Jeugd boeken

02-06-2020 22:16 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dochter leest erg graag en is Nu in heksenkind bezig.
Dit boek zag ik liggen in de bieb en had het voor haar mee genomen onder het mom vond ik vroeger goed om te lezen.

Heb eerder al blauwe plekken, kruistocht in spijkerbroek, Oosterschelde voor haar mee genomen.

Jullie nog tips voor goede boeken van vroeger??
Alle reacties Link kopieren
Alles van Thea Beckman.

Maar waarom boeken van vroeger? Zoveel leuke boeken nu ook.
Goede boeken van vroeger?
Ik heb bijna alle boeken met een Gouden Griffel gelezen.
Hierbij de lijst:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gouden_Griffel

Bijvoorbeeld Veronica Hazelhoff - Auww!

Voor kinderen vanaf 12 jaar de Zilveren Zoen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zilveren_Zoen
Alle reacties Link kopieren
Bijna alles van Evert Hartman.
(vechten voor overmorgen is een titel die ik mij herinner.)

En van Jan Terlouw vond ik Koning van Katoren ook leuk, maar misschien is dat te kinderachtig als ze al in Oosterschelde windkracht 10 bezig is.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Koning van Katoren, Jan Terlouw
Thats about all I got to say bout that.
Alle reacties Link kopieren
En een boek van een jaar of 2 oud: "Bizar" door Sjoerd Kuyper.

Zogenaamd een dagboek van een meisje van 15 dat van alles verzint, alleen het einde stelde mij teleur.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
ronja de roversdochter is voor iets jongere kinderen denk ik, maar misschien ook nog net wel leuk.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Boeken van Tonke Dragt:
Brief van de koning
Torenhoog en mijlen breed
Ogen van Tijgers

En verder Thea Beckman en Evert Hartman inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
laat dat kind lekker zelf zoeken op de bieb. Komt ze er zelf achter dat de buitenkant of titel niet altijd over een komt met de inhoud die ze verwachtte
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
W203 schreef:
02-06-2020 22:25
Koning van Katoren, Jan Terlouw
Deze, plus het vervolg erop. Zoektocht in Katoren
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
02-06-2020 22:20
Alles van Thea Beckman.

Maar waarom boeken van vroeger? Zoveel leuke boeken nu ook.
Ze leest ook zeer zeker boeken van nu maar vind het daarnaast ook leuk om te lezen wat ik vroeger las.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is je dochter?
Alle reacties Link kopieren
Frietmetmayo schreef:
02-06-2020 22:43
Ze leest ook zeer zeker boeken van nu maar vind het daarnaast ook leuk om te lezen wat ik vroeger las.
Grappig. En vindt ze dezelfde boeken leuk als jij? Ik merk in mijn werk nl vaak dat kinderen bijvoorbeeld Thea Beckman etc niet veel meer aan vinden, de stijl van vertellen is heel anders dan nu.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net weer de Kinderen van Moeder Aarde trilogie van Beckman uit. Zulke mooie boeken en lezen makkelijk weg, ook al zijn ze >30 jaar oud. Ook met een nog steeds actueel thema (milieu/zorg voor de aarde/feminisme).
Alle reacties Link kopieren
Anders - iets moderner, maar in dezelfde lijn als Thea Beckman: de historische romans van Simone van der Vlugt; de Amulet, de Guillotine, Zwarte Sneeuw of Jehanne.
Alle reacties Link kopieren
gojohnnygo schreef:
02-06-2020 22:50
Anders - iets moderner, maar in dezelfde lijn als Thea Beckman: de historische romans van Simone van der Vlugt; de Amulet, de Guillotine, Zwarte Sneeuw of Jehanne.
Ja die zijn ook mooi.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe oud ze is en wat ze leuk vindt qua lezen. Maar hier de “hoe overleef ik” serie helemaal verslonden toen ik jong was. En timboektoe.
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
02-06-2020 22:27
ronja de roversdochter is voor iets jongere kinderen denk ik, maar misschien ook nog net wel leuk.
Blijft leuk!
Alle reacties Link kopieren
Ik was vroeger helemaal fan van de boeken over Madelief. Krassen in het tafelblad etc. Maar daar is ze misschien al te oud voor.
Het vervolg op Heksenkind is Colman. En de prequel heet Juniper, dus daar kan ze alvast mee door :)

Leuk, ik ken eigenlijk niemand die die boeken ooit heeft gelezen.
Alle reacties Link kopieren
Storybrooke schreef:
02-06-2020 22:55
Ik weet niet hoe oud ze is en wat ze leuk vindt qua lezen. Maar hier de “hoe overleef ik” serie helemaal verslonden toen ik jong was. En timboektoe.
Ach, Timboektoe. Die was ik vergeten. Ook (meerdere keren) genoten van de S.O.S. serie. Drie boeken, de eerste Schipbreuk, de tweede Overleven en de derde....? Erg spannend!
Als ze Heksenkind tof vindt, dan waarschijnlijk Juniper & Colman ook. En De Inwijding van Margaret Mahy. Aardzee van Ursula LeGuin. Nummer 19 van Lois Lowry.
Van Terlouw ook Briefgeheim en De Kloof.

Trouwens, ik herinner me dat toen ik jong was de meeste kinderen uit mijn klas al niets met Beckman hadden (begin jaren 90). Dat had toen ook al de reputatie saai, behalve bij enthousiaste lezers. Iedereen die een beetje cool was, las toen de Griezelbus en Kippevel.
Alle reacties Link kopieren
Niet van vroeger, maar wel erg leuk: Hotel de Grote L van Sjoerd Kuyper.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Hier heeft dochter zojuist ale boeken van carry slee uitgelezen. (Timboektoe, spijt, radeloos, verdriet met mayo... dat soort) Dit genre past haar goed. Maar nu... nu weet ze het ook even niet meer. Dus ik lees even mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven