Zwangerschapscursus/gym....moet dat???!

11-11-2008 18:52 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tsja, is dit echt nodig??

Ik ben nu 29 weken zwanger en ik vraag me af of ik me hier echt voor moet opgeven of dat ik de informatie wel ergens anders vandaan kan halen? Wat doen jullie of hebben jullie gedaan toen je zwanger was?? Ik heb een beetje rondgekeken en zo'n cursus bestaat dan uit ca. 9 avonden a 2 uur!! dat vind ik nogal niet wat.

en het lijkt me persoonlijk ook niet echt leuk...Volgens mij ben ik zowieso al erg laat hiermee
Ik heb hier een tijdje geleden een post over geopend. Vele reacties gehad. Over het algemeen kwam het op het volgende neer; niet nodig maar vooral erg leuk. Wel aan te raden is om er dan ene paar goede boeken over te lezen zodat je wel goed voorbereid bent.

Mij lijkt het namelijk ook niet echt leuk. ik heb de VK gevraagd of zij vond dat het een echt gemis was om het niet te doen. Zij zei nee maar het is wel leuk en goed om zo met je eigen lichaam en het kindje bezig te zijn. Niet nodig dus!
ik heb via de thuiszorg een cursus gedaan van 4 of 5 keer. Vond er persoonlijk niets aan. Ik had toch al wel het een en ander gelezen over hoe een bevalling in z'n werk gaat, weinig tot geen nieuwe info dus.

Het enige waar ik wat aan gehad heb waren de massage-oefeningen die mijn man bij me gedaan heeft.
Ik heb ook geen zwangerschaps-gym of cursussen gedaan. Volgens mijn arts was dat niet nodig en kon het ook niet combineren met mijn werk.
Ik heb niks hieraan gedaan. Het leek me niet leuk. Zowiezo ben ik niet zo vreselijk bezig geweest met mijn zwangerschap. Hoe leg ik dit uit..... Ik vond het leuk, geweldig, voelde me heerlijk en heb tot mijn 8e maand paardgereden en volop met de honden getraind en gewandeld. Dat gedoe met pufoefeningen, haptonomie, zwangerschapsyoga leek me allemaal veel zweverig en aan medezwangeren op een roze wolk had ik niet veel behoefte.Vond de meeste zwangeren in mijn omgeving zwaar irritant, hadden het nergens anders over, kwamen continu met ongevraagde enge info op de proppen enz...enz. De kans op meer irritatie heb ik voorkomen door me zo min mogelijk aan te sluiten bij zwangere vrouwenclubjes, inclusief fora.

Mijn idee; je moet natuurlijk niks.

Ik zou er ook niet veel aan gehad hebben, dat gepuf en ge-oefen want ik ben met KS bevallen en heb er niet veel van meegkregen.

Bij de volgende zou ik ook geen behoefte voelen om naar een gym te gaan.
Niet nodig hoor. Ik vond de yoga wel heel fijn, ook lekker voor mijn spieren, ik kwam er helemaal ontspannen van thuis.

De informatie kan je idd. ook uit boeken halen. Ik zelf vond het boek Veilig bevallen van Beatrijs Smulders erg prettig om te lezen en veel informatie geven.
Ik ben er geweest, vond het leuk maar ik heb er niet veel geleerd. Tegen de tijd dat we bij het puffen waren aangeland had ik dochterlelie al.

Dus leuk, ja, noodzakelijk, mwah. Mijn partner vond het ook niet leuk om mee te doen, maar de contacten met de andere mannen waren dan wel weer erg leuk.

De cursus was nogal eh.... zweverig... eh...

De leidster weet er alles van en jij mag niet tegenspreken want jij weet er niks van. Het consultatieburo later is ook zo. Ikke niet, dus ik lag regelmatig in de clinch met de leidster (en de cb verpleegkundige). Maar dochterlelie is inmiddels acht en ik kan haar al bijna recht in de ogen kijken, dus het is uiteindelijk toch nog goed gekomen met haar

Maar je kunt bijvoorbeeld ook gaan zwemmen. Bijna elk zwembad heeft aparte uren voor dikke buiken. Dan heb je ook contact maar zonder 'les'. En als je na een half uurtje uitgezwommen bent, of de contacten liggen je niet, dan houd je er weer mee op.
Hmm, volgens mij is het niet echt nodig. Ikzelf heb nooit zo'n cursus gedaan en inmiddels drie kinderen en nummer vier op komst. Ik kan me wel voorstellen dat het leuk kan zijn (ik woon niet in nl en hier had je niet van die cursussen), maar als het je niet ligt er zij natuurlijk informatieve boeken genoeg.
Ja, dat moet, anders mag je niet bevallen en moet je tot in lengte der dagen zwanger rondlopen
Overigens heb ik het bij de eerste niet gedaan, normaal bevallen en niets gemist. Leek me niet leuk, was een stuk jonger dan de gemiddelde mama in spé en ik had er geen zin in. Leek me nogal suf.

Bij de tweede heb ik me wél opgegeven. Maar ik ben maar 1 x geweest omdat ik daarna werd opgenomen en met 30 weken al bevallen was. Maar het enige voordeel daarvan was dat ik niet nog een keer hoefde Wat een rámp. Ik vond het voornamelijk erg mutserig. Was als enige zwanger van de tweede en dan nog ruim 6/7 jaar jonger dan de op één na jongste. (ik was toen 25). Nee, het is niets voor mij iig.
Ik ben wel gegaan bij beide zwangerschappen en heb er veel aan gehad. Zeker met de eerste bevalling. Ik heb yoga gedaan en de oefeningen waren best prettig en vooral de ademhalingstechnieken hebben mij geholpen tijdens de eerste bevalling. Het was geen gezelligheidsgroepje, voor de contacten was mijn les niet zo geschikt (en ik was daar ook niet op uit)
Bij mijn eerste heb ik het wel gedaan. Ik vond het niet bijzonder, maar het gaf me wel wat zelfvertrouwen dat ik in ieder geval een keer gehoord had hoe de bevalling in zijn werk gaat en hoe je moet puffen. Uiteindelijk aan dat puffen niets gehad, ik wist het niet meer. Ik vond het wel vervelend dat je allerlei klachten van iedereen hoort. Ik had, samen met nog een ander meisje, het idee dat iedereen van alles had, behalve ik.

Bij mijn tweede heb ik zwangerschapspilates gedaan. Geen zw.schapsgym maar gewoon bewegen voor zwangeren zonder gezemel zeg maar. Ik vond dit wel heel lekker en ook fijn dat we elke keer goed de bekkenbodemspieroefeningen deden, zo werd ik er aan herinnert dat thuis ook te doen.

De tweede bevalling ging veel makkelijker dan de eerste....

Ik denk trouwens dat je veel te laat bent met opgeven als je nog wilt, bij ons moest je rond de 20 weken wel opgegeven zijn.
Ik ben trouwens wel met 36 weken naar een info avond van de vk praktijk geweest. Daar had ik wél wat aan. Ondanks dat je ook allerlei scenario's hoort waar je (althans ik) helemaal niet aan wilt denken, was dat echt nuttig. Daar werd me bijvoorbeeld verteld dat je moest proberen positief tegenover de pijn te staan. Toen ze dat zei dacht ik: Yeah right. Maar ik heb het wel onthouden, ook tijdens de bevalling. En er werd verteld dat het zou helpen als je je er op concentreert dat alles open moet van onder. Dus niet verkrampen maar je openstellen zeg maar.

En beide tips hebben er volgens mij voor gezorgd dat de bevalling veel sneller ging dan de eerste, waarbij ik alleen maar verkrampte omdat ik het zeer vond doen.

Zo, tot zover een spoedcursus bevallen, nu hoef je helemaal niet meer op gym .
Ik had ook zo'n betweterige zwangerschaps-yoga-mutserige-lerares-met-geitenwollen-sokken die allemaal veeeeeel beter wist. Ook veel beter dan de fysio therapeut waar een van de zwangere bij liep.

Van de 15 lessen heb ik 3 gevolgd, waarvan 1 partnerles die ook echt pufles was. Daar heb ik wel wat aan gehad.

Zag het alleen niet zitten om 3 kwartier van het uur te gaan luisteren naar de bekken instabiliteit problemen van een andere zwangere (die fysio deed). Dit vondt de lerares nl zoooo interessant. pfffff

Heb fijn afgebeld daarna. Kon mijn tijd wel beter besteden.
Ja, dat vind ik echt.
leuk om te horen! en ik dacht al wel dat ik te laat was met opgeven. Ik had inderdaad zelf ook al het idee dat het nogal zweverig kan zijn! en dat er van die andere vrouwen zitten die nergens anders meer over kunnen praten....nee hoe blij ik ook ben dat ik zwanger ben, daar kan ik me ook best aan irriteren.

Ik zal het één en ander eens gaan opzoeken op internet als ik met verlof ben!!
Het ergste vond ik dat ze (de mede-zwangeren) het de hele tijd hadden over de horror bevallingen.

En ik mijn best maar doen om het niet te horen!

Het was ook een doorlopende cursus met zwangeschappen in verschillende stadia.

Ook voor contacten opbouwen was het niet geschikt. Vond ik wel heel jammer.
Ja, dat vind ik echt.
quote:Eowynn_ schreef op 11 november 2008 @ 19:44:

Ja, dat moet, anders mag je niet bevallen en moet je tot in lengte der dagen zwanger rondlopen
Het moet niet natuurlijk, een cursus.

Maar weeen moet je toch wegpuffen? En dan moet een verloskundige het je ter plekke leren? Maar als die er nou niet is..?

Het lijkt me dat je er veel sterker in staat de eerste fase, als je weet hoe je met je ademhaling om moet gaan.
Ik heb trouwens geen cursus gedaan, omdat ik vanaf 20 weken bedrust aan moest houden. In het ziekenhuis vertelden ze me dat ze daar geen verschil zagen in vrouwen die wel een cursus hadden gedaan en vrouwen die er geen hadden gedaan. Blijkbaar is goed kunnen bevallen een talent wat je in je hebt... of niet.
Compu, ik heb nooit leren puffen, maar toen ik eenmaal weeën had, leerde ik dat snel genoeg hoor. Daar had ik geen verloskundige bij nodig. (En als je die wel nodig hebt, dan kan er desnoods door de telefoon voorgepuft worden. )
Oja, dat kan ook. Door de telefoon haha, soort spoedcursus.
Maar even een tegengeluid hier . Ik heb zwangerschapsaerobics gedaan de laatste tien weken van mijn zwangerschap, omdat ik nog heel fit was en lekker in beweging wilde blijven. Eerst een uur bewegen (en daar kreeg je het echt behoorlijk warm van) en daarna met z'n allen thee drinken en de 'theorie' bespreken. Er waren redelijk wat vrouwen die van de tweede/derde/vierde zwanger waren en die dus veel uit de praktijk al wisten. Ik was met mijn 27 jaar wel één van de jongeren. Ik vond het echt helemaal niet mutsig, vond het juist leuk om twee uur per week echt met mijn zwangerschap bezig te zijn. Want verder ging het lichamelijk zo makkelijk dat ik er niet heel erg mee bezig was dat ik zwanger was.

Wat ik maar wil zeggen: je hoeft niet per se een enorm zweverige yogacursus te doen, er bestaan ook actievere zwangerschapscursussen. En die kunnen echt wel leuk zijn!
quote:compu schreef op 11 november 2008 @ 20:35:

Het moet niet natuurlijk, een cursus.

Maar weeen moet je toch wegpuffen? En dan moet een verloskundige het je ter plekke leren? Maar als die er nou niet is..?

Het lijkt me dat je er veel sterker in staat de eerste fase, als je weet hoe je met je ademhaling om moet gaan.

Bij de eerste was de vk er wel en lukte het me niet om ze weg te puffen, ondanks de gevolgde cursus. Het was namelijk echt heel anders dan dat het me verteld was bij die cursus.

Bij de tweede was de vk er niet (nou ja, ze kwam nog net op tijd voor het geboren worden van zoon) en heb ik het puffen zelf gedaan, en dat ging stukken beter dan bij de eerste.
quote:magica schreef op 11 november 2008 @ 20:54:

Wat ik maar wil zeggen: je hoeft niet per se een enorm zweverige yogacursus te doen, er bestaan ook actievere zwangerschapscursussen. En die kunnen echt wel leuk zijn!

Dat viel me bij het vorige topic over dit onderwerp ook op: de zwangeren die een actieve cursus gedaan hebben, waren veel enthousiaster dan de zwangeren die wat collectief genavelstaard hadden.

Ik heb ook een actievere cursus gedaan, en vond het wel prettig. VK was er bij de bevalling maar net op tijd om zoon te vangen, dus aan haar heb ik bij het opvangen van de weeen een stuk minder gehad dan aan de cursus.
Talent voor bevallen (als dat überhaupt bestaat): mijn VK zei nog: niet de persweeën wegpuffen! Dat puffen heb ik dus wel goed geleerd, haha. Langer uitademen dan inademen, meer is het niet. Daarvoor hoef je echt niet naar een cursus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven