Zomercursus oid voor een bijna-kleuter?

15-05-2020 10:50 137 berichten
We zijn aan het kijken naar alternatieven voor onze vakantie. We zouden ver weg gaan vliegen maar ik verwacht dat dit best wel eens niet door kan gaan. En als het wel kan weet ik niet of ik dit wil.

Ik denk dat het voor mijn kinderen leuk is om wat extra entertainment te hebben tijdens de vakantie. Voor de kleuter die dan zes is zijn er allerlei cursussen maar voor de bijna kleuter weet ik het niet. Het is een sterk en slim kind, kan goed fietsen (tien km geen probleem bijvoorbeeld) en goed praten. Hij heeft uitdaging nodig dus één of andere cursus zou leuk zijn denk ik.
Maar een zeilcursus (wat ik voor oudste in gedachten heb) is ie te jong voor. Misschien een zwemcursus maar is dat leuk?

Iemand leuke ideeën?
Alle reacties Link kopieren
Het is geen cursus maar omdat je noemt dat jullie van watersport houden, ik las dat je surfkampen hebt voor het hele gezin op een van de eilanden. Ik dacht ameland of vlieland. Misschien is dat iets?
Tiana_76 schreef:
15-05-2020 11:51
Dan zou ik gaan voor een sportkamp of jeugdweek, ergens bij jou in de buurt. Heb je al gezocht wat er aangeboden wordt?
Ik denk dat de meeste sportkampen/ jeugdweken niet doorgaan ivm Corona.
Ik zit zelf in de organisatie van een kindervakantieweek en we hebben het helaas moeten afzeggen. En bovendien zijn ook deze activiteiten vaak voor basisschoolkinderen en niet voor peuters ( wat hij toch echt nog is, sorry TO)
Arequipa schreef:
15-05-2020 13:44
Het is geen cursus maar omdat je noemt dat jullie van watersport houden, ik las dat je surfkampen hebt voor het hele gezin op een van de eilanden. Ik dacht ameland of vlieland. Misschien is dat iets?
Oh, dat is leuk, ik ga even kijken, we willen leren zeilen (man en ik kunnen al surfen) dus misschien is dat wel leuk ja!
captain_hindsight schreef:
15-05-2020 13:41
We hebben heel erg veel voor hem, ook van zijn broer maar waar dit kind behoefte aan heeft is fysieke uitdaging. Wat ik al zei, je kan rustig tien km met hem fietsen. Dat kunnen niet alle kinderen van zijn leeftijd. Dat kon zijn broer ook niet toen. Hij slingert wel en kent de verkeersregels niet goed maar fysiek kan hij het prima aan.
Mijn jongste was en is gek op fietsen. Vooral op die leeftijd moest hi) echt fysiek moe gemaakt worden, anders werd hij heel druk. Ik heb eindeloos met hem gefietst, toen hij bijna 4 was fietste hij ook zonder problemen 20 km. Wij hadden een niet al te moeilijke atbroute bij ons in de buurt en daar heb ik meerdere keren per week met hem gefietst. Bospaadjes, boomstammen, mul zand, kleine heuveltjes, hij vond het geweldig. Een fietscrossbaan is ook erg leuk. Ik probeerde dat soort dingen eerst zelf uit om te kijken of ik het verantwoord voor hem vond. Na regen hard door de modderplassen racen was ook altijd een groot succes.
MIDA schreef:
15-05-2020 13:51
Ik denk dat de meeste sportkampen/ jeugdweken niet doorgaan ivm Corona.
Ik zit zelf in de organisatie van een kindervakantieweek en we hebben het helaas moeten afzeggen. En bovendien zijn ook deze activiteiten vaak voor basisschoolkinderen en niet voor peuters ( wat hij toch echt nog is, sorry TO)
Dat klopt hoor! Ik zag wel surfkampen die door leken te gaan overigens (voor oudste).
Het is meer dat activiteiten vanaf vier misschien net wel kunnen voor hem. Vaak mag dat wel.
Surf- of zeilles gaat niet lukken met een kind dat niet kan zwemmen. Dat zal geen enkele instructeur (terecht) doen.

Skiles is vaak vanaf 4 jaar, maar alle skihallen zijn deze zomer nog niet open.
poldervrouw schreef:
15-05-2020 13:39
Ik geef toch ook tips wat je kunt doen, maar ik snap niet waarom je je kind 24/7 moet entertainen. ZO leert hij toch nooit dat hij ook zelf wat moet gaan doen ? Mijn jongste was / is er ook zo 1 .. maar ik heb hem toch ook aangeleerd dat hij iets voorzichzelf moest gaan doen.

Hij was nogal slim, dus had ik denkspelletjes voor hem, uitdagender lego dan leeftijd , software die hij leuk vond etc. etc.. Dat vond hij reuze leuk en zo hield hij zichzelf ook beter en dat werd met de jaren beter. DAt bouw je op. Als je maar blijft entertainen " omdat hij dat wil" dan kom je nooit uit die cirkel. Leuke dingen doen met je kind is altijd leuk en goed maar altijd je kind bezighouden is ook niet alles..
Jouw kind houdt er dus van om cognitief uitgedaagd te worden, dat is veel makkelijker thuis te regelen. Daarbij kan een kind van 3 prima zelfstandig software leren programmeren op zijn kamertje, maar 20 km fietsen laat je een kind van 3 niet alleen doen. Je hebt dus geen idee waar TO het over heeft.
Hier gaan de kampen, waar onze kinderen deze zomer een week heen zouden gaan, niet door. Dat hebben we al een paar weken geleden gehoord. Nu gaat dat om 12+ kampen, ik kan mij voorstellen dat er voor kinderen in de basisschoolleeftijd meer mogelijkheden zijn. Mijn kinderen balen ook als een stekker trouwens.
Is BMX misschien een optie?
SallySpectra* schreef:
15-05-2020 13:41
Wat stel je dan voor? En waarom is het per definitie ongezond? Volgens mij verschillen kinderen nogal in hun behoeften.
Omdat ik vind dat een kind ook zelf moet ontdekken wat hij kan. En als er iemand maar blijft bedenken voor je leer je dat niet
NYC schreef:
15-05-2020 14:02
Is BMX misschien een optie?
Ik zal even googlen! Hij heeft zelf een soort mountainbike-achtige fiets maar dat is niet echt een crossfiets.
Alecta schreef:
15-05-2020 13:55
Surf- of zeilles gaat niet lukken met een kind dat niet kan zwemmen. Dat zal geen enkele instructeur (terecht) doen.

Skiles is vaak vanaf 4 jaar, maar alle skihallen zijn deze zomer nog niet open.
Niemand zegt toch ook dat de jongste dan ook op les gaat.

Dit was de link TO: https://ripstar.nl/familie/surfen-famil ... eland.html

Ze hebben oppas activiteiten vanaf vier jaar. Denk dat surfen makkelijker is ivm met corona dan zeilen.
poldervrouw schreef:
15-05-2020 14:10
Omdat ik vind dat een kind ook zelf moet ontdekken wat hij kan. En als er iemand maar blijft bedenken voor je leer je dat niet
Dat kwam bij mijn kind echt veel later en het is echt wel duidelijk dat zij van het samen (met grote dikke hoofdletters trouwens) iets doen is.
En jij hebt toch ook die uitdagende lego onder zijn neus gezet?
Ik weet niet waar je woont (en of ze in de zomervakantie ook iets aanbieden) maar in Zwolle is er bijvoorbeeld freerunnen vanaf 4 jaar en vanaf 3 jaar is bespreekbaar: https://www.elevationfreerun.com/freerun4kids/

Of ga lekker samen naar een indoor trampolinehal, daarna zijn ze gesloopt: https://optisport.nl/locaties/krazykang ... naf-2-jaar
Alecta schreef:
15-05-2020 13:52
Mijn jongste was en is gek op fietsen. Vooral op die leeftijd moest hi) echt fysiek moe gemaakt worden, anders werd hij heel druk. Ik heb eindeloos met hem gefietst, toen hij bijna 4 was fietste hij ook zonder problemen 20 km. Wij hadden een niet al te moeilijke atbroute bij ons in de buurt en daar heb ik meerdere keren per week met hem gefietst. Bospaadjes, boomstammen, mul zand, kleine heuveltjes, hij vond het geweldig. Een fietscrossbaan is ook erg leuk. Ik probeerde dat soort dingen eerst zelf uit om te kijken of ik het verantwoord voor hem vond. Na regen hard door de modderplassen racen was ook altijd een groot succes.
Oh, een fietscrossbaan, dat is een goed idee. Dat ga ik even zoeken.
BSAB schreef:
15-05-2020 14:21
Ik weet niet waar je woont (en of ze in de zomervakantie ook iets aanbieden) maar in Zwolle is er bijvoorbeeld freerunnen vanaf 4 jaar en vanaf 3 jaar is bespreekbaar: https://www.elevationfreerun.com/freerun4kids/

Of ga lekker samen naar een indoor trampolinehal, daarna zijn ze gesloopt: https://optisport.nl/locaties/krazykang ... naf-2-jaar
Ook leuke dingen.
Zijn die hallen inmiddels weer open?
BSAB schreef:
15-05-2020 14:21

Trampolinehallen zijn helaas nog, voor zover ik weet, allemaal gesloten. Ik heb een trampolinespringer in huis, die hier enorm van baalt (ze blijven tot minimaal 1 sept. gesloten).
Dit gaat allemaal wel door (is wel regiogebonden):

https://sportkampenvansportivun.nl/spor ... -3-6-jaar/

Sportkampen vanaf 3 jaar.
Alecta schreef:
15-05-2020 15:32
Trampolinehallen zijn helaas nog, voor zover ik weet, allemaal gesloten. Ik heb een trampolinespringer in huis, die hier enorm van baalt (ze blijven tot minimaal 1 sept. gesloten).
Oh, stom van me! Ik dacht dat ze misschien open zouden zijn gezien jongeren ook weer naar hun sport mogen en dergelijke. Jammer!
Mevrouw75 schreef:
15-05-2020 14:17
Dat kwam bij mijn kind echt veel later en het is echt wel duidelijk dat zij van het samen (met grote dikke hoofdletters trouwens) iets doen is.
En jij hebt toch ook die uitdagende lego onder zijn neus gezet?
Ja precies. Bij jonge kinderen moet je meestal toch wel faciliteren. Dat kan inderdaad uitdagend speelgoed zijn. Maar mijn kinderen zijn allebei, hoewel heel verschillend, geen kleine intellectueeltjes. Mijn jongste wil met name vooral veel samen doen. En dan liefst met andere kinderen. Die houdt van balletlessen, gymlessen enz enz. Dat is ook iets waar zij ‘goed’ in is, wat zij graag doet. Dus waarom zou dat faciliteren minder goed zijn dan een slim kind in zijn eentje met lego of letters laten spelen?
BSAB schreef:
15-05-2020 15:46
Oh, stom van me! Ik dacht dat ze misschien open zouden zijn gezien jongeren ook weer naar hun sport mogen en dergelijke. Jammer!
Binnensport niet hoor. Dansles en kleutergym ligt allemaal nog stil, men vreest nog tot 1 sep.
Toevallig was ik hier ook naar aan het kijken voor mijn dochter. Gisteren kwam de nieuwe bobo binnen met een flyer erbij voor de bobo vakantiedagen. Qua leeftijd kunnen ze daar allebei terecht, misschien is dat wat?
HEMAlover schreef:
15-05-2020 16:52
Toevallig was ik hier ook naar aan het kijken voor mijn dochter. Gisteren kwam de nieuwe bobo binnen met een flyer erbij voor de bobo vakantiedagen. Qua leeftijd kunnen ze daar allebei terecht, misschien is dat wat?
Oh, die hebben we ook, ik ga meteen even checken.
captain_hindsight schreef:
15-05-2020 16:56
Oh, die hebben we ook, ik ga meteen even checken.
Zie mijn linkje hierboven. :D
TanteOlivia schreef:
15-05-2020 13:57
Jouw kind houdt er dus van om cognitief uitgedaagd te worden, dat is veel makkelijker thuis te regelen. Daarbij kan een kind van 3 prima zelfstandig software leren programmeren op zijn kamertje, maar 20 km fietsen laat je een kind van 3 niet alleen doen. Je hebt dus geen idee waar TO het over heeft.

Mijn dingen waren slechts voorbeeld. Ik noemde oa blote voeten pad.

Ik had halve speeltuin in mijn achtertuin
Zodat hij zich kon uitleven.

Ga met hem de natuur in. Wandelen. Fietsen. Beestjes zoeken. H

Speeltuinen noem het maar op

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven