogelijk op t potje of wc met brilverkleiner. Potje vindt ie altijd wel prima (want dan ga ik voorlezen) en wc-bril lijkt ie ook niet zo'n probleem te vinden. We zijn pas op dag 3, I know, maar tot nu toe heeft ie 2x op de wc geplast (1x op dag 1 en 1x op dag 2) en verder zijn we steeds te laat en plast ie dus zn broek vol. Dit vindt ie wel heel vervelend, maar hij lijkt nog niet te begrijpen dat dat te voorkomen is... Ik ben er vandaag ff klaar mee want ik heb 3 natte broeken en 2 poepbroeken kunnen verschonen en sinds vandaag vindt ie potje/wc ook niet leuk meer.... Maar online lees ik dan dat we een beetje moeten doorzetten en dat t besef dan snel genoeg komt. Maar ik wil ook niet dat t een traumatisch ding wordt natuurlijk.
Ik weet dat er veel mensen zijn die denken 'ach joh laat lekker gaan, hij is nog veel te jong, het komt vanzelf, etc' maar die reacties zoek ik niet naar
Wie heeft er ervaring mee of wie is nu ook bezig en wil ervaringen delen?
graag even advies en/of herkenning.
De situatie is als volgt: Onze zoon is 2 jaar en heel vlot met alles. Liep met 10 maanden en praat absurd veel voor zn leeftijd, etc. We wilden van de corona situatie gebruik maken en nu beginnen met zindelijkheid, we zijn namelijk allebei elke dag thuis en zoals het er naar uitziet duurt dat nog wel een tijd. Leek ons ideaal om t nu te gaan doen. Ook omdat ie altijd moeilijk doet over luiers (hij wil ze 9 van de 10 keer niet meer om)
We zijn nu op dag 3. Ik doe gewoon geen luiers meer om en trek m een onderbroek aan. In de tussentijd zet ik m zoveel mogelijk op t potje of wc met brilverkleiner. Potje vindt ie altijd wel prima (want dan ga ik voorlezen) en wc-bril lijkt ie ook niet zo'n probleem te vinden. We zijn pas op dag 3, I know, maar tot nu toe heeft ie 2x op de wc geplast (1x op dag 1 en 1x op dag 2) en verder zijn we steeds te laat en plast ie dus zn broek vol. Dit vindt ie wel heel vervelend, maar hij lijkt nog niet te begrijpen dat dat te voorkomen is... Ik ben er vandaag ff klaar mee want ik heb 3 natte broeken en 2 poepbroeken kunnen verschonen en sinds vandaag vindt ie potje/wc ook niet leuk meer.... Maar online lees ik dan dat we een beetje moeten doorzetten en dat t besef dan snel genoeg komt. Maar ik wil ook niet dat t een traumatisch ding wordt natuurlijk.
Ik weet dat er veel mensen zijn die denken 'ach joh laat lekker gaan, hij is nog veel te jong, het komt vanzelf, etc' maar die reacties zoek ik niet naar

Wie heeft er ervaring mee of wie is nu ook bezig en wil ervaringen delen?
zaterdag 11 april 2020 om 20:06
Volgens mij heeft letterlijk iedereen hier inhoudelijk gereageerd. Alleen niet precies met het antwoord zoals jij dat in de OP verzocht (/afgedwongen) had.nina210 schreef: ↑11-04-2020 19:30Dank voor alle nuttige reacties tot dusver.
Blijf het opmerkelijk vinden dat sommigen toch de noodzaak voelen te reageren met dat ik er mee moet stoppen - volgens mij was ik vrij duidelijk in de OP.
Aan degenen die wel inhoudelijk reageerden; hartelijk dank. Misschien goed idee om m Helemaal bloot te laten lopen. Niet echt een probleem met dit weer.
Ach, lekker doen TO! Schijnbaar ga je dit in het slechtste geval nog maanden zo vol houden, want je hebt kennelijk besloten dat iets anders geen optie is. Jij liever dan ik.
Maar dan niet gaan denken dat als hij over 2 maanden zindelijk is, dit te danken is aan jouw fantastische methode hè? Want grote kans dat hij dat zonder pushen ook wel was geworden. Oh, en weinig ongelukjes omdat je hem elk uur op de wc zet is géén zindelijkheid.

zaterdag 11 april 2020 om 20:07
Alle kinderen zijn anders dus wat werkt bij de één werkt misschien niet bij de ander. Ik zou hem gewoon af en toe vragen of hij moet plassen of poepen als je wat aan hem merkt en hem om de paar uur op de wc zetten met de mededeling dat hij kan plassen of poepen. Niet lang laten zitten. Als er niks komt nadat je hem hebt gezegd dat hij een plasje kan doen, hem er weer afhalen. Geen emoties tonen als het mis gaat, niet enorm prijzen als het lukt. Wil hij niet, dan niet dwingen. Gewoon doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Je kan het wel benoemen als het mis gaat. 'Moest je zo plassen lieverd? Zullen we de volgende keer naar de wc gaan? Het geeft niet dat het nu op de vloer ligt. Ik maak het gewoon even schoon.' Op een gegeven moment leren ze zelf op tijd aan te geven dat ze moeten. Misschien duurt het lang, misschien kort.
Als je er zelf van gaat balen, dan maar even staken en later weer proberen.
En dat een kind 'er klaar voor moet zijn' vind ik de reinste onzin. Al helemaal dat 'fysiek er klaar voor zijn'.
Als je er zelf van gaat balen, dan maar even staken en later weer proberen.
En dat een kind 'er klaar voor moet zijn' vind ik de reinste onzin. Al helemaal dat 'fysiek er klaar voor zijn'.
zaterdag 11 april 2020 om 20:25
Lekkere toon zet je neer.nina210 schreef: ↑11-04-2020 19:30Dank voor alle nuttige reacties tot dusver.
Blijf het opmerkelijk vinden dat sommigen toch de noodzaak voelen te reageren met dat ik er mee moet stoppen - volgens mij was ik vrij duidelijk in de OP.
Aan degenen die wel inhoudelijk reageerden; hartelijk dank. Misschien goed idee om m Helemaal bloot te laten lopen. Niet echt een probleem met dit weer.
Je vraagt om advies, maar eigenlijk wil je alleen maar horen wat je wilt horen.
Dat hij met veel dingen snel is, wil niet zeggen dat hij hier ook klaar voor is.
Doe hem een luier broek aan, die kan hij net als een onderbroek aan en uit trekken, als hij moet plassen of poepen.
Als het straks warmer is, kan je hem een zwembroek aan doen of hem in zijn blote billen laten lopen.
En lukt het niet, stop dan even met oefenen. Leg hier en daar (toilet, slaapkamer, badkamer) subtiel een onderbroek neer. Eventueel met een plaatje er op wat hij leuk vind of die hij zelf uitgekozen heeft.
zaterdag 11 april 2020 om 20:41
Mwoah, die kinderen met die ‘open crotch’ broeken van China zijn niet echt zindelijk te noemen zou ik zeggen.
In Viëtnam conditioneren ze baby’s vanaf jonge leeftijd om te plassen zodra ze een fluitend geluid maken. Maar zindelijk zou ik ook dat niet willen noemen.
En in Kenya zit je er een stuk warmer bij in je blote billen dan een Nederlands kind in de winter. Ook daar doen moeders aan babyzindelijkheidscommunicatie, waarbij ze maandenlang de baby tussen hun benen laten poepen en plassen op momenten dat zij denken dat de baby moet. Maar ook dat zou ik niet zindelijk willen noemen.
Zindelijkheid heeft niks met commando’s te maken of overal kunnen gaan waar je maar wil (de open crotch pants van China). Zindelijkheid is tijdig de signalen herkennen, ook als je druk aan het spelen bent (en dat is moeilijk!! Daar hebben basisschoolkinderen soms nog moeite mee), jezelf snel genoeg uit kunnen kleden om op tijd bij het potje te zijn en bovenal: leren ophouden. Omdat er niet altijd en overal een toilet voorhanden is.
Dát is zindelijkheid. En dat de meeste ouders, die vaak beiden werken, en in Nederland wonen met gemiddeld een graad of 10 buiten, niet hun kinderen de hele dag in hun blote billen laten rondlopen en aan babyzindelijkheidscommunicatie doen dat lijkt me niet zo gek. Het is hier vaak te koud om hele dagen bloot te zijn en er is simpelweg geen tijd om het kind zo nauwgezet te volgen. Tenzij je een kdv vindt dat bereid is dat voor jou te doen op de dagen dat het kind daarheen gaat.
Maar het grote verschil is dat luiervrij niet hetzelfde is als zindelijk. In veel landen zijn kinderen éérst luiervrij, en dan zindelijk. In Nederland en andere westerse landen, wordt het kind eigenlijk éérst zindelijk en dán luiervrij. En het zal best dat kinderen die nooit een luier om hebben uiteindelijk ook eerder zindelijk worden dan kinderen wiens billetjes na 10 plasjes nog kurkdroog voelen dankzij hun superabsorberende luier, maar ik denk dat dat veel meer te maken heeft met de cultuur waarin zo’n kind opgroeit, waarin het normaal is om bloot te lopen, waar je de hele tijd vlakbij je moeder bent en waar je niet de helft van je week moet doorbrengen met 13 andere kindjes op 3 leidsters.
Je ziet een direct verband tussen de leeftijd waarop kinderen zindelijk worden en hoe dicht ze bij de evenaar wonen alleen al: hoe dichterbij de evenaar hoe eerder zindelijk. Maar ja, in Lapland loopt het ook een stuk minder lekker in je blote kont of met natte billen dan in Ethiopië.
Dus eigenlijk denk ik dat er heel valide verklaringen zijn waarom westerse kinderen later luiervrij en zindelijk worden, en dat dat dus niet iets is wat onze kinderen ook maar gewoon zouden moeten kunnen, maar iets dat simpelweg voor veel ouders moeilijk te realiseren is binnen onze cultuur anno 2020.
lux- wijzigde dit bericht op 11-04-2020 20:46
0.33% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zaterdag 11 april 2020 om 20:46
Ik verzocht in de OP om advies/herkenning, niet om opmerkingen als 'laat nog ff zitten', dat probeerde ik vriendelijk aan te geven in OP, maar dat bleek kansloos. Ik probeer helemaal geen toon neer te zetten, maar word soms moe van bepaalde reacties op het forum, zeker in de pijler kinderen, die het moederschap van to in twijfel trekken (dus niet per se in dit topic, maar in heel veel andere topics). Daar heb ik geen zin in. Vandaar mijn allicht wat gepikeerde reactie.
We proberen het nu, omdat ik aan allerlei signalen denk te zien dat mijn zoon er klaar voor is - en omdat ik nu toch weken achtereen thuis zit. Er is rust en aandacht en mooi weer en een tuin waarin allerlei ongelukjes niet boeien. Het lijkt mij een ideaal startpunt. Maar omdat ik op dag 3 er zelf aan denk te stoppen, maar niet weet of ik daar goed aan doe, win ik hier advies in. Ik wil namelijk niet te vroeg stoppen - ik moet hem toch ook tijd gunnen hieraan te wennen- maar ik wil al helemaal niet pushen.
Ik heb het boekje 'zindelijkheid is kinderspel' gelezen en daar wordt gesproken van 1,5 jaar. Hoewel dat mij erg vroeg lijkt, denk ik wel dat er een kern van waarheid in zit. Onlangs is nog een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat kinderen tegenwoordig 12 maanden later zindelijk zijn dan 30 jaar geleden, dat komt door goede luiers en drukke ouders (zeggen ze).
En ik snap echt wel dat het voor ieder kind anders is en dat het ene kind er eerder of later klaar voor is - maar proberen kan geen kwaad toch? Het enige waar ik benieuwd naar was, zijn ervaringen van andere ouders. En niet reacties als 'joh, stop er mee' - daar heb ik op dit moment niet zoveel aan.
We proberen het nu, omdat ik aan allerlei signalen denk te zien dat mijn zoon er klaar voor is - en omdat ik nu toch weken achtereen thuis zit. Er is rust en aandacht en mooi weer en een tuin waarin allerlei ongelukjes niet boeien. Het lijkt mij een ideaal startpunt. Maar omdat ik op dag 3 er zelf aan denk te stoppen, maar niet weet of ik daar goed aan doe, win ik hier advies in. Ik wil namelijk niet te vroeg stoppen - ik moet hem toch ook tijd gunnen hieraan te wennen- maar ik wil al helemaal niet pushen.
Ik heb het boekje 'zindelijkheid is kinderspel' gelezen en daar wordt gesproken van 1,5 jaar. Hoewel dat mij erg vroeg lijkt, denk ik wel dat er een kern van waarheid in zit. Onlangs is nog een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat kinderen tegenwoordig 12 maanden later zindelijk zijn dan 30 jaar geleden, dat komt door goede luiers en drukke ouders (zeggen ze).
En ik snap echt wel dat het voor ieder kind anders is en dat het ene kind er eerder of later klaar voor is - maar proberen kan geen kwaad toch? Het enige waar ik benieuwd naar was, zijn ervaringen van andere ouders. En niet reacties als 'joh, stop er mee' - daar heb ik op dit moment niet zoveel aan.

zaterdag 11 april 2020 om 20:50
Ja maar Lux, ja maar! De kinderen in België kunnen het wel! (Lees hier een jankstem)
Overigens ben ik het helemaal met je eens hoor. Ik geloof echt in je kind volgen naar behoefte en dat dat een kind zelfvertrouwen geeft. Niet in de opvoeding “mijn kind loopt zo voor, dus moet hij nu zindelijk worden. Iedereen die sta niet vindt moet zijn mond houden!”
TO, je hebt echt een nare toon aangeslagen. Maar goed, jouw kind en je moet het zelf maar weten. Vergeet je jezelf niet een schouderklopje te geven als het gelukt is met de training?
Overigens ben ik het helemaal met je eens hoor. Ik geloof echt in je kind volgen naar behoefte en dat dat een kind zelfvertrouwen geeft. Niet in de opvoeding “mijn kind loopt zo voor, dus moet hij nu zindelijk worden. Iedereen die sta niet vindt moet zijn mond houden!”
TO, je hebt echt een nare toon aangeslagen. Maar goed, jouw kind en je moet het zelf maar weten. Vergeet je jezelf niet een schouderklopje te geven als het gelukt is met de training?
zaterdag 11 april 2020 om 20:51
Tja, misschien is het idd de prijs die we betalen voor de tweeverdienerscultuur, dat onze kinderen wat later zindelijk worden. Maar waarom vind jij dat erg? Mij interesseert dat weinig.
Maar goed. Op kdv van zoon werken ze trouwens met stickerkaarten voor zindelijk worden, misschien is dat nog wat? Omdat hij er daar 1 kreeg wilde hij er thuis ook 1 en dan moet je dus altijd zo’n verdomde sticker gaan plakken na ieder potjesbezoek
maar hij vindt het zelf enig.
Maar goed. Op kdv van zoon werken ze trouwens met stickerkaarten voor zindelijk worden, misschien is dat nog wat? Omdat hij er daar 1 kreeg wilde hij er thuis ook 1 en dan moet je dus altijd zo’n verdomde sticker gaan plakken na ieder potjesbezoek

Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

zaterdag 11 april 2020 om 21:04
Is hij net 2, bijna 3 of er tussenin?
Toen wij bezig waren met zindelijkheid voor peuter las ik de tip om niet te vragen of ze moeten plassen maar ze eraan te herinneren dat ze geen luier aan hadden en dus aan moesten geven dat ze naar de wc moesten.
Wij hebben stickerkaarten van Zindelijksheidsbox gebruikt voor het gemak en was na 2 weken zindelijk met 2 jaar 8 maanden. Inmiddels ook in de nacht.
Toen wij bezig waren met zindelijkheid voor peuter las ik de tip om niet te vragen of ze moeten plassen maar ze eraan te herinneren dat ze geen luier aan hadden en dus aan moesten geven dat ze naar de wc moesten.
Wij hebben stickerkaarten van Zindelijksheidsbox gebruikt voor het gemak en was na 2 weken zindelijk met 2 jaar 8 maanden. Inmiddels ook in de nacht.
zaterdag 11 april 2020 om 21:06
Nou vind ook dat je een kind best een beetje mag proberen te sturen. Maar in mijn ervaring laten kinderen zich pas ergens in sturen als ze er zelf ook aan toe zijn. Of ik heb een bijzonder koppig exemplaar, dat kan natuurlijk ook nog*TanteSjaan* schreef: ↑11-04-2020 20:50Ja maar Lux, ja maar! De kinderen in België kunnen het wel! (Lees hier een jankstem)

zaterdag 11 april 2020 om 21:31
Mijn schoonvader verteld op iedere verjaardag en familiebijeenkomst dat mijn man zindelijk was met 20 maanden (ruim 30 jaar geleden). Hij is dan ook altijd heel trots op het stukje: "we waren op vakantie en hadden hem verteld dat hij in de caravan niet in zijn broek mocht plassen en dat hij anders dus onder de caravan moest slapen". Daarnaast zegt hij ook altijd dat hij hem gewoon elk uur op de wc zette. Tja, dan is de kans natuurlijk groot dat je wel eens iets opvangt.nina210 schreef: ↑11-04-2020 20:46Ik heb het boekje 'zindelijkheid is kinderspel' gelezen en daar wordt gesproken van 1,5 jaar. Hoewel dat mij erg vroeg lijkt, denk ik wel dat er een kern van waarheid in zit. Onlangs is nog een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat kinderen tegenwoordig 12 maanden later zindelijk zijn dan 30 jaar geleden, dat komt door goede luiers en drukke ouders (zeggen ze).
Schoonvader zegt overigens ook altijd dat 'zijn pedagogiek in zijn handen zit' en vindt dat huilende baby's best een uur op de gang gezet kunnen worden.

zaterdag 11 april 2020 om 21:42
Kan je zoontje springen? Met twee beentjes tegelijk van de grond, bewust springen? Is een van de fysieke signalen die erop kan wijzen dat hij er klaar voor is, althans dat is een bekende bakerpraat.
Zoniet, dan zou ik het ook nog even relaxed aandoen of bijvoorbeeld alleen 's ochtends op potje of wc zetten en dan om half 10 nog eens. En daarna de luier weer aan voor de rest van de dag en nacht.
Wat in veel andere landen onder zindelijk wordt verstaan is actief iedere maximaal 1.5uur op t toilet zetten. Dat kun je al trainen vanaf een jaar of 1.5 als je ze goed in de gaten houdt. Maar het is de vraag of je dat zelf wilt op die manier. Als je nu toch thuis bent en zelf ermee aan de slag wilt, waarom niet.
Zoniet, dan zou ik het ook nog even relaxed aandoen of bijvoorbeeld alleen 's ochtends op potje of wc zetten en dan om half 10 nog eens. En daarna de luier weer aan voor de rest van de dag en nacht.
Wat in veel andere landen onder zindelijk wordt verstaan is actief iedere maximaal 1.5uur op t toilet zetten. Dat kun je al trainen vanaf een jaar of 1.5 als je ze goed in de gaten houdt. Maar het is de vraag of je dat zelf wilt op die manier. Als je nu toch thuis bent en zelf ermee aan de slag wilt, waarom niet.
anoniem_370014 wijzigde dit bericht op 11-04-2020 22:34
Reden: aangevuld want was onduidelijk
Reden: aangevuld want was onduidelijk
15.60% gewijzigd

zaterdag 11 april 2020 om 21:45
Wat heeft springen er nou weer mee te maken?Molligpaard schreef: ↑11-04-2020 21:42Kan je zoontje springen? Met twee beentjes tegelijk van de grond, bewust springen? Zoniet, dan zou ik het ook nog even relaxed aandoen of bijvoorbeeld alleen 's ochtends op potje of wc zetten en dan om half 10 nog eens. En daarna de luier weer aan voor de rest van de dag en nacht.
Wat in veel andere landen onder zindelijk wordt verstaan is actief iedere maximaal 1.5uur op t toilet zetten. Dat kun je al trainen vanaf een jaar of 1.5 als je ze goed in de gaten houdt. Maar het is de vraag of je dat wilt op die manier.
Trainen kun je al vanaf de geboorte doen trouwens, als je er zin in hebt.

zaterdag 11 april 2020 om 22:32
Ha ik was wat te kort door de bocht. Ik dacht dat dit een algemene bakerpraat was

zaterdag 11 april 2020 om 22:37
Mijn kind is al een jaar zindelijk zindelijk maar kan nog niet springen...Molligpaard schreef: ↑11-04-2020 22:32Ha ik was wat te kort door de bocht. Ik dacht dat dit een algemene bakerpraat was. In Canada zeggen ze dat je kind moet kunnen springen om echt actief zindelijk te zijn. Het consultatiebureau hier raadt aan vanaf 1.5 jaar te beginnen maar dat is meer als je actief luiers wilt besparen, het is dan echt 's ochtends op het toilet, na het ontbijt etc.. Je kunt je kind helpen de luier droog te houden overdag vanaf een jonge leeftijd, maar er is ook een fysieke voorwaarde om het zelf echt te voelen. Wat die voorwaarden precies is, is geen wetenschappelijk bewijs voor. Om op te letten noemen ze onder andere of je kind kan springen. Ik vond dit zelf een vrij hilarische vraag, maar begrijp dat het NL consultatiebureau dit niet vraagt. Ik zal het Nederlandse cb, we wonen inmiddels in Nederland, volgende keer vragen
![]()
zaterdag 11 april 2020 om 22:41
Ik heb het nog nooit gehoord. Ik dacht misschien denk je om bij de wc te komen ofzo maar daar heb je toch gewoon een opstapje voorMolligpaard schreef: ↑11-04-2020 22:32Ha ik was wat te kort door de bocht. Ik dacht dat dit een algemene bakerpraat was. In Canada zeggen ze dat je kind moet kunnen springen om echt actief zindelijk te zijn. Het consultatiebureau hier raadt aan vanaf 1.5 jaar te beginnen maar dat is meer als je actief luiers wilt besparen, het is dan echt 's ochtends op het toilet, na het ontbijt etc.. Je kunt je kind helpen de luier droog te houden overdag vanaf een jonge leeftijd, maar er is ook een fysieke voorwaarde om het zelf echt te voelen. Wat die voorwaarden precies is, is geen wetenschappelijk bewijs voor. Om op te letten noemen ze onder andere of je kind kan springen. Ik vond dit zelf een vrij hilarische vraag, maar begrijp dat het NL consultatiebureau dit niet vraagt. Ik zal het Nederlandse cb, we wonen inmiddels in Nederland, volgende keer vragen
![]()

Mijn zoon kan overigens allang springen maar plast al nog veel langer dan dat op de wc. Hij is alleen nog niet zindelijk.

zaterdag 11 april 2020 om 23:39
Ik denk dat je zindelijkheid op jonge leeftijd best kan trainen, maar het kost meestal meer tijd dan wanneer je het doet als het kind ouder is. Dus er na 3 dagen al klaar mee zijn is niet handig, dat heb je echt te positief ingeschat. Ik denk echt dat het een kwestie van doorzetten en lange(re) adem is of stoppen en nog een jaar wachten. Als je door wil zetten zou ik beginnen met hem regelmatig op het potje/wc te zetten. Het zelf aanvoelen (en dus echt zindelijk zijn), zal pas in een wat later stadium komen.
maandag 13 april 2020 om 17:25
Hier ook.Maartje2016 schreef: ↑11-04-2020 17:55Hier helpt het beter om peuter in zijn blote kont te laten lopen. Als hij een (onder)broek aan heeft gaat het veel vaker mis.
[Hier had uw advertentie kunnen staan]