Zwemmen kind 15 mnd

26-10-2011 22:44 178 berichten
Ik heb een dochter van 15 maanden die sinds 8 maanden alleen nog maar bij haar moeder woont. Ik zorg 1 weekend in de 2 weken voor haar.

Vandaag stelde ik voor dat ik binnenkort eens met haar zou gaan zwemmen, maar mijn ex is daar mordicus tegen; het zwembad zou te druk voor haar zijn, slecht voor haar huid, ze zou te snel afkoelen.

Nu ga ik regelmatig met mijn zoon zwemmen en zie veel mensen met nog veel jongere kinderen in het zwembad en die kinderen lijken het allemaal prachtig te vinden.

Volgens mij kan het best, maar mijn ex is mordicus tegen; 'ze wacht liever nog wat langer'. Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
quote:jo12345 schreef op 26 oktober 2011 @ 23:15:

[...]

Kan zijn, gezamenlijk ouderlijk gezag, maar je vult het wel enorm miezerig in, met die enorm magere twee weekendjes per maand.

Schiet niet op, iemand die een kleine fractie van het werk doet, erg weinig contact heeft met dochterlief en dan toch heel veel noten op zijn zang heeft.Ouch... vind je deze opmerking niet een beetje kort door de bocht? Je kent hun situatie niet, en misschien is het niet eens zijn keus om zijn dochter zo weinig te zien?
Overigens, als mijn zoontje bij mijn ex is, vraagt hij geen toestemming aan mij voor activiteiten. Dat doe ik namelijk ook niet bij hem.

Welke afspraken hebben jullie daarover? Want zo te lezen gaat t jou om de zeggenschap.
quote:Annelize schreef op 26 oktober 2011 @ 23:18:

[...]

Het is zeker waar dat jij ook gehoord mag en moet worden. Dit kind is immers van jullie samen. Zelf denk ik dat het niet alleen om het zwemmen gaat, maar überhaubt de vrijheid om dingen met je dochter te ondernemen die voor je ex wel vanzelfsprekend zijn. Ik vermoed dat ze niet al haar plannen met jou bespreekt aangezien je dochter een groot deel van de maand bij haar is? Wellicht steekt dat bij jou? Misschien zeg ik nu hele suggestieve dingen, maar dit is wat ik me in een dergelijke situatie kan voorstellen. Zit ik er erg naast?Als gescheiden ouder is 'loslaten' het eerste dat je moet leren, anders word je gek. Je moet er vanuit gaan dat de ander goed voor je kind zorgt. Ik kan eerlijk zeggen dat ik niet probeer om invloed uit te oefenen door 'dwars te liggen'. Ik heb ook nog een zoon uit een eerder huwelijk en ik heb geen enkele twijfel over mijn vermogen om voor mijn kinderen te zorgen.
quote:amand1969 schreef op 26 oktober 2011 @ 23:23:

[...]

Als gescheiden ouder is 'loslaten' het eerste dat je moet leren, anders word je gek. Je moet er vanuit gaan dat de ander goed voor je kind zorgt. Ik kan eerlijk zeggen dat ik niet probeer om invloed uit te oefenen door 'dwars te liggen'. Ik heb ook nog een zoon uit een eerder huwelijk en ik heb geen enkele twijfel over mijn vermogen om voor mijn kinderen te zorgen.Vind je ex dat ook?
quote:Marahbloem schreef op 26 oktober 2011 @ 23:19:

[...]

Is dat 'n stokpaardje van je?

Ik schrijf dat de moeder het duidelijk niet wil, als jij met argumenten komt, zal zij vast haar tegenargumenten hebben. Dat is namelijk menselijk als iemand iets niet wil. Heeft niets te maken met 't laatste woord hebben van moeder.

Pas op dat 't geen welles/nietes gaat worden, want voor je t weet heb je ruzie over iets onbenulligs als 30 minuten zwemmen. En voor je kind maakt t nog niets uit.Dan blijft mijn conclusie dus overeind: de moeder heeft altijd het laatste woord?
quote:Annelize schreef op 26 oktober 2011 @ 23:24:

[...]

Vind je ex dat ook?Nee, dat vind ze niet.
Loslaten van je kind is ontzettend moeilijk, zeker bij zo'n kleintje. Is het t eerste kind van je ex? Probeer je dan ook in haar in te leven. Je weet uit ervaring hoe moeilijk t is.
quote:amand1969 schreef op 26 oktober 2011 @ 23:18:

[...]

Ik wil juist graag een goede band opbouwen met mijn dochter. En dat van die miezerige 2 weekendjes is niet mijn keus. Die goede band met moeder werkte al niet hè, vandaar ook de huidige situatie.

Tsja, dat is heel vervelend en verdrietig! Kan mij serieus voorstellen dat jij daar best wel last van hebt.

Ik heb zelf inmiddels ruim 16 jaar ervaring met co-ouderschap.

En geloof mij, dat is vaak niet simpel. Ik heb wel tips, die ook in jouw situatie zouden kunnen helpen.

Bij ons is het heel simpel: als een van de ouders iets echt niet wil gebeurt het niet. Het is het conflict en de spanning niet waard. Samen opvoeden is je ego opzij zetten. Het gaat om je gezamenlijke kind. Dat is heel veel belangrijker als gelijk krijgen. En 1 ding is het allerslechtste en dat is conflict en spanning tussen ouders.

En er zijn altijd alternatieven. Op zich heb je gelijk hoor, babyzwemmen zou best kunnen en ook best leuk kunnen zijn. Maar je hebt de komende 15-20 jaar nog duizenden kansen om leuk met je dochter te zwemmen. Waarom daar moeilijk over doen. Je hebt er echt niks aan.
quote:Marahbloem schreef op 26 oktober 2011 @ 23:21:

Overigens, als mijn zoontje bij mijn ex is, vraagt hij geen toestemming aan mij voor activiteiten. Dat doe ik namelijk ook niet bij hem.

Welke afspraken hebben jullie daarover? Want zo te lezen gaat t jou om de zeggenschap.

We hebben daar geen afspraken over. Je slaat de spijker op z'n kop over dat toestemming vragen. Dat moet echter wel van 2 kanten komen. Ik had ook niet kunnen overleggen en gewoon kunnen gaan zwemmen met haar.

Wanneer openheid bestraft wordt, heeft dat onvermijdelijk tot gevolg dat ik minder open ga worden.
quote:jo12345 schreef op 26 oktober 2011 @ 23:28:

[...]

Tsja, dat is heel vervelend en verdrietig! Kan mij serieus voorstellen dat jij daar best wel last van hebt.

Ik heb zelf inmiddels ruim 16 jaar ervaring met co-ouderschap.

En geloof mij, dat is vaak niet simpel. Ik heb wel tips, die ook in jouw situatie zouden kunnen helpen.

Bij ons is het heel simpel: als een van de ouders iets echt niet wil gebeurt het niet. Het is het conflict en de spanning niet waard. Samen opvoeden is je ego opzij zetten. Het gaat om je gezamenlijke kind. Dat is heel veel belangrijker als gelijk krijgen. En 1 ding is het allerslechtste en dat is conflict en spanning tussen ouders.

En er zijn altijd alternatieven. Op zich heb je gelijk hoor, babyzwemmen zou best kunnen en ook best leuk kunnen zijn. Maar je hebt de komende 15-20 jaar nog duizenden kansen om leuk met je dochter te zwemmen. Waarom daar moeilijk over doen. Je hebt er echt niks aan.

Ik had ook co-ouderschap over mijn zoon, maar zijn moeder heeft daar 2 maanden geleden haar kont mee afgeveegd en is 70 km verderop gaan wonen.

Ik heb er wat moeite mee dat ik als vader met ouderlijk gezag blijkbaar niets in te brengen heb.
quote:amand1969 schreef op 26 oktober 2011 @ 23:28:

[...]

We hebben daar geen afspraken over. Je slaat de spijker op z'n kop over dat toestemming vragen. Dat moet echter wel van 2 kanten komen. Ik had ook niet kunnen overleggen en gewoon kunnen gaan zwemmen met haar.

Wanneer openheid bestraft wordt, heeft dat onvermijdelijk tot gevolg dat ik minder open ga worden.

Dat laatste snap ik, maar gaat je waarschijnlijk alleen maar meer gedoe opleveren. Kijk, ik vind t ook een futiel iets, maar als je ex het echt niet wil, houdt het voor nu op.

Eerlijk gezegd verbaasde het mij dat je om zoiets toestemming moet vragen. Maar goed, mijn menig doet er niet toe. Je ex wil het gewoon niet. Ik neem aan dat jij t ook niet prettig vindt als jouw ex dingen met dochter onderneemt die jij niet wilt.

Lijkt me verstandig om een soort van principe-afspraak te maken, dat als de een echt iets niet wil, het ook niet gebeurt.
quote:amand1969 schreef op 26 oktober 2011 @ 23:28:

[...]

Tsja, daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Waarom zou je eigenlijk toestemming moeten vragen voor iets heel normaals als babyzwemmen.

Ook ik zie op zaterdagochtend vaak genoeg vaders veel plezier hebben met baby's in het zwembad.
quote:Marahbloem schreef op 26 oktober 2011 @ 23:26:

Loslaten van je kind is ontzettend moeilijk, zeker bij zo'n kleintje. Is het t eerste kind van je ex? Probeer je dan ook in haar in te leven. Je weet uit ervaring hoe moeilijk t is.Ik heb 12 van elke 14 dagen geen contact met mijn dochter. Ik weet hoe moeilijk loslaten is. Ik ben nog maar net gestopt met dagelijks de ogen uit m'n kop janken.
quote:amand1969 schreef op 26 oktober 2011 @ 23:31:

[...]

Ik had ook co-ouderschap over mijn zoon, maar zijn moeder heeft daar 2 maanden geleden haar kont mee afgeveegd en is 70 km verderop gaan wonen.

Ik heb er wat moeite mee dat ik als vader met ouderlijk gezag blijkbaar niets in te brengen heb.Let op dat je die frustratie nu niet op het zwemmen uit gaat leven.
quote:amand1969 schreef op 26 oktober 2011 @ 23:33:

[...]

Ik heb 12 van elke 14 dagen geen contact met mijn dochter. Ik weet hoe moeilijk loslaten is. Ik ben nog maar net gestopt met dagelijks de ogen uit m'n kop janken.

Ja, dat is helaas ook gewoon k*t. Iets anders kan ik er niet over zeggen.

Maar waarom moet je over zoiets simpels toestemming vragen? Valt dit niet onder 'routinematige zorg'? Kun je daar niet eens een gesprek over aangaan?
quote:amand1969 schreef op 26 oktober 2011 @ 23:31:

[...]

Ik heb er wat moeite mee dat ik als vader met ouderlijk gezag blijkbaar niets in te brengen heb.

Ai! Daar komt het echte probleem. Dat is heel erg k*t voor je.

Ik vind dat dat eigenlijk niet zou moeten kunnen. Als ouders niet meer bij elkaar zijn zouden ze de verantwoordelijkheid moeten hebben om bij elkaar op fietsafstand te blijven wonen.
quote:Marahbloem schreef op 26 oktober 2011 @ 23:32:

[...]

Lijkt me verstandig om een soort van principe-afspraak te maken, dat als de een echt iets niet wil, het ook niet gebeurt.Tsja, daar zit 'em de kneep dus. Wat is redelijk en wat niet? We zijn gescheiden omdat we fundamenteel van mening verschillen over o.a. het opvoeden van ons kind.
quote:amand1969 schreef op 26 oktober 2011 @ 23:26:

[...]

Nee, dat vind ze niet.

Lastig parket. Je ziet je dochter dus al minder dan je zou willen, en je mag op de dagen dat je haar ziet niet allerlei leuke dingen met haar ondernemen omdat je ex je niet voldoende vertrouwd dat jij goed voor jullie dochter zal zorgen.

Het gaat er in dit verhaal meer om hoe de verstandhouding tussen jou en je ex is. De aanval openen zou ik persoonlijk geen goede tactiek vinden Dat komt jullie verstandhouding niet ten goede, en is bovenal niet goed voor je dochter. Wat het antwoord wel is, weet ik niet. Ergens zul je haar vertrouwen moeten winnen wat betreft de zorg rondom je dochter, maar zie dat maar eens voor elkaar te boksen bij een ex.
Nondeju, ik ben een beetje traag met typen geloof ik!
quote:jo12345 schreef op 26 oktober 2011 @ 23:37:

[...]

Ai! Daar komt het echte probleem. Dat is heel erg k*t voor je.

Ik vind dat dat eigenlijk niet zou moeten kunnen. Als ouders niet meer bij elkaar zijn zouden ze de verantwoordelijkheid moeten hebben om bij elkaar op fietsafstand te blijven wonen.Ik ben dit jaar 2 kinderen kwijtgeraakt. Ik ben ondertussen wel klaar met slikken en accepteren. Met janken nog niet. Wanneer ik moet toestaan dat mijn exen ook nog bepalen hoe ik in mijn tijd met mijn kinderen om moet gaan, dan spring ik net zo lief van een flatgebouw.
Als je ex vind dat je niet goed voor je kinderen kunt zorgen zal daar een reden voor zijn.

Dan zou ik dat zwemmen ook laten als je ex dat niet wilt.

Zij zorgt voor jullie dochter en kent haar het beste. Waarom perse zwemmen als er nog zoveel andere leuke dingen te doen zijn?
Amand,

Probeer toch echt het gesprek aan te gaan met je ex. En hierover afspraken te maken, jullie moeten nog heel lang doorgaan met elkaar nml.
quote:isabon schreef op 26 oktober 2011 @ 23:41:

Als je ex vind dat je niet goed voor je kinderen kunt zorgen zal daar een reden voor zijn.

Dan zou ik dat zwemmen ook laten als je ex dat niet wilt.

Zij zorgt voor jullie dochter en kent haar het beste. Waarom perse zwemmen als er nog zoveel andere leuke dingen te doen zijn?Is dat zo?
quote:Marahbloem schreef op 26 oktober 2011 @ 23:34:

[...]

Let op dat je die frustratie nu niet op het zwemmen uit gaat leven.Je hebt gelijk dat je dat zegt. Maar ik heb de afgelopen maanden geleerd dat ik in mijn situatie alleen maar eerlijk, open en recht door zee naar allebei de moeders kan zijn. Elke andere strategie gaat zich tegen me keren en kan ik voor mezelf ook niet vergoelijken.
quote:isabon schreef op 26 oktober 2011 @ 23:41:

Right.... vreemde aanname

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven