Zomercursus oid voor een bijna-kleuter?

vrijdag 15 mei 2020 om 10:50
We zijn aan het kijken naar alternatieven voor onze vakantie. We zouden ver weg gaan vliegen maar ik verwacht dat dit best wel eens niet door kan gaan. En als het wel kan weet ik niet of ik dit wil.
Ik denk dat het voor mijn kinderen leuk is om wat extra entertainment te hebben tijdens de vakantie. Voor de kleuter die dan zes is zijn er allerlei cursussen maar voor de bijna kleuter weet ik het niet. Het is een sterk en slim kind, kan goed fietsen (tien km geen probleem bijvoorbeeld) en goed praten. Hij heeft uitdaging nodig dus één of andere cursus zou leuk zijn denk ik.
Maar een zeilcursus (wat ik voor oudste in gedachten heb) is ie te jong voor. Misschien een zwemcursus maar is dat leuk?
Iemand leuke ideeën?
Ik denk dat het voor mijn kinderen leuk is om wat extra entertainment te hebben tijdens de vakantie. Voor de kleuter die dan zes is zijn er allerlei cursussen maar voor de bijna kleuter weet ik het niet. Het is een sterk en slim kind, kan goed fietsen (tien km geen probleem bijvoorbeeld) en goed praten. Hij heeft uitdaging nodig dus één of andere cursus zou leuk zijn denk ik.
Maar een zeilcursus (wat ik voor oudste in gedachten heb) is ie te jong voor. Misschien een zwemcursus maar is dat leuk?
Iemand leuke ideeën?
vrijdag 15 mei 2020 om 12:55
Hij kan wel zoveel willen..Hij is 3... en nog geen 4.. dat duurt nog 4 maanden..captain_hindsight schreef: ↑15-05-2020 11:54Hij wil het zelf ook graag he. Het is niet dat het moet van ons.
vrijdag 15 mei 2020 om 12:56
captain_hindsight schreef: ↑15-05-2020 12:52Dat klopt, hoewel je met reddingsvesten ook een heel eind komt natuurlijk, maar het zou wel handig zijn als ze kunnen zwemmen.

Maar wij zijn z’n familie die het liefst op de kant ligt en vooral niet in het water.
We zijn overigens wel sportief hoor, zolang het maar geen wateractiviteit is

vrijdag 15 mei 2020 om 12:57
paardrijden met 3 ? Ik heb zelf een paardrijdend kind.. advies is niet voor hun 5e jaar, liefst pas met 6...
Ik zou gewoon zelf wat doen met kind, ga lekker suppen, huur een sloep, loop blotenvoetenpad.. En dan niet de hele vakantie entertainen, laat hem zichzelf ook maar leren te vermaken.. verveling is ook goed.
Ik zou gewoon zelf wat doen met kind, ga lekker suppen, huur een sloep, loop blotenvoetenpad.. En dan niet de hele vakantie entertainen, laat hem zichzelf ook maar leren te vermaken.. verveling is ook goed.
vrijdag 15 mei 2020 om 12:57
Z’n exacte leeftijd maakt niet zoveel uit toch? De 1 kan al zwemmen met 4 en de ander haalt z’n diploma pas met 8 jaar.poldervrouw schreef: ↑15-05-2020 12:55Hij kan wel zoveel willen..Hij is 3... en nog geen 4.. dat duurt nog 4 maanden..
Gemiddeld zullen de meeste pas rond de 4,5-5 beginnen. Maar dat is niet voor niets een gemiddelde
vrijdag 15 mei 2020 om 12:59
"Ja, maar als de ouders daar geen zin in hebben, moet er toch wat anders bedacht worden. "
Jouw letterlijke tekst. Ik kan prima lezen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
vrijdag 15 mei 2020 om 13:01
Nou en!Pindakaasjes schreef: ↑15-05-2020 12:04Maar het is duidelijk dat jullie het graag willen uitbesteden. Ik proef vooral dat jullie veel willen organiserende voor jullie peuter, maar dan met name in de zin dat jullie er voor willen betalen i.p.v. er zelf vrije tijd en aandacht in te steken . Ik vind een 3 jarige echt nog een hummeltje. Hoe actief en ondernemend ze ook moge zijn, het is echt heel jong.
Geniet er toch zelf van.. het is binnen een oogwenk voorbij.

vrijdag 15 mei 2020 om 13:05
Kinderen zijn heel verschillend. Mijn oudste deed al geen middagdutje meer toen hij net 2 was. Bakken energie en die had echt veel uitdaging nodig. Hij ging dus lekker veel naar het kdv, omdat hij daar tenminste omringd werd door leeftijdsgenoten en lekker uit kon razen.Pindakaasjes schreef: ↑15-05-2020 11:51Het kind is 3 jaar hè!
Mijn kinderen deden nog middagdutjes op die leeftijd.
Moet dit kind al educatief en creatief hele dagen in standje actie?
Ik vind dat haast zielig.
Mijn jongste is heel anders, een stuk rustiger, kan zichzelf urenlang vermaken op 1 m2 en hij is graag thuis. Slapen doet hij nog steeds graag. We komen bij hem dus aan zijn behoeften tegemoet door hem lekker veel thuis aan te laten keutelen. Ook helemaal prima.
Dat jij kinderen hebt die nog lang middagslaapjes deden en weinig actie nodig hebben, betekent niet dat er geen kinderen bestaan die deze behoefte wel heel sterk hebben. Waarom moeten dan alle ouders en kinderen aan jouw maatstaven voldoen, alleen maar omdat jij niet anders kent? Voor jouw kinderen zou het zielig zijn om ze naar zoiets toe te sturen, voor het kind van TO is het misschien wel zielig om de hele zomer thuis te moeten zitten (wat we de afgelopen maanden allemaal al veel hebben gedaan).
vrijdag 15 mei 2020 om 13:09
Nee dat is het gemiddelde omdat de meeste zwemscholen kinderen onder de 4 of zelfs 5 niet toelaten tot de reguliere zwemlessen. De ervaring is gewoon dat de zwemlessen dan gemiddeld heel veel tijd kosten voor een diploma. Om de wachtlijsten niet lang(er) te maken willen ze daarom kinderen vaak niet te jong.
TO er zijn wel gewoon peuterzwemlessen (iig in mijn gemeente). Is meer oefeningen, spelletjes en liedjes enzo. Niet echt zwemslagen, maar wel met bandjes aan over een mat in het water klimmen etc. Misschien is dat iets? Ik heb geen idee of daar ook zomercursussen voor zijn en al helemaal niet in deze tijd.

vrijdag 15 mei 2020 om 13:11
Mijn kinderen zijn inderdaad zoals de jouwe, alleen dan andersom.TanteOlivia schreef: ↑15-05-2020 13:05Kinderen zijn heel verschillend. Mijn oudste deed al geen middagdutje meer toen hij net 2 was. Bakken energie en die had echt veel uitdaging nodig. Hij ging dus lekker veel naar het kdv, omdat hij daar tenminste omringd werd door leeftijdsgenoten en lekker uit kon razen.
Mijn jongste is heel anders, een stuk rustiger, kan zichzelf urenlang vermaken op 1 m2 en hij is graag thuis. Slapen doet hij nog steeds graag. We komen bij hem dus aan zijn behoeften tegemoet door hem lekker veel thuis aan te laten keutelen. Ook helemaal prima.
Dat jij kinderen hebt die nog lang middagslaapjes deden en weinig actie nodig hebben, betekent niet dat er geen kinderen bestaan die deze behoefte wel heel sterk hebben. Waarom moeten dan alle ouders en kinderen aan jouw maatstaven voldoen, alleen maar omdat jij niet anders kent? Voor jouw kinderen zou het zielig zijn om ze naar zoiets toe te sturen, voor het kind van TO is het misschien wel zielig om de hele zomer thuis te moeten zitten (wat we de afgelopen maanden allemaal al veel hebben gedaan).

vrijdag 15 mei 2020 om 13:13
Niet alle kinderen kun je leren zichzelf goed te vermaken.poldervrouw schreef: ↑15-05-2020 12:57paardrijden met 3 ? Ik heb zelf een paardrijdend kind.. advies is niet voor hun 5e jaar, liefst pas met 6...

vrijdag 15 mei 2020 om 13:14
Ja dus kan ik niks voor hem regelen? Er zijn vast ook wel activiteiten voor driejarigen.poldervrouw schreef: ↑15-05-2020 12:55Hij kan wel zoveel willen..Hij is 3... en nog geen 4.. dat duurt nog 4 maanden..

vrijdag 15 mei 2020 om 13:15
Nou, dit kind is pas 4 natuurlijk, dus proberen kan nog best. Neemt niet weg dat een paar geplande activiteiten het voor iedereen misschien wel leuker houdt.captain_hindsight schreef: ↑15-05-2020 13:13Niet alle kinderen kun je leren zichzelf goed te vermaken.

vrijdag 15 mei 2020 om 13:23
Ik vrees dat je jongste voor alle dingen die je noemt toch echt te jong is (ik lees dingen als surfles, zeilles, paardrijden, klimmen, survivallen e.d.). Dat kan je kind wel leuk vinden, maar daar is hij gewoon echt te jong voor met 3 jaar. Als ouder kun je zelf nog wel wat dingen aanpassen, maar georganiseerd gaat dat echt niet lukken, al is het maar omdat de organisaties, die dit soort dingen aanbieden gewoon geen ervaring hebben met peuters. Dat is eigenlijk ook de reden, die ik ook nooit iemand privé zou willen inhuren voor dit soort dingen, de meesten zijn geen jonge kinderen gewend.
Enige wat ik kan bedenken is oppas inhuren en die lekker actief met hem bezig laten zijn. Op deze leeftijd zit er nog weinig anders op, met een paar jaar verder zijn er veel meer mogelijkheden qua kamp, zomercursussen enzovoorts.
Enige wat ik kan bedenken is oppas inhuren en die lekker actief met hem bezig laten zijn. Op deze leeftijd zit er nog weinig anders op, met een paar jaar verder zijn er veel meer mogelijkheden qua kamp, zomercursussen enzovoorts.

vrijdag 15 mei 2020 om 13:26
Ik weet niet hoe het in andere steden is, maar hier liggen de georganiseerde activiteiten voor deze leeftijdsgroep in de zomervakantie helemaal stil. Dat is ook wel logisch, want de meeste kinderen zitten of op een vorm van opvang of hebben vakantie met hun ouders.captain_hindsight schreef: ↑15-05-2020 13:14Ja dus kan ik niks voor hem regelen? Er zijn vast ook wel activiteiten voor driejarigen.

vrijdag 15 mei 2020 om 13:33
Ja, dat is het ook meer. Hij moet al best vaak zelf spelen. Maar tis niet het prototype kind dat dat goed kan.

vrijdag 15 mei 2020 om 13:33
Dat is ook zo, dus misschien kan het ook niet. Dat is dan zo.
vrijdag 15 mei 2020 om 13:36
ik heb het niet over zwemlessen maar in algemeen..
Vooral.. " hij kan wel zoveel willen"
vrijdag 15 mei 2020 om 13:37
Bij Snowworld in Zoetermeer hebben ze oude en kind skiles. De kinderen krijgen dan les en zelf help je mee.
Ook zijn er peuterskilessen. Dan gaan ze zelf.
Wie weet ook een idee. Afhankelijk van waar je woont natuurlijk.
Verder zou je kunnen kijken op kidsproof. Daar staan veel leuke dingen tussen. Misschien georganiseerd en anders zelf mee.
Ook zijn er peuterskilessen. Dan gaan ze zelf.
Wie weet ook een idee. Afhankelijk van waar je woont natuurlijk.
Verder zou je kunnen kijken op kidsproof. Daar staan veel leuke dingen tussen. Misschien georganiseerd en anders zelf mee.

vrijdag 15 mei 2020 om 13:39
Maar omdat hij drie is, heeft hij niks te willen? Zo lees ik het. Maar zo ga ik niet met mijn kind om.poldervrouw schreef: ↑15-05-2020 13:36ik heb het niet over zwemlessen maar in algemeen..
Vooral.. " hij kan wel zoveel willen"
En nee, hij mag niet alles maar als er toevallig iets leuks te vinden is voor hem lijkt het me geen probleem om daar actie op te ondernemen. Ik snap niet waarom sommige mensen hier (ik bedoel niet per se jou pv) dat nou zo'n probleem vinden.
Ik geef toch ook tips wat je kunt doen, maar ik snap niet waarom je je kind 24/7 moet entertainen. ZO leert hij toch nooit dat hij ook zelf wat moet gaan doen ? Mijn jongste was / is er ook zo 1 .. maar ik heb hem toch ook aangeleerd dat hij iets voorzichzelf moest gaan doen.captain_hindsight schreef: ↑15-05-2020 13:33Ja, dat is het ook meer. Hij moet al best vaak zelf spelen. Maar tis niet het prototype kind dat dat goed kan.
Hij was nogal slim, dus had ik denkspelletjes voor hem, uitdagender lego dan leeftijd , software die hij leuk vond etc. etc.. Dat vond hij reuze leuk en zo hield hij zichzelf ook beter en dat werd met de jaren beter. DAt bouw je op. Als je maar blijft entertainen " omdat hij dat wil" dan kom je nooit uit die cirkel. Leuke dingen doen met je kind is altijd leuk en goed maar altijd je kind bezighouden is ook niet alles..
Oh ja, dat vergeet ik nog. Onze kinderen hebben ook Zwolles gehad. Oudste iets eerst beginnen dan middelste. Ze waren heel streng op de startleeftijd. Pas vanaf 8 jaar. Het is behoorlijk intensief en zonder zwemdiploma ook echt wel gevaarlijk.
Jullie kunnen missschien ook met de hele familie Zeilles nemen?
Jullie kunnen missschien ook met de hele familie Zeilles nemen?
vrijdag 15 mei 2020 om 13:40
Dat zeg ik niet.. dat hij niets in te brengen heeft, maar er zijn grenzen en ik vind het zelf ongezond om je kind altijd maar te entertainen.captain_hindsight schreef: ↑15-05-2020 13:39Maar omdat hij drie is, heeft hij niks te willen? Zo lees ik het. Maar zo ga ik niet met mijn kind om.
En nee, hij mag niet alles maar als er toevallig iets leuks te vinden is voor hem lijkt het me geen probleem om daar actie op te ondernemen. Ik snap niet waarom sommige mensen hier (ik bedoel niet per se jou pv) dat nou zo'n probleem vinden.

vrijdag 15 mei 2020 om 13:41
Wat stel je dan voor? En waarom is het per definitie ongezond? Volgens mij verschillen kinderen nogal in hun behoeften.poldervrouw schreef: ↑15-05-2020 13:40Dat zeg ik niet.. dat hij niets in te brengen heeft, maar er zijn grenzen en ik vind het zelf ongezond om je kind altijd maar te entertainen.

vrijdag 15 mei 2020 om 13:41
We hebben heel erg veel voor hem, ook van zijn broer maar waar dit kind behoefte aan heeft is fysieke uitdaging. Wat ik al zei, je kan rustig tien km met hem fietsen. Dat kunnen niet alle kinderen van zijn leeftijd. Dat kon zijn broer ook niet toen. Hij slingert wel en kent de verkeersregels niet goed maar fysiek kan hij het prima aan.poldervrouw schreef: ↑15-05-2020 13:39Ik geef toch ook tips wat je kunt doen, maar ik snap niet waarom je je kind 24/7 moet entertainen. ZO leert hij toch nooit dat hij ook zelf wat moet gaan doen ? Mijn jongste was / is er ook zo 1 .. maar ik heb hem toch ook aangeleerd dat hij iets voorzichzelf moest gaan doen.
Hij was nogal slim, dus had ik denkspelletjes voor hem, uitdagender lego dan leeftijd , software die hij leuk vond etc. etc.. Dat vond hij reuze leuk en zo hield hij zichzelf ook beter en dat werd met de jaren beter. DAt bouw je op. Als je maar blijft entertainen " omdat hij dat wil" dan kom je nooit uit die cirkel. Leuke dingen doen met je kind is altijd leuk en goed maar altijd je kind bezighouden is ook niet alles..