Zoontje (3) kan zichzelf niet vermaken

26-01-2009 12:13 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel word ik even helemaal gek van mijn zoontje van 3..

Hij vermaakt zich zelf nog geen 2 minuten, zeurt constant om eten, vraagt of hij tv mag kijken. Ik weet het even niet meer.

Zijn oudere broer van 7 kon (en kan) zichzelf altijd prima vermaken dus ik ken het ook niet zo goed. Ik merk dat het een beetje op mijn zenuwen werkt en ik meer dat ik wil uitval tegen mijn zoontje. En dat wil ik niet! Misschien is het ons laatste kindje ik wil genieten van hem. Uit deze negatieve cirkel komen. Maar ik weet even niet hoe.

Hij zit duidelijk niet lekker in zijn vel. Het is niet dat ik niets met hem doe. Ik lees vaak voor of speel met hem. Maar het lijkt niets te helpen want daarna vraagt hij ook continu mijn aandacht. Of vraagt om snoep/eten. Ik zeg wel conseqent nee, maar hij blijft gerust een uur zeuren en dan is het weer etenstijd. Hij heeft geen honger want hij doet dit ook vlak na het eten.

Ook kijkt hij eigenlijk te vaak tv. Vraagt er ook vaak om.

En spelen met zijn eigen speelgoed doet hij niet. Hij hangt dan wat, of doet ondeugende dingen. Ik weet dat hij zijn grenzen aan het verkennen is maar phoe..wat vermoeiend.

Het lijkt wel of hij niet alleen kan spelen.

Zo, dat is er even uit!

Beetje negatief allemaal, dat is het beslist niet want ik hou zielsveel van hem en hij is een slim en lief mannetje.

Hebben jullie nog tips of herkenning?
En TO, ze leren zelf spelen vanzelf hoor. Op een gegeven moment komt er een omslag en dan betrap je jezelf erop dat je al een half uur rustig een krantje zit te lezen.
bedankt voor jullie reactie, kan er zeker wat mee.

En inderdaad, hij is een ander jongetje dan mijn oudste, die vermaakte zich uren met zijn autootjes en lego.

Mijn jongste vind zijn speelgoed 'stom'. Misschien is het allemaal ook totaal niet zijn interesse.

Kliederen in de gootsteen laat ik hem nooit doen, wil hij wel altlijd. En waarom ook eigenlijk niet.

Ik ga hem maar es wat vaker laten kliederen dan

Ik vind het moeilijk om te bepalen of ik hem nou de juiste hoeveelheid aandacht geef of dat ik hem te vaak afwijs/negeer/op hem mopper.

Ik geef hem wel heel gerichte aandacht maar niet heel de dag. HIj vraagt wel heel de dag aandacht, ook inderdaad door te kletsen, dingen vragen, dingen laten zien, vragen waar dingen zijn etc etc. En als je dan even achter de pc zit en het gaat maar door... Of even iemand aan de telefoon hebt.

Ik werk 2 dagen, de rest van de week ben ik bij hem. Misschien dat dat ook meespeelt.
Werken of niet maakt niets uit denk ik, het hoort gewoon bij de leeftijd.

Nou, inslaan die vingerverfpotten en lekker kliederen.
Over dat alleen spelen op kamer heb ik trouwens niet verzonnen he! Dat was de hulpverleningscoach die hier bij mij thuis over de vloer komt en meekijkt bij de opvoeding. Nog even los van mijn hoge verwachtingen (hebben jullie helemaal gelijk in, maar dan draait dit topic nogal over mij en het ging om oplossingen voor TO),

die vrouw vond dat deze leeftijf (3,5 jaar) een goede leeftijd is om een half uurtje zelf spelen op de kamer te introduceren/te gaan doen. Omdat ze daar op deze leeftijd in principe aan toe moeten gaan zijn of dat ten minste moeten gaan leren.

Dus dan denk ik ook dat als een kind maar om je heen blijft circelen, terwijl je al lekker samen hebt gespeeld, gekletst, gekieteld, samen huishouden hebt gedaan, etc., je daar best paal en perk aan mag stellen en dat als een kind niet van je af te slaan is (ruwe versie vertellen, ben geen poëet nogmaals), je het best wat directer mag dirigeren naar wat je nu verwacht van je kind.
quote:Yvaatje schreef op 26 januari 2009 @ 15:46:

Ik vind het moeilijk om te bepalen of ik hem nou de juiste hoeveelheid aandacht geef of dat ik hem te vaak afwijs/negeer/op hem mopper.

Ik geef hem wel heel gerichte aandacht maar niet heel de dag. HIj vraagt wel heel de dag aandacht, ook inderdaad door te kletsen, dingen vragen, dingen laten zien, vragen waar dingen zijn etc etc. En als je dan even achter de pc zit en het gaat maar door... Of even iemand aan de telefoon hebt.

Ik werk 2 dagen, de rest van de week ben ik bij hem. Misschien dat dat ook meespeelt.

Nou Yvaatje, ik vind het niet gek hoor. Je kunt behoorlijk de rambam krijgen van dat eeuwige geklets, vragen, etc. Ik persoonlijk -maar daar zijn de meningen waarschijnlijk nogal over verdeelt- vind dat je je kind daarin best mag sturen. Ook door te zeggen dat er nu even geen antwoord komt en hij over een kwartiertje maar weer terug moet komen.

sorry dat het nogal off topic ging btw
Oudste is net twee en die speelt nu al zo nu en dan alleen op haar kamer. Heerlijk vindt ze dat, even weg van jongste, die altijd haar speelgoed op wil eten. Af en toe breng ik haar dan een bakkie eten of zo, en dat smikkelt ze dan op in haar speeltentje, kan ze echt van genieten.

Dit weekend kreeg ze een "piepcadeautje" (jongste werd 1) en dat was klei. Had ik zelf nog nooit met haar gedaan, maar blijkbaar kende ze het van creche, want hier was ze ook tijden mee zoet.

Vaak zet ik haar aan tafel, met een puzzel, kleurtjes, of nu dus klei en dan kan ik zelf doen wat ik wil doen en zijn we toch ook samen.
Ik vind trouwens dat eeuwige geklets dus heerlijk. Ook die gesprekken met zijn tweeen als: wat is jouw lievelingseten, leukste kleur, wat wil je later worden etc, heerlijk. Daar geniet ik echt van.
Vind ik ook leuk, maar niet als ik net aan de telefoon zit of met Vent aan het praten ben of zo. Dan mag ze best even wachten tot ik mijn zin afgemaakt heb!
quote:Zwieber schreef op 26 januari 2009 @ 15:58:

Ik vind trouwens dat eeuwige geklets dus heerlijk. Ook die gesprekken met zijn tweeen als: wat is jouw lievelingseten, leukste kleur, wat wil je later worden etc, heerlijk. Daar geniet ik echt van.

Euh, nou, dat zijn nou vragen die mijn kind niet vraagt. Later bestaat volgens mij in de ogen van mijn dochter geeneens. Ja, later is als je naar de kleuterschool gaat. Dát is later.

Vroegah, dat vindt ze wél interessant (iedereen was vroeger een baby, ook opa en oma hihi).

Klei werkt inderdaad super! Tis al vaker genoemd TO, maar heb je dat weleens geprobeerd?
Tuurlijk vind ik ook dat als ik aan het bellen ben of met een ander in gesprek, dat ze dan even kan wachten tot ik uitgepraat ben/tijd voor haar heb. Maar het gaat me erom dat als ik gewoon aanwezig ben en bijvoorbeeld aan het schoonmaken, opruimen, tv kijken of iets anders, ik ook gewoon beschikbaar ben. Ik vind dat ik best kan zeggen dat ik even ergens mee bezig ben, maar gewoon in de kamer zitten en zeggen dat je kind niet tegen je mag praten gaat mij een stap te ver.
quote:Eowynn_ schreef op 26 januari 2009 @ 16:18:

Ik vind dat ik best kan zeggen dat ik even ergens mee bezig ben, maar gewoon in de kamer zitten en zeggen dat je kind niet tegen je mag praten gaat mij een stap te ver.Dat zegt ook niemand Eowyn.
quote:intiem schreef op 26 januari 2009 @ 15:53:

sorry dat het nogal off topic ging btw

intiem, weet je wat mij nou opvalt?

dat je regelmatig iemand anders topic bijna helemaal over jouw situatie weet laten te gaan.

nu zal je wel weer over mij heen vallen waardoor TO nog minder antwoorden krijgt op haar topic en dat is eigenlijk juist wat ik níet wil. Maar het stoort me en dat wil ik even gezegd hebben.

TO, ik herken je verhaal. Ik heb er ook zo eentje thuis. Ik merk ook dat, zoals hier eerder geopperd, even intensief samen spelen leidt tot een klein poosje zelf spelen. Maar zoonlief vindt het volgens mij gewoon ook beregezellig om samen dingen te doen en aangezien hij tot nu toe enigst kind is, blijf ik over om mee te spelen. Van buiten zijn knapt hij trouwens ook altijd op, een dag niet naar buiten is een dag niet geleefd.

succes, want ik vind het ook wel eens moeilijk hoor!
[quote]timzalot schreef op 26 januari 2009 @ 16:48:

[...]

intiem, weet je wat mij nou opvalt?

dat je regelmatig iemand anders topic bijna helemaal over jouw situatie weet laten te gaan.

nu zal je wel weer over mij heen vallen waardoor TO nog minder antwoorden krijgt op haar topic en dat is eigenlijk juist wat ik níet wil. Maar het stoort me en dat wil ik even gezegd hebben.

/quote]

Die indruk/dat gevoel kreeg ik ook. Weet niet waarop gebaseerd, maar snap iig dat je dit zegt, want de uitwerking is iig wel zo. Ik zal er beter op letten iig (en minder ingaan/happen op reacties van anderen).

On topic maar weer.
Ik hoop voor TO dat het off topic gebeuren men er niet van weerhoudt om nog te reageren op háár verhaal...
off topic: hey intiem, je reactie verbaasd me dan nu weer, ten positieve hoor! je schrijfstijl komt op mij doorgaans tamelijk hard en defensief over. en het blijft daarbij toch lastig om geschreven tekst te interpreteren zoals ie bedoeld is

dus nog maar even uppen voor TO!

want ik kan zelf ook nog wel een gouden tip in deze gebruiken
quote:timzalot schreef op 26 januari 2009 @ 20:25:

off topic: hey intiem, je reactie verbaasd me dan nu weer, ten positieve hoor! je schrijfstijl komt op mij doorgaans tamelijk hard en defensief over. en het blijft daarbij toch lastig om geschreven tekst te interpreteren zoals ie bedoeld is

dus nog maar even uppen voor TO!

want ik kan zelf ook nog wel een gouden tip in deze gebruiken

nou gelukkig maar. Ik hou er van als mensen/froummers eerlijk zijn naar elkaar, ook over de onhebbelijkheden.

Up voor topicstarter (wat was je naam nou alweer?)

UP

UP

Op voor de gouden tip hoe om te gaan met driejarige peuters die moeilijk zelf kunnen spelen!
quote:intiem schreef op 26 januari 2009 @ 20:54:

Up voor topicstarter (wat was je naam nou alweer?)

UP

UPAh, Yvaatje dus
Ik snap dat je niet altijd je handen vrij hebt om een handje te geven , Intiem , maar in plaats van haar ' af te wijzen ' kun je het toch ook vóór zijn ? ( wie is het eerst bij de deur , wil jij de deur open maken , kun jij lopen met je handen op je rug ) .

Als jij na het ontbijt graag even ongestoord koffie wil drinken , kun je dan niet direct na , of al voor , het ontbijt haar een klusje geven ( tafel afruimen , tekening maken aan dezelfde tafel ) ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb dat de hele dag door praten trouwens vreselijk gemist ; ik kan nog tegen niemand in het bijzonder zeggen " kijk ! eendjes ! "
Als je gek wordt van de onbenullige kinderpraat ( wat het trouwens niet is ; hardstikke goed om veel te praten en zélf ook veel te vragen en te vertellen ) kun je ook op de automatische piloot kinderliedjes of opzegversjes produceren .
Yvaatje ; je jongste vindt zijn speelgoed stom ? Grote kans dat hij - geinspireerd door zijn grote broer - liever met wat anders speelt dan dingen die voor zijn leeftijd bedoeld zijn . En dat hij liever samen speelt dan - in zijn ogen - saai alleen .

Speelt hij met zijn broer ?
Ik herken het een beetje Intiem, ik ben ook niet goed met non stop geklets. Nou was mijn dochter tot haar derde vrij stil, begon toen pas echt te praten . Gillen kon ze dan weer wel heel mooi.

Ze gaat naar school en dan is het geen probleem. Maar bijv in de zomervakantie na een week van heul veul geklets, kun je mij opvegen. Ik kan het ook niet goed uitzetten. Ik moet zotussendoor effe leeg worden. Dus afgelopen zomer zaten we op de schommels en heb ik tegen haar gezegd dat de 5 minuten dat we daar nog waren, ik even niks meer wilde horen of zeggen haha. Kon echt niet meer.

Ik vind het fijn voor diegenen die er de hele tijd van genieten, lijkt me gezellig. Ik geniet er vaak van maar niet altijd. En dan zeg ik ook rustig dat ik even wat voor mijzelf ga doen, mijn dochter begrijpt ook dat ze me dan even moet laten. En daarna kroelen en spelen we weer.
quote:Feliciaatje schreef op 27 januari 2009 @ 12:16:

Ik herken het een beetje Intiem, ik ben ook niet goed met non stop geklets. Nou was mijn dochter tot haar derde vrij stil, begon toen pas echt te praten . Gillen kon ze dan weer wel heel mooi.

Ze gaat naar school en dan is het geen probleem. Maar bijv in de zomervakantie na een week van heul veul geklets, kun je mij opvegen. Ik kan het ook niet goed uitzetten. Ik moet zotussendoor effe leeg worden. Dus afgelopen zomer zaten we op de schommels en heb ik tegen haar gezegd dat de 5 minuten dat we daar nog waren, ik even niks meer wilde horen of zeggen haha. Kon echt niet meer.

Ik vind het fijn voor diegenen die er de hele tijd van genieten, lijkt me gezellig. Ik geniet er vaak van maar niet altijd. En dan zeg ik ook rustig dat ik even wat voor mijzelf ga doen, mijn dochter begrijpt ook dat ze me dan even moet laten. En daarna kroelen en spelen we weer.Zwiepje is ook een enorme kletskous en dat heeft hij van mij geerfd dus dat gaat helemaal goed.
Ik vind het heerlijk dat geklets. Maar ik moet ook wel bekennen dat ik uitstekend op de automatische piloot kan antwoorden (soms zelfs in het Duits als er een vriendinnetje speelt ). Voordeel is hier wel dat zoon ook heel veel met dochter kletst en tegen babyzus (al zegt die nog weinig terug).
Yvaatje, wat ik me afvraag. Spelen jouw twee jongens niet met elkaar? Dat lijkt me nl. zo handig van twee kinderen hebben, dat ze niet altijd gefocused zijn op de ouders en al hun aandacht nl. ok daar vandaan moeten halen. Tuurlijk zullen ze dan ook wel ruzie maken waarvoor je weer moet ingrijpen (nadeel van meerdere kinderen). Maar ze houden elkaar ook meer bezig lijkt me? Of is het leeftijdsverschil of karakterverschil te groot?

BGB, doen ik ook hoor (dat met die handjes. Meestal is het nl. duidelijk dat ik geen handje kan geven en vraag dochter bijvoorbeeld of ze wil helpen deur open te houden. Ik vind handjes vasthouden 95% van de tijd nl. erg leuk (en ze heeft zo'n heeeeeerlijk warm -en zacht- handje in deze koude dagen).

Feliciaatje, ik snap 'm. Ik denk btw dat je de meeste ouders wel kunt opvegen na een vakantie. Mij wel iig. Kinderen non stop "moeten" vermaken is ook behoorlijk intensief. Persoonlijk vind ik het een stuk intensiever dan werken.

Yvaatje, hoe is het nu? Doe je al bepaalde dingen om het voor jullie wat leuker te maken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven