Lijf & Lijn alle pijlers

And way down we go (afvaltopic)

05-03-2023 20:05 420 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou, daar gaan we dan. Nog nooit eerder een topic gestart over afvallen, wel een paar laffe pogingen tot meeschrijven, wat dan ook laffe pogingen waren tot afvallen.

Ik ben nooit heel slank geweest, maar altijd wel rond een voor mij acceptabel (niet correct volgens de BMI) gewicht geschommeld, maar de laatste jaren is het wat uit de hand gelopen. Vooral veel stress, slecht slapen en mijn eerste uitvlucht is dan eten, veel en slechte dingen.

De situaties die stress opleverden zijn inmiddels voorbij, maar de erfenis is nu 104,5 kilo... en ik ben 1,78 dus veel te zwaar. Nooit echt serieus of langdurig een dieet gevolgd, weleens 5 kilo afgevallen, maar betere pogingen nooit genomen.

Het tempo maakt me niet uit, en voorlopig het einddoel ook niet, maar ik wil van de stijgende/stilstaande lijn een langzaam dalende lijn maken. Geen specifiek dieet, maar beter slapen, beter plannen en dan beter eten.

Als je met me mee wilt schrijven en mee wilt doen dan heel graag. Leuk om elkaar aan te moedigen, successen te vieren en tips uit te wisselen.

Overzicht:
Kampoez: huidig gewicht 101,9 afgevallen 1,3 kg

Waterjuffer: huidig gewicht 101 afgevallen 3,5 kg

Miepje: huidig gewicht 81,8 afgevallen 4,3 kg

Pamflet: huidig gewicht 87,6 afgevallen 2,6 kg

Whippet: huidig gewicht 100,5 afgevallen 1 kg

Trikkie: huidig gewicht 85,4 afgevallen 5,3 kg

Jodelodiehoho: huidig gewicht 73,2 afgevallen 5,7 kg

LittleBlackDress: huidig gewicht 83,7 afgevallen 3,3 kg

Arkel: huidig gewicht 59,1 afgevallen 0,9
waterjuffer83 wijzigde dit bericht op 29-05-2023 10:25
19.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

ik schrijf ook graag mee!
Op 10 januari ben ik gestart met 94,1kg, wat erg veel is voor mijn 1m62. Toen ik mijn BMI berekende stond er zelfs "morbide obesitas" bij, dat was een serieuze wake up call. Ik word dit jaar 40 dus als ik er nu niets aan doe wordt het heel moeilijk.
Deze ochtend woog ik 87,6. Ik laat me begeleiden door een diëtiste en dat werkt goed. Ik ben al 1000 keer zelf op dieet geweest maar dan ben ik veel te streng voor mezelf en verval ik daarna weer in het eetbuien patroon.

Dit weekend ben ik voor het eerst over de schreef gegaan. Ik had een too good to go pakket besteld bij de bakker. Normaal zitten daar een aantal broden in, maar nu kreeg ik een zak met 20! koffiekoeken.
Ik woon alleen met mijn zoon, die heeft er 2 van gegeten en ik heb er 5 naar binnen gewerkt :-$
Ik was bang dat dit de trigger zou zijn voor nog meer eetbuien maar ik heb me gelukkig kunnen herpakken.

Doen jullie iets van beweging? Ik zoek nog iets om thuis te kunnen doen. Drukke job dus overdag weinig tijd, en als mijn zoon in bed zit kan ik niet weg dus thuis sporten zou ideaal zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ohja en voorbereiden is inderdaad een goeie tip! Ik maak in de avond al mijn ontbijt en lunch voor de volgende dag klaar, dan hoef ik het maar te pakken en moet ik niet meer nadenken of ik nu iets gezonds neem of 3 boterhammen met nutella :hyper:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil graag low key meeschrijven :). Er hoeft niet heel veel af, maar ik ben een gigantische jojo en baal daar zo van. Ben vorige week weer meer gaan sporten en op mijn eten letten. Eerder heel goede resultaten gehad met intermittend fasting, dus ik pak dat ook weer op. Verder kook ik regelmatig in bulk (echt voor 2 weken avondeten) en doe ik mee aan afval "wedstrijden" via dietbet.com. Dat helpt altijd enorm.
Alle reacties Link kopieren Quote
hier de eeuwige jojo. In 2015 40 kilo afgevallen met een fijn programma. In 2018 ging het mis.. ik ben een stress/emotie eter.. dat was er genoeg, vervolgens kreeg ik in 2021 een flinke optater gezondheidswijs en sindsdien is het mis.

Ben echt te zwaar (115 kg bij 1.80). Ik kan domweg de modus niet vinden om het roer om te gooien, slik medicijnen die ook niet bepaald mijn energielevel opkrikken (oa betablokkers).. Kortom.. ik zit beetje vast.

Ik wil heel graag in september weer beetje op gewicht zijn (ik wil iig weer 85 kilo wegen, dat is voor nu een mooi doel). Theoretisch zou dit kunnen ..
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanmorgen was bij mij de weegschaal een kilo zwaarder dan vrijdagmorgen en dan hebben we dit weekend niet eens heel erg gek gedaan maar eerlijk is eerlijk compleet aan mijn dieet heb ik me niet gehouden. Dus waarschijnlijk is het weer vocht en is het er over een paar dagen weer af. Hopelijk ben ik woensdag bij de consulent onder het gewicht wat ik daar 3 weken geleden was .
Toch zit ik er aan te denken om met haar te stoppen want het kost heel veel geld en we hebben zelf ook een goede weegschaal en dan net als man het met de producten van body en fit te gaan doen , die zijn nl spullen goedkoper.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waterjuffer83 schreef:
06-03-2023 11:58
Urim, wat goed dat je al van zover bent gekomen, hoe is het je gelukt die eerste 15 kilo.
Als allereerste heb ik me vooral voorgenomen dat ik geen haast heb. Geen streefdatum waarop ik x aantal kg moet wegen.

Ik heb eerst al mijn eetgewoontes een paar weken genoteerd: wat ik eet, waarom ik dát eet (emoties, tijdsdruk e.d.), hoeveel ik precies (!) eet, op welke tijden, enz.
Vervolgens heb ik gekeken naar welke gewoontes ik wilde veranderen. (Porties, ingrediënten maaltijd, wel/geen tussendoortjes, welk drinken e.d.)

Ik ben begonnen met eerst een paar simpele gewoontes aanpassen en dat eerst maar eens een maand vol te houden.
Toen steeds een andere gewoonte van mijn lijst aan gaan passen in het tempo dat ik bij kon benen en me goed te doen was :)

Verder vooral gekeken naar portiegroottes en precies uitrekenen hoeveel kcal ik eigenlijk binnen kreeg. Ik ging niet meteen op 500 kcal onder de benodigde kcal zitten, maar heb het verlaagd over een aantal weken met 100 kcal per week minder.

Ik merkte dat ik gewend was mijn bord leeg eten bijvoorbeeld. Nu probeer ik te voelen of ik al voldoende heb gegeten.
Als ik iets lekkers eet, dan maat houden en niet doorslaan. Nou ja, iedereen kent dat soort dingen wel.

Ik weeg me 1x per half jaar, want ik wil niet gefocust raken op gewicht. Mijn kledingmaat is veel hard gezakt dan mijn gewicht, want ik heb nu kleding van 4 maten kleiner, terwijl ik dat voorheen met ditzelfde gewicht niet aan kon. (Dat laatste snap ik niet trouwens, hoe dat kan.)

Nou ja, zo ongeveer dus heb ik het gedaan. Ik was in een maand of zeven de 15 kg kwijt. Mogelijk had het sneller gekund, maar ik wil vooral geen gestress over moeilijke doelen. Ik wil het mezelf zo makkelijk mogelijk maken en dat is een langzaam tempo en stap voor stap.
Ik merk dat ik heel veel gewoontes blijvend heb veranderd, dat is wel fijn.

De reden dat ik stilsta nu is dat ik grotere porties heb gegeten deze winter dan ik deed. Ook heb ik heel frequent logees en vaker meegedaan aan nootjes of ander lekkers dan goed voor me is. Alcohol drink ik gelukkig niet, dus daar hoef ik geen gewoontes in te wijzigen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Philó schreef:
06-03-2023 16:42
Ik wil graag low key meeschrijven :). Er hoeft niet heel veel af, maar ik ben een gigantische jojo en baal daar zo van. Ben vorige week weer meer gaan sporten en op mijn eten letten. Eerder heel goede resultaten gehad met intermittend fasting, dus ik pak dat ook weer op. Verder kook ik regelmatig in bulk (echt voor 2 weken avondeten) en doe ik mee aan afval "wedstrijden" via dietbet.com. Dat helpt altijd enorm.

In bulk koken doe ik ook. Mijn vriezer zit overvol met bakjes op de juiste portiegrootte, zodat ik nooit hoef te grijpen naar iets makkelijks als brood of iets dergelijks. Bevalt mij ook heel goed!
Alle reacties Link kopieren Quote
poldervrouw schreef:
06-03-2023 16:49
hier de eeuwige jojo. In 2015 40 kilo afgevallen met een fijn programma. In 2018 ging het mis.. ik ben een stress/emotie eter.. dat was er genoeg, vervolgens kreeg ik in 2021 een flinke optater gezondheidswijs en sindsdien is het mis.

Ben echt te zwaar (115 kg bij 1.80). Ik kan domweg de modus niet vinden om het roer om te gooien, slik medicijnen die ook niet bepaald mijn energielevel opkrikken (oa betablokkers).. Kortom.. ik zit beetje vast.

Ik wil heel graag in september weer beetje op gewicht zijn (ik wil iig weer 85 kilo wegen, dat is voor nu een mooi doel). Theoretisch zou dit kunnen ..

Volgens mij is dat één van de lastigste dingen: moed verzamelen om het roer om te gooien. Hopelijk lukt het je!
Alle reacties Link kopieren Quote
Explorista schreef:
05-03-2023 20:23
Waterjuffer, ik doe mee.

Zo herkenbaar.
Stress gehad * insert klaagverhaal * slecht slapen en te veel snoepen en snacken.

Nou ja, in elk geval hebben we niet naar de alcohol of drugs gegrepen.
Ik heb geen gokken of troostwinkelen gedaan,
dus geen geldschulden opgelopen.


Alleen overgewicht dus en een belabberde conditie.

Lengte en gewicht vertel ik even niet.
Ik heb ongeveer hetzelfde BMI als jij.

;-D
Alle reacties Link kopieren Quote
trikkie schreef:
06-03-2023 12:07
Ik heb er nu voor gekozen om steeds elke maand een nieuwe doel(en) te nemen, en dan niet zozeer qua gewicht maar als leefstijl verandering.
En hier ook meteen een afspraak te waarmee ik mijzelf mag belonen als ik mijn doel(en) een hele maand vol houdt.
Zo hoop ik dat mijn goede gedrag en levensstijl meer normaal gaat worden.
Voor deze maand de volgende doelen opgesteld:
- geen alcohol (niet alleen zorgt alcohol ervoor dat ik hierdoor aankom, maar het verslechterd ook mijn nachtrust)
- regelmatig eten (3 normale maaltijden, 3 kleine tussendoortjes)
- elke dag wandelen

De eerste week heb ik erop zitten, en ging tot nu toe heel goed.
Met resultaat dat er direct 3 kilo eraf is gegaan.
Jouw aanpak komt wel wat overeen met de mijne. Leuk! En wat goed dat een paar simpele zaken al zo'n verschil opleveren. Dat geeft toch moed!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi all! Ik wil ook graag (proberen om) mee (te) schrijven.

Waarom proberen? Omdat ik eigenlijk meer een meelezer ben maar het is alsof ik zelf de OP had kunnen schrijven! En leuke titel trouwens, hebgelijk het liedje in mijn hoofd :)

Afgelopen maand zijn man en ik op vakantie geweest in de VS. Ondanks dat ik mij niet perse zo voel ben ik wel veeeel te zwaar. Na die weken daar, waar we heel slecht hebben gegeten want je moet goed zoeken voor wat gezonds en dat ik vaak een van de slankere was, kijk ik nu met gemengde gevoelens naar de foto's want heb mij echt laten gaan de laatste jaren...

Dus nu met frisse tegenzin begonnen. Ik wil er graag 20+ vanaf, maar wil geen echte focus op die cijfertjes op de weegschaal want je gewicht schommelt nou eenmaal. Ook geen dieet of voedselgroepen uitbannen, gewoon weer betere eetgewoontes aanleren, meer balans en meer beweging.

Eerste doel: plannen van wat we's avonds gaan eten en mij daar ook aan houden en elke dag 10k aan stapjes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat leuk dat er al zo veel geschreven is hier! Ik reageer nu even kort maar kom later wat uitgebreider terug.

Het begin is gemaakt vandaag. Heb niet gesnoept en de snoeppotten op het werk heb ik weggehaald. Iedereen loopt te snaaien en iedereen zegt o dat moet ik eigenlijk niet doen. Dus nu kan het niet meer haha.

Mijn valkuil is dat ik doorsla in het weinig eten. Heb vandaag een bak kwark op met mango en granola. Daarnaast alleen een appel en straks dan avondeten. Moet voor mezelf gaan bedenken wat ik elke dag ga eten anders eet ik rustig niks en dat is ook niet echt handig.

Op naar de balans dus!
Alle reacties Link kopieren Quote
urim schreef:
06-03-2023 17:16
Ik ben begonnen met eerst een paar simpele gewoontes aanpassen en dat eerst maar eens een maand vol te houden.
Toen steeds een andere gewoonte van mijn lijst aan gaan passen in het tempo dat ik bij kon benen en me goed te doen was :) .
Nou, dit is denk ik precies wat nodig is, en dan 15 kilo in 7 maanden, geweldig toch. Als ik doorga zoals nu weeg ik over 7 precies precies nog dit of nog erger natuurlijk. Ik heb ook geen eindtijd met een bijbehorend einddoel, ik wil gewoon naar beneden met dat gewicht, snel of langzaam maakt me nu niet meer uit.

Mijn eerste aanpassing is lunch en tussendoortjes (vooral voor de middag) goed voorbereiden en mee naar werk en zonder bijzondere gelegenheid na 8 uur niet meer snacken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Feline40 schreef:
06-03-2023 16:33
Toen ik mijn BMI berekende stond er zelfs "morbide obesitas" bij, dat was een serieuze wake up call. Ik word dit jaar 40 dus als ik er nu niets aan doe wordt het heel moeilijk.
Deze ochtend woog ik 87,6. Ik laat me begeleiden door een diëtiste en dat werkt goed. Ik ben al 1000 keer zelf op dieet geweest maar dan ben ik veel te streng voor mezelf en verval ik daarna weer in het eetbuien patroon.
Ja, dat geeft de ernst wel aan inderdaad. Die 40 heb ik net aangetikt, dus dat is ook zo'n reflectiemomentje. Op welke manier helpt de diëtist je, leer je echt andere dingen of helpt het gewoon met niet opgeven?
Alle reacties Link kopieren Quote
urim schreef:
06-03-2023 17:16
Als allereerste heb ik me vooral voorgenomen dat ik geen haast heb. Geen streefdatum waarop ik x aantal kg moet wegen.
Dat heb ik ook. Mijn eerste streefgewicht was dus 80 kilo en daar zit ik nu zo ongeveer dus. Maar nu dus nog 5. En dat valt me zwaarder dan de eerste 5 kilo.

Vandaag van werk naar huis gelopen, is zo'n 30 minuten. En net met man ook ff een rondje gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Graag wil ik ook meeschrijven. Ik had gisteren de knoop doorgehakt om vandaag te beginnen meer op mijn eten te letten.

Sinds een paar weken heb ik een nieuwe sportschool en die bevalt heel goed! M’n voornemen was 2x per week te sporten maar het trainen bevalt weer zo goed dat ik tot nu toe met gemak 3-4 keer per week red. In de ochtend zodat ik het gelijk achter de rug heb.
Daarnaast doe ik aan yoga.

Qua eten: ik eet koolhydraatbeperkt, omdat dat eerder goed werkte (maar te snel dacht dat ik wel “even” er vanaf kon stappen.) en voelde me toen goed, met weinig honger.

Het afvallen gaat het laatste jaar traag, door hormonen/overgang en veel stress.

M’n streven is 2x 10 kilo afvallen.
Whippet16 ik herken wat je zegt. Heb ook t gevoel dat ik de hele dag aan eten denk.

Wat een mooie start trikkie, 3 kilo in een week! Super goed dat je doelen stelt die niet direct met je gewicht te maken hebben.

Feline40 wat ben je goed bezig! En wat knap dat je je dan weer zo goed kan herpakken.

Poldervrouw je hebt in het verleden laten zien dat je t kan. Dus het gaat je nu ook lukken. Wat mij helpt is kleine doelen stellen, dus niet direct - 30 maar in stapjes van -5.

Urim heel erg bedankt voor je tips. Ik denk dat hoe jij t aanpakt ook goed bij mij zou passen.
Ik heb vandaag een goede dag gehad! Netjes binnen mij kcal gebleven, 10k stappen gehaald en baantjes gezwommen.

Mijn Apple Watch registreert mijn activiteiten. Ik heb 45 minuten gezwommen op normaal tempo en hiermee 724 kcal verbrand. Dit lijkt me wel heel erg veel. Hebben jullie hier ervaring mee? Is de registratie van de activiteiten nauwkeurig?
Alle reacties Link kopieren Quote
urim schreef:
06-03-2023 17:21
In bulk koken doe ik ook. Mijn vriezer zit overvol met bakjes op de juiste portiegrootte, zodat ik nooit hoef te grijpen naar iets makkelijks als brood of iets dergelijks. Bevalt mij ook heel goed!
Ja, fijn he! Ik heb op BOL.com van die alu bakjes besteld die precies voldoende zijn voor man, dreumes en een kleine portie voor mij. Gezien ik een avondeten-overeter ben is dat echt ideaal. Vandaag netjes binnen mijn doel gebleven, alsin 3 maaltijden gehad van normale grootte en niet gesnoept. Calorieën tellen probeer ik niet meer te doen, dat triggert teveel.

Ook heb ik een kwartiertje gesport. Het is niet veel, maar anders had ik werkelijk de hele dag stil gezeten achter de PC. De PC die ik nu ga afsluiten, ein-de-lijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Veel geschreven hier, leuk!

Kan even niet op iedereen reageren nu, maar ben wel bijgelezen.

Hier een goede dag, begonnen met ww en keurig binnen de punten gebleven.

Gaan we eigenlijk een tabel maken? Of geen behoefte aan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk dat er nog zoveel meer mee gaan schrijven/lezen, maar vooral doen.

Ontbijt voor morgen staat klaar, snacks voor eind v/d middag, de lunch morgen wordt verzorgd op werk, dus dat is weer relaxed. Niet gesnacked vanavond. De kop is eraf, nog een jaartje zo volhouden en dan ben ik er :-D easy toch

O, ja, en op tijd slapen dus ik check uit..doei!
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen allen,

De overgang en hormonen spelen bij mij ook een rol helaas...ik lees ook dat afvallen moeilijker is als je in de overgang zit :-( hoop niet dat dat voor iedereen telt.
Overdag vind ik het niet moeilijk om mijn eetgewoontes aan te passen.
Het moeilijkste vind ik eind van de middag om de de tijd te overbruggen tot mijn avond eten klaar is, en nu ik in de ww zit is dat nog veel erger geworden. Ik merk dat ik meer begin te snaaien en dat ik de afgelopen tijd ook meer alcohol heb gedronken. Ik zit in het GLI traject en moet vrijdag weer heen, ik zit er nu al tegen op want ik ben wel een aantal kilos aangekomen, zucht...voel me soms wel eens een hopeloos geval :| (sorry even een zelf medelijden momentje...en door!) :-)
Carolientje_1972 schreef:
07-03-2023 10:12
Goedemorgen allen,

De overgang en hormonen spelen bij mij ook een rol helaas...ik lees ook dat afvallen moeilijker is als je in de overgang zit :-( hoop niet dat dat voor iedereen telt.
Overdag vind ik het niet moeilijk om mijn eetgewoontes aan te passen.
Het moeilijkste vind ik eind van de middag om de de tijd te overbruggen tot mijn avond eten klaar is, en nu ik in de ww zit is dat nog veel erger geworden. Ik merk dat ik meer begin te snaaien en dat ik de afgelopen tijd ook meer alcohol heb gedronken. Ik zit in het GLI traject en moet vrijdag weer heen, ik zit er nu al tegen op want ik ben wel een aantal kilos aangekomen, zucht...voel me soms wel eens een hopeloos geval :| (sorry even een zelf medelijden momentje...en door!) :-)
Lastig. Geloof dat hormonen echt super veel van invloed zijn. Overgang, pms etc etc.

Misschien nog een idee om in de namiddag een groot bord met rauwe groente te maken en te dippen?
Dit doe ik vaak op vrije dagen/thuiswerkdagen.

Ik snijd dan aantal snoeptomaatjes doormidden, reepjes paprika, rauwe wortels en maak een dip van magere kwark (150 gram magere kwark, peper, zout, wat munt en 2 eetlepels citroensap). Zo snack ik lekker door tot het avondeten.
Verder drink ik dan vaak een glas cola light of spa met een citroensmaakje in een mooi glas, met bevroren schijfje citroen en munt i.p.v. alcohol.

Of een lepel pindakaas. Deze helpt bij mij altijd goed tegen zoete trek.

Maar ik snap je ergens compleet qua hormonen. Ben niet in de overgang, maar zware pms sinds m’n 30e en na de bevalling. Gisteren na een goede dag eten een halve zak drop weggewerkt :facepalm:
Alle reacties Link kopieren Quote
Das inderdaad een goed idee, al gruw ik van yoghurt..ik zal wel 1 van de weinige mensen in de wereld zijn die geen yoghurt en kwark lust :-)
Maar ik zou het kunnen proberen met een beetje hummus en komkommer en tomaatjes..dat ga ik es even uit testen vanmiddag.
Net 30 baantjes gezwommen, ik heb nooit zin om heen te gaan maar als ik het 1maal gedaan heb voel ik me erg goed :-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Carolientje_1972 schreef:
07-03-2023 10:12
Goedemorgen allen,

De overgang en hormonen spelen bij mij ook een rol helaas...ik lees ook dat afvallen moeilijker is als je in de overgang zit :-( hoop niet dat dat voor iedereen telt.

Dat begint hier ook wel te spelen , merk dat er verandering zijn in de cyclus en toen ik jonger was nooit te zwaar geweest en was ik een paar kilo aangekomen na een vakantie of iets dergelijks dan wat dat er ook in no time af met een weekje balansen .
Vooral vaak veel vocht vasthouden merk ik, ringen zitten strak om m’n vingers .
Drink echt genoeg water en eet niet te zout .


Het gaat goed hier , weeg echt secuur alles af nu en merk dat wat ik 100 gram vindt dus echt wel veel meer is .
Hoop zo beetje de porties beter te kunnen maken en verdelen .

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven