Ballerina's
zondag 23 maart 2014 om 13:00
Ik heb een beetje een 'stomme' vraag, maar vraag me af hoe jullie hiernaar kijken. Gisteren zag ik het programma Bloed, zweet en blaren, over ballerina's van het Nationaal Ballet. Die vrouwen waren allemaal heel slank en gespierd, waarschijnlijk vooral door jarenlang op hun eten letten, misschien wel uithongeren, en 12 uur per dag trainen. Vroeger had ik ook zo'n figuur, niet helemaal op gezonde wijze verkregen, en inmiddels ben ik flink wat zwaarder en niet gespierd. Volgens de normen heb ik een 'gezond gewicht'.
Omdat ik waarschijnlijk niet objectief naar mezelf en anderen kan kijken, vraag ik me af hoe anderen met een normaal/stevig postuur dat doen.
Wat denk je als je zulke slanke gespierde vrouwen ziet? Betrek je dat op jezelf en beïnvloedt het je gevoel over jezelf?
Omdat ik waarschijnlijk niet objectief naar mezelf en anderen kan kijken, vraag ik me af hoe anderen met een normaal/stevig postuur dat doen.
Wat denk je als je zulke slanke gespierde vrouwen ziet? Betrek je dat op jezelf en beïnvloedt het je gevoel over jezelf?
zondag 23 maart 2014 om 22:10
Ik heb vroeger ook zo'n sportlijf gehad en ik wist wat ik er voor deed. Ik weet ook dat dat nu niet meer in mijn leven past. Ik ben maar een paar kilo zwaarder, maar zonder de spieren. Ik kan er niet echt mee zitten, weet waardoor het komt (andere prioriteiten, ander leven).
Ik kan bewonderend naar de elegantie van ballerina's kijken (ook al omdat ik deze elegantie nooit zal behalen, ook al train ik 8 uur per dag). Maar ik weet hoeveel deze mensen er voor doen (ballerina in mijn familie) en ik weet ook dat ik dat er niet voor over heb. Dus ook geen afgunst, slechts bewondering (en vreugde dat ik dit beroep niet heb ).
Ik kan bewonderend naar de elegantie van ballerina's kijken (ook al omdat ik deze elegantie nooit zal behalen, ook al train ik 8 uur per dag). Maar ik weet hoeveel deze mensen er voor doen (ballerina in mijn familie) en ik weet ook dat ik dat er niet voor over heb. Dus ook geen afgunst, slechts bewondering (en vreugde dat ik dit beroep niet heb ).
zondag 23 maart 2014 om 22:20
https://www.google.nl/#q=alexandra+radius
Alexandra Radius is nog steeds heel slank.
Ik kan niet plakken en met de url gaat het ook mis.
Alexandra Radius is nog steeds heel slank.
Ik kan niet plakken en met de url gaat het ook mis.
verba volant, scripta manent.
zondag 23 maart 2014 om 22:32
Bij de voorstukjes dacht ik alleen maar aan hoe blij ik was toen ik niet meer hoefde te trainen, geen fysio gedoe meer met blessures, niet meer jankend van de pijn na afloop van een training op de wc te zitten omdat je anders niet werd geselecteerd.
Qua ideaalbeeld (als ik zelf had mogen kiezen) komen er andere lichaamstypen naar voren dan dat van de doorsnee ballerina. Als ik die vrouwen zie denk ik op slechte dagen 'de trut' en op goede dagen 'respect'. Meer niet eigenlijk.
Qua ideaalbeeld (als ik zelf had mogen kiezen) komen er andere lichaamstypen naar voren dan dat van de doorsnee ballerina. Als ik die vrouwen zie denk ik op slechte dagen 'de trut' en op goede dagen 'respect'. Meer niet eigenlijk.
zondag 23 maart 2014 om 22:47
Ik kon als kind al niet gymen en al helemaal niet als het enigszins in de buurt van turnen of ballet kwam. Ik heb nooit dromen in die richting gehad dus ik identificeer me ook niet met die danseressen.
Ik heb dingen kunnen doen in mijn leven die zij nu niet kunnen. (stappen, luieren etc)
Volgens mij moet je er ontzettend veel voor laten, ook op gebied van sociaal leven, familieaangelegenheden etc.
Vind het wel interessant om te kijken, deze docu, maar heb dus niet de gevoelens erbij die sommigen beschrijven.
Ik heb dingen kunnen doen in mijn leven die zij nu niet kunnen. (stappen, luieren etc)
Volgens mij moet je er ontzettend veel voor laten, ook op gebied van sociaal leven, familieaangelegenheden etc.
Vind het wel interessant om te kijken, deze docu, maar heb dus niet de gevoelens erbij die sommigen beschrijven.
zondag 23 maart 2014 om 22:56
Ik vind het niet echt mooi om te zien: te dun en te afgetraind. Maar kennelijk is dat nodig bij klassiek ballet. Overigens zie ik wel de souplesse en de elegantie van hun lijf, maar dat associeer ik ook vooral met pijn en afzien.
Zelf hou ik meer van moderne dans en bv bij Scapino ballet zie je ook wel danseressen die wat minder mager zijn.
Ik betrek het in elk geval niet op mijn eigen lichaam. Net als dat ik de handigheid van mijn kapper niet vergelijk met mijn eigen klunzigheid als ik mijn pony bijknip. Ieder z'n vak.
Wel een hele interessante documentaire, ik ga het wel volgen. Wat mij ook opviel was dat alles zo enorm strak geregeld is, de dansers hoeven niks zelf te bedenken, ze zijn gewoon onderdeel van een goed geoliede machine. Volgens mij is dat enorm wennen als ze uit het danswereldje stappen en ineens zelfstandig moeten worden.
Zelf hou ik meer van moderne dans en bv bij Scapino ballet zie je ook wel danseressen die wat minder mager zijn.
Ik betrek het in elk geval niet op mijn eigen lichaam. Net als dat ik de handigheid van mijn kapper niet vergelijk met mijn eigen klunzigheid als ik mijn pony bijknip. Ieder z'n vak.
Wel een hele interessante documentaire, ik ga het wel volgen. Wat mij ook opviel was dat alles zo enorm strak geregeld is, de dansers hoeven niks zelf te bedenken, ze zijn gewoon onderdeel van een goed geoliede machine. Volgens mij is dat enorm wennen als ze uit het danswereldje stappen en ineens zelfstandig moeten worden.