Lijf & Lijn alle pijlers

And way down we go (afvaltopic)

05-03-2023 20:05 420 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou, daar gaan we dan. Nog nooit eerder een topic gestart over afvallen, wel een paar laffe pogingen tot meeschrijven, wat dan ook laffe pogingen waren tot afvallen.

Ik ben nooit heel slank geweest, maar altijd wel rond een voor mij acceptabel (niet correct volgens de BMI) gewicht geschommeld, maar de laatste jaren is het wat uit de hand gelopen. Vooral veel stress, slecht slapen en mijn eerste uitvlucht is dan eten, veel en slechte dingen.

De situaties die stress opleverden zijn inmiddels voorbij, maar de erfenis is nu 104,5 kilo... en ik ben 1,78 dus veel te zwaar. Nooit echt serieus of langdurig een dieet gevolgd, weleens 5 kilo afgevallen, maar betere pogingen nooit genomen.

Het tempo maakt me niet uit, en voorlopig het einddoel ook niet, maar ik wil van de stijgende/stilstaande lijn een langzaam dalende lijn maken. Geen specifiek dieet, maar beter slapen, beter plannen en dan beter eten.

Als je met me mee wilt schrijven en mee wilt doen dan heel graag. Leuk om elkaar aan te moedigen, successen te vieren en tips uit te wisselen.

Overzicht:
Kampoez: huidig gewicht 101,9 afgevallen 1,3 kg

Waterjuffer: huidig gewicht 101 afgevallen 3,5 kg

Miepje: huidig gewicht 81,8 afgevallen 4,3 kg

Pamflet: huidig gewicht 87,6 afgevallen 2,6 kg

Whippet: huidig gewicht 100,5 afgevallen 1 kg

Trikkie: huidig gewicht 85,4 afgevallen 5,3 kg

Jodelodiehoho: huidig gewicht 73,2 afgevallen 5,7 kg

LittleBlackDress: huidig gewicht 83,7 afgevallen 3,3 kg

Arkel: huidig gewicht 59,1 afgevallen 0,9
waterjuffer83 wijzigde dit bericht op 29-05-2023 10:25
19.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Kampoez schreef:
06-03-2023 21:48
Heb ook t gevoel dat ik de hele dag aan eten denk.

Dat heb ik ook en dat gaat denk ik bij mij nooit over.
Ik geef er nu minder aan toe om maar wat te pakken maar het kost wel veel moeite.
Alle reacties Link kopieren Quote
dolfje schreef:
07-03-2023 14:33
Dat heb ik ook en dat gaat denk ik bij mij nooit over.
Ik geef er nu minder aan toe om maar wat te pakken maar het kost wel veel moeite.
Dit heb ik ook!
In een ander dieet topic schreef iemand: als honger niet het probleem is, is eten niet de oplossing.
Elke keer als ik iets wil nemen denk ik daar aan, en dat helpt wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Carolientje_1972 schreef:
07-03-2023 10:12
Goedemorgen allen,

De overgang en hormonen spelen bij mij ook een rol helaas...ik lees ook dat afvallen moeilijker is als je in de overgang zit :-( hoop niet dat dat voor iedereen telt.
Overdag vind ik het niet moeilijk om mijn eetgewoontes aan te passen.
Het moeilijkste vind ik eind van de middag om de de tijd te overbruggen tot mijn avond eten klaar is, en nu ik in de ww zit is dat nog veel erger geworden. Ik merk dat ik meer begin te snaaien en dat ik de afgelopen tijd ook meer alcohol heb gedronken. Ik zit in het GLI traject en moet vrijdag weer heen, ik zit er nu al tegen op want ik ben wel een aantal kilos aangekomen, zucht...voel me soms wel eens een hopeloos geval :| (sorry even een zelf medelijden momentje...en door!) :-)
Ja, gezellig idee dat onze eigen hormonen ons zo tegen (gaan) werken, en dan kan je je frustratie niet eens wegdrinken met alcohol.

Om tijd te overbruggen helpt bij mij soms om eerst te drinken als ik trek krijg, helpt eventjes, daarna blijk ik gewoon echt nog trek te hebben vaak. Misschien iets puzzelen dat je in de middag toch iets lekkers kan eten. Of je lunch in twee delen splitsen en verspreiden? Als je je eetpatroon niet kan volhouden omdat het niet haalbaar is, is ook niks natuurlijk.

Is er behoefte aan een lijstje in de OP met namen, gewicht + wat je bent afgevallen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mij lijkt het ook echt erop, dat wanneer ik lijn, ik meer met eten bezig ben en dus wat ik niet mag. Normaal hou ik het prima vol en nu ik denk de knop om te zetten wil ik snaaien.

Ik wilde eens vragen, misschien weet iemand dit. Ik ben momenteel aan het revalideren en ben bijvoorbeeld net naar de fysio geweest en heb 3 kwartier oefeningen gedaan. Hoe zou ik dat in zo'n calorie tel app noteren ? Of telt het niet ? Deze therapie is al 2 a 3x per week en ik moet ze op de andere dagen thuis ook doen. Rustig aan opbouwen na een poos niks doen.

Mijn valkuil is latte macchiato. Ik ga soja melk halen, dat is iig minder vet en minder calorieën.

Leuk dat er zoveel geschreven wordt, het is teveel om iedereen per stuk te antwoorden.

Degene die bulk koken, hebben jullie ook gezinnen ? Dan is dat toch bijna niet te doen?

Ik zag iemand vers gaan koken met recepten. Ik doe dit ook sinds een tijdje en is goed en erg leuk. In de app voor boodschappen kun je een recept kiezen, alle boodschappen kun je eronder aan klikken en als je eht uiteindelijk koopt, krijg je het bereidings recept in je mail. Super handig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Whippet16 schreef:
07-03-2023 15:57
. Degene die bulk koken, hebben jullie ook gezinnen ? Dan is dat toch bijna niet te doen?
Haha, ja, dat dacht ik ook. Ik kook elke dag al in bulk voor m'n gevoel (en dan zijn m'n kinderen nog klein, bang voor wat ze straks eten als het tieners zijn).

Soms met pastasaus/nasi oid kan ik een maaltijd invriezen, maar dan moet ik het vooraf apart houden, niet op tafel zetten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja en ik heb een puber en pre puber hier en een vader die "onverwacht" regelmatig aanschuift, wij hebben een grote koelkast maar dan zou ik een vries- bovenlader in de schuur moeten zetten haha.
Alle reacties Link kopieren Quote
Feline40 schreef:
07-03-2023 15:09
Dit heb ik ook!
In een ander dieet topic schreef iemand: als honger niet het probleem is, is eten niet de oplossing.
Elke keer als ik iets wil nemen denk ik daar aan, en dat helpt wel.
Dat is wel een goede mantra voor mij ook ja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Whippet16 schreef:
07-03-2023 15:57


Mijn valkuil is latte macchiato. Ik ga soja melk halen, dat is iig minder vet en minder calorieën.



Degene die bulk koken, hebben jullie ook gezinnen ? Dan is dat toch bijna niet te doen?

Ja❣️ Hier nog een latte macchiato fan ❤️
Ik ben overgestapt op deze “melk”

https://www.ah.nl/producten/product/wi5 ... d-not-milk

Schuimt ook goed.

En dan een suikervrije Monin erbij. Om me nog een beetje een barista te kunnen voelen.


In bulk kook ik meer voor de dagen dat we geen tijd hebben om te koken. Allebei sporten bijvoorbeeld. Ik heb een grote vrieskist waar veel bakjes in kunnen.

Over het algemeen kook ik liever vers.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is die " melk" lekker ? Zal hem eens testen. Soya heeft wel een apart smaakje, is wel wennen hoor. Misschien is dit een goed alternatief.
Alle reacties Link kopieren Quote
Whippet16 schreef:
07-03-2023 20:34
Is die " melk" lekker ? Zal hem eens testen. Soya heeft wel een apart smaakje, is wel wennen hoor. Misschien is dit een goed alternatief.
Het heeft een vrij neutrale smaak. Minder uitgesproken dan soya of havermelk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Die melk ken ik ook nog niet. Soya en amandelmelk vind ik niet zo lekker.
Ik heb meestal lactosevrije melk of halfvolle melk, schuimt ook prima in mijn apparaat.

Net op de weegschaal was ik 79,6. Had eigenlijk vandaag gehoopt iets meer tegen de 79 aan te zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vraagje: hoe vaak wegen jullie jezelf?
Ik sla normaal best door en sta dan liefst 2x per dag op de weegschaal (ook al weet ik dat dat nergens op slaat)

Nu is de batterij van mijn weegschaal leeg en aan de ene kant denk ik: lekker ontspannen want geen druk maar aan de andere kant wil ik toch ook ergens resultaten meten..

Hoe gaan jullie hier mee om?
Alle reacties Link kopieren Quote
Littemissy schreef:
08-03-2023 07:55
Vraagje: hoe vaak wegen jullie jezelf?
Ik sla normaal best door en sta dan liefst 2x per dag op de weegschaal (ook al weet ik dat dat nergens op slaat)

Nu is de batterij van mijn weegschaal leeg en aan de ene kant denk ik: lekker ontspannen want geen druk maar aan de andere kant wil ik toch ook ergens resultaten meten..

Hoe gaan jullie hier mee om?
Ik weeg me 1 keer per week. Als ik me dagelijks weeg en mijn gewicht is een keer omhoog gegaan met 100 gram of zo, is dat voor mij een trigger om weer in mijn oude patroon te vervallen "want het helpt toch niet".
Dus nu 1 keer week, al ben ik tegen het einde van de week wel heeeeeeeel ongeduldig om op de weegschaal te gaan staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Littemissy schreef:
08-03-2023 07:55
Vraagje: hoe vaak wegen jullie jezelf?
Ik sla normaal best door en sta dan liefst 2x per dag op de weegschaal (ook al weet ik dat dat nergens op slaat)

Nu is de batterij van mijn weegschaal leeg en aan de ene kant denk ik: lekker ontspannen want geen druk maar aan de andere kant wil ik toch ook ergens resultaten meten..

Hoe gaan jullie hier mee om?
Zolang mijn gewicht blijft dalen, weeg ik mezelf dagelijks.
Maar zodra ik merk dat dit stagneert, of zelfs iets omhoog gaat stop ik meteen.
Heb in het verleden gemerkt dat dit mij anders teveel demotiveert.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lees veel hongergevoel en dit met namen aan het einde van de middag.

Wat mij helpt, is 6 eetmomenten per dag (3 groot, 3 klein)
Aan het eind van de middag is altijd mijn 2e kleine eetmoment, en hier pak ik dan een klein stuk fruit (zoals handje druiven of een mandarijn) en een gekookt ei.
Dit vult net genoeg om te wachten tot aan het avond eten.
Als ik tussendoor een honger of trek gevoel krijg, drink ik een groot glas water of ga iets actiefs doen.

Mijn valkuil was de wijntjes in het weekend.
En met de wijntjes kwamen dan ook de hapjes, vooral kaas en worst.
En hierna had ik dan weer een hongergevoel waardoor ik makkelijk nog rond 22:00/23:00 een boterham of twee kon eten.
Ook het (niet) hebben van een regelmatige eetpatroon was een grote valkuil.
Uiteindelijk had ik dan te lang niets gegeten, waardoor ik z'n honger kreeg en alleen maar snel, makkelijk en ongezond eten wilde.
Nu ik ervoor zorg dat ik regelmatig eet, heb ik ook veel minder last van honger of trek gevoel.
En nu ik inmiddels al 1,5 week geen wijn en hapjes heb genuttigd blijft mijn gewicht ook zakken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel en herkenbaar Tikkie, dat onregelmatige eten, met directe honger pak je te snel iets slechts. Maaltijden en tussendoortjes plannen helpt bij mij ook het meeste.

En ik sta ook elke dag op de weegschaal, vaak bevestigd het gewoon wat ik al weet, want ik voel zelf ook wel hoe mijn kleding zit en of ik ben aangekomen of afgevallen. Nu 3 dagen op weg en de omslag van heel slecht eten naar normaal zie ik direct. Ik kijk hoelang het hiermee omlaag gaat, voordat ik nog verdere aanpassingen doe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga die melk eens proberen als het neutraal smaakt. Wie weet. Soya went ook wel, maar blijft een tikkeltje vreemd haha.

Ik had mij maandag ochtend gewogen en toen vanmorgen weer en was gewoon een kilo erbij!! Terwijl ik zo opgelet heb en geen dingetje tussendoor gepakt heb. Grrr heel frustrerend. Dat gevoel van " het lukt toch niet" heb ik dan ook heel sterk en zo liep ik elke keer vast. Ik heb maandag voor de 2e keer een afspraak met een dieetist, ik heb een intake gehad ivm aankomen door de medicatie en we kijken naar wat ik het beste kan nemen zonder aan te komen. Ik ga met haar een praten over gewicht verliezen. Hoeveel calorieën zij adviseert, wie weet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkenbaar, ik weeg ook het liefst twee keer per dag ofzo. Vanochtend heb ik me gewogen en ik weeg 90,2 nu. Ik probeer het wegen te beperken tot 1 of 2 x per week. Vrijdag en dinsdag ofzo.

Voel me trouwens zeer gemotiveerd! Ik heb het gevoel dat het me deze keer wel gaat lukken.

@trikkie, de wijntjes in het weekend herken ik... ook mijn valkuil. Alcohol veroorzaakt een enorme snaaibehoefte bij mij.

Succes iedereen! Wij gaan dit rocken :)!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja het wegen ….
Liefst elke dag maar als het naar beneden gaat ben je de hele dag in een happy bui maar als het dan ineens meer is dan kan ik echt balen als een stekker .
Terwijl ik soms wel weet waar het van komt , menstruatie , obstipatie of vocht vasthouden , zoveel redenen alleen mijn hoofd denkt dan :evil:
En toch sta ik er bijna elke ochtend op …

Tip die ik las ergens was ook cm opmeten , soms gaat gewicht niet naar beneden maar merk je het in cm’s wel .
Heb dat dus ook maar gedaan en dan elke 2 weken even meten ofzo .

Wijntjes in het weekend is ook voor mij een valkuil .
Dat is vragen om problemen aangezien ik dan onwijs snaai trek krijg in hapjes .
Heb me nu voorgenomen om 1 avond in de week 2 wijntjes te drinken en dan wat gezonde lekkere snacks klaar te maken .
Soort cheatday momentje , beter is eigenlijk gewoon niet doen maar ik wil ook nog wel een beetje genieten .
Vrijdag een etentje , Hmm denk dat ik voor de tijd de kaart al bekijk en een keuze maak die het beste is ..
Alle reacties Link kopieren Quote
Pamflet schreef:
08-03-2023 12:41
Voel me trouwens zeer gemotiveerd! Ik heb het gevoel dat het me deze keer wel gaat lukken.
...
Succes iedereen! Wij gaan dit rocken :)!
That's the spirit!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo dames!
Ik zou graag meeschrijven.. TO jouw verhaal lijkt op veel op de mijne. Schommelde enorm al jaren. Nu ben ik 1.80 en 3 weken geleden 97.5 kilo dat is gewoon te zwaar en voel me ook echt heel onprettig. Kleren pas ik niet meer en alles zit te strak.

Sinds het overlijden van mijn vader 2,5 jaar geleden kon ik me er niet toe zetten. Afgelopen jaar druk gehad met de verkoop van het huis van m.n. ouders en verhuizing van mijn moeder. Tussentijds wel geprobeerd maar dan faal ik na een aantal weer ... Dus nu volg ik weekmenu's van The New Food (keto). Ik ben nu 3,5 kg kwijt en dit keer wil ik het graag volhouden.

Vind de avonden echt lastig , normaal een wijntje en iets lekkers erbij ( iets te vaak natuurlijk) en blijf dan trek houden ook. En nu avonds aan de thee. En soms nog een tussendoortje.
Het liefst zou ik rond 85 wegen.. dat zou gewoon een net gewicht zijn.. vroeger was ik 75... maar dat doel laat ik mooooi varen hahahaha
I,m gonna keep on running.. cause winners never quit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weeg even helemaal niet want kan erg gedemotiveerd raken als ik m’n best doe en niet afval of zelfs aankom.
Stress en slecht slapen hebben een slechte invloed op mijn gewicht.

Qua sport zit ik in een hele goede flow en qua eten in een redelijke flow. Als ik het idee heb dat m’n broeken of truien iets wijder zitten dan spring ik gelijk op de weegschaal en pak ik een meetlint.
Feline40 wat een mooie opmerking! Die ga ik zeker onthouden.

Littemissy ik wil eigenlijk 1 x per week wegen maar heb er deze week tot nu toe elke dag omlaag gegaan. Maar dit is ook direct mijn valkuil omdat het mij kan demotiveren als er niks af is. Dus ik heb besloten om zaterdag aan te houden als vaste weegdag.

Hier vandaag een minder goede dag. Had het erg druk op mijn werk waardoor ik nog maar net optijd bij het kdv was om de kindjes te halen. Ik wilde vanavond weer zwemmen dus snel de airfryer aangeslingerd. Uiteindelijk 200kcal meer gegeten dan gepland. Wel weer 3 kwartier gezwommen dus hopelijk compenseert dat een beetje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou wat stom, heel bericht getypt en het is weg.

Vandaag weer 3 ons afgevallen, ik weeg dus elke dag. Vaak voor en na toiletbezoek :P
Ik wil wel elke dag wegen gewoon om te kijken of wat ik de dag ervoor gedaan ( of gelaten heb) effect heeft.
Ik weeg nu 79,3 kilo en ben dus precies 14 kilo afgevallen. Ben eind juli begonnen.
Heb gisteren weer een hoop producten bij de consulent gehaald maar geen nieuwe weegafspraak gemaakt. Wil dat even op zijn beloop laten en het was elke week lastig inplannen vanwege drukte op het werk en we hebben zelf ook zo’n slimme weegschaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,

Nieuwe dag nieuwe start zullen we maar denk haha.
Kampoez ik denk dat iedereen dat heeft ,dat als er niks af is, het demotiveert. Ik woog gister en er was een kilo bij!! Gister wel verder een goede dag gehad. Man en kids bestelde kapsalon en ik heb 2 volkoren boterhammen met avocado en ei op!! Vandaag kg er weer af, is eigenlijk zoo slecht dat vaak wegen, want het schommelt sowieso.
Als ik zie in de app en ik geef calorieën is, dan mag je zeker meer eten als je sport. Ik geef mijn therapie oefeningen in en dat telt ook toch wel.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven