Lijf & Lijn alle pijlers

Baarmoeder hartvorm

12-07-2020 20:17 12 berichten
Binnenkort willen wij proberen om een kindje te krijgen. Nu is het zo dat mijn baarmoeder niet zoals normaal een soort rond loopt maar er een (kleine?) Hartvorm in zit.
Volgens het ziekenhuis maakt dit niets uit en het is niet dat ik haar niet geloof maar toen ik er thuis meer over wilde lezen, las ik dat er een grotere kans op miskramen is net als vroeggeboortes, stuitligging en door het hebben van minder ruimte ook kans op een lichamelijke beperking.
Nu zijn we dus wel bezorgd geraakt en vroeg ik me eigenlijk af of hier meer meiden mee bekend zijn en wat jullie ervaringen zijn.
:)
Alle reacties Link kopieren
Een zwangerschap en daarna het zorgen voor een kind is één groot loslaten. "Als de eerste echo maar goed is", "als het hartje maar blijft kloppen", "als we de bevalling maar overleven", "als het maar goed komt na de eerste kinderziekte", "als ze maar veilig thuiskomt van het stappen"

Als het ziekenhuis zegt dat het niets uitmaakt en dokter google laat je allemaal enge dingen zien, is het mijns inziens het verstandigste om je te richten op het ziekenhuis. Er is namelijk nog helemaal geen kind, dus nu al zorgen maken om iets wat misschien gaat komen maar waarschijnlijk niet, heeft totaal geen zin.

Geniet lekker van het oefenen met baby's maken ;-D
Alle reacties Link kopieren
Hoi Mikla. Dat is schrikken kan ik me voorstellen. Ik heb een septum in mijn baarmoeder die de bm voor 75% doorsnijdt. Heb jij ook een gelecho gehad waarmee ze het schotje nader hebben bekeken? Als je op Google zoekt op vorm baarmoeder en dan op afbeeldingen zie je wat er allemaal mogelijk is qua vormen.

Bij mij is het aan het licht gekomen aan het begin van mijn ivf-traject. De ivf en het septum hebben overigens niks met elkaar te maken. Er loopt in Nederland een studie naar de relatie tussen afwijkingen in de vorm van de baarmoeder en vroeggeboortes en miskramen. Dat is de TRUST-studie. Daar ben ik voor uitgenodigd. At random zou dan bepaald worden of het septum operatief verwijderd zou worden of niet en daarna onderzocht wat de consequenties zijn voor de zwangerschap. Ik heb ervoor gekozen om het niet te doen. Ten eerste weten ze niet wat de consequenties zijn van een tussenschot voor de zwangerschap. Ten tweede brengt een operatie risico’s met zich mee en ook wacht- en hersteltijd. Ik ben al wat ouder en wilde niet langer wachten met ivf.

Door het septum ben ik wel onder controle gebleven van de gynaecoloog. Ik ben nu voor de tweede maal zwanger. De eerste zwangerschap is prima verlopen en ook nu gaat het goed. Het septum is opzij geklapt en de baby had voldoende ruimte.

Ik zou nog eens goed in gesprek gaan met de gyn. Ik snap je zorgen omdat ik ze zelf ook heb gehad. Maar het is niet uitgesloten dat je een hele normale en fijne zwangerschap kunt hebben.
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij heeft dit ook en zij heeft daardoor beide keren een keizersnede gehad. Haar eerste zwangerschap en bevalling was in haar thuisland en de tweede in Nederland. En zij vond dus dat er hier heel laconiek over werd gedaan, terwijl ze er in haar thuisland echt veel meer extra controles e.d. voor kreeg. Maar Nederland wijkt qua geboortezorg sowieso wel behoorlijk af in vergelijking met andere landen.
Alle reacties Link kopieren
Het maakt wel echt wat uit of je twee baarmoeders hebt (didelphys), bicornus (twee hoorns) of een septum. Dit klinkt als een niet al te groot septum. Het is even de vraag of dat bij jouw vriendin ook zo was.
Alle reacties Link kopieren
CHL schreef:
12-07-2020 20:41
Een vriendin van mij heeft dit ook en zij heeft daardoor beide keren een keizersnede gehad. Haar eerste zwangerschap en bevalling was in haar thuisland en de tweede in Nederland. En zij vond dus dat er hier heel laconiek over werd gedaan, terwijl ze er in haar thuisland echt veel meer extra controles e.d. voor kreeg. Maar Nederland wijkt qua geboortezorg sowieso wel behoorlijk af in vergelijking met andere landen.
De geboortezorg in Nederland ligt voornamelijk bij hoogopgeleide verloskundigen. Zwangerschappen worden hierdoor in NL in principe niet gezien als iets medisch, in andere landen wel. Dit heeft uiteraard voor- en nadelen. Laconiek is wellicht niet het juiste woord.
@friezin je hebt wel gelijk hoor. Toch hoopte ik op meiden met dezelfde 'afwijking' dat zou voor nu in ieder geval wat rust geven. En wat betreft het oefenen, we zijn twee vrouwen dus heeft weinig zin 😂

@aaltje dank voor de uitgebreide reactie. Dat moet ook erg vervelend zijn! Fijn om te lezen dat het nu voor de tweede keer gewoon goed gaat. We zullen inderdaad binnenkort nog eens met de gyneacoloog spreken, ben benieuwd. Een septum is het in ieder geval niet volgensmij

@chl op de bevalling na was alles verder wel gewoon goed? Welk land was het als ik vragen mag? Mijn partner is ook niet nederlands, wij reizen veel op en neer en weten nog niet waar we plannen (voor zover dat kan natuurlijk) te bevallen enzo.
Alle reacties Link kopieren
Mikla schreef:
12-07-2020 21:03
@friezin je hebt wel gelijk hoor. Toch hoopte ik op meiden met dezelfde 'afwijking' dat zou voor nu in ieder geval wat rust geven. En wat betreft het oefenen, we zijn twee vrouwen dus heeft weinig zin 😂
Hahahaha, nouja, wel veel oefenen, maar niet al teveel baby's verwachten ;-) Ik ben overigens 'bezwangerd' door een vrouwelijke arts ;-D
Friezin71 schreef:
12-07-2020 21:30
Hahahaha, nouja, wel veel oefenen, maar niet al teveel baby's verwachten ;-) Ik ben overigens 'bezwangerd' door een vrouwelijke arts ;-D
Hahah, ja al die jaren zonder succes. Een flinke tegenvaller. :rofl:
Gek idee als je het zo zegt hoor, die vrouw heeft vast veel mensen zwanger gemaakt haha
Yep! Ervaring. Hartvormige baarmoeder en een septum.
Drie keer snel zwanger en drie gezonde kinderen.
Wel keizersneden gehad door de afwijkende baarmoeder vorm. Nooit een miskraam gehad.
Kleine tip. Geen google meer doen maar gewoon luisteren naar je arts.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een hartjes baarmoeder.
Pas achtergekomen na de tweede bevalling.
Éérste zwangerschap was helemaal prima, niets aan de hand en baby met 39 weken gezond geboren.
De tweede baby lag al vroeg in de zwangerschap 'vast' op 1 plek links onder mijn ribben.
Met 35 weken bevallen, gelukkig ook allemaal gezond.
Na een tijd heb ik een spiraaltje laten plaatsten bij de gynaecoloog, deze kwam er echter na een maand spontaan weer uit.
En toen ze daar een controle echo maakte werd de baarmoeder vorm afwijking gezien.
Het verklaarde voor mij veel dingen uit de 2e zwangerschap.
Vind het heel bijzonder dat het op de aantal echo's voor ik überhaupt zwanger was en de vele echo's tijdens beide zwangerschappen nooit gezien is.

Maar conclusie is 2 kindjes kunnen laten groeien in mijn hartje ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven