Klushuis kopen?

25-06-2019 21:20 127 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Alvast bedankt voor het meedenken.
Mijn ex en ik liggen in scheiding, zij blijft (naar alle waarschijnlijkheid) in ons huis en koopt mij uit. We hebben een zoontje samen, dus ik ben gebonden aan onze woonplaats (Hilversum). De huizen hier zijn naast onbetaalbaar ook heel erg snel weg, waar met tienduizenden euro's boven de vraagprijs geboden wordt. Gekkenhuis. Het lijkt er niet op dat ik op korte termijn een vergelijkbaar huis kan kopen.

Wat hier minder populair is zijn klushuizen. Een klushuis kan ik mogelijk wel kopen met de hypotheek die ik kan krijgen, hopelijk met bouwdepot. Na aftrek kosten koper en een reserve aan spaargeld heb ik zo'n dertigduizend euro eigen geld.

Voordelen zijn dus: ik kan het hopelijk betalen (bouwdepot plus eigen geld), het huis hoeft niet direct klaar te zijn, het is prima als ik er pas over een paar maanden in kan, ik kan het huis meer naar mijn wens maken.
Nadelen zijn: dat het mogelijk meer kosten met zich meebrengt dan vooraf in te schatten, dat ik zelf absoluut niet kan klussen en ook niemand in mijn omgeving heb die dat wel kan en dus voor alles iemand moet inhuren.

Wat is jullie advies?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
26-06-2019 09:48
Ik vind jouw wensen enigszins onrealistisch. Het moet een koophuis zijn, in Hilversum, en je zoon moet een eigen kamer hebben en er moet een 'buiten' zijn en dan mag het ook nog eens niet teveel kosten. Ik denk dat je je verwachtingen bij moet stellen.

Je hebt onrealistische ideeen bij wat er komt kijken bij het aanpakken van een 'klushuis'. Je bent zelf niet handig, hebt geen handige kennissen en werkt 4 dagen in de week en de 5e dag heb je je zoon. Als je een paar jaar hebt is dat niet zo'n probleem maar een beetje klussen (en dan ook nog moeten leren) in de avonduren en het vrije weekend zet geen zoden aan de dijk.
staat tegenover, dat TO het in de groep gooit, en zijn plannen even tegen ons aanhoudt.
zelfs zo open is, om het huis te delen

als TO echt onrealistisch was, had hij het huis gewoon gekocht en daarna tig topics geopend:
- Hoe plaats je een keuken?
- Kan ik zelf tegels leggen?
- iemand verstand van elektra??
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
26-06-2019 09:50

als TO echt onrealistisch was, had hij het huis gewoon gekocht en daarna tig topics geopend:
- Hoe plaats je een keuken?
- Kan ik zelf tegels leggen?
- iemand verstand van elektra??
Nee. Dat is niet onrealistisch maar gewoon echt heel erg dom.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
26-06-2019 09:52
Nee. Dat is niet onrealistisch maar gewoon echt heel erg dom.
potato potatoe
Alle reacties Link kopieren
oh jeetje, ik snap dat je de potentie ziet maar niet doen hoor... echt niet
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
26-06-2019 09:54
oh jeetje, ik snap dat je de potentie ziet maar niet doen hoor... echt niet
mijn vingers gaan jeuken van dat soort huizen
kan echt heel mooi worden. Maar niet voor dat bedrag, en niet als je alles moet uitbesteden. Die kosten wegen echt nooit op.
Vast spuit elf, maar ik zou je aanraden eerst wat te gaan huren.
Zoals al gezegd, alle klussers zitten tot kerstmis 2021 volgeboekt. Een kennis van me is nu al een jaar bezig een tegelzetter te vinden, is nu eindelijk gelukt. Na een jaar zonder badkamer. Ik zou er geen zin in hebben.

Na mijn scheiding ben ik drie keer verhuisd in drie jaar tijd, steeds huurhuizen. Het laatste huis kon ik kopen. En guess what, mijn kinderen hebben het overleefd. Ik trouwens ook. Ik snap goed dat je het anders wilt, maar ik zou nooit een klushuis kopen als ik zelf geen tijd/verstand had van verbouwen. Je geld verdampt waar je bijstaat.

Stel je eisen dus wat naar beneden bij. Sterkte.
mcsteamy schreef:
26-06-2019 09:36
Dat is enigszins onder de gordel. Daarin ben ik natuurlijk afhankelijk van een ander persoon. Dat is niet te plannen. Als ik dit enigszins had kunnen voorzien was het anders gelopen. Maar het is hoe het is.

Nu ben ik van niemand afhankelijk. Het is mijn eigen keus. En ik weet 100% zeker dat mijn ex nooit uit Hilversum weg zal gaan én dat ik altijd bij mijn zoon in de buurt wil zijn. Daarom is het voor mij heel waarschijnlijk dat ik voor een lange(re) periode wil wonen in het huis ga ik nu ga betrekken. Daarom kijk ik naar een koophuis, maar ik begrijp ook wat iedereen zegt over het huren totdat de huizenprijzen zakken en dan op zoek gaan naar een geschikt koophuis. Ik ben alleen bang dat dat in Hilversum niet (zo snel) gaat gebeuren.

Ik zeg ook niet dat het jouw schuld is, ik zeg alleen dat het een heel goed voorbeeld hoe slecht je lang vooruit kan kijken EN dat jij die afweging totaal lijkt te negeren. De kans is gewoon erg groot dat de invulling van je leven binnen enkele jaren weer gaat veranderen en grote kans dat dat dan ook weer door iemand anders wordt veroorzaakt (of was je bijvoorbeeld van plan de komende 10 jaar niet meer te daten en geen veranderingen in je baan te accepteren?). En dus is de kans heel erg groot dat het huis wat je nu gaat kopen binnen een paar jaar al niet meer aansluit bij het leven wat je dan hebt.

Het gaat in de vergelijking met huur ook niet om stijgende/dalende huizenprijzen maar het feit dat je een klap geld weg gooit aan 'aankoopkosten'. Jouw redenering dat huren 'geld weg gooien is ten opzichte van kopen' klopt gewoon niet als je naar een korte termijn kijkt. Als je een huis kort in bezit hebt gooi je veel meer geld weg dan als je een huis huurt. Al helemaal als je een huis koopt wat je laat opknappen aangezien de waarde van een huis niet zoveel stijgt als de investeringen die je moet doen.

Het is alsof je persé zonnepanelen wil kopen met een terugverdientijd van 10 jaar, terwijl de kans groot is dat je over 5 jaar gaat verhuizen, met als redenatie dat je dan wel goedkopere stroom hebt.

Ik probeer niet onder de gordel te zijn; ik probeer je redenering kloppend te krijgen zodat je geen geld weg gooit en zodat je op basis van de juiste gegevens de keuzes maakt die voor jou het beste zijn. Wat die keuze dan is, kan jij dan vervolgens natuurlijk het beste bepalen, maar dan doe je dat in elk geval op basis van de juiste afweging.
SHIFTY schreef:
25-06-2019 22:47
Tip 1 : Een klushuis + Laten opknappen = duurder dan een opgeknapt huis kopen.
Tip 2 : Een klushuis + laten opknappen + er geen verstand van hebben = een bodemloze put.
Klushuis aankopen en laten opknappen zal meestal duurder uitkomen dan opgeknapt huis kopen, maar de kluswoning bied je wel de mogelijkheid om werken te spreiden (als je daarmee kunt leven), terwijl je voor de opgeknapte woning soms geen hypotheek kunt krijgen. Eenmaal de basisvoorzieningen in orde zijn, kun je veel uitstellen.

Denk wel dat je goed zit met je eerdere raming. Hier zeggen ze meestal dat een grondige renovatie evenveel zal kosten als de aankoopprijs.

@To: wij hadden acht jaar geleden na aankoop een gelijkaardige reserve als jou (wat goed is voor het allernoodzakelijkste), maar wel een spaarcapaciteit van 2000/maand; en die hebben we echt wel nodig gehad om alle werken te bekostigen.
Met een kind en slechts 1 avond en het weekend beschikbaar om zelf te werken zou ik hier nooit aan beginnen.

Edit: de opmerking van Shifty over je onzekere toekomst is zeker terecht. Heeft je toekomstige partner een huis, dan gooi je hier veel geld weg.
Het klinkt alsof je veel hulp van je ouders hebt. Zij zouden je voor de aankoop van een woning een bedrag mogen schenken en daar hoeft dan in veel gevallen geen schenkbelasting over betaald te worden.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... koopwoning
Is dat misschien nog een optie om je budget te vergroten?
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
26-06-2019 09:42
Waar ik verder nog rekening mee wil/moet houden: sommige huizen hebben erfpacht en de meeste appartementen hebben hoge VVE- en/of servicekosten. Die maandelijkse kostenpost, náást een hoge hypotheek, heb ik natuurlijk liever niet.
Tsja, dan weet je dus niet wat VVE-/service-kosten zijn. Daarmee spaar je voor het buitenonderhoud (en hoef je het dus niet zelf te sparen! of zelf te doen!), betaal je voor de opstalverzekering (dat bespaar je dus ook!) en betaal je wel eens een klein bedrag voor schoonmaak van algemene ruimten of de glazenwasser (meer tijd voor zoon!). Soms zit er ook een bedrag voor verwarming en/of water in de VVE-bijdrage, raadt eens: dan betaal je dat dus zelf niet.
Erfpacht? Dat merk je weer in de aankoopprijs. Erfpacht is trouwens ook aftrekbaar van de belasting.
...
Alle reacties Link kopieren
TO misschien kan je dezelfde topic openen op het fok forum, daar is een klus categorie met doorgewinterde dhz klussers etc. Die tip’s voor je hebben.

Ik heb hier destijds ook vragen gesteld over hoe ik bepaalde klussen moest aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
SHIFTY schreef:
26-06-2019 10:16
Ik zeg ook niet dat het jouw schuld is, ik zeg alleen dat het een heel goed voorbeeld hoe slecht je lang vooruit kan kijken EN dat jij die afweging totaal lijkt te negeren. De kans is gewoon erg groot dat de invulling van je leven binnen enkele jaren weer gaat veranderen en grote kans dat dat dan ook weer door iemand anders wordt veroorzaakt (of was je bijvoorbeeld van plan de komende 10 jaar niet meer te daten en geen veranderingen in je baan te accepteren?). En dus is de kans heel erg groot dat het huis wat je nu gaat kopen binnen een paar jaar al niet meer aansluit bij het leven wat je dan hebt.

Het gaat in de vergelijking met huur ook niet om stijgende/dalende huizenprijzen maar het feit dat je een klap geld weg gooit aan 'aankoopkosten'. Jouw redenering dat huren 'geld weg gooien is ten opzichte van kopen' klopt gewoon niet als je naar een korte termijn kijkt. Als je een huis kort in bezit hebt gooi je veel meer geld weg dan als je een huis huurt. Al helemaal als je een huis koopt wat je laat opknappen aangezien de waarde van een huis niet zoveel stijgt als de investeringen die je moet doen.

Het is alsof je persé zonnepanelen wil kopen met een terugverdientijd van 10 jaar, terwijl de kans groot is dat je over 5 jaar gaat verhuizen, met als redenatie dat je dan wel goedkopere stroom hebt.

Ik probeer niet onder de gordel te zijn; ik probeer je redenering kloppend te krijgen zodat je geen geld weg gooit en zodat je op basis van de juiste gegevens de keuzes maakt die voor jou het beste zijn. Wat die keuze dan is, kan jij dan vervolgens natuurlijk het beste bepalen, maar dan doe je dat in elk geval op basis van de juiste afweging.
Dankjewel voor je toelichting, ik waardeer het feit dat je me wilt helpen.
En je hebt een goed punt. Ik weet niet wat er in de toekomst gaat gebeuren. Het idee van een klushuis heb ik inmiddels laten varen - jullie hebben gelijk. Daarom heb ik hier ook om advies gevraagd. Ik kan zelf niet klussen, alle professionals zitten de komende jaren vol, ik heb geen enorm budget en heb niet veel vrije tijd of jaren de tijd om het op te knappen. Dat is dus gewoon een slecht idee.

De afweging is nu een kant-en-klaar koophuis, of een huurhuis. Mijn gevoel neigt naar het eerste, want dan ben ik ongeveer €10.000 kwijt aan kosten koper, waarvan ik zo'n 30% terugkrijg van de belastingdienst. Als ik niet hoef te klussen of verbouwen komen daar dus weinig tot geen extra kosten bij. En de rente ligt nu natuurlijk wel historisch laag. Als ik een fijn huisje kan kopen, tegen een relatief 'goede prijs', lijkt me dat mijn beste optie. Enige argument voor mij om te gaan huren is dat ik 'op m'n gemak' kan zoeken naar een geschikt koophuis, want ik ga geen jaren huren omdat ik mogelijk iemand ontmoet die al een huis heeft en we in dat huis gaan samenwonen. Dat betekent dat ik na een jaar of twee jaar huren mogelijk een huis kan kopen tegen een lagere prijs, mits de huizenprijzen dalen. Those are a lot of maybe's.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
26-06-2019 12:53
Het klinkt alsof je veel hulp van je ouders hebt. Zij zouden je voor de aankoop van een woning een bedrag mogen schenken en daar hoeft dan in veel gevallen geen schenkbelasting over betaald te worden.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... koopwoning
Is dat misschien nog een optie om je budget te vergroten?
Mijn ouders zijn hartstikke behulpzaam, maar hebben het zelf niet breed.
Zij hebben de financiële middelen om mij hierin te helpen niet.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Dat klushuis gaat je minstens een ton kosten om te laten opknappen. Het is niet geisoleerd, er is geen centrale verwarming, leidingen en electra. En dan weet je nog niets over de staat van de balken, het dak en het fundament.
Keuken, badkamer en cosmetisch afwerken hebben we het nog niet eens over.

Bovendien staat ie er nu al 2 dagen op, die is al verkocht aan een investeerder die het door een paar Polen of een eigen aannemer laat opknappen. Over een half jaar staat het voor 3 ton te koop, let op mijn woorden!
Alle reacties Link kopieren
Wat je zoekt, zo’n charmabt huisje met tuin, is gewoon boven je budget in deze markt. Je kan beter voor een leuk appartement gaan.
Alle reacties Link kopieren
Bedjeindezon schreef:
26-06-2019 20:56
Wat je zoekt, zo’n charmabt huisje met tuin, is gewoon boven je budget in deze markt. Je kan beter voor een leuk appartement gaan.
Dat is een optie. Dat heeft niet direct mijn eerste voorkeur, omdat ik graag mijn twee (buiten)katten meeneem.
Die kan ik niet bij mijn ex achterlaten en kan ik niet meenemen naar een huis zonder tuin(tje).
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
26-06-2019 21:36
Dat is een optie. Dat heeft niet direct mijn eerste voorkeur, omdat ik graag mijn twee (buiten)katten meeneem.
Die kan ik niet bij mijn ex achterlaten en kan ik niet meenemen naar een huis zonder tuin(tje).
huh, hiervoor wilde je een tuin vanwege je kind. Nu dat argument van tafel is zijn het je katten.

Niet lullig bedoeld, maar wat wordt het als iemand daar een goed idee bij heeft om dat op te lossen?

Ik hoop dat je vind wat je zoekt, maar met jouw wensen vermoed ik dat je huidige situatie nog wel een paar jaar voort duurt, tenzij je ex er eerder klaar mee is en je je zoon dus bij je ouders kunt gaan opvangen.

Het is echt heel naar, maar in deze markt kun je nu eenmaal niet veel eissen stellen als je echt iets moet hebben.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
26-06-2019 21:55
huh, hiervoor wilde je een tuin vanwege je kind. Nu dat argument van tafel is zijn het je katten.

Niet lullig bedoeld, maar wat wordt het als iemand daar een goed idee bij heeft om dat op te lossen?

Ik hoop dat je vind wat je zoekt, maar met jouw wensen vermoed ik dat je huidige situatie nog wel een paar jaar voort duurt, tenzij je ex er eerder klaar mee is en je je zoon dus bij je ouders kunt gaan opvangen.

Het is echt heel naar, maar in deze markt kun je nu eenmaal niet veel eissen stellen als je echt iets moet hebben.
Dat is nog steeds het voornaamste argument, en dat is voor mij zeker niet van tafel. Ik ben op zoek naar een plek voor een langere periode en straks als mijn zoontje ouder is is een tuin een stuk leuker dan een balkon. Dat ik mijn twee katten ook een tuin gun doet daar niets aan af.

We gaan het meemaken. Ik heb eind deze week een bezichtiging en sta ingeschreven voor een nieuwbouwproject in Eemnes.
Er komen elke dag weer nieuwe huizen op Funda. Als ik over twee maanden nog geen geluk heb gehad ben kan ik altijd nog uitwijken naar een huurhuis.

Wat mij betreft hoeven we hier ook niet langer over te discussieren. Zoals ik al eerder gezegd heb ben ik heel blij met alle reacties, ben ik me terdege bewust van mijn relatief hoge eisen en dat dit mogelijk niet op korte termijn lukt. Het kost me veel energie om mezelf continu te moeten verdedigen, terwijl ik alle vragen netjes beantwoord en behoorlijk veel informatie prijsgeef (ook informatie die niemand iets aangaat). Dus ik dank iedereen voor het meedenken, dit topic was bedoeld voor advies over wel/geen klushuis. Dat advies heb ik gehad, dat idee laat ik los, dit topic is wat mij betreft goed zo.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
26-06-2019 21:55
huh, hiervoor wilde je een tuin vanwege je kind. Nu dat argument van tafel is zijn het je katten.

Niet lullig bedoeld, maar wat wordt het als iemand daar een goed idee bij heeft om dat op te lossen?

Ik hoop dat je vind wat je zoekt, maar met jouw wensen vermoed ik dat je huidige situatie nog wel een paar jaar voort duurt, tenzij je ex er eerder klaar mee is en je je zoon dus bij je ouders kunt gaan opvangen.

Het is echt heel naar, maar in deze markt kun je nu eenmaal niet veel eissen stellen als je echt iets moet hebben.
Hoeft niet als het huis in de basis goed is. Dat de keuken en badkamer misschien gedateerd zijn, maar nog functioneel. Dat er centrale verwarming aanwezig is en de constructie van het huis goed is. Vloeren aanbrengen en schilderen en daarna stap voor stap klussen oppakken.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat je snel iets vindt wat bij je past, TO. In ieder geval heel veel succes met het zoeken naar je volgende stekkie. Zou fijn zijn als je iets vindt waar je zo goed als meteen in kan trekken zonder CV aan te hoeven leggen en waar je lekker kunt koken zonder de gasbrander van stal te halen. Of het nou koop of huur is... gewoon fijn woonplezier :)
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
26-06-2019 22:18
Hoeft niet als het huis in de basis goed is. Dat de keuken en badkamer misschien gedateerd zijn, maar nog functioneel. Dat er centrale verwarming aanwezig is en de constructie van het huis goed is. Vloeren aanbrengen en schilderen en daarna stap voor stap klussen oppakken.

Dan is het geen klushuis, dan staat er hooguit ‘behoeft wat modernisering’ in de tekst. Dan gaat het in die regio gewoon voor het volle pond weg.
Alle reacties Link kopieren
De markt is volstrekt overspannen. Nu kopen betekent 99% kans dat over niet al te lange tijd je huis vér onder water zal staan en je er nooit meer vanaf komt. Wat nu een "goede prijs" lijkt, is als de bubbel klapt plotseling een gat van 50.000 euro.

Vraag aan mensen die tijdens de piek van de vorige huizenbubbel gekocht hebben, die zijn nu vaak weer nét boven water.

Kortom: in deze fase van je leven is kopen eigenlijk helemaal geen optie. Ga huren.
Alle reacties Link kopieren
Tussen klushuizen zit ook een groot schil. Een woning kan gedateerd zijn maar als de badkamer / keuken nog in goede staat is, dan doet een lik verf wonderen. Of koop je een woning waar echt veel aan gedaan moet worden voordat het ueberhaupt leefbaar genoemd kan worden?

Persoonlijk zou ik een goedkoop klushuis kopen, zelf veel doen (evt. familie / vrienden inschakelen voor hulp) en uiterst voorzichtig zijn met het uitbesteden van klussen.
Alle reacties Link kopieren
Graag deel ik een positieve update :)

De bank heeft akkoord gegeven op het woningbehoud van mijn ex. Ik heb begin deze week een appartement bezichtigd en direct een bod uitgebracht. Na korte onderhandeling vonden we een middenweg en ik ben nu dus trotse eigenaar van een huis. Het is een (beneden)appartement uit 1988, 70 m2 met twee slaapkamers en een tuin van 50 m2 op het zuiden (en zelfs een flinke voortuin). Het appartement is goed onderhouden (schilderwerk, kozijnen, vloer, plinten, muren, etc.) en heeft zelfs enkele luxe aspecten (hor in de tuindeur, elektrisch zonnescherm, shutters bij de voorste slaapkamer). Het heeft één klus nodig: het plaatsen van een nieuwe keuken.

Oh, en het is 2 km van mijn zoon zijn andere huis vandaan. Nog net binnen mijn budget. Volgende week tekenen!
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd, wat fijn om te lezen dat het je toch gelukt is 👍
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven