Lijf & Lijn alle pijlers

Elke dag wijn drinken. Slecht?

26-01-2020 22:07 354 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik drink vrijwel elke dag een à twee wijntjes, soms op een gekke dag een klein flesje. Bij het kokkerellen, eten, gezellig op de bank, soms met mijn vriend in bed of bad. Af en toe heb ik 2 alcoholvrije dagen in de week, maar dat zal eens in de twee maanden zijn. Ik ben bourgondisch opgevoed en mijn ouders komen uit Frankrijk, de hele familie doet dit. Ik vind het meer dan normaal, maar als ik naar mijn vriendinnen kijk zie ik dat zij veel minder drinken dan ik. Sommige helemaal niet meer (vooral door kinderen) en de rest eigenlijk alleen in het weekend.
Ik drink om lekker te kunnen ontspannen na een werkdag en omdat ik het simpelweg gewoon een heerlijke smaak vind.

Mijn vriendinnen hadden laatst een discussie met mij vanwege Dry January, omdat ik het concept onzin vind. Zij vinden blijkbaar dat ik teveel drink en dat ik drankgebruik romantiseer door verkleinwoorden te gebruiken: 'wijntje' 'glaasje' en vanwege dat ik mijzelf als een bourgondisch persoon zie. Ik vind dat ze overdrijven. Zij vinden het niet juist dat ik drink om te ontspannen, maar ik zie daar zelf het probleem niet van in. De 1 gaat een rondje sporten om te ontspannen, de ander kijkt een serie om te ontspannen en ik drink mijn glaasje wijn om lekker te relaxen. What's the difference? Ook vonden ze het raar als we in de middag gaan lunchen dat ik dan een wijntje bestel, maar dat is toch redelijk normaal? Ik ben dan toch niet gelijk een alcoholist als ik dat doe. Ik vind het gewoon super lekker.

Vinden jullie mijn drinkgedrag teveel? Hoeveel glazen vinden jullie normaal om te drinken?
Ik ben trouwens 32.
Je vraagt je af of het teveel is.
Dat lijkt me iets waar je zelf antwoord op moet geven

Als je me dit 3 jaar geleden had gevraagd, dan had ik gezegd; nee joh

Maar inmiddels voel ik me een dag nadat ik gedronken heb altijd zo beroerd dat het me niet meer waard is.
Het genieten ervan wordt dus overschaduwd.

Daarom is het aantal dat jij schetst voor mij nu wel teveel.
Ik heb wekelijks alcoholvrije dagen maar neem ook weleens een wijntje tijdens de lunch en in het weekend MAG ik drinken maar hoeft niet ....
Net waar ik zin in heb ...

Balans is in alles het belangrijkst....
Malinois schreef:
27-01-2020 14:49
Zeker. Enkel daarom heb ik ook kinderen. En ook nog ruimschoots voor mijn 30e
Daarom?
Geloof er niks van. Maar als jij het zegt...
.
redbulletje schreef:
27-01-2020 15:07
De pil heb ik ook niet meer nodig sinds ik 2 jaar geleden mijn baarmoeder en eierstokken heb laten verwijderen.
Transvetten zitten nu eenmaal in heerlijkheden als chips, friet, snacks, sauzen. Die zou ik niet willen missen. Dan maar 'n paar jaar korter leven.

Het vervelende is dat "die paar jaar korter leven" een utopie is. De werkelijkheid is vaker dat je leven heel erg vervelend wordt. Met ziekte, eventueel veel pijn, allerlei mankementen. Het is helaas niet zo dat je kunt zeggen: "ik leef gezellig zo door en dan pats, klaar "
MinkeDeWit schreef:
26-01-2020 23:46
Mijn vader drinkt al 55 jaar teveel, echt bizarre hoeveelheden, en hij leeft nog steeds. Is er niet eens zo heel slecht aan toe als je zou verwachten.
Maar ja, hij rookt niet.
Mijn vader is door zijn alcoholgebruik maar 46 geworden. Tja zo is het voor ieder weer anders

Maar TO ligt lam op de bank? :P
vivaratje schreef:
27-01-2020 15:27
Mijn vader is door zijn alcoholgebruik maar 46 geworden. Tja zo is het voor ieder weer anders

Van twee glazen wijn per dag? Want daar gaat het hier over he.
.
herfstappeltaart schreef:
27-01-2020 15:26
Het vervelende is dat "die paar jaar korter leven" een utopie is. De werkelijkheid is vaker dat je leven heel erg vervelend wordt. Met ziekte, eventueel veel pijn, allerlei mankementen. Het is helaas niet zo dat je kunt zeggen: "ik leef gezellig zo door en dan pats, klaar "
Alsof je zo lekker fit bent als je heel oud wordt zonder (vroegtijdige) ziekte. De aftakeling komt toch.
.
Precies. Dan maar lekker met mate genieten. En soms een uitschieter.
Maakt mij niks uit, je leeft maar 1 keer mensen!
impala schreef:
27-01-2020 15:31
Alsof je zo lekker fit bent als je heel oud wordt zonder (vroegtijdige) ziekte. De aftakeling komt toch.

Waarom steek je je kop zo in het zand? Zeg je dit ook over roken?
Ik leef niet als een monnik maar ik vind dat ik het aan mezelf verplicht ben om een beetje mijn best te doen zo gezond mogelijk oud te worden.
En over alcohol is tegenwoordig veel meer bekend dat een paar decennia geleden. Waarom zou ik dat negeren?
En die aftakeling stel ik graag nog wat uit.
lilalinda schreef:
27-01-2020 13:50
jij hebt het over gezonde voeding (ik zei nog: Maar of het gezond is..."
ik bedoelde het probleem van TO, is het verslavend. Dan zit je pas na 14 glazen per week in de probleemzone (Jellinek/Gezndheidsraad etc)
Ik zei nog: "Ligt eraan welke richtlijn je gebruikt."
herfstappeltaart schreef:
27-01-2020 15:43
Waarom steek je je kop zo in het zand? Zeg je dit ook over roken?
Ik leef niet als een monnik maar ik vind dat ik het aan mezelf verplicht ben om een beetje mijn best te doen zo gezond mogelijk oud te worden.
En over alcohol is tegenwoordig veel meer bekend dat een paar decennia geleden. Waarom zou ik dat negeren?
En die aftakeling stel ik graag nog wat uit.
Het risico van roken is veeel groter. Maar in principe is het hetzelfde ja. Aftakeling is kut, of het nou versneld komt of niet.
.
Interessant topic dit. Ik drink minder dan vroeger, maar nog steeds teveel, zeker volgens de huidige normen. Ongeveer net zoveel als TO, denk ik, hoewel niet meer door de weeks.
En ja, dat vind ik best confronterend. Wat ook niet meehelpt is dat ik er veel te goed tegen kan. Bij veel vrouwen van mijn leeftijd in mijn omgeving zie ik dat ze na max 2 glazen wel afhaken omdat ze, nouja, gewoon genoeg hebben gehad dan of er in het slechtste geval ziek van worden/een kater aan overhouden. Daar heb ik eigenlijk nooit last van.
Verder lees Ik veel kop-in-het-zand gedrag hier.
Nothing happens for a reason
impala schreef:
27-01-2020 15:46
Het risico van roken is veeel groter. Maar in principe is het hetzelfde ja. Aftakeling is kut, of het nou versneld komt of niet.
Ook dit is niet waar, alcohol is net zo schadelijk als roken
S-Meds schreef:
27-01-2020 15:55
Onderbouw dat eens?
En dan bij de hoeveheid die to noemt he. Niet een fles wodka per dag.
.
S-Meds schreef:
27-01-2020 15:55

Dat wordt inderdaad steeds duidelijker ja. Maar mensen willen het niet horen. Hun pleziertjes worden afgepakt.
impala schreef:
27-01-2020 15:57
Onderbouw dat eens?

Ik zou zeggen: stel jezelf eens op de hoogte. Lees de info van de WHO bijvoorbeeld.
impala schreef:
27-01-2020 15:29
Van twee glazen wijn per dag? Want daar gaat het hier over he.
Moet je ff lezen waar ik op reageer
impala schreef:
27-01-2020 15:57
Onderbouw dat eens?
kijk WHO advies. Er is geen veilige marge voor wat betreft drinken
Ik doe een voorzet :
Elk jaar overlijden ongeveer 20.000 mensen in Nederland aan de gevolgen van roken. Ongeveer 1.800 mensen overlijden als gevolg van alcoholgebruik. Er gaan dus meer mensen dood aan roken dan dat er mensen overlijden aan alcohol drinken.
https://www.ikstopnu.nl/vraag-en-antwoo ... -ongezond/

Natuurlijk gaat het niet alleen om overlijden maar dit enorme verschil maakt wel iets duidelijk.
.
impala schreef:
27-01-2020 16:03
Ik doe een voorzet :
Elk jaar overlijden ongeveer 20.000 mensen in Nederland aan de gevolgen van roken. Ongeveer 1.800 mensen overlijden als gevolg van alcoholgebruik. Er gaan dus meer mensen dood aan roken dan dat er mensen overlijden aan alcohol drinken.

Natuurlijk gaat het niet alleen om overlijden maar dit enorme verschil maakt wel iets duidelijk.
geen vergelijk. de doden door alcohol die bijvoorbeeld borstkanker of darmkanker kregen worden er niet bijgeteld. dit gaat alleen om de directe slachtoffers. dus bij alcoholvergiftiging en cirrose. Het aantal doden als gevolg van roken zijn wel uitgesplitst in verschillende vormen van kanker en hart en vaatziekten
Maar joh, lekker door zuipen, wat kan mij het schelen
S-Meds schreef:
27-01-2020 16:02
kijk WHO advies. Er is geen veilige marge voor wat betreft drinken
Jij zegt het is net zo schadelijk. Ik vraag je dát te onderbouwen.
.
impala schreef:
27-01-2020 16:03
Ik doe een voorzet :
https://www.ikstopnu.nl/vraag-en-antwoo ... -ongezond/

Maar grote kans dat veel van die drinkende mensen ook rookten en omgekeerd.

Ik vind trouwens 2 glazen per dag niet veel, maar dat komt met name omdat ik mijn moeder dat jarenlang zonder problemen heb zien doen. Tegenwoordig niet meer, want ze krijgt er last van en verder kon ze ook goed zonder. (deed ze wel eens een maandje) Ook zij vond het lekker, als ze thuiskwam van het werk, even een glaasje wijn bij het eten.

Tegenwoordig is natuurlijk bekend dat het wél slechter is dan altijd gedacht, maar dan nog vind ik het geen schokkende hoeveelheden.
Later is nu
vivaratje schreef:
27-01-2020 15:27

Dat is schokkend. Dronk hij sterke drank?
Mijn vader drinkt ca 6 halve liters bier per dag, en dan ‘s avonds nog twee à drie ‘slaapmutsjes’. Misschien is dat bier dan toch minder erg (ook al heb je het over 10+ standaard glazen).
MinkeDeWit schreef:
27-01-2020 17:11
Dat is schokkend. Dronk hij sterke drank?
Mijn vader drinkt ca 6 halve liters bier per dag, en dan ‘s avonds nog twee à drie ‘slaapmutsjes’. Misschien is dat bier dan toch minder erg (ook al heb je het over 10+ standaard glazen).
Hij is overleden toen ik 11 was dus ik weet niet precies wat hij precies dronk. Wel die halve liters, bier met een beugel? En volgens mij ook berenburger
S-Meds schreef:
27-01-2020 16:12
Maar joh, lekker door zuipen, wat kan mij het schelen
Amen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven