Lijf & Lijn alle pijlers

Elektrische fiets?

12-09-2012 09:46 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wist niet zeker waar ik deze vraag het beste kon plaatsen maar denk dat hij hier wel aardig op zijn plek is.

Ik ben een jonge meid van 24 jaar met ernstig astma en nog een aantal andere chronische ziektes.

Hierdoor ben ik vaak veel ziek en kan daardoor moeilijk bewegen. Ook op momenten dat ik niet echt ziek ben (Echt ziek is in mijn ogen de hele dag op de bank of in bed moeten liggen) maar wel benauwd ben en niet helemaal lekker ben is het voor mij lastig om mijn dagelijkse dingen te doen.

Nu zit ik er aan te denken om een elektrische fiets aan te schaffen.

Naar mijn idee zou dit mij meer vrijheid geven en zou ik ook wat grotere stukken kunnen fietsen. Ik zou bijvoorbeeld graag naar de uni fietsen maar dat is in normaal tempo 20 minuten (voor mij dan al snel het dubbbele, haha) en dat red ik op het moment echt niet. Met een elektrische fiets zou dit misschien wel gaan lukken.

Ook kleinere stukjes zouden voor mij een stuk makkelijker worden en ik zou ook naar de sportschool kunnen fietsen en dan daar niet meteen al doodmoe aankomen. Verder is het ook een manier voor mij om aan mijn dagelijkse beweging te komen zonder er heel erg benauwd van te worden.

Nu is het een hele grote aanschaf, zeker voor mij als student. Deze fietsen zijn heel erg duur en het is dan ook een flinke hap uit mijn spaargeld. Nu zou ik ook kunnen kijken naar een 2de hands maar het blijft veel geld.

Ik wil me voor zo'n grote aanschaf dus goed verdiepen en ervaringen verzamelen.

Daarom is dit topic.

Wie heeft er ervaringen met een elektrische fiets? Hoe fietst het? Is het echt zoveel lichter en zou dit een oplossing kunnen zijn voor mij? Wat voor één heb je en hoe duur was die?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Pearle, bij fietsenwinkels kun je als je overweegt een elektrische fiets aan te schaffen, gewoon op verschillende modellen proeffietsen. Dat lijkt me zinvoller dan een dag een fiets huren (terwijl jij er misschien een met een ander soort trapondersteuning aan wilt schaffen).
Voor de liefhebber even een update over mijn elektrische fiets ervaringen.

Sinds gister heb ik er eentje in de schuur staan.

Het UWV had mijn aanvraag zoals verwacht afgewezen en de gemeente daar wacht ik nog steeds op een afspraak :s

Nu had mijn oma mij altijd beloofd dat ik haar elektrische fiets zou krijgen als ze zou overlijden.

Nou ze is niet overleden maar ik heb wel de fiets gekregen. Ze kan zelf niet meer fietsen en de kans is super klein dat dat ook nog gaat gebeuren. Mijn vader had het dus eens gevraagd en in eerste instantie wou ze hem toch zelf houden wat ik ook wel begreep maar paar dagen later had ze zich bedacht.

Ik heb nu dus de elektrische fiets van mijn oma gekregen.

Bijna nieuw, vorig jaar aangeschaft en er is bijna niet op gefietst.

Ben er super blij mee!

Het is een gazelle orange pure innergy.

Had hem zelf waarschijnlijk niet gekocht maar zo gratis krijgen ben ik er echt zoooooooooo blij mee.

Hij ziet er nog wel heel hip uit, dus dat is fijn.

Vandaag al bijna 14km gefietst in nog geen uur.

Echt ideaal! Ik kan nu naar de universiteit fietsen en overal nog meer.

Bedankt voor jullie tips en adviezen!
Even up, want vanmiddag heb ik een proefritje gemaakt op een gazelle.

Op dit moment heb ik een redelijke fiets, maar ivm een nieuwe baan ga ik binnenkort 25 km per dag fietsen. Om de kans te vergroten dat ik daadwerkelijk de fiets pak in plaats van de auto, ben ik aan het kijken naar een electrische fiets?

Heeft iemand hier ervaring met de gazelle chamonix pure innergy?

Hij heeft 7 versnellingen en 3 electrische standen: eco, normaal en boost.

Ik mocht even een stukje om het blok rijden, maar als ik de verhalen van hierboven lees realiseer ik me dat ik eigenlijk niet eens weet of deze fiets het hierboven genoemde trapkracht of rotatie gedoe heeft? En ik snap ook niet zo goed waar ik op moet letten bij deze twee technieken.

Ik ga straks ongeveer 6 km door de stad fietsen en ongeveer 7 tussen de weilanden door. Maakt het dan nog verschil welke techniek er op mijn fiets zit?
Ik vond de gazelle chamonix erg veel geluid maken en zonder ondersteuning zwaarder trappen dan bijvoorbeeld een Sparta Ion. Je zal maar een keer pech hebben en halverwege een lege accu hebben Dus ik zou vooral ook nog een proefrit op een andere electrische fiets maken en dan kijken wat je zelf echt lekker vindt fietsen.
Nee, volgens mij maakt dat niets uit hoor, voor 25 km per dag is denk ik elke merkfiets prima of het een Chamonix of een orange of een Ion is. 25 Km, daar is een E-bike ideaal voor. Accu los of in frame is misschien van belang ivm. opladen ondertussen.

En Adeline, ik lees nu pas je berichtje, wat leuk dat je nu de fiets van je oma hebt, wat lief. En juist een hele mooie fiets vind ik. Fijn hoor!! Mocht je dit nog lezen, bevalt hij na een maand, vast wel!??
Kan zeggen een Ion trapt ook niet licht zonder accu, al een paar keer gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven