Lijf & Lijn alle pijlers

And way down we go (afvaltopic)

05-03-2023 20:05 420 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou, daar gaan we dan. Nog nooit eerder een topic gestart over afvallen, wel een paar laffe pogingen tot meeschrijven, wat dan ook laffe pogingen waren tot afvallen.

Ik ben nooit heel slank geweest, maar altijd wel rond een voor mij acceptabel (niet correct volgens de BMI) gewicht geschommeld, maar de laatste jaren is het wat uit de hand gelopen. Vooral veel stress, slecht slapen en mijn eerste uitvlucht is dan eten, veel en slechte dingen.

De situaties die stress opleverden zijn inmiddels voorbij, maar de erfenis is nu 104,5 kilo... en ik ben 1,78 dus veel te zwaar. Nooit echt serieus of langdurig een dieet gevolgd, weleens 5 kilo afgevallen, maar betere pogingen nooit genomen.

Het tempo maakt me niet uit, en voorlopig het einddoel ook niet, maar ik wil van de stijgende/stilstaande lijn een langzaam dalende lijn maken. Geen specifiek dieet, maar beter slapen, beter plannen en dan beter eten.

Als je met me mee wilt schrijven en mee wilt doen dan heel graag. Leuk om elkaar aan te moedigen, successen te vieren en tips uit te wisselen.

Overzicht:
Kampoez: huidig gewicht 101,9 afgevallen 1,3 kg

Waterjuffer: huidig gewicht 101 afgevallen 3,5 kg

Miepje: huidig gewicht 81,8 afgevallen 4,3 kg

Pamflet: huidig gewicht 87,6 afgevallen 2,6 kg

Whippet: huidig gewicht 100,5 afgevallen 1 kg

Trikkie: huidig gewicht 85,4 afgevallen 5,3 kg

Jodelodiehoho: huidig gewicht 73,2 afgevallen 5,7 kg

LittleBlackDress: huidig gewicht 83,7 afgevallen 3,3 kg

Arkel: huidig gewicht 59,1 afgevallen 0,9
waterjuffer83 wijzigde dit bericht op 29-05-2023 10:25
19.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Waterjuffer, ik doe mee.

Zo herkenbaar.
Stress gehad * insert klaagverhaal * slecht slapen en te veel snoepen en snacken.

Nou ja, in elk geval hebben we niet naar de alcohol of drugs gegrepen.
Ik heb geen gokken of troostwinkelen gedaan,
dus geen geldschulden opgelopen.

Alleen overgewicht dus en een belabberde conditie.

Lengte en gewicht vertel ik even niet.
Ik heb ongeveer hetzelfde BMI als jij.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel blij dat je meedoet!

Knap inderdaad van ons dat we niet aan de alcohol en drugs zijn gegaan en een beetje geld over hebben om onszelf straks te belonen met hele leuke kado's (dat is mijn plan in elk geval).

Mijn ontbijt en lunch voor morgen staan al klaar, nu alleen niet vergeten mee te nemen naar werk, ja serieus dat krijg ik voor elkaar :facepalm:

Het lastigste vind ik eind van de werkdag. Dan heb ik honger en duurt het nog best lang voordat er eten op tafel staan, dus laat wat kleins en lekkers in de auto staan om te voorkomen dat ik iets groots en super slechts onderweg ga halen.

Wat zijn voor jou de lastige momenten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik schrijf morgen verder.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben in augustus begonnen met afvallen door middel van het 1 op 1 dieet( voorheen Cambridge dus met shakes en repen) en extra bewegen( wandelen en sporten).
Ben van meer dan 93 kilo gegaan naar nu net onder ( nou ja vandaag net boven) de 80. Dat was mijn eerste streefgewicht. Wil nu door naar de 75 dan is mijn bmi weer goed want ben 1.74.
Maar het blijft gewoon behoorlijk lastig. Niet dat ik moeite heb met over het algemeen kha- eten maar het is denk ik gewoon iets wat ik heel mijn leven moet blijven doen. Zit nu in stap 4 van het dieet dus 1 keer per dag iets van havermout of een wrap, boterham of cracker. Het is makkelijker om het helemaal niet te doen merk ik.
Slecht slapen is bij mij ook echt een trigger om te gaan snaaien en helaas slaap ik bijna nooit goed. Voel me nu over het algemeen wel fitter dus wil wel doorgaan maar ben het af en toe spuugzat.
Mag ik ook meeschrijven? Ik ben afgelopen 4,5 jaar ongeveer 10 kilo aangekomen. Was heel slank en zit nu op het randje van wat nog net een gezond bmi is. Echter voel ik mij niet fit, vaak moe en wil weer gezond eten/lekker bewegen.
Hoef absoluut geen afgetraind lijf of weer heel dun zijn, maar zou graag weer 65 kg wegen.

Momenteel ben ik 1.72 bij 70 kilo. Geen “raar” gewicht, maar alles lubbert:) en wil weer een gezond en fijn eet/beweeg patroon.
Merk dat ik door pms mij sneller moe voel en dan ga snaaien, om vervolgens slecht avond te eten, om vervolgens weer te gaan snaaien. Ik wil voorkomen dat er over 5 jaar weer 10 kilo bij aan zit.

Streven is hier om geen koek/snoep in huis te halen (alleen wat kleins voor zoonlief) en verder dagelijks 8000 stappen te zetten, 2-3 keer in de week een half uur op de hometrainer/of hardlopen, meer eiwitten te eten, niet of minder te snaaien/snoepen en maximaal 1800 calorieën eten op een dag. Ik denk dat ik nu rond de 2300-2500 calorieën op een dag zit en dat is met mijn huidige leeftijd en leefstijl gewoon teveel.
anoniem_6408cd1e167ed wijzigde dit bericht op 05-03-2023 20:47
17.51% gewijzigd
dolfje schreef:
05-03-2023 20:41
Ik ben in augustus begonnen met afvallen door middel van het 1 op 1 dieet( voorheen Cambridge dus met shakes en repen) en extra bewegen( wandelen en sporten).
Ben van meer dan 93 kilo gegaan naar nu net onder ( nou ja vandaag net boven) de 80. Dat was mijn eerste streefgewicht. Wil nu door naar de 75 dan is mijn bmi weer goed want ben 1.74.
Maar het blijft gewoon behoorlijk lastig. Niet dat ik moeite heb met over het algemeen kha- eten maar het is denk ik gewoon iets wat ik heel mijn leven moet blijven doen. Zit nu in stap 4 van het dieet dus 1 keer per dag iets van havermout of een wrap, boterham of cracker. Het is makkelijker om het helemaal niet te doen merk ik.
Slecht slapen is bij mij ook echt een trigger om te gaan snaaien en helaas slaap ik bijna nooit goed. Voel me nu over het algemeen wel fitter dus wil wel doorgaan maar ben het af en toe spuugzat.
Wat knap! Lijkt mij echt heftig via Cambridge. Of went dit na verloop van tijd wel? Ik val al om als ik minder dan 1700 calorieën eet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lentebriesje1988 schreef:
05-03-2023 20:44
Wat knap! Lijkt mij echt heftig via Cambridge. Of went dit na verloop van tijd wel? Ik val al om als ik minder dan 1700 calorieën eet.
Echt wennen doet het nooit en daarom gaat het bij mij ook niet zo heel snel want ik heb vanaf het begin af aan wel meer groente gegeten dan de aangegeven portie van 200 gram . En wat vaker zuivel dan in het programma staat . En ik heb ook regelmatig alcohol gedronken.
Ik wil nog wel een beetje een leuk ( sociaal ) leven hebben nl.
Maar ik merk wel dat als ik het wat losser laat ik meteen zwaarder ben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi Dolfje, wat knap dat je al zoveel bent afgevallen. Met shakes en repen lijkt me dat echt afzien eerlijk gezegd, wel misschien fijn voor een vliegende start. Ik ben ook benieuwd hoe ik omga met momenten dat ik denk...hoe lang nog voor ik een beetje op een gezond/fijn punt zit...om dan te realiseren dat ik dit gewoon altijd moet volhouden, anders ben je zo weer terug bij af.

Heb je vanaf augustus alleen maar maaltijdvervangers gegeten of steeds korte momenten?

Lentebriesje, welkom om mee te schrijven. Soms lees ik jaloers dit soort berichten dat iemand geen overgewicht heeft en dan in vergelijking een 'klein en haalbaar' doel hebben. Maar eigenlijk is het gewoon een supergoed voorbeeld, want je trekt op tijd aan de bel en voelt gewoon goed aan welk gewicht comfortabel is en bij je past. Je plan klinkt realistisch, benieuwd naar je ervaringen in de loop van de tijd!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik doe mee!
Ik zit op bijna hetzelfde als jij, 1.77 en 101 kg. Veeel te zwaar. Ik was een paar jaar terug altijd rond de 85 en dat vind ik ook prima. Langzaam aan wat erbij, ik ben een lekkere emo eter en nu het laatste jaar door medicatie op dit gewicht gekomen.
Ik start morgen met LifeSum, dus calorieën tellen. Ik kan aangeven of ik een eiwitrijk dieet wil, regular of bijvoorbeeld keto. Ik start voorlopig met normaal en gaandeweg zien we wel.
Ik ben een ster in smoesje verzinnen waarom ik het uitstel of maar stop en uiteindelijk val ik nooit iets af. Gewoon zwak dus eigenlijk, maar er moet nu iets gebeuren. Ondanks de medicatie ga ik het proberen, aangezien ik hier het komende half jaar nog wel aan vast zit.

Leuk om mee te doen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik begon met 3 producten op een dag en dan bij avondeten kha, dus vlees en groente. . Genoeg lekkere recepten online gevonden.
Maar zoals ik al zei ik hield me niet altijd aan de portiegrootte, soms zat er meer groente bij en soms iets meer vlees of ik had ook al een ei tussendoor op of worteltjes.
Ben niet in de eerste stap begonnen maar in stap 2. Stap 3 is een stuk fruit erbij.
Nu dus stap 4.
Alleen maar van die producten is niks. Veel te eenzijdig dan hou ik dat niet vol.

In september zijn we 2 weken op vakantie geweest , all inclusive ook nog eens, dat hadden we al geboekt. Ik heb toen ook vooral kha- gegeten maar was toen toch wel een paar kilo aangekomen maar dat was er toch ook zo weer af.

En de ene week gaat het beter dan de andere hoor maar dat vind ik niet zo erg. Ik weet gewoon dat als ik me na een weekend van uit eten of een feestje of zo dat als ik me maandag weer herpak en het dan weer een aantal dagen goed doe, dus weer even terug naar stap 3, dat het er vrijdags weer af is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi allemaal,

Ik schrijf graag mee. Hier is t ook uit de hand gelopen de afgelopen jaar door.. ja door het leven eigenlijk. Te druk, niet lekker in mijn vel en daar ging ik zo de neerwaartse spiraal in.

Ik wil er 20 kilo ongeveer vanaf. Van de week haal ik even nieuwe batterijen voor de weegschaal, dan weet ik precies hoe of wat.
Ik wil gaan intermittent fasten en minder snoepen. Ben een echte snoepkont en emotie eter, dus daar valt de meeste winst al makkelijk te behalen. Hoop hier bij jullie de motivatie te vinden!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi! Herkenbaar allemaal (aankomen, slecht slapen, poging tot meeschrijven in een afvaltopic etc).
Ik start met ww mogen. Ben 1.68 en 90 kilo. 43 jaar.

Hou het nu ff kort, maar ik schrijf graag mee dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo, doe graag mee !!

Vorige week begonnen met een gewicht van 86 kilo bij 1.78 cm.
Echt veel te veel voor mij, zat altijd rond de 72 kilo .
Niets dat me meer goed past en voel me echt niet fijn meer in m’n vel .

Hier was de voornaamste oorzaak , een hernia met bijbehorende rust en nu zit ik in het gips na een voet operatie .
Binnen een tijdsbestek van zo’n 2 jaar .
Amper beweging , niet sporten en dan gaat het ineens hard .
Vermoed dat de leeftijd ook mee gaat spelen aangezien dit de eerste keer is dat ik zoveel aangekomen ben .

Ik eet koolhydraat beperkt en ga old fashion calorieën tellen in de app .
Was vanmorgen 85.5 dus het beginnetje is er .

Wil gewoon fitter en lichter de zomer in , eind mei een vakantie gepland en hoop dan wat beter in m’n vel te zitten .
Zal niet hard gaan aangezien veel beweging er niet in zit maar alle beetjes helpen .
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben nooit heel slank geweest, maar altijd wel rond een voor mij acceptabel (niet correct volgens de BMI) gewicht geschommeld, maar de laatste jaren is het wat uit de hand gelopen. Vooral veel stress, slecht slapen en mijn eerste uitvlucht is dan eten, veel en slechte dingen.

De situaties die stress opleverden zijn inmiddels voorbij, maar de erfenis is nu 104,5 kilo... en ik ben 1,78 dus veel te zwaar. Nooit echt serieus of langdurig een dieet gevolgd, weleens 5 kilo afgevallen, maar betere pogingen nooit genomen.

Het tempo maakt me niet uit, en voorlopig het einddoel ook niet, maar ik wil van de stijgende/stilstaande lijn een langzaam dalende lijn maken. Geen specifiek dieet, maar beter slapen, beter plannen en dan beter eten.
TO, bovenstaande kon rechtstreeks uit mijn pen komen. Met dit verschil dat ik op een gegeven moment nog 15 kilo zwaarder was dan nu. Die 15 kilo heb ik er afgekregen in het jaar voor deze winter.

Momenteel staat het stil met afvallen omdat ik het in de winter lastig vind om minder te eten. Ik heb veel meer honger als het koud is. Omdat ik bovendien (waarschijnlijk onterecht) licht hysterisch met de verwarming omga - want als de dood dat de rekening onbetaalbaar zal zijn - heb ik het deze winter erg koud.

Gisteren was ik in de tuin bezig en de lente is zichtbaar gestart. Toen bedacht ik dat het tijd is om weer bewuster met eten om te gaan dan ik deze winter heb gedaan. In mijn geval betekent dit: kleinere porties avondeten, gezond broodbeleg, regelmaat in mijn eetpatroon en kcal tellen (ik gebruik daarvoor de app 'Food') om me bewuster te zijn van de hoeveelheid kcal en een bovengrens aan te kunnen houden.

Ik hoop dat we elkaar kunnen stimuleren om een eetpatroon te vinden dat beter bij ons past. Succes!!
Denk dat de lente sowieso een mooi begin is m.b.t afvallen. Tenminste werkt bij mij beter dan bijvoorbeeld 1 januari.
Weer wordt beter, langer licht etc. Helpt denk ik wel.
Dag begon hier niet super goed. Slecht geslapen, ochtendspits omdat ik geen spullen had klaargelegd en dan vind ik het gelijk lastiger om gezond te ontbijten. Met moeite wel gedaan. Hopelijk vanmiddag na het werken genoeg energie om nog een stuk te wandelen. Als het weer meezit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allen,
Kan ik hier ook mee schrijven?
Ik ben ook veel te zwaar, zeker 20 kilo te veel. Ik zit in het GLI traject omdat ik graag in aanmerking wil komen voor saxendra maar het zet nog niet veel zoden aan de dijk. Ben wel begonnen met baantjes zwemmen en wandelen maar het feit dat ik in de ww zit helpt ook niet, ik heb te veel vrije tijd :-( en dan ga je snaaien. Heel frusterend :'( Hoop dat als ik een nieuwe baan heb dat ik meer regelmaat krijg in mijn eetpatroon.
Hallo dames,

Ik schrijf graag met jullie mee! Stond dit weekend voor het eerst sinds maanden weer op de weegschaal en ik schrok me rot. 103,2 kilo bij 1.76m. Er moet nu echt wat gebeuren want ik merk dat het ook fysiek soms lastiger word.

Heb voor nu geen doel want ik ben dan zon type die elke dag op de weegschaal staat en gedemotiveerd raakt als het een dag niet omlaag gaat.

Online heb ik berekend wat mijn caloriebehoefte is en ga hier 300-500 onder zitten. Ik ga alles wat ik eet/drink bijhouden.

De weekenden zijn voor mij het lastigst. Hoe is dit bij jullie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Kampoez haha ik lees mijn eigen post lijkt wel.
Weekende zijn ook lastig. Ik ben vandaag "echt" gestart, geen smoezen meer niks, gewoon ervoor gaan. Ik heb nu alleen wel dat mijn complete gedachte uit eten bestaat, terwijl ik dat normaal niet zo heb haha. Juist lastiger om dat niet te snaaien.

Carolientje, thuis zitten helpt niet. De verveling helpt niet. Ik werk thuis en vind het zelfs dan lastiger, als wanneer ik naar kantoor ga.

Lentebriesje gezond ontbijten hoeft niet elke dag, maar wat valt onder niet gezond ? Ik had vanmorgen yogurt met kiwi en banaan en schrok van de calorieën eigenlijk. Het liefste pak ik rijstewafels, maar die waren er helaas net niet vandaag. Morgen nieuwe dag nieuwe kansen !

Iedereen verder , veel succes en k hoop dat we allemaal komen waar we willen zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wow, wat een hoop reacties!

Whippet, die 85 daar schommelde ik ook altijd omheen, toen was ik er vast ook niet tevreden over, maar nu zou ik er voor tekenen. Ik hoop dat het ondanks de medicatie langzaamaan lukt. Ik ken Lifesum niet...ik voer weleens in de eetmeter in wat ik eet om te kijken of ik goed zit qua calorieën.

Littemissy, dat emotie-eten ook he..zucht, op papier weet je prima wat je wel en niet moet eten, maarja, moe, gedoe, blabla, dan wint de korte termijn het toch van de lange. Hier ook geen halve zakken chips in de kast....het is er niet of het gaat op. Niet meer eten na 8 uur en dan op tijd naar bed scheelt al heel veel bij mij.

Pamflet welkom! Miepje welkom, gelukkig heeft anders eten het grootste effect bij afvallen, maar lijkt me heel lastig zo beperkt te zijn in bewegen, dat kan toch ook motiveren. Is er iets wat wel mag/kan?

Urim, wat goed dat je al van zover bent gekomen, hoe is het je gelukt die eerste 15 kilo. Het lentezonnetje helpt hier ook erg, ik wil graag meer fietsen en meer licht in de avond en beter weer nodigt toch meer uit.

Carolientje, leuk dat je meedoet, ben heel benieuwd naar je ervaringen van het GLI traject, ik ken iemand die daar echt wel 20 kilo mee is afgevallen, maar lees ook slechtere ervaringen.

Kampoez, ja vergelijkbare cijfers hier helaas. Bij mij maakt het weekend/week niet zoveel uit. Dat een tegenvallend cijfer op de weegschaal demotiveert herken ik wel, maar probeer nu gewoon te bedenken dat als de inzet goed was die dag dat het dan later wel te zien zal zijn.

Ik ben de lunch niet vergeten, dus prima start hier, en geen traktaties op werk..ook heel belangrijk.

Succes vandaag!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Mag ik met jullie meeschrijven?
Ik loop al een aantal jaartje met overgewicht.
Elke probeer ik het opnieuw en val dan wat af, maar verval dan weer in mijn oude patroon waardoor ik weer aankom en nog meer weeg dan waar ik mee begonnen was.
Vorige week stond ik weer op de weegschaal, en schrok dat ik inmiddels alweer 91 kilo woog.
Met een lengte van 1,63 veel te veel, en ik voel mij hier ook totaal niet goed bij.
Ik heb er nu voor gekozen om steeds elke maand een nieuwe doel(en) te nemen, en dan niet zozeer qua gewicht maar als leefstijl verandering.
En hier ook meteen een afspraak te waarmee ik mijzelf mag belonen als ik mijn doel(en) een hele maand vol houdt.
Zo hoop ik dat mijn goede gedrag en levensstijl meer normaal gaat worden.
Voor deze maand de volgende doelen opgesteld:
- geen alcohol (niet alleen zorgt alcohol ervoor dat ik hierdoor aankom, maar het verslechterd ook mijn nachtrust)
- regelmatig eten (3 normale maaltijden, 3 kleine tussendoortjes)
- elke dag wandelen

De eerste week heb ik erop zitten, en ging tot nu toe heel goed.
Met resultaat dat er direct 3 kilo eraf is gegaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Trikkie 3 kilo jemig, dat motiveert enorm! Knap zeg.

Waterjuffer, Ja wat je zegt met die 85 he. Het lijkt nu zoo ver weg haha.
LifeSum vind ik wel prettig werken, beetje zoals eetmeter alleen dan kun je aangeven dat je wilt afvallen, welk dieet je doet en dan wordt alles precies weer gegeven. Een collega en zijn vrouw zijn er heel veel en blijvend mee afgevallen. Dus we gaan het proberen.
Ik moet echt proberen niet te wegen tussendoor, dat demotiveert als er niks af gaat haha.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij is het vervelende punt nu en het thuiszitten en het niet kunnen lopen zonder krukken .
Met mazzel haal ik 100 stappen op een dag :facepalm:

Normaal een fysiek beroep en loop dan erg veel , kan nu ook niet fietsen maar goed dat komt wel weer .

Ik gebruik my fitnessPal .
Heb een beetje gekeken wat qua calorieën goed is nu en ga rond de 1400/1500 zitten omdat er geen beweging is .

Ik vind de weekenden ook lastig
Ben helemaal geen zoetekauw en snoep en koek laat ik zonder moeite staan .
Ben meer van hartig lekker stukje kaas en een wijntje erbij .
En juist die wijntjes dronk ik te vaak en dan krijg je alleen maar meer trek in hapjes erbij .

Ik ga eens even kijken naar Lifesum.
Een vriendin van me is begonnen met het fit girl maar dat is ook gebaseerd op calorieën wat ik zo hoor van haar .

Tja het is eigenlijk zo simpel , minder eten dan je verbruikt maar goed dat weten we allemaal wel en toch is het soms zo lastig .
Hoop dat we elkaar kunnen steunen en motiveren !
Alle reacties Link kopieren Quote
Waterjuffer, ik ken het wel.
Je komt thuis en je wil eigenlijk gelijk eten.

Wat mij helpt:
-Op zondag koken voor twee dagen. Dan is er maandagavond warme prak.
-Maaltijden invriezen en 's ochtends uit de vriezer halen. Stamppot (hutspot, boerenkool, enz.) kan je goed invriezen. Is gezond: groente en aardappelen. Er hoeft alleen een klontje boter bij en een vega rookworstje.
-Van een andere forummer geleerd: Na het avondeten op maandagavond alvast de avondmaaltijd van dinsdagavond bereiden. :idee:
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is idd een goede tip explorista !
Dat deed ik ook vaak, grote porties maken en invriezen .
Als je toch kookt al een overschotel maken voor de dag erna , dan alleen opwarmen .
Pasta saus in grote porties , hoef je alleen wat pasta naar keuze te koken .

En tijdens koken snack ik dan wat komkommer of snack tomaatjes .
Zie hier thuis ook dat mijn man dan vooral grijpt naar koekjes ed
Alleen zie je er hij hem niks van en hoef ik dat niet te doen .

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven