Brainstorm verbouwing

09-05-2019 08:51 116 berichten
Wij hebben een huis op het oog alleen kom ik niet lekker met mijn gedachte uit over de achterkant van het huis. Het is een jaren ‘50 woning van baksteen. De bijkeuken is origineel. De bijkeuken liep origineel door tot het huis. De bakstenen uitbouw waar de keuken in zit is niet origineel.

Ik vind de keuken donker + 3 deuren door om vanuit de huiskamer in de tuin te komen en wil 2 muren doorbreken en tuindeuren van 2,5 meter breed er in waar nu de keuken zit. Maar wat kost zoiets? We gaan natuurlijk met een bouwtechnischekeurder nog eens kijken en willen een schatting laten maken van de verbouwkosten. Maar waar moet ik überhaupt aan denken? Ik ben handig maar nog niet met dit. Wees niet bang, we laten dit doen door een professional. Ik wil gewoon niet onbeslagen ten ijs komen.

De keuken had ik gedacht naar de linker muur te verplaatsen. Maar misschien hebben jullie wel hele leuke ideeën :idee: Dus als je zin hebt om mee te denken dan lees ik het graag! :heart:



Dubbele lijnen = draagmuren
Enkele lijn = muur
- - - = ramen
Oranje = wat ik dacht door te breken.

Afbeelding

Deze deuren lijken mij wel wat maar dan van hout.
Afbeelding
Lichtpunten van glas waar je overheen kunt lopen qua terras?

Afbeelding
redbulletje schreef:
09-05-2019 10:46
Lichtpunten van glas waar je overheen kunt lopen qua terras?

Afbeelding


Oh jij sexy jij! Kwijl.
Nummer*Zoveel schreef:
09-05-2019 10:42
Als de trap aangepast wordt met onderaan een draai, dan kan het toilet misschien ook naast de voordeur?


Daar had ik nog niet aan gedacht :idee:
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
09-05-2019 10:42
Onder de trap zit een keldertje.. hmmm :idee:

Het is wel een heel leuk keldertje :-?
Dat is constructief vaak lastig met de riolering, omdat kelders vaak extra stevig gemaakt zijn ivm de bescherming tegen optrekkend vocht.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
09-05-2019 10:52
Daar had ik nog niet aan gedacht :idee:
Ook wel fijner om de deur van het toilet niet direct in de keuken of woonkamer te hebben.
Nummer*Zoveel schreef:
09-05-2019 10:54
Dat is constructief vaak lastig met de riolering, omdat kelders vaak extra stevig gemaakt zijn ivm de bescherming tegen optrekkend vocht.


Achter elke deur een Saniboyeur :-P) Maar je hebt een punt.
Nummer*Zoveel schreef:
09-05-2019 10:55
Ook wel fijner om de deur van het toilet niet direct in de keuken of woonkamer te hebben.
Ik zat er dan aan te denken om de ingang van het toilet in de hal onder de trap te maken. En dan de deur van uit de woonkamer weg te werken.
Post je ooit een update van hoe het geworden is?

Ik vind zulke dingen ook altijd zo leuk om te doen. Het is dat ik niet zo handig ben in het uploaden van plaatjes uit mijn eigen bestand anders zou k even mee tekenen.

Schoonzus stond hier ooit ook voor de deur of man en ik even wilden meedenken met haar verbouwing. Eén van mijn ideeën heeft ze ook echt gebruikt. En een ander idee nog verbetert en toen ook toegepast.
Andersom schreef:
09-05-2019 10:58
Post je ooit een update van hoe het geworden is?

Ik vind zulke dingen ook altijd zo leuk om te doen. Het is dat ik niet zo handig ben in het uploaden van plaatjes uit mijn eigen bestand anders zou k even mee tekenen.

Schoonzus stond hier ooit ook voor de deur of man en ik even wilden meedenken met haar verbouwing. Eén van mijn ideeën heeft ze ook echt gebruikt. En een ander idee nog verbetert en toen ook toegepast.


Ja ik zal updaten mocht het zo ver komen :) ik hou van crowdsourcing :heart: en dat jullie de moeite nemen om zo aardig te reageren is leuk.



Ik teken op een A4 en dan maak ik een foto en upload die op https://www.mupload.nl dan gebruik ik de .jpg om hier te plakken.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
09-05-2019 10:56
Achter elke deur een Saniboyeur :-P) Maar je hebt een punt.
Een sanibroyeur is echt niet fijn bij een toilet dat je veel gebruikt. Je mag er veel niet in gooien.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
09-05-2019 11:04

Ik teken op een A4 en dan maak ik een foto en upload die op https://www.mupload.nl dan gebruik ik de .jpg om hier te plakken.
Voor eigen gebruik is de app “magicplan” heel erg handig om plattegronden mee te tekenen en eindeloos met dingen te schuiven.

Let dan alleen wel op de afmetingen, want ze gebruiken buitenlandse afmetingen, zoals bijv 180x180 cm voor een kingsize bed. Je kunt die maten waar nodig meestal wel zelf aanpassen.

Je kunt er alleen geen keukens mee intekenen (maar voor alleen een plattegrond werken de garderobekasten van 60 diep ook prima) en je mag er niets uit delen of van screen printen.
Thanks voor de tip voor het tekenprogramma :heart: Nummerzoveel



Zijn er nog meer mensen met tips, bedenkingen of andere kijk? :)
Alle reacties Link kopieren
Normaal sta ik altijd alleen in de meeleesstand, maar hiervoor speciaal een account aangemaakt :)
Vind het leuk om mee te denken en hier net een uitbouw achter de rug.

Ik zou het zo doen: https://www.mupload.nl/img/4mvu2q68.jpg

Dus iets uitbouwen, keuken op zn plek laten, eventueel een lichtkoepel tussen keuken en hoge kasten voor extra licht, bijkeuken laten bestaan en muurtje doortrekken, zodat het echt los van woonkamer en keuken komt. Ik zou de muur van de keuken niet helemaal weghalen, maar alleen een brede doorloop maken, zodat je de keuken deels uit het zicht houdt.

Succes met het brainstormen!
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
09-05-2019 09:48
De keuken muur is 3.10m en de bijkeukenmuur 2.80m. Uitbouwen zodat de muur gelijk komt met de bijkeuken is een optie :idee: De buren hebben dat met een serre.

Waar ik dan wel mee zit is dat in die bijkeuken alle apparatuur zit van was/droger, ketel (2018) tot boiler (2018). Ik zou die functie daar niet willen verliezen door de bijkeuken bij de open ruimte te betrekken.


De keuken wil ik niet aan de voorkant. Er zit daar een heel tof wijd raam tot aan de grond :heart:

Kan die wc niet naar de bijkeuken, opdelen in wasruimte en toiletruimte? Dan kun je echt een heel grote woonkeuken maken.
Uitbouw gelijk trekken en de linkermuur verwijderen.




Ik weet niet precies welke muur je bedoelt :-?


Bij de driehoekjes zat ooit een dragende muur. Bij de +++ zat in de jaren ‘50 de keuken. Ik hou niet echt van uitbouwen en we zitten zelfs met het idee om de uitbouw weg te halen en de keuken terug op de originele plek te zetten.

Afbeelding
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
09-05-2019 21:13
Dan heeft ze geen toegang tot de tuin meer tenzij je dan in de bijkeuken nog een deur laat plaatsen (ivm gelijktrekken vervalt huidige) en door die bijkeuken steeds de tuin in moet gaan.

Want zo breed als het dan wordt, met aan weerszijden keuken en in het midden openslaande tuindeuren, wordt denk ik erg onpraktisch kooktechnisch gezien.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zou doen:
- aanbouw gelijktrekken
- bijkeuken handhaven en opdelen: toilet en bijkeuken (toilet kan naar achteren ivm gelijktrekken achterpui
- deur vanuit hal verplaatsen (zodat deze niet uitkomt in het oorspronkelijke keukengedeelte maar in de woonkamer)
- keuken in oude keukengedeelte, aansluitend deur naar bijkeuken

Die muur er inderdaad uit en bij de openslaande tuindeuren de eethoek.

Maar goed, ik heb geen idee van de afmetingen (hoe lang is de muur van het oude keukengedeelte?)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Nou mijn man is dus voor het idee van Meeleeszwaan en ik wil voor de lange keuken van de bijkeuken tot de hal gaan :roll: en dan de huidige keuken uitbouw slopen.

Man: Afbeelding
Ik: Afbeelding

En dan bij mijn voorkeur idd de wc naar de bijkeuken verplaatsen en de bijkeukendeur opheffen. Ik denk dat man’s Voorkeur mooi is maar nauw en hij denkt dan mijn voorkeur te veel van het huis opslokt.

Dus ik hoop dat mijn idee het goedkoopst uitpakt want dan is man sowieso om :lol:

Meer ideeen en tips blijven van harte welkom! :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Dus als ik het idee van Meeleeszwaan en man begrijp, moet je met de manden was en strijkgoed en eventuele voorraad door het toilet lopen?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de huidige aanbouw niet verwijderen, hoor. Minder vierkante meters betekent een waardedaling voor je huis.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
10-05-2019 20:05
Dus als ik het idee van Meeleeszwaan en man begrijp, moet je met de manden was en strijkgoed en eventuele voorraad door het toilet lopen?
Volgens mij zit er een soort halletje met toilet achter een aparte deur.

Ik denk alleen dat de ruimte in deze opzet erg donker wordt, met name in de hoek van de plusjes en driehoekjes.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
10-05-2019 20:31
Volgens mij zit er een soort halletje met toilet achter een aparte deur.

Ik denk alleen dat de ruimte in deze opzet erg donker wordt, met name in de hoek van de plusjes en driehoekjes.
Dat past toch niet? Dan heb je drie deuren op een halve vierkante meter. Dan zou ik dat ene muurtje wel inkorten zodat er minstens één deur vervalt.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Oehh! Dat idee van je man vind ik ook tof! Ik zou de aanbouw niet verwijderen hoor, lekker juist, vierkante meters extra.


Kan de wc naar de hal?
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
10-05-2019 20:39
Dat past toch niet? Dan heb je drie deuren op een halve vierkante meter. Dan zou ik dat ene muurtje wel inkorten zodat er minstens één deur vervalt.
De wand van de bijkeuken is 2.80 breed, schreef Glitter eerder. Als je een deur van 80cm breed plaatst, dan houdt je daarnaast nog 2 meter over voor het toilet, wat best veel is.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
10-05-2019 21:15
De wand van de bijkeuken is 2.80 breed, schreef Glitter eerder. Als je een deur van 80cm breed plaatst, dan houdt je daarnaast nog 2 meter over voor het toilet, wat best veel is.
Ja dat is breed genoeg. Alhoewel ik dat portaaltje zou vermijden vanwege drie deuren die op een klein vlak uitkomen (en ik zie mijzelf daar al stoeien met een stofzuiger). Dan zou ik tegenover de wc-deur een soort van muurkast maken, dat valt dan mooi weg tussen de twee muurtjes zodat je het niet direct ziet vanuit de kamer.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
10-05-2019 21:21
Ja dat is breed genoeg. Alhoewel ik dat portaaltje zou vermijden vanwege drie deuren die op een klein vlak uitkomen (en ik zie mijzelf daar al stoeien met een stofzuiger). Dan zou ik tegenover de wc-deur een soort van muurkast maken, dat valt dan mooi weg tussen de twee muurtjes zodat je het niet direct ziet vanuit de kamer.
Ik zou het bij 2 deuren houden; 1 van woonkamer naar bijkeuken, en eentje in het toilet. De derde deur voegt weinig toe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven