Brainstorm verbouwing

09-05-2019 08:51 116 berichten
Wij hebben een huis op het oog alleen kom ik niet lekker met mijn gedachte uit over de achterkant van het huis. Het is een jaren ‘50 woning van baksteen. De bijkeuken is origineel. De bijkeuken liep origineel door tot het huis. De bakstenen uitbouw waar de keuken in zit is niet origineel.

Ik vind de keuken donker + 3 deuren door om vanuit de huiskamer in de tuin te komen en wil 2 muren doorbreken en tuindeuren van 2,5 meter breed er in waar nu de keuken zit. Maar wat kost zoiets? We gaan natuurlijk met een bouwtechnischekeurder nog eens kijken en willen een schatting laten maken van de verbouwkosten. Maar waar moet ik überhaupt aan denken? Ik ben handig maar nog niet met dit. Wees niet bang, we laten dit doen door een professional. Ik wil gewoon niet onbeslagen ten ijs komen.

De keuken had ik gedacht naar de linker muur te verplaatsen. Maar misschien hebben jullie wel hele leuke ideeën :idee: Dus als je zin hebt om mee te denken dan lees ik het graag! :heart:



Dubbele lijnen = draagmuren
Enkele lijn = muur
- - - = ramen
Oranje = wat ik dacht door te breken.

Afbeelding

Deze deuren lijken mij wel wat maar dan van hout.
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Mwah, ik zou het niet zo fijn vinden als bezoek, dat vast en zeker ook wel eens naar het toilet gaat, gelijk zicht heeft op mijn wasgoed, voorraad en boiler.

Met name het eerstgenoemde :-D

En idd proberen of het toilet op de hal kan, lijkt mij prettiger (maar dat komt ook omdat ik dat zo gewend ben).
Nee heb je, ja kun je krijgen
GlitterCupcake schreef:
09-05-2019 09:48
Bij de driehoekjes zat ooit een dragende muur. Bij de +++ zat in de jaren ‘50 de keuken. Ik hou niet echt van uitbouwen en we zitten zelfs met het idee om de uitbouw weg te halen en de keuken terug op de originele plek te zetten.

Afbeelding
Glitter, let even op de driehoekjes. Dat was ooit een dragende muur en dat is nu open en wordt opgevangen door een balk? Die ligt waarschijnlijk op de muren van de hal, bijkeuken en huidige keuken (de oude buitenmuur). Als je de oranje muur weg wil halen, kùn je ook de eerdere balk moeten vervangen e/o een andere constructie aan moeten gaan. Hier moet een constructeur naar kijken en probeer voor hem/haar de funderingstekeningen uit het bouwarchief van de gemeente op te vissen om de berekeningen sneller en beter te kunnen laten uitvoeren.

Qua toilet: je kan de toegang tot de leefruimte in de hal links maken zodat je in de woonkamer komt. De toegang tot de kelderkast verplaatsen naar de gang (kleinere/schuine deur). De deur aan het einde van de hal laat je dan naar het toilet gaan en je haalt een hapje van de nieuwe keuken af. Het riool loopt toch al in die hoek, want de afvoer van het toilet in de bijkeuken loopt er onderdoor naar de straat.

En keuken wil je echt achter? Ik zie juist een keuken voor en dan een fijne grote woonkamer (met speelgoedhoek) aan de achterzijde met grote glaspartij en dubbele deuren al helemaal voor me.
Alle reacties Link kopieren
Man vindt de lange keuken aan de “oude” wand teveel de woonkamer in komen, en Glitter vindt de korte “gallee kitchen” van man te krap. Een ideetje voor een middenweg:

Trek de achtergevel gelijk met de bijkeuken en haal de tussenmuren weg, zodat er 1 grote ruimte ontstaat. Maak dan een rij hoge kasten tegen allebei de zijmuren (dus op de plek van “man zijn keuken” en op de plek van de bijkeuken). In “man zijn keukenblok” plaats je dan de keukenapparatuur (magnetron, koelkast, etc) en in het bijkeukenblok werk je alles weg wat nu al in de bijkeuken staat (wasmachine, boiler, etc). De ruimte is 5.90 breed, dus met die kasten houd je nog (5.90-2x0.60 diep=) 4.70 over om daar tussenin een kookeiland te plaatsen. Op die manier heb je ruimte in de keuken, veel bergruimte en veel werkruimte, veel licht (glazen achterpui), en de keuken hoeft niet de kamer in de komen.

De WC past alleen niet in dit plan, dus die zal dan moeten schuiven naar de gang.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
10-05-2019 21:40
Qua toilet: je kan de toegang tot de leefruimte in de hal links maken zodat je in de woonkamer komt. De toegang tot de kelderkast verplaatsen naar de gang (kleinere/schuine deur). De deur aan het einde van de hal laat je dan naar het toilet gaan en je haalt een hapje van de nieuwe keuken af. Het riool loopt toch al in die hoek, want de afvoer van het toilet in de bijkeuken loopt er onderdoor naar de straat.
Ik lees jouw post net pas. Even hierop voort bordurend, zou TO ook het volgende kunnen doen.

Als je vanuit de “oorspronkelijke keuken” (nu dus woonkamer) naar de hal kijkt, dan zou je daar twee deuren kunnen plaatsen. De linkerdeur gaat naar de kelder onder de trap. De rechterdeur gaat naar het toilet, due naast de trap is geplaatst. Vanaf de voordeur loop je dan rechtdoor tegen de achterkant van het toilet aan, heb je rechts de trapopgang, en in de wand links een deur naar de woonkamer.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben recent een mega dakraam in onze uitbouw laten plaatsen en dat maakt het huis zo enorm licht!
Wat je ook doet, laat er een lichtstraat inzetten!
Zoiets:
https://images.app.goo.gl/veA3LmNbn5DbMUqL9

Afbeelding
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
10-05-2019 19:25
Dan heeft ze geen toegang tot de tuin meer tenzij je dan in de bijkeuken nog een deur laat plaatsen (ivm gelijktrekken vervalt huidige) en door die bijkeuken steeds de tuin in moet gaan.

Want zo breed als het dan wordt, met aan weerszijden keuken en in het midden openslaande tuindeuren, wordt denk ik erg onpraktisch kooktechnisch gezien.
Die kan toch op de, huidige, korte kant?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
10-05-2019 19:39
Nou mijn man is dus voor het idee van Meeleeszwaan en ik wil voor de lange keuken van de bijkeuken tot de hal gaan :roll: en dan de huidige keuken uitbouw slopen.

Man: Afbeelding
Ik: Afbeelding

En dan bij mijn voorkeur idd de wc naar de bijkeuken verplaatsen en de bijkeukendeur opheffen. Ik denk dat man’s Voorkeur mooi is maar nauw en hij denkt dan mijn voorkeur te veel van het huis opslokt.

Dus ik hoop dat mijn idee het goedkoopst uitpakt want dan is man sowieso om :lol:

Meer ideeen en tips blijven van harte welkom! :cheer2:
Die van je man vind ik raar. Je bouwt het hele uitzicht naar de tuin vol.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
En een combinatie van beide ideeën?

Weet niet of ik het goed uitleg maar:
Je laat de bijkeuken intact (incl toilet). Keuken terug naar de oude plek. Je zou er zelfs een kookeiland bij kunnen maken.

En dan bijv eettafel in het stukje waar de huidige keuken zit, met mooie deuren of schuifpui naar buiten.
every journey starts with a single step
firedraakje schreef:
11-05-2019 11:40
En een combinatie van beide ideeën?

Weet niet of ik het goed uitleg maar:
Je laat de bijkeuken intact (incl toilet). Keuken terug naar de oude plek. Je zou er zelfs een kookeiland bij kunnen maken.

En dan bijv eettafel in het stukje waar de huidige keuken zit, met mooie deuren of schuifpui naar buiten.


Hmm dat kan ook nog :idee: Al vind ik de ruimte waar nu de keuken in zit wel klein en dan komt er geen extra licht in de huiskamer.
Vandaag heb ik de originele bouwtekeningen gekregen. Hier zie je hoe het vroeger was en wat dragende muren zijn. Misschien vinden de meedenkers het leuk om ook te zien :)

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Afbeelding

De uitbouw gelijk trekken
Openslaande deuren in de gevel van de huiskamer
De deur in de bijkeuken uiterst links plaatsen
De plee uiterst rechts plaatsen
Daarnaast een mooie op maat kast met schuifdeuren en je was-droogcombi met rekken en plastic (uittrek)manden voor wasgoed. Alles achter deuren. Hierdoor hoef je geen deur naar de bijkeuken te hebben, of je kunt daar ook een schuifdeur plaatsen.


Van de onderste foto de onderste muur verwijderen, originele buitenmuur dus.
Grote eettafel kan dan in de aanbouw, keuken op de rechter muur. Eventueel met eiland en eet bar.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Nummer*Zoveel schreef:
09-05-2019 10:55
Ook wel fijner om de deur van het toilet niet direct in de keuken of woonkamer te hebben.
Mag ook niet van het bouwbesluit :)
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk! Dit huis lijkt qua indeling heel erg op ons oude huis, wat we ook grondig hebben verbouwd. Als je voldoende tuin overhoudt, zou ik de aanbouw nog een meter langer maken dan de berging, met een volledig glazen pui. En in die ruimte een lichtstraat. Krijg je een fantastische ruimte van, daar ga je het meeste in leven

Mocht je willen kijken hoe het bij ons is geworden, kan ik je in een pb wel de fundalink van onze oude woning sturen.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

He waarom is die van mij nou weer gedraaid :| Maar je ziet het vast. Omdat er geen maten bijstaan weet ik niet of het past, maar hier nog twee gedachtes in 1 schetsje:

1. Je zou het toilet misschien naar achter de voordeur kunnen zetten. Ik vind een toilet in een hal fijner dan dat mensen je halve huis doormoeten als je visite hebt, maar sommige mensen willen hem wel per sé tegen een buitenmuur aan. Wij hebben hem nu ook inpandig gemaakt, niet eens afzuiging en dat werkt prima. Afzuiging was wel een optie, maar tegen de tijd dat we er aan toekwamen beseften we dat we eigenlijk nooit last van geurtjes hebben, dus hebben we het maar zo gelaten.

2. Ik :heart: werken/eten aan onze grote eettafel met de dubbele tuindeuren open. Daarom zou ik altijd (weer) inzetten op de eettafel aan de tuinkant. Ik vind het ook fijn om met kinderen/gasten te interacteren terwijl we koken, dus de keuken in verbinding met het eetgedeelte vind ik ook prettig, maar ik zou hem niet zoals in de oude optie 'middenin' de kamer doen. En ik heb niet veel meters aanrechtblad nodig (zeker als je een inductie kookplaat hebt), dus deze optie zou voor mij werken. De bijkeuken is klein op deze manier, meer een wasmachine/droger/ schop je laarzen uit hok, maar voor mij zou dat ok zijn.

Wel even nog goed over nadenken:
- Wat voor vloer heb je er in. M.a.w. is het haalbaar om het toilet en de keuken op die manier te verplaatsen? Wij hadden hout , alles eruitgehaald en nu alle leidingen in schuimbeton, maar als iemand het al een keer volgestort heeft dan is het een stuk lastiger (duurder).

- En bij die sterretjes moet je met een bouwkundige/constructeur even goed kijken wat mogelijk is. Je kan niet straffeloos 2 dragende muren uit een hoek halen. Dan zit je bij de ster middenop denk ik minstens vast aan een kolom, maar mogelijk kan een muurvorm zoals ik nu heb getekend ook. Aan de zijkant moet je laten kijken hoe ver je dat open kan/mag breken, en of je daar een muurtje overhoudt. Dat is minder mooi dan helemaal open denk ik maar je vraagt wel wat van de draagconstructie natuurlijk. Als je niet ontkomt aan muurtjes in die linkerhoek , en een eethoek werkt zo niet zou je ook kunnen overwegen om een tuinkamer te maken op de plek waar jij nu de keuken hebt in je eerste tekening.
COtweepuntnul schreef:
15-05-2019 23:27
Mag ook niet van het bouwbesluit :)


Agh bouwbesluit shmouwbesluit :-P) Als ik wil koken naast mijn toilet, moet ik dat weten :A:
PinotGrigio3 schreef:
16-05-2019 16:53
Wat leuk! Dit huis lijkt qua indeling heel erg op ons oude huis, wat we ook grondig hebben verbouwd. Als je voldoende tuin overhoudt, zou ik de aanbouw nog een meter langer maken dan de berging, met een volledig glazen pui. En in die ruimte een lichtstraat. Krijg je een fantastische ruimte van, daar ga je het meeste in leven

Mocht je willen kijken hoe het bij ons is geworden, kan ik je in een pb wel de fundalink van onze oude woning sturen.


Ik ben wel benieuwd maar wil ook niet je privé storen? Als je het niet erg vindt dan zie ik het graag :)
Tickel schreef:
14-05-2019 20:27
De uitbouw gelijk trekken
Openslaande deuren in de gevel van de huiskamer
De deur in de bijkeuken uiterst links plaatsen
De plee uiterst rechts plaatsen
Daarnaast een mooie op maat kast met schuifdeuren en je was-droogcombi met rekken en plastic (uittrek)manden voor wasgoed. Alles achter deuren. Hierdoor hoef je geen deur naar de bijkeuken te hebben, of je kunt daar ook een schuifdeur plaatsen.


Van de onderste foto de onderste muur verwijderen, originele buitenmuur dus.
Grote eettafel kan dan in de aanbouw, keuken op de rechter muur. Eventueel met eiland en eet bar.


Jij bent wel grondig :-D ik ga je idee uittekenen.
elein schreef:
17-05-2019 09:09
Afbeelding

He waarom is die van mij nou weer gedraaid :| Maar je ziet het vast. Omdat er geen maten bijstaan weet ik niet of het past, maar hier nog twee gedachtes in 1 schetsje:

1. Je zou het toilet misschien naar achter de voordeur kunnen zetten. Ik vind een toilet in een hal fijner dan dat mensen je halve huis doormoeten als je visite hebt, maar sommige mensen willen hem wel per sé tegen een buitenmuur aan. Wij hebben hem nu ook inpandig gemaakt, niet eens afzuiging en dat werkt prima. Afzuiging was wel een optie, maar tegen de tijd dat we er aan toekwamen beseften we dat we eigenlijk nooit last van geurtjes hebben, dus hebben we het maar zo gelaten.

2. Ik :heart: werken/eten aan onze grote eettafel met de dubbele tuindeuren open. Daarom zou ik altijd (weer) inzetten op de eettafel aan de tuinkant. Ik vind het ook fijn om met kinderen/gasten te interacteren terwijl we koken, dus de keuken in verbinding met het eetgedeelte vind ik ook prettig, maar ik zou hem niet zoals in de oude optie 'middenin' de kamer doen. En ik heb niet veel meters aanrechtblad nodig (zeker als je een inductie kookplaat hebt), dus deze optie zou voor mij werken. De bijkeuken is klein op deze manier, meer een wasmachine/droger/ schop je laarzen uit hok, maar voor mij zou dat ok zijn.

Wel even nog goed over nadenken:
- Wat voor vloer heb je er in. M.a.w. is het haalbaar om het toilet en de keuken op die manier te verplaatsen? Wij hadden hout , alles eruitgehaald en nu alle leidingen in schuimbeton, maar als iemand het al een keer volgestort heeft dan is het een stuk lastiger (duurder).

- En bij die sterretjes moet je met een bouwkundige/constructeur even goed kijken wat mogelijk is. Je kan niet straffeloos 2 dragende muren uit een hoek halen. Dan zit je bij de ster middenop denk ik minstens vast aan een kolom, maar mogelijk kan een muurvorm zoals ik nu heb getekend ook. Aan de zijkant moet je laten kijken hoe ver je dat open kan/mag breken, en of je daar een muurtje overhoudt. Dat is minder mooi dan helemaal open denk ik maar je vraagt wel wat van de draagconstructie natuurlijk. Als je niet ontkomt aan muurtjes in die linkerhoek , en een eethoek werkt zo niet zou je ook kunnen overwegen om een tuinkamer te maken op de plek waar jij nu de keuken hebt in je eerste tekening.


:idee: Kijk weer een heel nieuw idee. Mijn man (ik ook) vond het een mooie tussenweg tussen dat hij de m2 van de huidige aanbouw niet wil verliezen en ik mijn openslaande deuren krijg. Dankjewel :)
Ik ga de ideeën uittekenen en vanmiddag hebben we een meeting met een financieel adviseur, een taxateur en tevens bouwkundig constructeur. Die gaat kijken wat mogelijk is en wat de woning waard is en zal worden.

Ik hou jullie op de hoogte :high5:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een privebericht gestuurd
Op verzoek plaats ik even deze tekening:

Afbeelding
.
anoniem_63edfe1106ed8 wijzigde dit bericht op 20-05-2019 08:48
98.51% gewijzigd
Marana schreef:
19-05-2019 18:49
Op verzoek plaats ik even deze tekening:

Goede en niet te dure oplossing:

Hoekkeuken op plek waar eerst de keuken was; zo blijft de lengte van de woonkamer mooi in tact.
Huidige deur tussen woonkamer/entree dichtzetten t.b.v. hoekkeuken; nieuwe deur op plek waar vroeger een deur zat.
Eventueel met bar op overgang keuken/woonkamer.

Doorgang naar uitbouw en uitbouw voorzien van dubbele tuindeuren geeft een open verbinding met de woonkamer, veel licht en een directe doorgang naar buiten. Dit is dan de enige constructieve ingreep maar levert je ook heel veel op (ruimte/licht/functionaliteit).

Bijkeuken kan geheel in tact blijven.

Toilet optioneel verplaatsen naar trapkast/entreeportaal maar dat is dan een keuze, niet omdat het nodig is.
Marana schreef:
19-05-2019 18:49
Op verzoek plaats ik even deze tekening:


:idee: Is dit nou het idee van Shifty?

Das ook weer een hele andere kijk op de indeling :heart: :sherlock:
Afbeelding

Dit is een samenvatting van het getekend dit weekend. De afspraken met bouwkundigcontructeur etc. is verplaatst naar woensdag. En wellicht nog later want de huidige eigenaar is ziek geworden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven