Welke noodhamer?

23-07-2024 13:11 26 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedendag, ik ben claustrofobisch en ga daarom liever geen metro in. Toch doe ik dat wel af en toe, maar ik voel me dan veiliger met een noodhamer op zak. Gewoon voor het idee dat ik er altijd uit kan in geval van nood door het glas in te slaan. Het valt me namelijk op dat er in metro’s vaak geen noodhamers aanwezig zijn (itt bij treinen), en ik dus geen flauw idee heb hoe je uit een metro moet ontsnappen in geval van brand oid, en de deuren niet open gaan. Ik vraag me alleen af of de noodhamer die ik heb ook geschikt is voor het soort glas wat je in metro’s hebt zitten. Het lijkt mij ander soort glas te zijn dan autoruiten, dus vraag me af of dat dan wel werkt? Misschien weet iemand dit? En zo ja welke noodhamer is het meest geschikt?
Ok stomme vraag misschien omdat het grotendeels een angst is die nergens op slaat en ik zal die hamer waarschijnlijk nooit gebruiken, maar het helpt mij wel om mij safe te voelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar een bouwmarkt gaan en daar advies vragen, er zijn speciale hamers voor die ook in stadsbussen zitten.
Je moet wel in de hoek van het raam tikken dan breekt het beter.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.bol.com/nl/nl/p/keyhammer-p ... oductImage

Deze is mij ooit geadviseerd door de reddingsbrigade, weet niet of die ook voor metroramen werkt.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren Quote
En als je gefouilleerd word preventief en ze vinden een hamer bij je in het ov?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
23-07-2024 13:43
En als je gefouilleerd word preventief en ze vinden een hamer bij je in het ov?
Waarom zou dat niet mogen?
Wat denk jij dat er gebeurt als mensen zien dat je een hamer bij je hebt in de trein?
Alle reacties Link kopieren Quote
ldp schreef:
23-07-2024 13:45
Waarom zou dat niet mogen?
Wat denk jij dat er gebeurt als mensen zien dat je een hamer bij je hebt in de trein?
Dus je mag ook gewoon keukenmessen en schroevendraaiers in je tas hebben?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
23-07-2024 13:43
En als je gefouilleerd word preventief en ze vinden een hamer bij je in het ov?
Die noodhamer is zelfs het Louvre in meegekomen terwijl de rugzak door een scan apparaat moest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
23-07-2024 13:48
Dus je mag ook gewoon keukenmessen en schroevendraaiers in je tas hebben?
Ja tuurlijk, waarom niet? We hadden ook een zakmes bij ons.
Alle reacties Link kopieren Quote
Muselet schreef:
23-07-2024 13:25
Naar een bouwmarkt gaan en daar advies vragen, er zijn speciale hamers voor die ook in stadsbussen zitten.
Je moet wel in de hoek van het raam tikken dan breekt het beter.
Thanks ga ik dat eens doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
appelientjex schreef:
23-07-2024 13:56
Ja tuurlijk, waarom niet? We hadden ook een zakmes bij ons.
Dat mag echt niet overal. In Amsterdam rond het Leidse is het bijvoorbeeld verboden. Mijn nagelschaartje werd daar zelfs als 'wapen' gezien en in beslag genomen. Ik kreeg een waarschuwing, maar er staan ook bekeuringen op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is het wel de bedoeling dat je eruit gaat in zo’n tunnel dan? Wellicht is er een reden dat er minder hamers hangen. De rails staan toch ook onder stroom dacht ik. Kan ik ooit eens verkeerd begrepen hebben hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
23-07-2024 13:48
Dus je mag ook gewoon keukenmessen en schroevendraaiers in je tas hebben?
Volgens mij wel (Amsterdam hier)?
Alle reacties Link kopieren Quote
OlleGrieze schreef:
23-07-2024 14:02
Dat mag echt niet overal. In Amsterdam rond het Leidse is het bijvoorbeeld verboden. Mijn nagelschaartje werd daar zelfs als 'wapen' gezien en in beslag genomen. Ik kreeg een waarschuwing, maar er staan ook bekeuringen op.
Wat bizar. Je mag dus geen nagelschaar bij de Kruidvat kopen in de Leidsestraat? 😂
Alle reacties Link kopieren Quote
Lijkt mij niks. Sta ik met mijn hamertje in een tunnel. Oké, je zit dan niet meer in de metro, maar evengoed zit je nog ergens in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Metrotunnels zijn gevaarlijk om in te lopen. Het is echt veiliger om te wachten in de metro tot er hulp komt.

(ooit is voor mij het hele metroverkeer op Rotterdam centraal stilgelegd omdat ik mijn telefoon naast de rails had laten vallen, eruit halen was volgens de schoonmaker die ik aansprak heel gevaarlijk, dus werd midden in de spits de stroom eraf gehaald, zodat hij veilig mijn telefoon kon oprapen).
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
23-07-2024 14:05
Volgens mij wel (Amsterdam hier)?
Eerder mocht het niet op aangewezen plekken. Sinds vorig jaar zijn (gebruiks)messen in heel Amsterdam verboden als ze niet zorgvuldig zijn verpakt zodat ze niet meteen als steekwapen gebruikt kunnen worden. Mijn nagelschaartje zat in mijn toilettas maar als het nog verpakt was geweest, was het ok geweest.
https://regiopurmerend.nl/2023/06/29/me ... purmerend/
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
23-07-2024 14:04
Is het wel de bedoeling dat je eruit gaat in zo’n tunnel dan? Wellicht is er een reden dat er minder hamers hangen. De rails staan toch ook onder stroom dacht ik. Kan ik ooit eens verkeerd begrepen hebben hoor.
Ja wellicht, maar het gaat mij puur om het gevoel dat ik eruit kán, niet dat ik het ook echt zomaar ga doen.
Bovendien hoor je nog weleens verhalen van oververhitte mensen in treinen die urenlang stil stonden en waarbij mensen dus ruiten hadden ingeslagen voor frisse lucht. En ook weleens gelezen over een metro waarin rook was en waarvan deuren niet opengingen en mensen zelf de ruiten en deuren maar moesten openbreken. Natuurlijk is die kans nihil maar nogmaals ik voel me gewoon meer ontspannen met een noodhamer. 🙈🙈🙈
Alle reacties Link kopieren Quote
Zolang je er een goed gevoel bij hebt dat je een hamer bij je hebt dan is dat toch prima :) Ik neem ook paracetamol mee voor de zekerheid, je zult maar midden op het Leidse plein kiespijn krijgen wanneer het Kruidvat net een paar minuten dicht gegaan is.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou er nog even goed over nadenken 😁

https://www.hvzeeland.nl/nieuws/34834-m ... apenbezit/
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
23-07-2024 13:48
Dus je mag ook gewoon keukenmessen en schroevendraaiers in je tas hebben?
Als ik een schroevendraaier koop, hoe krijg ik die dan thuis? Of een keukenmes?
Alle reacties Link kopieren Quote
Een gereedschapset zonder schroevendraaier achter in de auto mag dat wel :lol:
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
Koop zo'n ruitenspringer ipv een echte hamer, die kunnen niet als wapen worden gezien:
https://www.bol.com/nl/nl/p/luxor-essen ... oductImage

Maar je wil inderdaad niet de rails van de metro op hoor. Daar waar er geen bovenleiding is krijgt de metro stroom van de derde rail, die is dus erg gevaarlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
23-07-2024 15:45
Ik zou er nog even goed over nadenken 😁

https://www.hvzeeland.nl/nieuws/34834-m ... apenbezit/
Haha nou ik heb geen stroomstootwapen bij me, als onschuldig ogende vrouw met 2 kinderen word ik sowieso nooit aangehouden want geen enkele aanleiding voor, en ik kan het gewoon uitleggen dus daar maak ik me niet zo’n zorgen over. Overigens heeft mijn man vaak zijn steenhamer bij zich omdat hij als geoloog graag stenen uithakt als we aan het wandelen zijn 😂, dus tja dan zou je echt niks meer kunnen als je zo gaat redeneren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Miura schreef:
24-07-2024 09:10
Koop zo'n ruitenspringer ipv een echte hamer, die kunnen niet als wapen worden gezien:
https://www.bol.com/nl/nl/p/luxor-essen ... oductImage

Maar je wil inderdaad niet de rails van de metro op hoor. Daar waar er geen bovenleiding is krijgt de metro stroom van de derde rail, die is dus erg gevaarlijk.
Thanks!
Ik las trouwens wel dat er een voetgangerspad langs het metrospoor loopt naar verschillende nooduitgangen die in de tunnels zijn aangelegd (in Amsterdam is dat in ieder geval zo). Als er wat gebeurt in de metro (brand, aanslag, ontspoorde wagon of whatever) dan moet je wel gewoon weg kunnen en niet afhankelijk zijn van een perron, dus dat lijkt me ook logisch dat die er zijn. Natuurlijk moet je niet over het spoorgedeelte wat onder stroom staat lopen. Maar goed dat zou ik ook nooit doen.
Als ik in een metro ben waar een raam wijd open kan waar je evt doorheen kan kruipen, dan is er ook niks aan de hand. Het gaat me vooral om de afgesloten ruimtes waar je niet uit kan en waar ook nergens een noodhamer hangt of een noodsysteem om zelf deuren open te maken (die wel in treinen zijn, ook al mag je daar ook het spoor niet op) wat mij erg benauwd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vraag me af wat de reden is dat er minder hamers hangen, ik neem aan dat daar toch over na is gedacht.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven