Lijf & Lijn alle pijlers

+/-5kg afvallen, we gaan gezellig door

03-01-2014 17:17 3052 berichten
Alle reacties Link kopieren
"Mijn bedoeling is om af te vallen zonder een dieet te volgen. Ik wil afvallen door meer te sporten en gezonder te eten. En vooral me niet continue schuldig voelen wanneer ik wel een keer een boterham met hagelslag of een ijsje neem. Kleine stapjes zetten om zo een gezondere levensstijl te ontwikkelen en VAST te houden. "

Gottya schreef ons uitgangspunt in de allereerste OP van +/- vijf kilo afvallen vanaf 12 april, wie doet er mee?:

Wil je meedoen met de tabel? Schrijf gezellig met ons mee, geef 2 weken achtereenvolgens je gewicht door op maandag hier op dit topic en als je BMI niet lager is dan 17,6 zet ik je gegevens in de tabel.

De bedoeling van de tabel is dat wij elke maandag ons gewicht én het verschil met het startgewicht vetgedrukt doorgeven voor de tabel.

Nuttige links:

Eetmeter (a.k.a. Eettrut)

Body Fat Pictures and Percentages

Weight Control Over The Holidays

Tabel 1

Naam 9 jan 16 jan 23 jan 30 jan 6 feb 13 feb +/- Doel 7.Sp 73,8 72,6 73,6 73,4 73,7 73,4 -2,6 75,0 8.Plukkie 63,3 63,3 63,0 60,0 9.Koolmeesje 77,0 75,5 75,4 76,2 75,2 -1,0 74,5 10.Matisse 64,5 66,0 65,0 60,0 21. Sapo 69,5 69,1 68,9 68,5 68,3 68,3 -1,8 68,0 22.Gisele B. BMI 17,6

Tabel 2

Naam Mtr Start 6 jan 2014! BMI 1 sep 2014 BMI +/- Doel 7.Sp1.77 76,0 73,4 23,4 72,5 23,1 -2,6 72,0 8.Plukkie 1.62 62,8 62,2 23,7 63,0 23,9 -0,6 60,0 9.Koolmeesje 1,76 88,0 88,0 28,4 73,5 23,7 77,0 10.Matisse 1.72 63,4 60,0 21. Ambition 1.72 68,0 62,0 22. Sapo 1.72 70,1 -0,3 68,0 21.Gisele B. 1.80 57,0 17,6

SP = Sophiepapa

Koolmeesje = Koolmeesje123

*N.B. Enig voorbehoud met betrekking tot het deelnemen in onze tabel is dat je BMI niet lager mag zijn dan 17,6.
Dat eetlijstje ziet er mooi uit.

Maak jij zelf de pastasaus? Want uit een pot of pakje is volgens mij erg calorierijk.
Nee, eerst maar weer eens wat regelmaat in mijn leven krijgen, Koolmeesje. De laatste weken was alles erg roerig en rommelig. Het feit dat ik weer een eetlijstje kan plannen geeft al weer wat rust.
Ben je boos? Pak een doos. En geef hem een schop, of verscheur hem. Dat lucht op.
Ik eet niet thuis, dus het is een gok. Ik heb zo'n 650kcal berekend voor de pastamaaltijd. Ik heb het verzoek gedaan om een saus op basis van tomaten te maken. Ik zag een foto voorbijkomen van de ingrediënten, dus ik denk dat ik wel aardig goed zit met mijn berekening
Ben je boos? Pak een doos. En geef hem een schop, of verscheur hem. Dat lucht op.
@florienepien dat is balen!! Zou ik ook niet fijn vinden. Helaas schommelt je gewicht best veel. Mijn vriend (HA in opleiding) is er daarom niet zo gek op als ik elke week weeg. Hij vindt dat een goed beeld geven omdat je gewicht juist wel schommelt. Helemaal als je ongesteld moet worden. Naja ik weeg gewoon lekker elke week (behalve dan deze week) deed ik met diplan ook. Ging prima!

Verder goed eetlijstje!

@koolmeesje... Tsja dat balen om levenslang met eten bezig te blijven herken ik ook. Daar heb ik ook zo mijn momenten van. Maarja troost is dat als je op een goed gewicht zit lekkere dingen eten wel iets beter kan. En ik bedenk me altijd maar: als ik kets niet zo vaak eet, is het des te lekkerder als ik het wel eet en geniet ik er meer van. Daarnaast probeer ik gezondere dingen ook als echt een lekkere snack te zien. Ik schreef het al eens eerder, maar Griekse yoghurt met honing en walnoten is iets waar ik echt naar uit kan kijken!

Heb je alles weer een beetje op orde florienepien?
Koolmeesje lastig dat het voelt als levenslang. Hopelijk lukt het op termijn toch om een stabiel gewicht te krijgen zonder jezelf teveel te ontzeggen.

Ik weet even niet wie nog iets zei over het hardlopen:

Afvallen was niet mijn doel voor het hardlopen. Ik was op wandelvakantie en merkte dat mijn conditie niet top was dus ik wilde graag conditie verbeteren. En nu ik langer bezig ben heb ik ook het idee dat ik wat meer energie heb door het lopen.

In het begin verwachtte ik niet af te vallen, dan ben je immers vooral aan het wandelen met af en toe een minuutje rennen.

Maar nu ik trainingen heb van 35 min waarvan maar een paar min wandelen vind ik het toch apart dat de weegschaal steeds hetzelfde blijft aangeven.

Maargoed ik loop gewoon door en hoop op een andere manier die 5 kg te kunnen verliezen. We houden de moed er in
@moonlight vaak wordt er wel vet verbrand, maar komen daar spieren voor in de plaats. Vandaar dat mensen niet afvallen en soms zelfs aankomen. Beter zou je dan je omvang kunnen meten en kunnen kijken of je lichaam strakker wordt. Dit is wat ik heb geleerd tijdens mijn afvalprogramma op de sportschool.
Eetlijstje voor vandaag:

O: Havermoutpap + thee.

T: 25 g walnoten en 2 koppen koffie.

L: 2 volkoren boterhammen met halvarine. Beleg is pindakaas en kipfilet. Ook 1 plak roggebrood met halvarine en hummus. Erbij een gekookt eitje en een glas water.

T: Verdeeld over de middag, kop thee, groene smoothie en 2 koppen koffie.

A: Gehaktgoulash met gekookte aardappelen en wat komkommer.

T: Kom magere yoghurt met lijnzaad en 2 koppen thee.

Beweging: ik ga een cardio kickboxing workout van 25 minuten uitproberen. Ziet er erg leuk uit!

Gisteren heb ik thuis krachttraining gedaan. Die was zwaar! Maar ik kan nu al merken dat ik sterker word, want ik kan inmiddels best goed opdrukken!
anoniem_61079 wijzigde dit bericht op 19-03-2014 11:28
Reden: spelfoutje
% gewijzigd
Goedemiddag allemaal!

Ik ben al een jaar een "stille lezer" hier op het forum en haal vaak inspiratie en motivatie uit de verhalen op het Lijf en Lijn-forum. De laatste tijd lees ik steeds vaker met dit topic mee, omdat dit wel bij m'n eigen doelstelling in de buurt komt. Nu toch maar de stoute schoenen aangetrokken en een account aangemaakt, want ik hoop dat ik aan kan sluiten bij dit lijstje?

Ik zal kort wat over mezelf vertellen. Vrouw, 30 jaar, tot m'n 20e flink wat gesport, daarna werd uitgaan steeds leuker en werd ik steeds minder actief (lees: lui ) Steeds meer gaan drinken en roken, totdat ik dat 4 jaar geleden besloot dat het roer om moest. Gestopt met roken, drinken flink geminderd en gezonder gaan eten. Resultaat: + 15 kilo.. Toen vorig jaar sporten weer opgepakt en dat gaat eigenlijk best redelijk. Maar ik zit nu al een jaar 5 kilo onder m'n streefgewicht en het lukt me maar niet om die laatste 5 kilo kwijt te raken. Ik ben op een gegeven moment zelfs 7 dagen in de week gaan sporten, maar daarmee putte ik mezelf echt teveel uit (en kreeg daar ook onstilbare honger van) en het resultaat was eigenlijk dat ik aankwam.

Mijn gegevens:

Leeftijd: 30

Lengte: 1.80

Startgewicht: 70 kg

Streefgewicht: 65

Ik hoop dat ik hier mag aansluiten!
@fruitella77 leuk dat je meeschrijft!

@luneth je lijstje ziet er goed uit.

Hier ook een eetlijstje van mij. Vandaag veel brood gegeten. Vaak eet ik s ochtends wat anders.

O: 4 volkoren boterhammen 1 kipfilet, 1 jam en dubbele met kaas.

T: time out koekjes van LU

K: 5 boterhammen (zo ong 130 gr totaal) twee met 1 gekookt ei. Twee met kipfilet 1 met pindakaas

T: 2 mandarijnen

D: pangasiusfilet (peper, zout, citroensap, bloem gebakken in olijfolie. Sperziebonen gewokt met knoflook en een kleine eetlepel ketjap en pandanrijst

T: snee mueslibrood

Voor de rest drink ik alleen maar thee en water tussendoor.
@fruitella: Welkom! Leuk dat je gaat meeschrijven.

@tv-fanaat: En nu nog volhouden vandaag! Ik probeer morgen even een boterham of een cracker extra voor in de middag want ik heb nu wel erg trek moet ik zeggen. Maar goed, het eten staat al te pruttelen, dus daar kan ik zo aan beginnen.
Ik ben nu steeds mijn eten aan het plannen op de eetmeter. Maar jeetje! Het is best lastig om aan de 1800 calorien te komen. Ik eet steeds te weinig!

Morgen weer fietsen. Aankomende zaterdag en ik een high tea Gepland staan. Ik wil een beete proberen te compenseren maar vind het wel lastig. Hoe doen jullie dat?
TV-fanaat: Dank je. Ik heb helaas in t begin niet gemeten, maar kan zelf wel zien dat mijn benen idd gespierder zijn geworden.

En te weinig op de eetmeter? Je eet aardig wat brood, het ziet er niet uit als een heel karig dagmenu. Dat je geen calorierijke dranken drinkt dat zal wel schelen op het totaal.

Maar je mag dus nog iets kiezen voor erbij

Fruitella welkom! Wat doe je nu voor sport, en wat heb je vroeger gedaan?

Woensdag is een rare dag hier met eten. Ik werk dan en heb van 17.15 tot 18.45 nog een cursus (geen werk, hobby). De eerste lessen merkte ik dat ik echt een dip heb rond die tijd, zowel energiedip als hongerdip. Nu eet ik vooraf iets, en in de trein naar huis iets.... en thuis nog avondeten. Best wel veel dus alles bij elkaar Maar anders heb ik echt moeite deze dag vol te houden.
@ Moonlight: Ik loop hard. Toen ik langer en meer trainde (richting de 15km) viel ik ook geen gram af. Ik zette ook geen vet om in spier. Mijn figuur verandere wel (iets). Hardlopen moet je dus niet doen met als hoofddoel afvallen

@ Fruitella: Welkom

@ Luneth: Mooi en gezond lijstje. Geen geraffineerde suikers, of wel?

@ tv-fanaat: Prima lijstje! Misschien kun je vanavond nog wat yoghurt met muesli eten?
Ik heb wel een goede dag gehad vandaag.

O - 2 rijstwafels met chocopasta ertussen

T - latte machiato, plakje ontbijtkoek

L - 1 boterham met rosbief, 1 boterham met gebraden gehakt, halve boterham met chocopasta

T - fruitsalade van ananas, mango en banaan (van de saladebar, dus geen hele ananas, mango enz )

A - rijst met kipkerrie

T - koffie met likeur

Totaal 1500.

Ik neem zo nog wat yoghurt met muesli.
Nee t is ook niet het hoofddoel. Alleen ik ben van niet sporten naar 3 x per week gegaan en vind het wel apart dat ik nog precies even zwaar ben. Maar ik stop niet hoor!

Oeh je fruitsalade klinkt goed!
@moonlight leuk een cursus! Wat doe je als ik vragen mag?

Tsja dat gewicht! Ik ben bang dat ik ook niet afval nu ik ben gaan fietsen. Geen redenen voor. Maar vandaar dat ik me deze week (nog) niet durfde te wegen.

@florienepien heb je de rijst met kip kerrie zelf gemaakt? Ik zoek namelijk nog een goed en gezond recept.
@Moonlight: Ik heb vroeger gedanst en zat in een hardloopgroepje. Nu fitness ik (ene keer cardio en de andere keer krachttraining), loop minimaal 1 keer per week hard en ik fiets heel veel.

Jullie eetlijstjes geven me veel inspiratie. Ik zal die van mij van gister opsommen.

O: Muesli van haver en spelt met stukje banaan, stuk peer, halve kiwi, granaatappelpitjes, gojibessen en chiazaadjes

T: -

L: 2 speltboterhammen (1x met gekookt ei, 1x met humus) beker cup-a-soup

T: 1 speltboterham met pindakaas en lijnzaad, 1 appel

D: Courgettespaghetti met saus van gehakt en veel groenten met oude kaas.

T: Magere fruityoghurt

Ik eet zo min mogelijk tarwe, kan ik niet zo goed tegen. Ik probeer het of weg te laten of te vervangen door spelt/haver/maismail etc. Verder erg veel fruit dus (vandaag m'n naam, haha).

Ik heb een tijd calorieën bijgehouden via een app, maar dat had ik een dagtaak aan. Daarnaast werd ik er zooo gestresst van... Maar het heeft me destijds wel inzicht gegeven in hoeveel "nutteloze" calorieën ik op een dag naar binnen werkte (koekje hier, cracker daar).
Mooi lijstje fruitella! Die courgettespaghetti klinkt lekker. Hoe doe je dat?

Mijn lijstje voor vandaag bevat wat meer eten dan gisteren. Want ik heb gisteren vanaf de middag steeds trek gehad. Dit komt denk ik door het sporten, dus voor vandaag een lijstje met wat meer voedzame dingen. Het aantal calorieën heb ik dan op 2022, maar even aanzien of ik dan ook afval.

O: Havermoutpap en een kop groene thee.

T: Groene smoothie (spinazie, bosbessen, aardbeien en een banaan met wat water en een beetje sinaasappelsap).

L: 1 geroosterde volkoren boterham met een lepel ricotta en wat plakjes tomaat en basilicum. 2 volkoren boterhammen met halvarine, pindakaas en appelstroop. Glas water erbij.

T: Kop thee, 2 koppen koffie en een plak roggebrood met hummus.

A: Risotto met doperwtjes.

T: Schaaltje magere yoghurt met een lepel lijnzaad en een handje walnoten. Twee koppen thee.

Beweging: een uur krachttraining.
Courgettespaghetti is supersimpel te maken, Luneth! En errug lekker.. Ik doe het met een julliennesnijder: over de slierten courgette doe ik wat olijfolie en dan kort bakken in de pan. Beetje peper en zout erover, op het bord leggen en dan saus erover.. mmmmm

http://www.oppastips.nl/spaghetti-van-courgette/

De reden dat ik normale spaghetti skip is, behalve de tarwe die het meestal bevat, is omdat ik echt koolhydraatverslaafd was. Ik kon bergen pasta, rijst, aardappels op, heeeerlijk. Ik geloof niet dat je (blijvend!) afvalt door geen koolhydraten te eten, maar een beetje minder mag bij mij wel.

Jouw lijstje ziet er ook goed uit!

Verder ben ik benieuwd of jullie calorieën bijhouden. Ik vind het vaak zo'n gedoe.. En zoals in het topic wordt genoemd, wil ook ik blijvend en zonder schuldgevoel die laatste paar kilo kwijt. En met calorieën voel ik me eigenlijk schuldig over alle voedingsmiddelen die ik invoer... Hoe denken jullie daarover?
Fruitella: Bedankt voor het recept. Ga ik zeker een keer proberen! Over de calorieën, ik gebruik het meer om wat zicht te krijgen om de hoeveelheid. Of het teveel of juist te weinig voor me is. Zelf vind ik de eetmeter wel leuk om in te vullen (ik ben dol op lijstjes), maar niet iedereen in dit topic doet dat. Lekker wat je zelf wilt dus
quote:tv-fanaat schreef op 19 maart 2014 @ 21:46:

@florienepien heb je de rijst met kip kerrie zelf gemaakt? Ik zoek namelijk nog een goed en gezond recept.Nee, afhaal bij de traiteur. In elk geval is het met biologische kip gemaakt.
Ik vul de eetmeter ook weer in, dan ben ik net weer even beter en bewuster bezig... alhoewel. Slechte lijstjes mogen ook, toch?

Hele slechte dag vandaag tot 15uur.

O - x

T - 1/3 van een reep chocola, latte machiato, halve zak chips (don't ask)

L - x

T - 1/3 van een reep chocola, dubbele fruitsalade

En nu ben ik weer in het ritme. Het laatste stuk van de chocola heb ik weggegeven. De chips hoorde bij een gezellige kletsafspraak in het park en het ging ongemerkt sneller dan we dachten...

Voor vanavond staat er nog een brave maaltijd van aardappeltjes, groente en vlees op het menu.

Als ik alleen nog vanavond een maaltijd neem, dan zit ik op een totaal van bijna 1800kcal. Met de kcal valt het dus nog best mee, maar om hier nu een gewoonte van te maken... (niet!)
Haha, Florienepien, zo'n eetlijstje zie ik inderdaad niet vaak! Wel fijn dat je toch nog maar op de 1800 kcal zit.

Fruitella: Hallo! Welkom!

Tv-fanaat: bedankt voor jouw opbeurende woorden over het 'levenslang'. Inderdaad, ook gezonde dingen kunnen een lekkere snack zijn. Zo kan ik idd ook echt uitkijken naar griekse yoghurt, of bijvoorbeeld een vlaflip (zonder limonade).

Ik heb dinsdagavond teveel gegeten van de chips en dropjes. De chips was nog wel ingepland, maar de dropjes niet. Ach, het heeft toch ook wel wat opgeleverd, want het gevoel van 'ik mag mij nooit meer lekker te buiten gaan' is nu weg. En ik ben gisteren en vandaag weer lekker fanatiek en gezond bezig. Voelt goed!
Welkom Fruitella! Wat leuk dat je met ons mee gaat schrijven.

Ik heb je gegevens in de tabel gezet. Ik neem aan dat je dat op prijs stelt.
Maandag wel gewogen: 74,0 kg. Totaal verschil: -/- 2,0 kg. Bijgewerkt in de tabel, maar tot nu toe hier nog niet gepost.

Dat lijkt veel, maar was niet representatief omdat ik woensdagochtend 72,6 kg woog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven