Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
hahaha die plaatjes.

Fijn om te horen dat jullie ook niet altijd gezond eten. Ik vroeg me net, veroordelend naar mezelf af, of het nou zoveel zoden aan de dijk zet dat natuurlijke eten.... aangezien ik ook aardig wat chocola, chips en laatst mac donalds naar binnenwerk.. nou ja moet ook soms kunnen en ik heb ook gewoon plezier in het koken en uitproberen van natuurlijke recepten.

Ik merk nog niet verschil in fitheid, maar komt denk ik doordat ik vrij druk ben maak op m'n werk.... daardoor blijf ik moe. Moet je nagaan als ik dan ook nog eens gewoon e-nummers was blijven eten hoe ik er dan aan toe was misschien wel veel relaxter want wat een tijd kost dit! hahaha nu stop ik hoor

ps. dan zie ik m'n chocoladeletters ook gewoon als voedingssuplementen
Kent iemand het boek "Puur plantaardig"? Sluit wel aan op amber albarda, en de recepten schijnen niet zo moeilijk maar wel erg lekker te zijn.

Wil het misschien aanschaffen.

Vanavond zelfgemaakte lasagne gegeten, niets Amber-achtigs aan maar zo lekker

De rest van de dag was wel ok, ontbeten met een boterham met appelstroop (want ik was niet thuis) en toen als lunch de quinoa met frambozen gegeten. tussendoor een kamutwafel met (uiteraard) amandelpasta en gedineerd met de lasagne. Paar stukjes pure chocola naar binnengewerkt en 2 muffins gegeten (die van gisteren).

al met al toch een goed dagje, misschien een beetje weinig gegeten maar ik heb eigenlijk totaal geen honger gehad en er dus gewoon niet aan gedacht om meer te eten.
Hi meiden,

dat boek ken ik niet Boebele, hou ons op de hoogte als je het gaat bestellen. Ben je geen lid van de bieb, anders kan je het misschien eerst lenen?

Hoe doen jullie het trouwens als julliekoken voor meer mensen. Mijn vriend is echt zo'n 'wat de boer niet kent vreet ie niet' type. Van de week dat de venkel gemaakt maar naar 1 snif is het al afgekeurd.

Ik vind dat zo kinderachtig. je kan je bord toch wel leeg eten. Ok ik maak eht niet weer voor hem maar vind het echt zonde om dan maareen half bord te laten staan om vervolgens aan de chips te gaan. Maarja dat ik mijn mening. Hij vind juist dat omdat hij een volwassen vent is dat hij zelf de keuze kan maken om zijn bord leeg te eten. En dat klopt ook wel maar doe het niet omdat je iets toch niet zo lekker vind. ARRRGGGHHH zo irritant.

Ik begin morgen met mijn nieuwe werk en heb van het weekend 2 late diensten. Dan eten we mee op de afdeling maar ik denk dat ik 2 keer die gezonde lunch uit het boek maar. Lekker veel groente, rijst, nootjes, zongedroogde tomaatjes enz. iemand nog tips over wat er nog meer in kan?

groetjes
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Koken voor meer mensen doe ik gewoon een beetje op dezelfde manier als wanneer ik voor mijn vriend kook. De meeste dingen die ik maak vallen echt wel in de smaak, maar ik kook ook vaak genoeg gewoon "conventioneel" hoor. Kaasfondue met stokbrood bv is ook gewoon heel lekker

En dat soort dingen ga ik ook zeker niet laten staan. Maak een beetje een combinatie van Amber en mezelf. Als ik trek heb in friet, dan haal ik die gewoon. Als ik trek heb ik in vlees, dan koop ik dat. Als mijn lichaam hunkert naar E-nummers trek ik gewoon een blik open

Maar over het algemeen gaat het maken van gezonde keuzes op dit moment wel goed. Als ik door de supermarkt loop vind ik het heel eenvoudig om alle zogenaamde verleiders links te laten liggen en ga ik meestal direct naar de groente/fruit afdeling. Ik merk gewoon dat ik Amber-eten vaak gewoon erg lekker is, dus dan is het simpel.

Zit nu weer aan de havermout met bosvruchten, lekker hoor.

Kent iemand anders het boek misschien? WEllicht vraag ik hem voor sinterklaas....
adios,

Annemarie Postma heeft ook heerlijke lunches. Doe bv 2 speltboterhammen in een bakje, samen met een eitje, avocado, wat tomaatjes, sla en kiemen. Op je werk kun je dan vast wel iets van mayo of boter kopen om je brood mee te smeren. mik alles op je broodje en klaar ben je.

Zo deed ik dat in mijn Annemarie-tijd. Mijn collega's maakten er trouwens altijd opmerkingen over, best vermoeiend. Die hadden doorgaans niets anders op hun brood dan ham of kaas en vonden mijn gezonde manier van eten maar overdreven.
Boebele, dat boek ziet er wel leuk uit! Ze heeft ook de dunne vegetariër geschreven, staan ook heerlijke dingen in. Bij Bol is ie nu met 5 euro korting te koop, de reviews zijn goed. Dus over een paar dagen vertel ik je hoe het boek is, kon het niet laten

Ayli, van harte met je nieuwe baan!

Ook lekker: avocado door je salade, gekookt eitje. Of een pak spelt- of rijstwafels meenemen en deze beleggen met humus of baba anoush en alfalfa.

Vanmorgen heb ik de warme quinoa gemaakt, jummie hoor! Had geen pecannoten in huis, daarmee zal het helemaal goddelijk smaken....

Nu aan de salade met couscous en mosterdspinazie, vanavond boerenkool met vegarookworst. Kwam op 101cookbooks wat receptjes tegen van boerenkoolchips, zal dat ook es even testen vandaag. Ben benieuwd hoe dat smaakt bij de thee in plaats van gewone chips
Ooooh ik krijg zin in eten! Ben nu veel te vroeg aan het avondeten, moet op wat rare tijden werken helaas, dus dat gooit vaak mijn hele ritme door elkaar.

En avocado... jammie! Leuk dat je eten in de smaak valt, boebele. Lijkt me wel jammer als dat niet het geval is.

Ik ben vandaag verleid tot het kopen van 'voedingssupplementen' (lees: chocola) door een heeeeele leuke jongen. Tja... kon het ook niet helpen. ;) Wel gezonde chocola overigens. Het is niet door slaafjes gemaakt en er zit sinaasappel in (dus: heb aan de dagelijkse fruitbehoefte voldaan). :P
Hoi meiden, goed bezig allemaal! Ik heb even niet zoveel gereageerd, wel bijgelezen. Na het weekend heb ik weer wat meer tijd. Eten gaat goed op het moment! Weinig nieuwe dingen maar dat komt ook weer van het weekend. Ik eet op het moment zowel sochends als smiddags pap ik heb daar echt behoefte aan, maar dan wissel ik af met van alles: amaranth, boekweit, havermout, spelt, gerst, gierst, quinoa. En dan ook combi's van verschillende noten en zaden, gedroogd en vers fruit.

Heeft iemand hier wel eens hennepzaad melk gehad? DIe zaadjes waren online heel duur maar toen las ik de tip van iemand om gewoon bij de dierenwinkel hennepzaad te halen en ik heb mijn eerste vogelzaadjes hennepmelk gemaakt a 2 euro voor een kilo zaadjes :-)

lekker! vanmiddag er een smoothie van gemaakt met rijpe banaan, cacao en kokosolie.Gewoon de (ongepelde) zaadjes een paar uur geweekt, gestaafmixerd en door een doek gezeefd. Ik was een beetje uitgekeken op de havermelk en ivm de afwisseling wil ik ook niet steeds amandel of hazelnootmelk gebruiken.
Ik heb trouwens nu het boek van Annemarie Postma geleend bij de biek, AA hebben ze niet. Maar ik vind dat er veel rauwe dingen worden gebruikt in de recepten en daar ben ik momenteel niet zo'n fan van, ik moet lekker warm eten. Al stoom ik het maar even.
Boselfje, grappig om te lezen dat jij veel pap eet, dat doe ik op het moment namelijk ook! zal wel met het weer te maken hebben. En ik vind het echt heel erg lekker. Het vult ook goed en het is een goede energiebron voor het sporten, dus wat wil een mens nog meer.bedankt voor de tip over het hennepzaad! Dat is in de natuurwinkel inderdaad behoorlijk duur, dus ik ga binnenkort ook maar eens langs de dierenwinkel.

Annemarie postma heeft toch ook veel recepten die je wel moet koken? Ik ben ook geen fan van dat rauwe hoor, maar heb toch een aantal heel erg lekkere recepten uit het boek gehaald. Er bestaan trouwens 2 kookboeken van haar en ik heb ze allebei. Vind het eerste boek beter. In het 2e boek wordt niet echt veel nieuws toegevoegd en ze spreek zichzelf soms behoorlijk tegen, nogal irritant. In het eerste boek moet je namelijk ongebroken lijnzaad gebruiken en in het 2e boek ineens gebroken. Beetje vreemd....

Wild, ben benieuwd wat je van het boek vindt! Mijn handen jeuken, maar ik heb al zoveel boeken en kan ze nu al niet meer kwijt.....

Hier staat nu trouwens ook boerenkool op het fornuis
Ik heb het lichaam is perfect geleend, ik weet niet of dat het eerste of tweede boek is? Ik heb het niet heel goed bekeken, alleen even snel doorgebladerd want ik had eigenlijk geen tijd. Maar fijn dat jij er lekkere recepten uit hebt gehaald, dan kom ik vast ook wel dingen tegen die ik lekker vind!
Ik heb vandaag ook de muffins gemaakt en vind ze heerlijk!

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe groot jullie porties zijn als jullie eten. Ik neem bijvoorbeeld meestal 2 pannenkoeken (grote) van de courgette pannenkoeken en een half bakje quinoa. Maar tot nog toe kom ik alleen maar aan. Heb er inmiddels al 2 kg bij. Dus misschien eet ik teveel?

Suikers, en allerlei andere rommel heb ik al jaaaaren geleden uit het menu geschrapt dus daar kan het niet aan liggen, en is ook geen winst te behalen. Wel jammer want ik kon die 2 kg niet gebruiken...
@ Dummels, eet je veel zuivel/noten?
Pilous: Ik eet:

1 portie lactosevrije yoghurt per dag van 250ml bij het ontbijt. Hierdoor doe ik suikervrije cornflakes en een hand rozijnen.

Tussendoor: 1 stuk fruit en een handje noten (paranoten, walnoten, pecannoten of amandelen)

Lunch: sla met olie/azijn dressing en wat noten, kaas, ei, gerookte kip, avocado, o.i.d. steeds in een andere samenstelling.

Tussendoor: fruit met handje noten

Avondeten: Kleine portie vlees of vis of vleesvervanger met daarbij een grote portie groenten. Meestal geen pasta, rijst of aardappelen.

Na: een klein stukje pure chocolade.

Daarna meestal niets meer, heel soms wat chips (max 1x per week) of noten (ik denk hooguit 3x per week)

Niet echt veel op te verdienen lijkt me? Minder wordt al gauw ongezond en ik heb het nodig om voldoende te eten i.v.m. veel sporten (4 tot 6 uur per week)
ik heb deze week gierst ontdekt en het is mjammie!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Rosanna: wat maak jij met Gierst? Het is glutenvrij zag ik dus ook voor mij geschikt.

Ik vond onderstaand recept op internet. Gierst bij de lunch. Lijkt me erg lekker en de moeite waard:

Zoete gierstsalade

Heerlijk zoet lunchgerecht, zonder suiker!

Bereidingstijd: 10-20 minuten

Ingrediënten voor 1 personen

- 1/2 cup gierst

- flinke hand gezouten amandelen

- flinke hand pijnboompitten

- zelfde hoeveelheid dadels in kleine stukjes gesneden.

Voorbereiding

Kook de gierst in 12 minuten gaar.

1/2 cup gierst zachtjes laten koken in een 1/2 cup water.

Bereidingswijze

Intussen:

- Hak de amandelen grof.

- Ontpit de dadels en snij deze in stukjes

- Meng dadels, amandelen en pijnboompitten door elkaar.

- Als de gierst gaar is, voeg de noten etc. toe.
We kunnen met z'n allen wel een kookboek samenstellen
Ingrediënten voor 4 personen

1 kop gierst, 1 ui, 1 prei, groenten- of kippenbouillon, 4 eieren, zakje geraspte kaas, italiaanse kruiden

Voorbereiding

Gierst wassen met warm water, naspoelen met koud, ui snipperen, prei klein snijden

Bereidingswijze

Ui fruiten, gierst erbij gooien en roosteren (roosteren is belangrijk, neem hiervoor een grote pan. De gierst moet open springen waardoor hij tijdens het kookproces meer water op kan nemen).

2 koppen bouillon erbij gooien en 10 minuten laten koken of tot de gierst gaar is. Zo nodig extra vocht toevoegen.

Klop de eieren en vermeng ze, samen met de gehakte prei en de italiaanse kruiden en geraspte kaas met de gierst. Bak hier burgers van.

Heb deze een paar jaar geleden gemaakt en ze smaakten prima. Zit alleen wel kaas in. Misschien kun je dat vervangen voor parmezaanse kaas of iets anders?

boselfje, ik vind het lichaam is perfect (het 1e boek dus) beter dan het leven is perfect (het 2e boek). In HLIP staat oa een heerlijk recept voor pastasalade met tofuknakworstjes, die is heel lekker. Ik eet die ook gewoon warm, niet lauw zoals staat aangegeven. Hou toch echt meer van warm eten, zeker in de winter.
ik heb het vandaag gegeten met rode en zwarte bonen, gekookt ei, parmezaanse kaas (beetje) granaatappelpitjes, zonnebloempitjes, basilicum en een beetje yoghurt om het wat smeuïger te maken

Boeb, ik had ze niet geroosterd, ga ik de volgende keer doen
hoe heb je dat dan precies gemaakt, rosanna? Het klinkt goed.
Op de verpakking van de gierst stond dat je een kopje water op een half kopje gierst moest nemen,, aan de kook brengen, beetje zout eventueel en dan op vlamverdeler 15 tot 20 min zachtjes laten pruttelen. Ik had bij de Turk een zak rode bonen en een zak zwarte bonen gekocht, een nachtje in water laten staan en toen gekookt. En dan alle ingrediënten bij elkaar gegooid
Dummels, jij eet te weinig joh, als je daarbij ook nog eens 6 uur per week sport. Dan is het wel logisch dat je aankomt! Je lichaam staat in spaarstand.
Heeft iemand het recept van de eiersalade van pagina 216 van 'eet jezelf mooi, slank & gelukkig'? Dat staat niet in het kookboek en ik heb veel eieren in huis en hier zin in!

Van de werklunch heb ik al meerdere combinaties gemaakt.

De eerste keer had ik zo'n beetje alles bij elkaar: zilvervliesrijst, couscous, kikkererwten, linzen, ei, kipfilet, gemarineerde tofu, tonijn, lente ui, avocado, tomaat, bieslook, kappertjes, doperwten, prei, olijven, peper, zout, olijfolie, druppel tabasco.

Het lekkerste vond ik met alleen couscous (geen rijst) kikkererwten, linzen, ei, tofu, tonijn, lente ui en olijven. Had het even opgewarmd en daarna avocado en tomaat erover. Mjam

Dummels, jouw lijstje is in mijn ogen super gezond. Ben je niet al super slank?

De nieuwe recepten heb ik opgeslagen, zo even kijken voor gierst!
5 eieren

3-4 eetl volle yoghurt

ui, gesnipperd

appel in fijne stukkies

3 eetl bieslook

zeezout

8 geroosterde pecannoten, verbrokkeld

kerriepoeder naar smaak

eieren 7-8 minuten koken, pellen en in schaal doen, alle ingrediënten toevoegen, eieren met vork grof prakken en alles door elkaar roeren. Eventueel nog wat zout en peper erdoor
Meiden, dank voor jullie reacties! Nee, Ayli, ik ben wel slank maar niet superslank. Ik ben 65kg bij 1.62m en heb maat 38.

Ik ben vrij zwaar mede omdat ik ruim boven gemiddelde spiermassa heb (doorgemeten op de sportschool) Mijn vetpercentage is ook niet heel laag.

Bij het doormeten kwam er ook uit dat ik maar 1360cal per dag verbrand. Dat is echt een heel lage stofwisseling. Ik heb getracht om deze op te voeren door meer spierweefsel te vergaren, veel krachttraining gedaan (2x per week) en 2 tot 3x cardio per week (de afgelopen 3 jaar is dit altijd mijn schema geweest). Dus ik heb nu wel een grotere spiermassa maar mijn verbranding gaat niet echt veel omhoog.

Ik zal binnenkort eens met de dietiste overleggen hoe/of we dit kunnen opkrikken, zou wel fijn zijn.

Ik heb altijd al weinig gegeten, zolang ik me kan herinneren. Ik kan gewoon met weinig toe.

Ik heb vandaag gierst gekocht, ga in het weekend even experimenteren. Zal jullie het resultaat laten weten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven