Zoon van 19 en niets doen

20-01-2019 12:05 223 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zet het maar even onder kinderen maar officieel is ‘ie dat niet meer natuurlijk.

Om te beginnen: 19jr, hoogbegaafd, add, dyslectisch, DCD.

Hij heeft drie jaar gekleuterd. De reden om hem niet naar groep 3 te laten gaan was ‘omdat ie af en toe ineens als een teiger door de klas gaat springen’ en dus was ie niet klaar voor groep 3. Vervolgens alles op de basisschool met twee vingers in de neus en daar kwam ook nog bij dat hij door zijn motorische achterstand en zijn snelle begrip veel minder hoefde te doen dan zijn klasgenoten maar daarvoor kwam niet iets verdiepends of verbredende in de plaats.

Op het VO dacht ie zo lekker verder te kunnen en dat lukte in klas 1 nog wel maar bleef zitten in klas 2 en vervolgens in klas 3 weer. We hebben orthopedagogen, onszelf (docent VO), psychologen etc ingezet om hem aan het leren te krijgen maar hij zei ja en amen en deed nee en fuck you. Op advies zijn we toen opgehouden met ‘pushen’ en hebben hem alleen herinnerd en verder moest ie het zelf uitzoeken. Dit omdat andere kinderen in het gezin hier ook last van houden en om de goede sfeer te behouden. Uiteindelijk twee jaar geleden zijn TL (mavo) gehaald en hij ging naar een leuke mbo-opleiding.

Daar bleek hij veel van de dingen uit jaar 1 al zichzelf te hebben geleerd (ook zijn hobby) en dus haakte hij af. ROC wilde voor hem wel een aangepast programma maken zodat ie in twee ipv drie jaar klaar zou zijn. Maar nee, dit wilde hij niet. Toen hij achttien was is ie gestopt met de opleiding. Zijn vader zei dat de voorwaarde voor dit tussenjaar dan wel was dat hij ging werken.

In het inmiddels verstreken 1,25jr heeft hij welgeteld in totaal zes weken gewerkt. Hij zegt het in het begin leuk te vinden maar al gauw haakt ie af met allerlei smoesjes. Dat ie moet werken om zichzelf in levensonderhoud te voorzien krijg je er niet in.

Ondertussen houdt ie zich thuis niet aan de regels, doet wat ie zelf wil. Rookt, blowt en drinkt. Zijn vrienden wonen bij mij in de buurt en de verleiding was te groot om er snachts tussenuit te knijpen.
In de weken dat hij bij zijn vader was, dan ben ik bij mijn vriend, kwam hij daar gewoon niet thuis en zat ie stiekem in mijn huis met zijn vrienden. Voor oud en nieuw vorig jaar had ie gevraagd of ie dat met zijn vrienden in mijn huis mocht vieren. Ik heb dat verboden omdat een eerder feestje uit de hand was gelopen (dat wil zeggen: niets was opgeruimd en planten vertrapt enz).

Op nieuwjaarsdag bleken ze toch in mijn huis te zitten. Toen ik aan kwam zaten er een stuk of dertig kerels in mijn woonkamer te roken en blowen. Ze hadden dus gewoon ingebroken! Een sleutel had ie al lang niet meer. Zoon had een raampje zo opengezet van tevoren dat het leek dat ie op slot zat. Voor de rest was alles hermetisch gesloten. Dat ze door een raam naar binnen moesten vonden ze achteraf inderdaad wel een beetje vreemd.

Toen hebben we besloten dat hij door de week bij zijn vader moest zijn (woont in een dorp 15km verderop) en in het weekend kon hij dan hier zijn, mits ik er was.

Inmiddels is ie bij een psychiater en twee psychologen (en verslavingszorg heeft zich er nog even mee bemoeid) geweest maar hij leidt ze om de tuin en ze hebben nu ook gezegd dat hij momenteel niet te helpen is. Omdat ie thuis (beide huizen) zijn eigen regels bepaalt is er een ultimatum gesteld dat hij op 1 feb uit huis moet. Dat ie dan dus een kamer moet hebben en voorlopig zijn eigen boontjes moet doppen. Hij moet eerst op zijn bek vallen zegmaar.

Nu ben ik het daar mee eens (was al eerder mijn voorstel maar bij zijn vader duurt het altijd even voor ie dit soort dingen beseft).
Alleen: we hebben zorgplicht tot ie 21 is. Ik heb zelf geen financiële middelen hem te ondersteunen en bovendien moet ie zelf werken om inkomsten te krijgen.

Hoe pakken we dit op een goede manier aan?

Hij weet deze deadline al twee maanden overigens en heeft tot dusver niets ondernomen. We weten dat dingen in het verleden wellicht beter aangepakt hadden moeten worden maar dat valt nu niet meer te veranderen natuurlijk.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
pejeka schreef:
20-01-2019 17:18
Het is moeilijk, maar bepaalde dingen bepaal jij. Roken, drinken, blowen, enz. hoef je niet toe te staan in je huis. En een "etiketje" is geen excuus om iemand dan maar anders aan te pakken. Er IS natuurlijk een moment geweest waarop je merkte dat hij begon met blowen of veel te drinken, en daar had je op dat moment gewoon op in moeten spelen.

De opeenstapeling van diagnoses die je noemt is wel bijzonder, overigens. Niet onmogelijk, maar wel bijzonder.
Dat mag hij ook niet. Eerst deed hij het stiekem toch en als ik het dan toch vond ging het de prullenbak in. Hij is op zijn 17e begonnen (daarvoor iig tot zijn 15e vond ie het allemaal maar stom als je ging roken of drinken). Maar ja, dan werd er bij de scouting wel geblowd tijdens de nazit buiten. Het is een heel stuk erger geworden sinds hij 18 was, alle remmen los.

Daarom ook de twijfel aan de ADD 😉. HB zie je wel vaker icm dyslectie en die weer icm met DCD komt vaak voor.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
suzyqfive schreef:
20-01-2019 19:20
Dat mag hij ook niet. Eerst deed hij het stiekem toch en als ik het dan toch vond ging het de prullenbak in. Hij is op zijn 17e begonnen (daarvoor iig tot zijn 15e vond ie het allemaal maar stom als je ging roken of drinken). Maar ja, dan werd er bij de scouting wel geblowd tijdens de nazit buiten. Het is een heel stuk erger geworden sinds hij 18 was, alle remmen los.

Daarom ook de twijfel aan de ADD 😉. HB zie je wel vaker icm dyslectie en die weer icm met DCD komt vaak voor.
Bij de scouting? En dat vond de groepsleider of andere verantwoordelijke die daar op dat moment hoorde te zijn, OK, dat er werd geblowd tijdens de nazit?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Kleppeboxx schreef:
20-01-2019 19:12
Suzyqfive, allereerst een hele dikke knuffel want dat verdien je als moeder maar vooral als mens. Ik heb tot zover meegelezen en heb je te doen, het is niet niks wat je meemaakt.

Ik heb geen ervaring met ACD of HD en ik geef mijn mening op gevoel zonder de intentie iemand te willen beledigen of schofferen. Indien het als zodanig overkomt hiervoor mijn excuses.

Er is wél een oplossing maar die ingrijpend en zou je kunnen als allerlaatste redmiddel.
Houd vast aan je ultimatum zodat de grens die jij meer dan duidelijk stelt.
Intussen neem je contact op met je huisarts of je contactpersoon bij verslavingszorg en ga maatregelen treffen om je zoon onder rechterlijk bewind / curatele te krijgen. Doe dit ter bescherming van je zoon, je zelf en je andere kinderen. In urgente situaties kan dit vrij snel geregeld worden. Een en ander hangt af van voorwaarden, regels et cetera. Geeft eveneens geen garantie dat rechterlijk bewind / curatele mogelijk is!
Rechterlijk bewind / curatele houd in dat je zoon ontheven wordt van zijn wettelijke bevoegdheden en een mentor krijgt die alles voor hem regelt. Het stelt jou en/of de hulpverleners in staat om je zoon gedwongen te laten opnemen, hem kunnen dwingen mee te werken in een behandeltraject, begeleid wonen et cetera. Bewindvoering / curatele kan aangegaan worden voor een bepaalde periode en telkens verlengd worden tot dat de zekerheid / vertrouwen aanwezig is dat je zoon veilig en verantwoordelijk verder kan, al dan niet op de achtergrond met begeleiding.

Dit klinkt keihard en dat is het ook. Maar een kind liefhebben is niet alleen het handje nemen en begeleiden tot dat jij het kind los kunt laten. Liefhebben is keihard zijn als het nodig is, jouw grenzen bewaken, je overige eigen kinderen beschermen tegen een kind dat ontspoort is, je eigen kind tegen zichzelf in bescherming nemen en ja, dat doe je niet met fluwelen handschoentjes. Dat is ook houden van, ouder zijn.

Persoonlijk zou ik voor je zelf contact opnemen met verslavingszorg afdeling lotgenoten, idem voor HB en ACD. Daar ontmoet je mensen die in of met soortgelijke situaties te maken hebben. Met hen spreken doet je relativeren en krijg je tips / handleidingen waar jij en jouw gezin bij gebaat kunnen zijn. Het kan wellicht deuren openen die nu dicht blijven.

Goed advies.
Ik denk dat er weinig anders op zit dan dít, als zoon niet vrijwillig meewerkt. Ik vind dit beter dan op straat zetten.
.
suzyqfive schreef:
20-01-2019 19:20

Hb, dcd, add, adhd en ass zijn allemaal takken aan dezelfde boom.
.
pejeka schreef:
20-01-2019 18:28
Maar dat gebeurt dan 1 keer, mag ik aannemen, dat je zoiets aantreft, en daarna is het toch afgelopen? Los daarvan, tuurlijk, iedere puber vliegt wel eens uit de bocht, maar toch niet zo gigantisch dat ze een blowende en zuipende groep uitnodigen terwijl ze weten dat dat niet OK is? Dat is toch een kwestie van regels en grenzen stellen en ook respect van je kind mogen verwachten op het moment dat je er niet bent? Dat dat kind uit zichzelf al zegt tegen zijn vrienden van: OK, colaatje, maar geen joints en alcohol?
En dat is natuurlijk ook een deel van het probleem. Dat kan hij niet goed. Al zegt hij van wel. Maar groepsdruk is groot en hij moet soms wel zoiets doen ivm zijn schulden bij de vrienden.

Maar sinds nieuwjaarsdag zijn ze hier niet meer geweest. We zijn toen ook verhuisd twee weken later en een deel van die jongens heeft als ‘boetedoening’ geholpen met verhuizen (hun eigen voorstel). Ze waren nogal geschrokken van mijn reactie... ze hadden iets boos verwacht maar ik ging huilen (en dat kon ik ook niet stoppen op dat moment).
Het-groepje schreef:
20-01-2019 18:40
In het Parool van zaterdag stond in de PS een artikel precies hierover.
Die journaliste heeft keurig alle adviezen van de deskundigen overgetypt en ging vervolgens vrolijk op de oude voet verder in een 'hihi haha' einde maar dat terzijde.
Ik heb geen tips want geen ervaring en ik zou zelf mijn kind er nooit uitzetten (is mijzelf op zeer jonge leeftijd gebeurd zonder reden dus nee).
Wellicht heb je wat aan dit artikel.
Mag ik vragen waarom dat was? Parool heb ik niet. Staat ie online.
pejeka schreef:
20-01-2019 19:23
Bij de scouting? En dat vond de groepsleider of andere verantwoordelijke die daar op dat moment hoorde te zijn, OK, dat er werd geblowd tijdens de nazit?
:rofl: de scouting is wat veranderd sinds 1947
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
impala schreef:
20-01-2019 19:26
Hb, dcd, add, adhd en ass zijn allemaal takken aan dezelfde boom.
Dat is een riskante uitspraak.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
suzyqfive schreef:
20-01-2019 19:26
En dat is natuurlijk ook een deel van het probleem. Dat kan hij niet goed. Al zegt hij van wel. Maar groepsdruk is groot en hij moet soms wel zoiets doen ivm zijn schulden bij de vrienden.

Maar sinds nieuwjaarsdag zijn ze hier niet meer geweest. We zijn toen ook verhuisd twee weken later en een deel van die jongens heeft als ‘boetedoening’ geholpen met verhuizen (hun eigen voorstel). Ze waren nogal geschrokken van mijn reactie... ze hadden iets boos verwacht maar ik ging huilen (en dat kon ik ook niet stoppen op dat moment).
Welke "schulden" bij vrienden? En is het niet jouw taak om je kind te leren dat groepsdruk niet telt en hij vooral moet afgaan op het eigen beoordelingsvermogen? En nogmaals, pubers zijn zoekende en tastende en gaan gewoon de fout in, daar leren ze van (hopelijk) en dat hoort erbij. Maar ik kan zo weinig met ouders die met opgeheven handen aan de zijlijn gaan staan en die stellen dat ze machteloos staan. Ja, tuurlijk, als je pas begint met opvoeden als de kinderen 12 zijn en daarvóór alles geweldig vond wat ze deden, ben je te laat. Maar soms snap ik het gewoon niet dus.
suzyqfive schreef:
20-01-2019 19:27
Mag ik vragen waarom dat was? Parool heb ik niet. Staat ie online.
Waarom ik uit huis was of waarom de journaliste de tips niet opvolgde?
Dat stuk in het Parool is hetzelfde als eerder genoemd stuk in het ad.
pejeka schreef:
20-01-2019 19:32
Welke "schulden" bij vrienden? En is het niet jouw taak om je kind te leren dat groepsdruk niet telt en hij vooral moet afgaan op het eigen beoordelingsvermogen? En nogmaals, pubers zijn zoekende en tastende en gaan gewoon de fout in, daar leren ze van (hopelijk) en dat hoort erbij. Maar ik kan zo weinig met ouders die met opgeheven handen aan de zijlijn gaan staan en die stellen dat ze machteloos staan. Ja, tuurlijk, als je pas begint met opvoeden als de kinderen 12 zijn en daarvóór alles geweldig vond wat ze deden, ben je te laat. Maar soms snap ik het gewoon niet dus.
Soms? :sarcastic:

David Dunning
Het-groepje schreef:
20-01-2019 19:07
Eens.
Ik ken een super goede hulpverleenster(werk) die twee handen op 1 buik was met haar zoon. Het hele gezin klonk fantastisch, zulke leuke mensen.
Zoon komt in de puberteit en haalt de meest afgrijselijke stunts uit, terroriseert het gezin.
En die mensen hebben hulp gezocht maar daar hielp ook jarenlang niks.
Hele normale leuke mensen.

Misschien is dit wel een tip voor je to als je het nog niet kent trouwens: methode geweldloos verzet.
Genoemd gezin heeft hier heel veel aan gehad.
Ik zal het opzoeken, komt me ergens bekend voor 👍🏻
JollyRider schreef:
20-01-2019 19:28
De leiding deed hier 20 jaar geleden net vrolijk mee :-D.
In België, waar dat spul sowieso verboden goed is.

Officieel moesten ze het verbieden.
Maar eens de 16 voorbij ... deed je toch echt je zin en trokken ze lustig mee.
Zolang je het bij weed hield en niet naar ander spul greep.

Bier kon overigens vanaf 14 à 15.
Kochten ze ook gewoon zelf in.
Zolang je niet overdreef en nog wat overliet voor hen :-D ...
ManOpHetPrikbord schreef:
20-01-2019 19:04
Aan dit soort prachtexemplaren gaat Nederland nog veel plezier beleven.
Gelukkig maakt jouw persoonlijkheid ontzettend veel goed. :wtf:
Life is short. Eat dessert first.
Het-groepje schreef:
20-01-2019 18:56
Dit.
Ik schrik me soms rot van wat adolescenten van rond de 20 echt serieus niet kunnen, met of zonder etiket.
Was laatst met een groep grote stadsjongeren op pad in hun eigen stad.
Het uitje eindigde om half twaalf. En daar liep ik als een akela met een meute grote nerveuze jongemannen achter me aan, die echt niet wisten hoe ze thuis moesten komen met het OV.
In. Hun. Eigen. Stad.
Leeftijdsgenoten hadden het gewoon geregeld maar sommigen vonden het echt heel eng, zo buiten in het donker (mensen zijn banger voor hen dan andersom maar ok).
En bij thuiskomst allemaal braaf appen dat ze er waren.
Tegenwoordig zijn ze wat langer jong ofzo.
De curlinggeneratie... zo zijn mijn kinderen dan weer niet. Ik probeer ze te stimuleren het eea zelf uit te zoeken voor ze iets ondernemen. Het moet natuurlijk wel kunnen. Mijn dochter van acht (groep 6) zit op een bovenschoolse plusklas en dat is midden in het centrum en ze gaat zelf terug naar huis met de bus (jonger zusje is net zo laat vrij, het is 1x per twee weken) samen met een klasgenootje.
Maar ik zie het in mijn werk helaas toenemen. Twee jaar terug had ik twee jongens in de klas die niet eens konden fietsen, die werden altijd gebracht.

Maar dit soort dingen kan hij allemaal prima, daar zit het hem niet in.
ManOpHetPrikbord schreef:
Aan dit soort prachtexemplaren gaat Nederland nog veel plezier beleven.

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-01-2019 12:27
Reden: Op de man
79.51% gewijzigd
Belg007 schreef:
20-01-2019 19:38
De leiding deed hier 20 jaar geleden net vrolijk mee :-D.
Ik leerde bij de scouting drinken, roken en blowen. 40 jaar geleden.
(Dead Kennedys)
bloomie schreef:
20-01-2019 19:46
[...]
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-01-2019 12:28
88.99% gewijzigd

David Dunning
azrielle schreef:
Zou hij niet alsnog naar een kliniek willen, nu de deadline nadert en een zwervende toekomst vol onzekerheid hem boven het hoofd hangt? lijkt mij stap 1 van de drugs af komen.. Ik heb zelf nul ervaring dus ik roep maar iets, maar ik wil je wel een hart onder de riem steken. Heel heftig.
Ik ga dit nog een keer met hem bespreken inderdaad. Het heeft mijn neefje wel goed gedaan maar: hij hield zich wel aan afspraken en werkte ook gewoon. Hij is nu zes weken thuis weer (drie maanden binnen) en zal mijn tante bellen hoe het nu gaat.
Ook omdat we het vermoeden hebben dat ie soms ook wel eens iets anders gebruikt.
JollyRider schreef:
20-01-2019 19:28
Maakt geen bal uit. Als ik zou merken als ouder dat er tijdens de nazit op de scouting joints gerookt werden met 15-16-jarigen, dan zou ik echt in actie komen. 1947 of 2018, maakt geen bal uit.
doornroosje9 schreef:
20-01-2019 19:38
Gelukkig maakt jouw persoonlijkheid ontzettend veel goed. :wtf:

Dit bedoelde ik dus. Zo niet helpend terwijl je het goed bedoeld. Think again.
Ah, ik dacht dat je bedoelde dat die manopprikbord het goed bedoelde.

En mijn reactie kan dan wel niet helpend zijn, als iemand zulke dingen schrijft, reageer ik.
doornroosje9 wijzigde dit bericht op 20-01-2019 19:55
75.07% gewijzigd
bloomie schreef:
20-01-2019 19:46
[...]
Ik lees iemand die ook de andere kant wil toelichten. Dat het KAN dat zoon het zelf niet kan, dat het KAN dat er meer aan de hand is dan niet willen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-01-2019 12:28
73.19% gewijzigd
pejeka schreef:
20-01-2019 19:49
Maakt geen bal uit. Als ik zou merken als ouder dat er tijdens de nazit op de scouting joints gerookt werden met 15-16-jarigen, dan zou ik echt in actie komen. 1947 of 2018, maakt geen bal uit.
Je zou het niet merken
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
20-01-2019 19:47
Ik leerde bij de scouting drinken, roken en blowen. 40 jaar geleden.
Ik had zelf geen zin in dat roken en blowen.
Maar als ik wel had gewild ... ik had rustig alles kunnen testen.

Gaandeweg werd het bier overigens vervangen door straffer spul.

Niemand werd verplicht, wie niet wou ... ook goed.

Zolang ik niet compleet ziek thuiskwam en een beetje mijn verstand gebruikte kon het mijn ouders toch echt niet schelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven